PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jubileuszowa edycja Jesiennego Festiwalu Muzycznego „Alkagran” połączona z premierą Blu-raya poświęconego Andrzejowi Krzanowskiemu

2020-09-29

Między 29 września a 2 października w Czechowicach-Dziedzicach najlepsi akordeoniści z Polski i świata powalczą o zwycięstwo w XI Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego „Alkagran”. Konkurs jest częścią XXV Jesiennego Festiwalu Muzycznego „Alkagran”, podczas którego odbędzie się także pokaz filmu Przerwana podróż, poświęconego znakomitemu akordeoniście i kompozytorowi Andrzejowi Krzanowskiemu. 30 września do sprzedaży trafi Blu-ray zawierający film dokumentalny oraz rejestrację jego legendarnej Audycji V. Krążek jest wydany przez ANAKLASIS – wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
 

Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” odbywa się w Czechowicach-Dziedzicach, rodzinnym mieście Krzanowskiego, od 1991 roku. Nazwa odnosi się od tytułu jego Kwintetu akordeonowego Alkagran, czyli jedno miejsce na prawym brzegu Wisły. Podczas tegorocznej, 25. edycji festiwalu, nie zabranie zarówno konkursowych wrażeń, jak i jubileuszowych refleksji. Najlepsi akordeoniści z kraju i z zagranicy przedstawią możliwości akordeonu – instrumentu, który doczekał się w twórczości Krzanowskiego prawdziwej nobilitacji, z którego kompozytor wydobył nieznane możliwości i niespodziewane piękno.

30 września o godz. 17:00 w Miejskim Domu Kultury w Czechowicach Dziedzicach odbędzie się pokaz filmu Przerwana podróż, wyprodukowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i TVP Kultura, wyreżyserowanego przez Jana Sosińskiego. Pokazowi towarzyszyć będzie panel dyskusyjny poświęcony kompozytorowi i podsumowujący poprzednie edycje festiwalu.  
 

Na światową premierę Audycji V Andrzeja Krzanowskiego trzeba było czekać czterdzieści jeden lat. Dopiero we wrześniu 2018 roku, najpierw w Katowicach, a później w Warszawie, dzieło zostało zaprezentowane w takiej formie, w jakiej wymyślił je kompozytor. Podczas koncertu na „Warszawskiej Jesieni” zaprezentowali Audycję V soliści, aktorzy, mimowie, tancerze oraz Camerata Silesia i Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Reżyserem spektaklu była Natalia Babińska. Pełna sceniczna wersja została zarejestrowana przez TVP Kultura i Polskie Radio dzięki współproducentom: Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu, Związkowi Kompozytorów Polskich i Orkiestrze Muzyki Nowej. 


Zarejestrowany materiał został wydany na krążku Blu-ray przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach serii IMAGES, która jest częścią ANAKLASIS – wytwórni płytowej działającej pod auspicjami PWM. Oprócz Audycji V na płycie znalazł się również film dokumentalny Przerwana podróż, w którym bliscy Andrzeja Krzanowskiego wspominają jednego z najoryginalniejszych kompozytorów ubiegłego stulecia.
 

Krążek dostępny jest w księgarni PWM i na pwm.com.pl, a także na empik.com, swiatksiazki.pl oraz w dobrych księgarniach muzycznych w Polsce.
 

Więcej informacji o festiwalu znajduje się na stronie www.alkagran.pl

Najczęściej czytane:

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.