Aktualności
#zksięgarniPWM. Bestsellery 2020
2020-12-29
Zbliżamy się do końca 2020 roku, a więc czas na małe podsumowanie! Przez ostatnie kilka miesięcy publikowaliśmy w naszym cyklu #zksięgarniPWM rekomendacje publikacji, które cieszyły się Waszym zainteresowaniem. Chcielibyśmy przypomnieć te, które wpisały się w grono naszych bestsellerów – czyli najlepiej sprzedających się w prawie minionym roku.
Jednym z hitowych, zdaniem naszych czytelników, tytułów wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Światek dziecięcy Wandy Chmielowskiej – utwory zawarte w zbiorze przeznaczone są dla najmłodszych adeptów fortepianu. Wszystkie piosenki można wykonać non legato ale też i zaśpiewać! Pozycja obowiązkowa dla zaczynających swoją przygodę w szkole muzycznej.
Grzegorz Mania to nie tylko prawnik, ale i znakomity pianista oraz pedagog. Nie dziwi więc, że II cz. podręcznika Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, którego współautorką jest Monika Gardoń-Preinl, wpisuje się do najciekawszych, ale i bestsellerowych publikacji 2020 roku. Gra a vista jest nieodłącznym elementem gry każdego pianisty. Publikacja zawiera zbiór ćwiczeń opatrzonych komentarzami autorów. Podpowiadamy, że najlepiej prezentuje się w duecie z częścią I :)
Wydawać by się mogło, że muzyka to dziedzina sztuki, której żadne prawa nie obowiązują. Okazuje się jednak, że jest inaczej. Grzegorz Mania postanowił wytłumaczyć wszystkim, jakie zależności łączą muzykę i prawo, i znowu trafił do topu naszych tegorocznych publikacji. Z Muzyki w prawie autorskim dowiecie się między innymi, czym są plagiat i zapożyczenia muzyczne. Wszystko podane bardzo przystępnym językiem, żeby nikt po drodze nie zgubił się w gąszczu paragrafów.
Dziady, czyli klasyka polskiego romantyzmu w jazzowej interpretacji High Definition Quartet i Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana”. I choć płytotekę Anaklasis w przeciągu roku działania wytwórni zasiliło jeszcze 16 tytułów, to właśnie Dziady z 2019 roku cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców. Nic dziwnego, krążek w rankingu redakcji „Jazz Press” i Radia JAZZ.FM został okrzyknięty jazzową polską płytą roku 2019, był numerem 1 w zestawieniu 10 Polish Jazz 2019 autorów bloga Polish Jazz, Dziady znalazły się także na liście 100 najlepszych polskich albumów 2019 roku według Soundrive i w zestawieniu 10 najlepszych jazzowych albumów 2019 roku audycji „Nokturn” na antenie radiowej „Dwójki”.
Symfonia na 444 głosy, czyli książka o muzyce napisana z takim rozmachem, jak tylko symfonia może być napisana. W tym utworze ponad 444 głosy i to nie byle jakie – Bach, Mozart, Możdżer, Hendrix, Kundera i wielu, wielu innych. Dyrygenckiego porządku pilnuje tu Danuta Gwizdalanka. Z książki dowiedzieć się można, dlaczego słuchamy muzyki (a powodów bywa mnóstwo…), jak należy komponować, grać i śpiewać, żeby zasłużyć na nieprzemijalny podziw, a także czym różnią się kompozytorzy od normalnych ludzi? I to według ich własnych relacji. Pokochaliście ten tytuł!
Ignacy Jan to zawzięty chłopak. