Aktualności
Kredki w dłoń! Ignacy Jan Paderewski
2020-07-21
Cześć! Na zakończenie naszej serii z portretami kompozytorów polskich przedstawiamy Wam postać wymykającą się wszelkiemu szeregowaniu – Ignacego Jana Paderewskiego. To nie tylko świetny kompozytor i wybitny pianista, ale także charyzmatyczny polityk, dobroczyńca, aktor, a także… właściciel winnicy! Tak, tak, pan Ignacy to niezwykle ciekawa osobowość. Poczytajcie ciekawostki o nim, pokolorujcie obrazek z jego podobizną i posłuchajcie skomponowanej przez niego muzyki.
Chociaż od zawsze podobała mu się gra na fortepianie, zanim Ignacemu pozwolono ćwiczyć na tym instrumencie wcześniej uczył się gry aż na sześciu (!) innych: flecie, oboju, klarnecie, helikonie, skrzypcach i wiolonczeli. Był tytanem pracy, na ćwiczeniu spędzał kilkanaście godzin dziennie.
Niewielu muzyków „klasycznych” zyskuje sobie za życia sławę tak wielką jak Paderewski. W Stanach Zjednoczonych, gdzie koncertował najczęściej, jego popularność dorównywała wykonawcom muzyki popularnej: Elvisowi Presleyowi i Beatlesom. Ameryka wręcz oszalała na jego punkcie, a nazwisko Paderewskiego zostało umieszczone w słynnej Alei Sław w Hollywood.
Paderewski miał swój prywatny wagon kolejowy, którym przemieszczał się po USA podczas tournée koncertowych. W zasadzie należy powiedzieć, że był to cały pociąg z komfortowo urządzonym salonem z fortepianem do ćwiczeń i dodatkowym miejscem dla zapasowego fortepianu, biblioteką, sypialnią i jadalnią. Na zapleczu znajdowała się kuchnia obsługiwana przez najlepszych kucharzy. Pociąg miał także dodatkowe wagony dla osób towarzyszących Paderewskiemu w podróży – bowiem oprócz znajomych zawsze byli z nim sekretarz, lokaj, fotograf, stroiciel czy tragarze. Miał rozmach pan Ignacy!
Ignacy Jan Paderewski jest „najdroższym” polskim kompozytorem. Jego podobizna pojawiła się na banknocie z 1993 roku o dwumilionowym nominale. Oprócz Paderewskiego na polskich banknotach widniały także podobizny Stanisława Moniuszki (1000 zł) i Fryderyka Chopina (5000 zł).
Paderewski trafił do Księgi rekordów Guinessa jako pianista o najwyższych dochodach w historii.
Kompozytor miał przysłowiową żyłkę przedsiębiorcy. W swojej ogromnej posiadłości w Stanach Zjednoczonych uprawiał śliwy, orzechy włoskie i migdały. Największe zyski przyniosła mu jednak założona winnica. Tak, nasz pianista i kompozytor był także producentem wina!
Paderewski był filantropem (to trudne słowo używane do określania osób udzielających pomocy materialnej ubogim lub pracujących społecznie bez honorarium). Oprócz pomocy pojedynczym osobom, organizował bardziej spektakularne akcje. Cały dochód z koncertu w Madison Square Garden (to ogromna hala sportowo-widowiskowa w Nowym Jorku w Stanach Zjednoczonych), na którą przyszło aż 16 tysięcy słuchaczy, przekazał dla bezrobotnych amerykańskich muzyków.
Od roku 1961 w Bydgoszczy odbywa się co trzy lata Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Ignacego Jana Paderewskiego. Najbliższy, 12. planowany jest w 2022 roku.
Na tym obrazku znalazły się przedmioty związane z życiem i twórczością Ignacego Jana Paderewskiego:
rolka filmu – dzisiaj powiedzielibyśmy o Ignacym Janie Paderewskim, że jest kinomaniakiem, lubił kino do tego stopnia, że dał się nawet namówić do występu w jednym z nich; zagrał samego siebie
wino – Paderewski był posiadaczem winnic
cygaro – jedną ze słabości kompozytora było palenie cygar
fortepian – Paderewski nie tylko komponował, był także świetnym pianistą
pekińczyk – kompozytor otrzymał w prezencie od cesarza Chin pekińczyka o imieniu Ping Lung, Paderewski tego psa uwielbiał i nawet odwołał koncert, gdy pupil się rozchorował
zwinięty rulon papieru – Ignacy Jan Paderewski był wybitnym politykiem i dyplomatą, stąd w jego dłoniach nota dyplomatyczna
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o Ignacym Janie Paderewskim, zapraszamy do księgarni PWM po książkę o kompozytorze napisaną specjalnie dla dzieci: Ignacy Jan i jego plan.
Do posłuchania proponujemy przepiękny Nokturn op. 16 nr 4.
© PWM / rys. Mateusz Kołek
Najczęściej czytane:
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.