PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Jazz w Piwnicy pod Baranami” na 25 lat Summer Jazz Festiwal Kraków

2020-08-03

Z okazji 25 urodzin Summer Jazz Festiwal, Polskie Wydawnictwo Muzyczne postanowiło włączyć się w hucznie obchodzone uroczystości i wspólnie z Witoldem Wnukiem wydać książkę: „Jazz w Piwnicy pod Baranami”. Publikacja dostępna będzie w sprzedaży od 7 sierpnia.

Piwnica pod Baranami to już miejsce kultowe – serce Krakowa. Od swych początków była ostoją sztuki i swobody myśli. To tu spotykali się młodzi, jeszcze niedoświadczeni, jak i twórcy z wielkim dorobkiem. Piwnica była miejscem nie tylko spotkań i dyskusji – jej niezwykła atmosfera zawsze sprzyjała syntezie różnych obszarów sztuki, w której nie zabrakło i jazzu.

Witold Wnuk opowiada w niej o początkach Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami, który na stałe wpisał się w pejzaż krakowskiego życia kulturalnego. Historia ta obfituje w wiele anegdot i fotografii, a autor uchyla rąbka festiwalowych tajemnic i prezentuje barwny korowód piwnicznych osobowości.

Jazz był obecny w Piwnicy od samego początku jej istnienia, stanowił wyrazisty składnik „życia piwnicznego”.



O autorze:
Witold Wnuk – urodził się w 1957 roku w Krakowie. Pochodzi z artystycznej rodzinyUkończył krakowskie Państwowe Liceum Muzyczne oraz Akademię Muzyczną w klasie wiolonczeli u profesora Witolda Hermana (1982). Już jako młodzieniec zaczął współpracować jako wiolonczelista, pianista i perkusista z wieloma artystami (na przykład z Ewą Demarczyk czy Januszem Muniakiem) oraz instytucjami (między innymi z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie). W latach dziewięćdziesiątych wyjechał do Kuwejtu, gdzie pracował w tamtejszym The Higher Institute of Musical Arts jako nauczyciel wiolonczeli. W latach 1992–2017 współorganizował (razem z Cezarym Owerkowiczem) Kuwait Chamber Philharmonia (impreza poświęcona muzyce klasycznej), którego był dyrektorem, jak również Konkursy Chopinowskie w Zatoce Perskiej. Od 1997 roku piastuje stanowisko dyrektora Gulf Jazz Festivalu odbywającego się w Kuwejcie, z edycjami w Bahrajnie, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (w Dubaju). W 1996 roku zorganizował pierwszą edycję Letniego Festiwalu Jazzowego w Piwnicy pod Baranami, od 2016 roku funkcjonującego pod nazwą Summer Jazz Festival Kraków, na którym prezentowane są polskie i światowe gwiazdy jazzu. Z jego inicjatywy w 2015 roku powstał odbywający się co dwa lata, związany z tym festiwalem Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany w Krakowie, którego jest dyrektorem. Wraz z pianistą Władysławem Sendeckim założył Fundację My Polish Heart wspierającą utalentowanych młodych muzyków i promującą polską muzykę. Znany jest także jako społecznik – pełni funkcję między innymi wiceprezesa Krakowskiego Oddziału Związku Podhalan (jego prapradziadek był bratem Jana Krzeptowskiego Sabały). Wielbiciel gry w golfa.

Wyjątkowa książka o historii Summer Jazz Festival w Krakowie. Pełna anegdot, zdjęć i wspomnień. Pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów jazzu. 

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.