PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Muzyczny trener. Dziecięca Kameralistyka online i w domu.

2020-10-14

W ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura w sieci” Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie zrealizowało we współpracy z PWM nowatorski projekt „Dziecięca kameralistyka online i w domu” obejmujący ok 1100 minut nagrań polskiej muzyki kameralnej. Od 14 października materiały dostępne są także w nowej aplikacji mobilnej PWM: con.sol.li, oraz na naszym kanale Youtube.


„Dziecięca kameralistyka online i w domu” obejmuje nagrania poszczególnych partii w dziecięcych duetach instrumentalnych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, co ma umożliwić grę zespołową w warunkach domowych, nauczania zdalnego oraz społecznej izolacji. Projekt składa się łącznie z ponad 375 nagrań audio oraz audio-video utworów duetowych.

Wśród nich znajdują się kompozycje wybitnych, współczesnych kompozytorów np. Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz, Janiny Garści czy Romualda Twardowskiego. Dla każdego utworu-duetu powstały nagrania poszczególnych partii przygotowane w dwóch wersjach tempa, aby umożliwić grę zespołową uczniom na różnym poziomie zaawansowania, a także zachęcić do gry muzyków-amatorów. Powstały również wersje wzorcowe utworów. Co istotne, projekt przeznaczony jest nie tylko na okres izolacji i zamknięcia szkół, ale przydatny może być również w czasach regularnego nauczania. Nierzadko bowiem uczniowie nie mają możliwości ćwiczenia wspólnie, z uwagi na brak warunków, instrumentów, czy – w przypadku małych szkół –brak odpowiednich partnerów (tj. innych uczniów na tym odpowiednim poziomie). Z tych samych powodów projekt wychodzi naprzeciw idei muzykowania domowego oraz może stanowić zachętę dla pasjonatów, amatorów gry na różnych instrumentach. Dla nich także interakcja zespołowa stanowi dodatkową zachętę i atrakcję.

W realizacji nagrań udział wzięli znakomici wykonawcy: Ravel Piano Duo Katarzyna Ewa Sokołowska, Agnieszka Kozło, Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Joanna Konarzewska (skrzypce), Julia Samojło (fortepian), Piotr Gach (wiolonczela), Michał Panasiuk (wiolonczela), Maria Sławek (skrzypce) oraz Anna Kuk (skrzypce).

Nagrania zostały udostępnione bezpłatnie w nowej aplikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego con.sol.la, która pozwoli każdorazowo na nagranie, zapisanie, porównanie różnych wersji oraz interpretacji stworzonych utworów. Nagrania audio-video już są dostępne na kanale YouTube PWM, wkrótce pojawią się także na facebookowym profilu SPMK
 



Aplikacja con.sol.la dostępna jest już do pobrania w Google Play i App Store.

Realizator projektu: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Odział w Krakowie. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”. Partnerem projektu i wydawcą utworów objętych projektem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Partnerzy: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Centrum Edukacji Artystycznej, Ruch Muzyczny, Polskie Centrum Informacji Muzycznej – POLMIC. Realizacja nagrań: Studio BBrecords.

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.