Aktualności
Drugie wspólne dzieło Alka Nowaka i Szczepana Twardocha premierowo podczas AUKSODRONE
2020-10-29
Premiery oper Aleksandra Nowaka, jednego z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów współczesnych, zawsze wzbudzają poruszenie słuchaczy i krytyków. Rok temu na festiwalu AUKSODRONE w Tychach po raz pierwszy zabrzmiał Drach. Dramma per musica – dzieło napisane we współpracy z rozchwytanym pisarzem Szczepanem Twardochem, który oparł libretto na swojej głośnej powieści. W tym roku zapraszamy na prawykonanie kolejnego utworu znakomitego duetu. Syrena. Melodramma aeterna miała być odkrywana przez trzy kolejne dni festiwalu AUKSODRONE, między 6 a 8 listopada w tyskiej Mediatece. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
„Od początku było jasne, że tym razem będzie to coś całkiem nowego, nie na podstawie istniejącej książki. Dość szybko zaczęliśmy rozmawiać o morzu jako temacie”, wspomina początki pracy nad Syreną Aleksander Nowak. „Syrena. Melodramma aeterna to kolejny po Drachu kameralny dramat muzyczny. Bez (konieczności) akcji scenicznej i scenografii, ale z dramaturgią”.
Kobieta, Mężczyzna i Syrena w wiecznym melodramacie dziewcząt i chłopców mierzących się ze światem, z samymi sobą wobec chaosu i z sobą nawzajem. Kim jednak jest Syrena? Jak wyjaśnia Aleksander Nowak, „Syrena jest odbiciem w lustrze wody. Niewyraźnym. Jest prawdziwym, ale niejasnym >>ja<<, pozornie zewnętrznym. Śpiew Syreny jest wołaniem przeznaczenia. Kuszącego, przerażającego”.
Kolejne części utworu będą przedstawiane przez trzy dni festiwalu, między 6 a 8 listopada. Całość to trzy około dwudziestominutowe części możliwe do wykonania z różnej długości przerwami pomiędzy. „Te przerwy są istotne”, podkreśla kompozytor. „Są wiecznym tłem, ciszą pustej przestrzeni. Ale nie próżnią; pustką z potencjałem, z której wyłania się świat, można powiedzieć”. Wśród wykonawców znajdą się nie od dziś współpracujący z kompozytorem soliści: Joanna Freszel, Ewa Biegas i Jan Jakub Monowid oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, prowadzona przez niezastąpionego Marka Mosia.
6 listopada będzie mieć także premierę najnowszy krążek od ANAKLASIS, który zainauguruje serię OPERA. Pierwszym utworem wydanym w serii będzie prawykonany w 2019 roku podczas festiwalu AUKSODRONE Drach. Dramma per musica, z udziałem Joanny Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy i Marcina Świątkiewicza (klawesyn). Utwór wydany będzie zarówno na płycie CD, jak i LP. Już niebawem dołączy do niego Syrena. Melodramma aeterna. Stay tuned!
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Podczas festiwalu zapewnione będą także atrakcje dla dzieci. W trakcie trzech warsztatów odbywających się podczas AUKSODRONE, które poprowadzi Asi Mina, najmłodsi zastanowią się na tym, kim jest kompozytor, dyrygent i muzyk-wykonawca. Podczas spotkań dla dzieci wykorzystane będą książeczki wydane przez PWM: poświęcona Krzysztofowi Pendereckiemu publikacja Najdzielniejszy z dziadków, Jerzemu Maksymiukowi –Marszałek Bimbus i opowiadająca o Agacie Zubel książka Aga Jaga. Czytając i udźwiękawiając fragmenty zeszytów z serii „Gama i Pasażerowie”, dzieci będą komponować, dyrygować i śpiewać.
Więcej o utworze Syrena. Melodramma aeterna, a także przemyślenia kompozytora dotyczące nie tylko utworu można znaleźć na blogu Aleksandra Nowaka, a szczegółowy plan AUKSODRONE dostępny jest na stronie festiwalu.
Płyta Drach. Dramma per musica powstała we współpracy z Miastem Tychy, AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy oraz festiwalem AUKSODRONE. Partnerem wydania albumu Drach. Dramma per musica jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
***
AKTUALIZACJA: z przyczyn niezależnych od organizatorów, wydarzenie odbędzie się bez udziału publiczności. Syrena. Melodramma aeterna zostanie zarejestrowana przez Program 2 Polskiego Radia i zabrzmi po raz pierwszy 14 listopada o godz. 20:00. Zachęcamy do wysłuchania najnowszego dzieła duetu Nowak/Twardoch na antenie radiowej Dwójki oraz do śledzenia streamingu video na Facebooku.

Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.