Aktualności
Trwa wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury”
2020-09-14
Do 16 października w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej trwa wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury”, poświęcona wybitnym polskim kompozytorom, których losy poprowadziły do stolicy Francji. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Paryż jest od wieków niekwestionowaną „Mekką” artystów, do której przybywają twórcy różnych dyscyplin sztuki, z wszystkich rejonów świata. Podobnie polscy kompozytorzy, przy dogodnej sposobności, pod okiem mistrzów rozwijali swoje talenty, prezentowali się w paryskich salonach i przed paryską publicznością. Bywało, że nawiązane w Paryżu znajomości otwierały im drzwi do wielkiej kariery.
Wystawa „Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury” prezentuje losy czterech wybitnych polskich kompozytorów. Ukazuje wzajemne relacje i podobieństwa artystów między innymi na tle Paryża – inspirującego artystycznego tygla, ich „trampoliny do sukcesu”. Wystawa poświęcona jest także niezwykłym kobietom – życiowym partnerkom i żonom kompozytorów, których znaczenia w ich życiu nie sposób przecenić.
Fryderyk Chopin we Francji spędził połowę życia i został pochowany na cmentarzu Père Lachaise. Drugi z nich – Michał Spisak – był rodowitym dąbrowianinem. Wiele lat życia spędził w Paryżu i tam został pochowany na cmentarzu Montmartre. Towarzystwa obu kompozytorom w wystawie dotrzymują Henryk Mikołaj Górecki i Wojciech Kilar – o pokolenie młodsi od Spisaka, wychowankowie tej samej uczelni muzycznej w Katowicach. Trzej kompozytorzy zarówno podczas spotkań w Polsce, jak i w Paryżu, nawiązali ze sobą żywe relacje. Łączy ich również postać legendarnej pedagog Nadii Boulanger.
Każdego z prezentowanych w wystawie kompozytorów muzyka fascynowała od dzieciństwa. Dla dwóch spośród nich Paryż stał się drugim domem, dla dwóch pozostałych – przystankiem. Dla wszystkich jednak był miejscem niezwykłym, w którym przeżywali swoje „paryskie awantury”.
Ekspozycja prezentuje oryginalne pamiątki oraz kopie cyfrowe materiałów zgromadzonych w zbiorach polskich bibliotek, muzeów, instytucji i osób prywatnych, udostępnionych w ramach współpracy Pałacowi Kultury Zagłębia. Są to dokumenty, grafiki, fotografie, statuetki, wydawnictwa oraz listy pisane przez kompozytorów do bliskich i przyjaciół.
Komentarz do wystawy został opracowany w oparciu o publikacje monograficzne, artykuły dotyczące życia twórców, przede wszystkich publikację prof. Leona Markiewicza – muzykologa, przyjaciela i admiratora Michała Spisaka oraz biografie Fryderyka Chopina, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara, autorów polskich i zagranicznych, w tym publikacje wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Górecki. Portret w pamięci Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej oraz Górecki Adriana Thomasa.
Wystawa powstała dzięki współpracy z:
• Biblioteką Główną Akademii Muzycznej w Katowicach – udostępnienie szeregu kopii cyfrowych materiałów źródłowych dotyczących Michała Spisaka: fotografii, dokumentów i rękopisów;
• Biblioteką Narodową – udostępnienie kopii cyfrowej korespondencji państwa Spisaków do Henryka Mikołaja Góreckiego;
• Forum Fotografików Polskich – udzielenie zgody na wykorzystanie kopii cyfrowych fotografii Michała Spisaka autorstwa Władysława Sławnego;
• Muzeum Historii Katowic w Katowicach – udostępnienie fotografii Wojciecha i Barbary Kilarów oraz wypożyczenie eksponatów – pamiątek po kompozytorze;
• Muzeum Miejskim „Sztygarka” w Dąbrowie Górniczej – wypożyczenie eksponatów i materiałów z „Domu pamiątek Przeszłości Zofii i Stanisława Bocianowskich” dotyczących postaci Fryderyka Chopina oraz eksponatów Michała Spisaka;
• Polskim Wydawnictwem Muzycznym – wydawcą książek „Górecki” Adriana Thomasa i „Górecki. Portret z pamięci” Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej – udzielenie zgody na obszerne cytowanie wydawnictw w wystawie;
• Społecznym Instytutem Wydawniczym „Znak” – wydawcą książek „Górecki. Geniusz i upór” oraz „Kilar. Geniusz o dwóch twarzach” autorstwa dr Marii Wilczek-Krupy – udzielenie zgody na obszerne cytowanie wydawnictw w wystawie;
• Wydawnictwem Euterpe – udzielenie zgody na publikację listów autorstwa Michała Spisaka;
• Związkiem Kompozytorów Polskich – udzielenie zgody na wykorzystanie kopii cyfrowych fotografii autorstwa Andrzeja Zborskiego i udostępnienie kopii cyfrowych afiszów „Warszawskiej Jesieni”.
Szczególne podziękowania Organizatorzy kierują do:
• Profesora Leona Markiewicza – za otwartość i zgodę na szerokie cytowanie monografii Jego autorstwa pt.: „Michał Spisak 1914-1965”;
• Rodziny Państwa Góreckich – za serdeczność i zgodę na publikację korespondencji.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.