Aktualności
„Jazz w Piwnicy pod Baranami” na 25 lat Summer Jazz Festiwal Kraków
2020-08-03
Z okazji 25 urodzin Summer Jazz Festiwal, Polskie Wydawnictwo Muzyczne postanowiło włączyć się w hucznie obchodzone uroczystości i wspólnie z Witoldem Wnukiem wydać książkę: „Jazz w Piwnicy pod Baranami”. Publikacja dostępna będzie w sprzedaży od 7 sierpnia.
Piwnica pod Baranami to już miejsce kultowe – serce Krakowa. Od swych początków była ostoją sztuki i swobody myśli. To tu spotykali się młodzi, jeszcze niedoświadczeni, jak i twórcy z wielkim dorobkiem. Piwnica była miejscem nie tylko spotkań i dyskusji – jej niezwykła atmosfera zawsze sprzyjała syntezie różnych obszarów sztuki, w której nie zabrakło i jazzu.
Witold Wnuk opowiada w niej o początkach Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami, który na stałe wpisał się w pejzaż krakowskiego życia kulturalnego. Historia ta obfituje w wiele anegdot i fotografii, a autor uchyla rąbka festiwalowych tajemnic i prezentuje barwny korowód piwnicznych osobowości.
Jazz był obecny w Piwnicy od samego początku jej istnienia, stanowił wyrazisty składnik „życia piwnicznego”.

O autorze:
Witold Wnuk – urodził się w 1957 roku w Krakowie. Pochodzi z artystycznej rodzinyUkończył krakowskie Państwowe Liceum Muzyczne oraz Akademię Muzyczną w klasie wiolonczeli u profesora Witolda Hermana (1982). Już jako młodzieniec zaczął współpracować jako wiolonczelista, pianista i perkusista z wieloma artystami (na przykład z Ewą Demarczyk czy Januszem Muniakiem) oraz instytucjami (między innymi z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie). W latach dziewięćdziesiątych wyjechał do Kuwejtu, gdzie pracował w tamtejszym The Higher Institute of Musical Arts jako nauczyciel wiolonczeli. W latach 1992–2017 współorganizował (razem z Cezarym Owerkowiczem) Kuwait Chamber Philharmonia (impreza poświęcona muzyce klasycznej), którego był dyrektorem, jak również Konkursy Chopinowskie w Zatoce Perskiej. Od 1997 roku piastuje stanowisko dyrektora Gulf Jazz Festivalu odbywającego się w Kuwejcie, z edycjami w Bahrajnie, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (w Dubaju). W 1996 roku zorganizował pierwszą edycję Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami, od 2016 roku funkcjonującego pod nazwą Summer Jazz Festival Kraków, na którym prezentowane są polskie i światowe gwiazdy jazzu. Z jego inicjatywy w 2015 roku powstał odbywający się co dwa lata, związany z tym festiwalem Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany w Krakowie, którego jest dyrektorem. Wraz z pianistą Władysławem Sendeckim założył Fundację My Polish Heart wspierającą utalentowanych młodych muzyków i promującą polską muzykę. Znany jest także jako społecznik – pełni funkcję między innymi wiceprezesa Krakowskiego Oddziału Związku Podhalan (jego prapradziadek był bratem Jana Krzeptowskiego Sabały). Wielbiciel gry w golfa.
Wyjątkowa książka o historii Summer Jazz Festival w Krakowie. Pełna anegdot, zdjęć i wspomnień. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów jazzu.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.