PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie utworu „Copernicus – Our Planet” Zygmunta Krauzego podczas XII Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

2020-08-26

Polscy kompozytorzy coraz częściej tworzą dzieła, w których ideowy aspekt stoi na równi z warstwą brzmieniową. Zygmuntowi Krauzemu, jednemu z najważniejszych rodzimych kompozytorów o międzynarodowej renomie nieobce jest łączenie muzyki z przesłaniem społecznym. Wyraz temu dał choćby w operze familijnej Yemaya – Królowa Mórz, premierowo wystawionej zeszłej jesieni w Operze Wrocławskiej, w której opowiedziana muzycznie historia stała się pretekstem do szerszej dyskusji na temat ekologii i działań na rzecz środowiska. Kompozytor powraca do tego ważnego tematu w swoim najnowszym utworze Copernicus – Our Planet, który premierowo zabrzmi 2 września o godz. 18:00 w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, inaugurując XII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wydawca utworów Zygmunta Krauzego, jest partnerem Festiwalu. 
 

Zygmunt Krauze to niekwestionowany autorytet w dziedzinie sztuki, któremu z powodzeniem udaje się łączyć role kompozytora, wykonawcy i pedagoga zabierającego głos w kwestiach zarówno artystycznych, jak i społecznych. „Od pewnego czasu większość moich utworów zawiera jakąś idee, jakieś przesłanie. To postawa romantyczna, czasem idealistyczna, zapoczątkowana przez Ludwiga van Beethovena”, komentuje kompozytor. „W utworze Exodus 2016 wyraziłem swój sprzeciw wobec nieludzkiego traktowania imigrantów z Afryki. W utworze Tableau Vivant (1982) wyraziłem strach, ból i wściekłość na ogłoszenie stanu wojennego w Polsce. W utworze Poemat Apollinaire’a pokazałem, że artysta musi być całkowicie wolny w swoich poczynaniach. Przykładów jest więcej”.
 

Utwór Copernicus – Our Planet odnosi się do jednego z najważniejszych zagadnień społecznych naszych czasów: troski o dobro Ziemi, braku akceptacji dla bezmyślnych działań, które działają na jej szkodę i zagrażają losowi przyszłych pokoleń. Takie przesłanie niosą teksty, które zostały wykorzystane w utworze: fragmenty listu Mikołaja Kopernika do papieża Pawła III, w których astronom prosi o uznanie jego przełomowego odkrycia oraz pojedyncze słowa zaczerpnięte z tekstów porozumienia Paryskiego Szczytu Klimatycznego. Utwór podczas KODÓW wykona premierowo Orkiestra Sinfonii Iuventus, którą poprowadzi Marek Wroniszewski. Partie wokalne wykonają członkowie zespołu proMODERN. 
 

Tegoroczna edycja jest pierwszą, która przewiduje zarówno osobistą obecność publiczności, jak i uczestnictwo odbiorców za pośrednictwem internetu.Wszystkie koncerty będą transmitowane na stronie WWW Festiwalu.
 

Festiwal KODY od początku inspirowały obserwacje trwania i ewolucji zjawisk kulturowych, wędrówka znaków, symboli i mitów; śledzenie nieoczywistych związków dawnego i współczesnego, archaicznego i najnowszego. Po jedenastu edycjach idee, które legły u jego początków wciąż okazują się żywotne i twórcze. Temat tegorocznego przedsięwzięcia – O obrotach – pozwala nie tylko na obserwację kulturowych połączeń w czasie i przestrzeni. Skłania też do refleksji, jak się wobec tego nieustannego kołowrotu zdarzeń odnaleźć. 
 

Pełny program Festiwalu znajduje się na stronie kody-festiwal.pl. Udział w wydarzeniach jest bezpłatny, jednak ilość miejsc na sali jest ograniczona. 
 

Utwór Copernicus – Our Planet zostanie wykonany ponownie już kilka dni po premierze, podczas koncertu otwierającego kolejny sezon artystyczny Sinfonii Iuventus. Zapraszamy do śledzenia transmisji online ze Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 5 września o godz. 19:00!

Najczęściej czytane:

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?

Święto miłośników instrumentów dętych w Radomiu

W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.

Bestseller w polskim wydaniu. Premiera "Estetyki muzyki" Rogera Scrutona

Muzyka – czym jest? Co oznacza? Na czym polega jej wartość? Estetyka muzyki Rogera Scrutona to brytyjski bestseller, który od niemal 30 lat pobudza do refleksji nad filozoficznym wymiarem sztuki dźwięków. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książka nareszcie trafia w ręce polskich czytelników.