Aktualności
Drugie wspólne dzieło Alka Nowaka i Szczepana Twardocha premierowo podczas AUKSODRONE
2020-10-29
Premiery oper Aleksandra Nowaka, jednego z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów współczesnych, zawsze wzbudzają poruszenie słuchaczy i krytyków. Rok temu na festiwalu AUKSODRONE w Tychach po raz pierwszy zabrzmiał Drach. Dramma per musica – dzieło napisane we współpracy z rozchwytanym pisarzem Szczepanem Twardochem, który oparł libretto na swojej głośnej powieści. W tym roku zapraszamy na prawykonanie kolejnego utworu znakomitego duetu. Syrena. Melodramma aeterna miała być odkrywana przez trzy kolejne dni festiwalu AUKSODRONE, między 6 a 8 listopada w tyskiej Mediatece. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
„Od początku było jasne, że tym razem będzie to coś całkiem nowego, nie na podstawie istniejącej książki. Dość szybko zaczęliśmy rozmawiać o morzu jako temacie”, wspomina początki pracy nad Syreną Aleksander Nowak. „Syrena. Melodramma aeterna to kolejny po Drachu kameralny dramat muzyczny. Bez (konieczności) akcji scenicznej i scenografii, ale z dramaturgią”.
Kobieta, Mężczyzna i Syrena w wiecznym melodramacie dziewcząt i chłopców mierzących się ze światem, z samymi sobą wobec chaosu i z sobą nawzajem. Kim jednak jest Syrena? Jak wyjaśnia Aleksander Nowak, „Syrena jest odbiciem w lustrze wody. Niewyraźnym. Jest prawdziwym, ale niejasnym >>ja<<, pozornie zewnętrznym. Śpiew Syreny jest wołaniem przeznaczenia. Kuszącego, przerażającego”.
Kolejne części utworu będą przedstawiane przez trzy dni festiwalu, między 6 a 8 listopada. Całość to trzy około dwudziestominutowe części możliwe do wykonania z różnej długości przerwami pomiędzy. „Te przerwy są istotne”, podkreśla kompozytor. „Są wiecznym tłem, ciszą pustej przestrzeni. Ale nie próżnią; pustką z potencjałem, z której wyłania się świat, można powiedzieć”. Wśród wykonawców znajdą się nie od dziś współpracujący z kompozytorem soliści: Joanna Freszel, Ewa Biegas i Jan Jakub Monowid oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, prowadzona przez niezastąpionego Marka Mosia.
6 listopada będzie mieć także premierę najnowszy krążek od ANAKLASIS, który zainauguruje serię OPERA. Pierwszym utworem wydanym w serii będzie prawykonany w 2019 roku podczas festiwalu AUKSODRONE Drach. Dramma per musica, z udziałem Joanny Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy i Marcina Świątkiewicza (klawesyn). Utwór wydany będzie zarówno na płycie CD, jak i LP. Już niebawem dołączy do niego Syrena. Melodramma aeterna. Stay tuned!
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Podczas festiwalu zapewnione będą także atrakcje dla dzieci. W trakcie trzech warsztatów odbywających się podczas AUKSODRONE, które poprowadzi Asi Mina, najmłodsi zastanowią się na tym, kim jest kompozytor, dyrygent i muzyk-wykonawca. Podczas spotkań dla dzieci wykorzystane będą książeczki wydane przez PWM: poświęcona Krzysztofowi Pendereckiemu publikacja Najdzielniejszy z dziadków, Jerzemu Maksymiukowi –Marszałek Bimbus i opowiadająca o Agacie Zubel książka Aga Jaga. Czytając i udźwiękawiając fragmenty zeszytów z serii „Gama i Pasażerowie”, dzieci będą komponować, dyrygować i śpiewać.
Więcej o utworze Syrena. Melodramma aeterna, a także przemyślenia kompozytora dotyczące nie tylko utworu można znaleźć na blogu Aleksandra Nowaka, a szczegółowy plan AUKSODRONE dostępny jest na stronie festiwalu.
Płyta Drach. Dramma per musica powstała we współpracy z Miastem Tychy, AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy oraz festiwalem AUKSODRONE. Partnerem wydania albumu Drach. Dramma per musica jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
***
AKTUALIZACJA: z przyczyn niezależnych od organizatorów, wydarzenie odbędzie się bez udziału publiczności. Syrena. Melodramma aeterna zostanie zarejestrowana przez Program 2 Polskiego Radia i zabrzmi po raz pierwszy 14 listopada o godz. 20:00. Zachęcamy do wysłuchania najnowszego dzieła duetu Nowak/Twardoch na antenie radiowej Dwójki oraz do śledzenia streamingu video na Facebooku.
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.