Aktualności
Rozdział 12. Mamy pewien projekt…
2020-12-15
Dotarliśmy do końca jubileuszowego dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego roku 2020. Był to rok dziwny, choć wymagający od nas wszystkich nie mniej pracy i wysiłku niż lata poprzednie. I chociaż nie tak wyobrażaliśmy sobie tegoroczny sezon artystyczny i koncertowy, to nie zwolniliśmy tempa i pracowaliśmy na pełnych obrotach, tworząc i drukując kolejne publikacje, a także pracując w ramach projektów. A w tych dużo się działo! W ostatnim, 12 rozdziale naszego tegorocznego kalendarza, opowiadamy właśnie o projektach realizowanych przez naszą oficynę!
Poza działalnością podstawową PWM realizuje wiele projektów specjalnych, wszystkie ukierunkowane na wszechstronny, intensywny rozwój polskiej kultury muzycznej i jej rozpowszechnianie.
Projekty obejmują rozmaite obszary, w których wciąż istnieją spore deficyty. W historii muzyki pozostaje wiele „białych plam” – tematów zaniedbanych, jeszcze nieeksplorowanych, ogromna ilość polskiej twórczości muzycznej minionych wieków, która nie doczekała się edytorskiego opracowania źródłowo-krytycznego i z tego względu nie funkcjonuje w życiu koncertowym. Szczupłość środowiska muzykologicznego i muzycznego oraz jeszcze skromniejsze grono specjalistów o odpowiednich kompetencjach naukowych i edytorskich to wciąż główna przyczyna takiego stanu rzeczy.
To, co powstaje w Redakcji jako owoce tych projektów – wiele typów publikacji, koncerty, nagrania i inne formy prezentacji muzyki – przeznaczone jest zarówno dla zawodowych muzyków, muzykologów, instytucji muzycznych, jak i dzieci, młodzieży i amatorów. Dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców w kraju i za granicą to ważny cel promocyjny PWM-u.
Dzięki dotacjom ministerialnym oraz unijnym PWM realizuje 10 projektów specjalnych.
Fot. Basia Budniak; grafika: WGS
„Ruch Muzyczny”
czyli tam i z powrotem
Znany muzykom i melomanom „Ruch Muzyczny” narodził się w PWM-ie. Tuż po powstaniu oficyny w roku 1945 wyszedł pierwszy numer dwutygodnika. Odradzające się po wojnie życie kulturalne potrzebowało łamów prasowych, na których wybitne umysły i lekkie pióra opisywałyby wydarzenia i zjawiska muzyczne.
W 1949 roku po Konferencji Kompozytorów i Krytyków Muzycznych „Ruch Muzyczny” zawieszono – świat artystyczny i naukowy utracił wolność tworzenia na rzecz doktryny socrealistycznej.
Pismo powróciło do czytelników w roku 1957 po tak zwanej odwilży. Najpierw wydawane było przez PWM w Krakowie, a od 1959 roku do chwili obecnej w Warszawie. Zmieniali się oczywiście redaktorzy naczelni – po reaktywacji pismo współredagował Mieczysław Tomaszewski, a po przenosinach do Warszawy: Zygmunt Mycielski, Ludwik Erhardt, Olgierd Pisarenko, Tomasz Cyz, a obecnie Piotr Matwiejczuk. Zmieniła się częstotliwość ukazywania się pisma – z dwutygodnika na miesięcznik – obecnie „Ruch” znów stał się dwutygodnikiem. Zmieniali się również jego wydawcy: po PWM-ie wydawała go Biblioteka Narodowa, potem Instytut Książki, a od września 2018 roku znów PWM.
Niezmienny pozostał profil „Ruchu” – wciąż jest on pismem popularnonaukowym, przeznaczonym dla muzyków i melomanów, zawierającym najświeższe relacje z koncertów i festiwali polskich i zagranicznych, recenzje nowych wydawnictw płytowych, książkowych i nutowych, artykuły, eseje, felietony krytyków i publicystów muzycznych, wywiady z muzykami, kompozytorami, autorami.
