PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Trwa wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury”

2020-09-14

Do 16 października w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej trwa wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury”, poświęcona wybitnym polskim kompozytorom, których losy poprowadziły do stolicy Francji. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia. 
 

Paryż jest od wieków niekwestionowaną „Mekką” artystów, do której przybywają twórcy różnych dyscyplin sztuki, z wszystkich rejonów świata. Podobnie polscy kompozytorzy, przy dogodnej sposobności, pod okiem mistrzów rozwijali swoje talenty, prezentowali się w paryskich salonach i przed paryską publicznością. Bywało, że nawiązane w Paryżu znajomości otwierały im drzwi do wielkiej kariery.

Wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury” prezentuje losy czterech wybitnych polskich kompozytorów. Ukazuje wzajemne relacje i podobieństwa artystów między innymi na tle Paryża – inspirującego artystycznego tygla, ich „trampoliny do sukcesu”. Wystawa poświęcona jest także niezwykłym kobietom – życiowym partnerkom i żonom kompozytorów, których znaczenia w ich życiu nie sposób przecenić.

Fryderyk Chopin we Francji spędził połowę życia i został pochowany na cmentarzu Père Lachaise. Drugi z nich – Michał Spisak – był rodowitym dąbrowianinem. Wiele lat życia spędził w Paryżu i tam został pochowany na cmentarzu Montmartre. Towarzystwa obu kompozytorom w wystawie dotrzymują Henryk Mikołaj Górecki i Wojciech Kilar – o pokolenie młodsi od Spisaka, wychowankowie tej samej uczelni muzycznej w Katowicach. Trzej kompozytorzy zarówno podczas spotkań w Polsce, jak i w Paryżu, nawiązali ze sobą żywe relacje. Łączy ich również postać legendarnej pedagog Nadii Boulanger.

Każdego z prezentowanych w wystawie kompozytorów muzyka fascynowała od dzieciństwa. Dla dwóch spośród nich Paryż stał się drugim domem, dla dwóch pozostałych – przystankiem. Dla wszystkich jednak był miejscem niezwykłym, w którym przeżywali swoje „paryskie awantury”.

Ekspozycja prezentuje oryginalne pamiątki oraz kopie cyfrowe materiałów zgromadzonych w zbiorach polskich bibliotek, muzeów, instytucji i osób prywatnych, udostępnionych w ramach współpracy Pałacowi Kultury Zagłębia. Są to dokumenty, grafiki, fotografie, statuetki, wydawnictwa oraz listy pisane przez kompozytorów do bliskich i przyjaciół.

Komentarz do wystawy został opracowany w oparciu o publikacje monograficzne, artykuły dotyczące życia twórców, przede wszystkich publikację prof. Leona Markiewicza – muzykologa, przyjaciela i admiratora Michała Spisaka oraz biografie Fryderyka Chopina, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara, autorów polskich i zagranicznych, w tym publikacje wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Górecki. Portret w pamięci Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej oraz Górecki Adriana Thomasa.

Wystawa powstała dzięki współpracy z:
• Biblioteką Główną Akademii Muzycznej w Katowicach – udostępnienie szeregu kopii cyfrowych materiałów źródłowych dotyczących Michała Spisaka: fotografii, dokumentów i rękopisów;
• Biblioteką Narodową – udostępnienie kopii cyfrowej korespondencji państwa Spisaków do Henryka Mikołaja Góreckiego;
• Forum Fotografików Polskich – udzielenie zgody na wykorzystanie kopii cyfrowych fotografii Michała Spisaka autorstwa Władysława Sławnego;
• Muzeum Historii Katowic w Katowicach – udostępnienie fotografii Wojciecha i Barbary Kilarów oraz wypożyczenie eksponatów – pamiątek po kompozytorze;
• Muzeum Miejskim „Sztygarka” w Dąbrowie Górniczej – wypożyczenie eksponatów i materiałów z „Domu pamiątek Przeszłości Zofii i Stanisława Bocianowskich” dotyczących postaci Fryderyka Chopina oraz eksponatów Michała Spisaka;
• Polskim Wydawnictwem Muzycznym – wydawcą książek „Górecki” Adriana Thomasa i „Górecki. Portret z pamięci” Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej – udzielenie zgody na obszerne cytowanie wydawnictw w wystawie;
• Społecznym Instytutem Wydawniczym „Znak” – wydawcą książek „Górecki. Geniusz i upór” oraz „Kilar. Geniusz o dwóch twarzach” autorstwa dr Marii Wilczek-Krupy – udzielenie zgody na obszerne cytowanie wydawnictw w wystawie;
• Wydawnictwem Euterpe – udzielenie zgody na publikację listów autorstwa Michała Spisaka;
• Związkiem Kompozytorów Polskich – udzielenie zgody na wykorzystanie kopii cyfrowych fotografii autorstwa Andrzeja Zborskiego i udostępnienie kopii cyfrowych afiszów „Warszawskiej Jesieni”.

Szczególne podziękowania Organizatorzy kierują do:
• Profesora Leona Markiewicza – za otwartość i zgodę na szerokie cytowanie monografii Jego autorstwa pt.: „Michał Spisak 1914-1965”;
• Rodziny Państwa Góreckich – za serdeczność i zgodę na publikację korespondencji.

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.