Aktualności
Prawykonania utworów Elżbiety Sikory i Pawła Mykietyna w rocznicę Porozumień Sierpniowych
2020-08-20
W tym roku mija 40 lat od podpisania porozumienia w Gdańsku i powstania „Solidarności”. Tę okazję upamiętnią prawykonania dwóch utworów carillonowych autorstwa najbardziej rozchwytywanych polskich kompozytorów współczesnych. 30 sierpnia, w przeddzień rocznicy, na gdańskich carillonach w Ratuszu Głównego Miasta i kościele św. Katarzyny zabrzmi STOP Pawła Mykietyna i Running North Elżbiety Sikory. To kolejne po Trzech wezwaniach Aleksandra Nowaka utwory na ten niepospolity instrument wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Początkowo carillony miały prostą budowę, którą z czasem coraz bardziej komplikowano, a ich brzmienie stopniowo nabierało pełni. Według źródeł, początki gdańskich carillonów sięgają połowy XVI w. Obecnie muzyka carillonowa w Polsce jest żywo kultywowana w Gdańsku, który posiada trzy instrumenty, m.in. na wieży Ratusza Głównego Miasta Gdańska, na którym prawykonany zostanie utwór STOP Pawła Mykietyna oraz na wieży kościoła św. Katarzyny, gdzie po raz pierwszy zabrzmi Running North Elżbiety Sikory. Oba utwory zostały napisane na zamówienie Miasta Gdańska i Muzeum Gdańska.
Tak o swoim utworze pisze Paweł Mykietyn: „Tytuł wyraża może naiwne, ale piękne marzenie o zwycięstwie dobra nad złem. Niech marzenie to wybrzmi na carillonie Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – mieście, które zaznało zarówno wielkiego dobra, gdy tworzyła się »Solidarność«, jak i wielkiego zła, kiedy został zamordowany jego prezydent”.
„Uciec przed losem, przed samym sobą, przed dżumą, zarazą, wojną, zniewoleniem i wszelkim złem. Na północ. Tam, gdzie otwiera się morze, za którym niewiadome, wolność, kusząca tajemnica” – komentuje Running North Elżbieta Sikora. „Gdańsk, wiek XIV. W mieście panuje zaraza. Wielka ucieczka z miasta lub zamknięcie, kwarantanna. Gdańsk, wiek XXI. Z Chin przybył COVID-19. Nowa kwarantanna. Nie ma paniki, lecz pojawia się strach. Bałtyk kusi znikającym horyzontem. Trzeba tylko tam pobiec, zanurzyć stopy w łagodnych falach morza. Spocząć, czekając na kolejne burze”.
Oba utwory zostaną wykonane przez znakomitą carillonistkę Monikę Kaźmierczak, laureatkę międzynarodowych konkursów aktywnie koncertującą w Polsce i na świecie, propagatorkę muzyki carillonowej i organizatorkę m.in. Letnich Koncertów Carillonowych i Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. Wstęp na koncerty jest bezpłatny.
Program:
30.08.2020, godz. 12:00, Gdańsk, Ratusz Głównego Miasta, Paweł Mykietyn – STOP
30.08.2020, godz. 15:00, Gdańsk, Kościół św. Katarzyny, Elżbieta Sikora – Running North
Najczęściej czytane:
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.