Fot. Anna Maria Olak
Dzień Edukacji Muzycznej
czyli wszystko dla szkół muzycznych
Zażyła więź łączy PWM oraz uczniów i pedagogów szkół muzycznych. Pedagogiczna literatura muzyczna – nuty, szkoły gry, książki, ćwiczenia i inne materiały pomocnicze – stanowiła zawsze jeden z fundamentów PWM-owskiego repertuaru, a zarazem filar muzycznej edukacji w szkołach. Wydawane od pierwszych lat istnienia PWM-u, z pietyzmem i znawstwem przygotowywane przez najwybitniejszych pedagogów i metodyków opracowania, do teraz wznawiane, stanowią wciąż kanon, na którym wychowały się i wychowują pokolenia muzyków.
Za dyrektury Leszka Polonego postanowiono ów repertuar, stale zresztą wzbogacany nowościami, zaprezentować zainteresowanym w bardziej bezpośredni sposób. W październiku 1998 roku zainaugurowano Dzień Edukacji Muzycznej (DEM) zorganizowany przez PWM. Pomyślany był wówczas jako cykl wykładów dla pedagogów szkół muzycznych z całego kraju.
Forma DEM-u ewoluowała i obecnie jest to prawdziwe święto edukacji muzycznej, na które zjeżdżają się nauczyciele i uczniowie z całej Polski. Co roku jest organizowany w innym ośrodku. Podczas DEM-u odbywają się warsztaty, wykłady, koncerty, w których uczestniczą zapraszani przez PWM wybitni pedagodzy – instrumentaliści, wokaliści, dyrygenci, chórmistrzowie. Na bogaty i zróżnicowany program lekcji i koncertów składają się przede wszystkim PWM-owskie nowości i wznowienia.
Od kilku lat DEM to forum wymiany myśli i doświadczeń pomiędzy pedagogami, młodzieżą i wydawcą promującym literaturę muzyczną, pozwalające zrozumieć wzajemne potrzeby i możliwości.
Fot. Anna Maria Olak
Digitalizacja zasobów PWM
czyli cyfrowe dziedzictwo dla potomnych
W Dziale Poligrafii i Digitalizacji PWM-u w ostatnich latach dokonał się istny przewrót technologiczny. Dzięki projektowi unijnemu i dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej pracownię wyposażono w specjalistyczne maszyny do druku cyfrowego i nowoczesne skanery.
Poza zwykłą codzienną pracą poligraficzną – m.in. bieżącym drukowaniem publikacji nutowych – DPiD dba o elektroniczne archiwizowanie całego dorobku wydawniczego oficyny.
Unijny projekt „Digitalizacja zasobów będących w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego”, realizowany w PWM-ie od roku 2017 w ramach Programu Operacyjnego „Polska Cyfrowa”, jest istotnym krokiem ku ochronie tej części polskiego dziedzictwa kulturowego, której właścicielem i depozytariuszem od dekad jest PWM. Biblioteka Wydawnictwa zawiera nie tylko tysiące tytułów publikacji własnych, ale i wiele obiektów rzadkich, bibliofilskich, cennych dla naukowców, źródłoznawców. Celem projektu jest jak najlepsze zabezpieczenie – przez stworzenie warunków bezpiecznego przechowywania i sporządzenie kopii elektronicznych – w pierwszej kolejności zbiorów najstarszych i najcenniejszych, w drugiej zaś wszystkich pozostałych.
Zapis cyfrowy, repozytorium pozwoli zachować dla kolejnych pokoleń wszystkie archiwa i zbiory biblioteczne. PWM stworzył i uruchomił już witrynę Polskiej Biblioteki Muzycznej: polskabibliotekamuzyczna.pl, z której mogą korzystać wszyscy zainteresowani. Dziedzictwo to staje się więc dobrem ogólnym, powszechnie dostępnym.
Fot. Basia Budniak
Dziedzictwo Muzyki Polskiej
czyli odkrywajmy polską muzykę czasu zaborów
O Fryderyku Chopinie słyszał każdy. O Henryku Wieniawskim, Władysławie Żeleńskim czy Karolu Lipińskim – wiele osób. Twórczość Józefa Elsnera, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Juliusza Zarębskiego, Marii Szymanowskiej, Karola Kurpińskiego, Franciszka Lessla czy Józefa Stefaniego – kompozytorów również żyjących w okresie zaborów – pozostawała niedoceniona. Utrudniano też wszelkie próby jej udokumentowania, opublikowania i wypromowania.
