Aktualności
Muzyczny trener. Dziecięca Kameralistyka online i w domu.
2020-10-14
W ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura w sieci” Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie zrealizowało we współpracy z PWM nowatorski projekt „Dziecięca kameralistyka online i w domu” obejmujący ok 1100 minut nagrań polskiej muzyki kameralnej. Od 14 października materiały dostępne są także w nowej aplikacji mobilnej PWM: con.sol.li, oraz na naszym kanale Youtube.
„Dziecięca kameralistyka online i w domu” obejmuje nagrania poszczególnych partii w dziecięcych duetach instrumentalnych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, co ma umożliwić grę zespołową w warunkach domowych, nauczania zdalnego oraz społecznej izolacji. Projekt składa się łącznie z ponad 375 nagrań audio oraz audio-video utworów duetowych.
Wśród nich znajdują się kompozycje wybitnych, współczesnych kompozytorów np. Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz, Janiny Garści czy Romualda Twardowskiego. Dla każdego utworu-duetu powstały nagrania poszczególnych partii przygotowane w dwóch wersjach tempa, aby umożliwić grę zespołową uczniom na różnym poziomie zaawansowania, a także zachęcić do gry muzyków-amatorów. Powstały również wersje wzorcowe utworów. Co istotne, projekt przeznaczony jest nie tylko na okres izolacji i zamknięcia szkół, ale przydatny może być również w czasach regularnego nauczania. Nierzadko bowiem uczniowie nie mają możliwości ćwiczenia wspólnie, z uwagi na brak warunków, instrumentów, czy – w przypadku małych szkół –brak odpowiednich partnerów (tj. innych uczniów na tym odpowiednim poziomie). Z tych samych powodów projekt wychodzi naprzeciw idei muzykowania domowego oraz może stanowić zachętę dla pasjonatów, amatorów gry na różnych instrumentach. Dla nich także interakcja zespołowa stanowi dodatkową zachętę i atrakcję.
W realizacji nagrań udział wzięli znakomici wykonawcy: Ravel Piano Duo – Katarzyna Ewa Sokołowska, Agnieszka Kozło, Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Joanna Konarzewska (skrzypce), Julia Samojło (fortepian), Piotr Gach (wiolonczela), Michał Panasiuk (wiolonczela), Maria Sławek (skrzypce) oraz Anna Kuk (skrzypce).
Nagrania zostały udostępnione bezpłatnie w nowej aplikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego con.sol.la, która pozwoli każdorazowo na nagranie, zapisanie, porównanie różnych wersji oraz interpretacji stworzonych utworów. Nagrania audio-video już są dostępne na kanale YouTube PWM, wkrótce pojawią się także na facebookowym profilu SPMK.
Aplikacja con.sol.la dostępna jest już do pobrania w Google Play i App Store.
Realizator projektu: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Odział w Krakowie. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”. Partnerem projektu i wydawcą utworów objętych projektem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Partnerzy: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Centrum Edukacji Artystycznej, Ruch Muzyczny, Polskie Centrum Informacji Muzycznej – POLMIC. Realizacja nagrań: Studio BBrecords.
Najczęściej czytane:
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.