Aktualności
Knapik, Kulenty, Łukaszewski, Wołek: przed nami sześć prawykonań
2020-10-26
Przełom października i listopada przyniesie kolejne prawykonania utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Przed nami wydarzenia w Polsce i zagranicą, dostępne także dzięki zapewnionym transmisjom online.
30 października w Filharmonii Śląskiej w Katowicach będzie prawykonana Podróż długa na sopran, baryton i orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Utwór jest kontynuacją pieśni Przystępuję do ciebie, napisanej niegdyś z okazji 80. urodzin prof. Mieczysława Tomaszewskiego i dedykowanej jubilatowi. Warstwa słowna kompozycji opiera się na wierszach Edwarda Stachury i Zbigniewa Herberta. Partie wokalne wykonają Monika Sendrowska i Tomasz Rak, a Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz.
Kończący się miesiąc podsumują także dwie najnowsze kompozycje Pawła Łukaszewskiego. Również 30 października Polski Chór Kameralny wykona w Kościele Świętej Trójcy w Gdańsku jego Sub tuum præsidium i Corpus Christi hymnus na chór mieszany a cappella. Koncert odbędzie się bez bezpośredniego udziału publiczności, jednak dzięki zapewnionej transmisji online możliwe będzie uczestnictwo w wydarzeniu w bezpiecznym domowym zaciszu. Zachęcamy do śledzenia transmisji na www.gdansk.pl i www.polskichorkameralny.pl.
Kolejny utwór Łukaszewskiego zabrzmi po raz pierwszy już kilka dni później, 4 listopada. Missa Sancti Papæ Ioannis Pauli Secundi Magni poświęcona jest papieżowi Janowi Pawłowi II z okazji setnej rocznicy jego urodzin. To pierwsza msza w dorobku Łukaszewskiego na chór a cappella. Utwór prawykona Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wydarzenie będzie można śledzić dzięki transmisji online na kanale YouTube Filharmonii Narodowej.
Początek listopada przyniesie także prawykonanie utworu z katalogu PWM zagranicą. Światowa premiera Tap-Blow-Dance4 Hanny Kulety odbędzie się 3 listopada w holenderskim Groningen w ramach Basklarinet Festijn i festiwalu Soundsofmusic. Utwór po raz pierwszy zinterpretują Fie Schouten i Jelte Althuis (klarnety basowe), Tatiana Koleva (wibrafon) i Eva van de Poll (wiolonczela). „Tap-Blow-Dance4 to kombinacja gwałtownej, bardzo żywej, quasi-tanecznej muzyki z »przytupem« (dosłownie) i spokojnej, »zawieszającej się«, zacinającej się – jak na starej płycie winylowej (dosłownie) – melancholii”, komentuje swój najnowszy utwór kompozytorka. „Te dwie podstawowe warstwy muzyczne tworzą swoisty kolaż emocji zakomponowanych w różnych czasoprzestrzeniach, które »ocierając się« o siebie tworzą mój surrealizm muzyczny”.
Prawykonanie Open/Close na klarnet basowy i duży zespół Krzysztofa Wołka miało odbyć się kilka miesięcy temu, jednak wydarzenie musiało zostać przeniesione na inny, nieznany wtedy termin. Orkiestra Muzyki Nowej zdecydowała się prawykonać utwór w niedzielę, 8 listopada, w siedzibie NOSPR-u. Partię solową wykona Michele Marelli. Kompozytor tak wspomina pracę nad utworem: „Open/Close jest swego rodzaju koncertem na klarnet basowy i orkiestrę kameralną. Tytuł utworu odnosi się z jednej strony do sposobu tworzenia dźwięku przez klarnet (otwieranie i zamykanie klap w instrumencie), jak i do sposobu tworzenia materiału źródłowego utworu. W poszukiwaniu nowego rodzaju ekspresji na etapie planowania kompozycji wykorzystałem brzmienia stworzone za pomocą miksera analogowego. Dźwięki te zostały następnie przeanalizowane przez komputer i za pomocą kilku programów komputerowych przeniesione w warstwę harmoniczną i formalną”.
***
AKTUALIZACJA: z przyczyn niezależnych od organizatorów prawykonanie utworu Open/Close na klarnet basowy i duży zespół Krzysztofa Wołka zostało odwołane.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.