Zadaniem programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” jest profesjonalne opracowanie spuścizny polskich twórców, tak by dorobek mniej znanych kompozytorów przywrócić do obiegu koncertowego i opublikować opera omnia tych, którzy się tego jeszcze nie doczekali, jak choćby Stanisław Moniuszko, oraz rozwinąć i upowszechnić wiedzę o polskiej twórczości muzycznej w czasach zaborów. Polskie Wydawnictwo Muzyczne realizuje ten projekt wspólnie z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Organizowane są kwerendy w europejskich i wschodnich bibliotekach, trwa proces pozyskiwania źródeł.
W zakresie opracowań źródłowych i edytorstwa nutowego szkoleni są redaktorzy, których w Polsce wciąż jest niewielu. Na Uniwersytecie Jagiellońskim prowadzone są zajęcia dla studentów i absolwentów UJ i Akademii Muzycznej w Krakowie.
Realizowany od roku 2017 projekt wypełnia bolesną lukę w historii muzyki polskiej i daje szansę na zmniejszenie dysproporcji w obecności polskiej muzyki na światowych estradach. Dzięki niemu Polska wypromuje swoje dziedzictwo kulturowe na międzynarodowej scenie.
Fot. Anna Maria Olak
Małe PWM
czyli z muzyką od najmłodszych lat
W 2017 roku PWM zainicjowało szeroko pomyślany projekt edukacyjny dla dzieci w różnym wieku z uwzględnieniem dzieci niewidomych. Pod znakiem Małe PWM wychodzą publikacje mające ukazać świat muzyki w rozmaitych formułach, by edukować przez zabawę. W serii przewidziano książeczki i zeszyty ćwiczeń oraz inne pomoce dla dzieci w wieku od 2 do 16 lat.
Dla odbiorców 2+ przygotowano zestaw Uwerturki: 5 kaszerowanych książeczek o muzyce. Ilustracje i przystępny tekst pomagają dzieciom poznać podstawowe pojęcia i zjawiska muzyczne, instrumenty, ich kształty i kolory oraz same dźwięki i ich nazwy.
Dla nieco starszych (5+) przeznaczone są Legowanki. Obejmują one kilka zeszytów wprowadzających w podstawowe pojęcia muzyczne i zawierających różne ćwiczenia oraz akcesoria niezbędne do wykonania proponowanych ćwiczeń-zabaw.
Seria bajek pt. Gama i Pasażerowie dla dzieci w wieku szkolnym ma 2 poziomy trudności: Białe Klawisze (7–9 lat) i Czarne Klawisze (9–11 lat). Komplet 12 bogato ilustrowanych książek odpowiada kolejnym dźwiękom gamy, pod którymi kryją się bohaterowie opowieści – światowej sławy przedstawiciele polskiej muzyki.
Z myślą o dzieciach niewidomych i słabowidzących zaplanowano grę memory, opracowaną w alfabecie Braille’a w językach polskim i angielskim, a także inne publikacje.
Małe PWM to rodzaj megaserii, która objęła także ukazujące się w ramach innych projektów bajki, wiersze, opowieści i różne atrakcje dla najmłodszych.
Fot. Anna Maria Olak
„100 na 100. Muzyczne dekady wolności”
czyli największy projekt muzyczny wolnej Polski
Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości projektem „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” prezentującym 100 arcydzieł polskiej muzyki z lat 1918–2018 takich kompozytorów, jak: Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Paweł Mykietyn czy Agata Zubel.
Na projekt składają się wydania nutowe i materiały wykonawcze do wszystkich 100 utworów oraz box płytowo-książkowy zawierający: 36 płyt CD (wśród zespołów m.in. Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowe Forum Muzyki; wśród dyrygentów m.in. Łukasz Borowicz, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit; w gronie solistów m.in. Tomasz Konieczny, Aleksandra Kurzak, Agata Zubel); książkę 100 lat z dziejów polskiej muzyki Danuty Gwizdalanki; „zeszyty dekad” – 10 książeczek (wielu autorów) ukazujących portrety kompozytorskie i charakterystykę prezentowanych utworów.
Kulminację projektu stanowiły koncerty odbywające się 11 listopada 2018 roku w 11 miastach w Polsce i w 11 miastach na świecie.
Projektowi towarzyszyły „muzyczne wizytówki” (100 krótkich filmów nt. utworów z listy), miniseria książeczek dla dzieci z aplikacjami mobilnymi, maskotka Bambak Wojtek, wystawa zdjęć Bartka Barczyka (Obrazy muzyki. Muzyka w obrazach) oraz strona internetowa stonasto.pl.
