Aktualności
Drugie wspólne dzieło Alka Nowaka i Szczepana Twardocha premierowo podczas AUKSODRONE
2020-10-29
Premiery oper Aleksandra Nowaka, jednego z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów współczesnych, zawsze wzbudzają poruszenie słuchaczy i krytyków. Rok temu na festiwalu AUKSODRONE w Tychach po raz pierwszy zabrzmiał Drach. Dramma per musica – dzieło napisane we współpracy z rozchwytanym pisarzem Szczepanem Twardochem, który oparł libretto na swojej głośnej powieści. W tym roku zapraszamy na prawykonanie kolejnego utworu znakomitego duetu. Syrena. Melodramma aeterna miała być odkrywana przez trzy kolejne dni festiwalu AUKSODRONE, między 6 a 8 listopada w tyskiej Mediatece. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu.
„Od początku było jasne, że tym razem będzie to coś całkiem nowego, nie na podstawie istniejącej książki. Dość szybko zaczęliśmy rozmawiać o morzu jako temacie”, wspomina początki pracy nad Syreną Aleksander Nowak. „Syrena. Melodramma aeterna to kolejny po Drachu kameralny dramat muzyczny. Bez (konieczności) akcji scenicznej i scenografii, ale z dramaturgią”.
Kobieta, Mężczyzna i Syrena w wiecznym melodramacie dziewcząt i chłopców mierzących się ze światem, z samymi sobą wobec chaosu i z sobą nawzajem. Kim jednak jest Syrena? Jak wyjaśnia Aleksander Nowak, „Syrena jest odbiciem w lustrze wody. Niewyraźnym. Jest prawdziwym, ale niejasnym >>ja<<, pozornie zewnętrznym. Śpiew Syreny jest wołaniem przeznaczenia. Kuszącego, przerażającego”.
Kolejne części utworu będą przedstawiane przez trzy dni festiwalu, między 6 a 8 listopada. Całość to trzy około dwudziestominutowe części możliwe do wykonania z różnej długości przerwami pomiędzy. „Te przerwy są istotne”, podkreśla kompozytor. „Są wiecznym tłem, ciszą pustej przestrzeni. Ale nie próżnią; pustką z potencjałem, z której wyłania się świat, można powiedzieć”. Wśród wykonawców znajdą się nie od dziś współpracujący z kompozytorem soliści: Joanna Freszel, Ewa Biegas i Jan Jakub Monowid oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, prowadzona przez niezastąpionego Marka Mosia.
6 listopada będzie mieć także premierę najnowszy krążek od ANAKLASIS, który zainauguruje serię OPERA. Pierwszym utworem wydanym w serii będzie prawykonany w 2019 roku podczas festiwalu AUKSODRONE Drach. Dramma per musica, z udziałem Joanny Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy i Marcina Świątkiewicza (klawesyn). Utwór wydany będzie zarówno na płycie CD, jak i LP. Już niebawem dołączy do niego Syrena. Melodramma aeterna. Stay tuned!
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Podczas festiwalu zapewnione będą także atrakcje dla dzieci. W trakcie trzech warsztatów odbywających się podczas AUKSODRONE, które poprowadzi Asi Mina, najmłodsi zastanowią się na tym, kim jest kompozytor, dyrygent i muzyk-wykonawca. Podczas spotkań dla dzieci wykorzystane będą książeczki wydane przez PWM: poświęcona Krzysztofowi Pendereckiemu publikacja Najdzielniejszy z dziadków, Jerzemu Maksymiukowi –Marszałek Bimbus i opowiadająca o Agacie Zubel książka Aga Jaga. Czytając i udźwiękawiając fragmenty zeszytów z serii „Gama i Pasażerowie”, dzieci będą komponować, dyrygować i śpiewać.
Więcej o utworze Syrena. Melodramma aeterna, a także przemyślenia kompozytora dotyczące nie tylko utworu można znaleźć na blogu Aleksandra Nowaka, a szczegółowy plan AUKSODRONE dostępny jest na stronie festiwalu.
Płyta Drach. Dramma per musica powstała we współpracy z Miastem Tychy, AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy oraz festiwalem AUKSODRONE. Partnerem wydania albumu Drach. Dramma per musica jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
***
AKTUALIZACJA: z przyczyn niezależnych od organizatorów, wydarzenie odbędzie się bez udziału publiczności. Syrena. Melodramma aeterna zostanie zarejestrowana przez Program 2 Polskiego Radia i zabrzmi po raz pierwszy 14 listopada o godz. 20:00. Zachęcamy do wysłuchania najnowszego dzieła duetu Nowak/Twardoch na antenie radiowej Dwójki oraz do śledzenia streamingu video na Facebooku.

Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.