Fot. Basia Budniak
TUTTI.pl
czyli „Grajmy tutti muzykę polską!”
TUTTI.pl jest projektem powołanym w 2017 roku w celu promocji wykonawstwa muzyki polskiej. Dla wykonawców projekt jest okazją do włączenia do repertuaru utworów kompozytorów polskich (z katalogu PWM-u) na preferencyjnych zasadach: opłaty wypożyczeniowe są pomniejszane aż o 70%.
Rabat przyznawany jest w drodze konkursu – przysłane do PWM wnioski z opisem planowanych wydarzeń muzycznych ocenia grono ekspertów reprezentujących polskie środowisko muzyczne oraz dyrektor – redaktor naczelny PWM-u. Punktowane są zwłaszcza wykonania utworów niesłusznie zapomnianych lub wielkoobsadowych, wymagających od organizatorów wyasygnowania dużych środków.
Druga część projektu TUTTI.pl to środki przeznaczone na przygotowanie przez Redakcję nowych materiałów wykonawczych oraz odnowienie starych.
PWM dzięki projektowi w roku 100-lecia Niepodległości Polski oraz w Roku Moniuszkowskim zdołał wspomóc wykonania m.in. dzieł Ignacego Jana Paderewskiego (wielokrotnie Symfonii „Polonia”, opery Manru), poematów Mieczysława Karłowicza, Stanisława Moniuszki (m.in. przedstawienia Halki i Strasznego dworu oraz Widm i baletu Na kwaterunku) i przygotować nowe materiały do światowych prawykonań dzieł współczesnych kompozytorów polskich: Herr Thaddäus Pawła Mykietyna, ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka oraz utworów m.in. Agaty Zubel, Marcela Chyrzyńskiego, Zygmunta Krauzego.
Fot. Basia Budniak
Muzyka Naszych Czasów
czyli „To idzie młodość!”
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest wydawcą szczególnej serii publikacji nutowych mającej na celu prezentację muzyki najmłodszego pokolenia kompozytorów.
Pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki oraz Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach z inicjatywy Adrianny Ponieckiej-Piekutowskiej realizują 4-letni program „Muzyka Naszych Czasów” promujący twórczość młodych kompozytorów polskich XXI wieku. Organizatorzy we współpracy z polskimi uczelniami muzycznymi oraz szkołami średnimi różnych ośrodków wprowadzają do „krwiobiegu” szkolnictwa muzycznego utwory młodych polskich kompozytorów, których wykonawcami są młodzi instrumentaliści, a odbiorcami młodzi słuchacze.
Inaugurujące każdą z 3 edycji programu koncerty zostały zarejestrowane przez firmę fonograficzną DUX.
Od 2. edycji programu organizatorzy współpracują z gronem znakomitych profesorów. Siła energii i twórcza interpretacja młodych wykonawców wspierana przez takich patronów, jak ZKP, PWM, ZAiKS, PTMW i Program 2 PR, umożliwia upowszechnienie muzyki kompozytorów XXI wieku na szeroką skalę. Od 3. edycji do projektu włączyła się TVP Kultura.
PWM w specjalnej serii pod nazwą i logo „Muzyka Naszych Czasów” publikuje dzieła biorące udział w kolejnych edycjach programu. We współpracy z Centrum Edukacji Artystycznej przekazuje komplety partytur wszystkim szkołom muzycznym II stopnia i akademiom muzycznym w Polsce.
Śpiewajmy Polskę!
czyli antologia pieśni patriotycznej
Tytuł projektu to zarazem tytuł serii śpiewników-antologii najsłynniejszych i najpiękniejszych pieśni patriotycznych od Bogurodzicy po Róbmy swoje.
Publikacja ma na celu upowszechnienie wartościowego repertuaru wzmacniającego tożsamość narodową, promowanie najwyższych wartości i wspólnoty obywatelskiej, edukowanie, zachęcenie do wspólnego patriotycznego muzykowania. Aranżacje powierzono m.in. Magdalenie Kruszewskiej-Pulcyn i Kubie Stankiewiczowi, zaś współaranżację i opiekę merytoryczną Agnieszce Podsiadło.
Seria obejmuje: tom główny zawierający 100 pieśni w prostym układzie na głos i fortepian z chwytami gitarowymi oraz 12 zeszytów chóralnych w 2 wariantach: 30 pieśni na chór mieszany (6 zeszytów) i 30 pieśni na chóry jednorodne (kolejne 6 zeszytów). W tomie głównym zamieszczono obszerny wstęp, ponadto każdą z pieśni poprzedza notka o jej pochodzeniu oraz biogramy twórców.
Niestandardowe, lecz proste opracowania muzyczne są przyjazne początkującym wokalistom, pianistom oraz gitarzystom.
Śmiała oprawa graficzna wpisuje tę publikację w nowoczesny nurt patriotyczny, nieobarczony patosem, podający wprost, w atrakcyjnej formie, treści najważniejsze dla naszego kraju i rodaków. Wspólne śpiewanie przez Polaków pieśni patriotycznych jest ideą przewodnią tego projektu.
Fot. Bartek Barczyk
Anaklasis
czyli nowy wymiar muzyki współczesnej
Anaklasis – nowe, bo działające zaledwie od roku wydawnictwo płytowe, powstałe pod auspicjami PWM-u – jest odpowiedzią na oczekiwania publiczności, potrzeby środowiska muzycznego i misję dokumentowania tego, co najświeższe i najbardziej aktualne.
Szeroko zakrojony repertuar Anaklasis obejmuje polską muzykę XX i XXI wieku, utwory uznanych i świetnie zapowiadających się twórców, znakomitych wykonawców oraz wybitne dzieła. Celem wydawnictwa jest popularyzacja muzyki współczesnej wśród odbiorców poszukujących, otwartych, gotowych na estetyczne wyzwania.
Katalog Anaklasis podzielony jest na serie wydawnicze porządkujące najciekawsze zjawiska związane z muzyką współczesną: Portraits – monograficzna prezentacja dorobku współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku; Sounds – spojrzenie na muzykę współczesną przez pryzmat jej wybitnych interpretatorów i ich instrumentów; Revisions – eksperymenty, przekroczenia, przewroty – prezentacja dorobku kompozytorów wywodzących się z innych muzycznych światów, np. elektroniki lub muzyki improwizowanej; Heritage – nieznane szerzej skarby z archiwów najważniejszych instytucji i firm fonograficznych; Images – wydawnictwa audio-wideo, w tym rejestracje spektakli operowych i koncertów oraz muzyczne filmy dokumentalne, a także Opera – współczesne dzieła operowe, ale też dramaty muzyczne, utwory pasyjne czy oratoria.
Fot. Adam Foryś
Biblioteka Orkiestr Dętych
czyli pospolite ruszenie dęciaków
To najnowszy projekt realizowany w Redakcji PWM-u (od 2019 roku). Zakłada wsparcie działalności orkiestr i zespołów dętych (w tym orkiestr i zespołów kameralnych szkół muzycznych) – zarówno profesjonalnych, jak i półamatorskich i amatorskich – poprzez umożliwienie nabywania materiałów orkiestrowych na polskim rynku.
Trudności zespołów w pozyskiwaniu materiałów nutowych stały się bezpośrednim impulsem dla PWM-u, by wypełnić lukę repertuarową i wspomóc orkiestry dęte w pozyskiwaniu najchętniej grywanego repertuaru, tak aby był dostępny łatwo, szybko i niedrogo.
Biblioteka Orkiestr Dętych to też nowa seria wydawnicza PWM-u. Opracowania ze względu na przeznaczenie wykonawcze dzielą się na marszowe i koncertowe. Utwory marszowe zyskują kształt tzw. marszówek, czyli specjalnych małych książeczek, które muzycy mogą przymocować do swoich instrumentów, by grać z nut podczas marszu i parad. Materiały koncertowe (partytura + głosy) przeznaczone są do wykonywania scenicznego.
Projekt jest konsultowany ze środowiskiem kapelmistrzów i pedagogów prowadzących orkiestry dęte w ośrodkach całej Polski. Zagadnienia repertuarowe, techniczne, promocyjne, dystrybucyjne i inne omawiane są wraz ze specjalnie powołaną Radą Programową. BOD zakłada „formę otwartą”, z wykorzystaniem narzędzi internetowych i social mediów, aby publikowany repertuar odpowiadał na aktualne potrzeby.
Tekst opracowano na podstawie materiału redakcyjnego opublikowanego w kalendarzu PWM na 2020 rok.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.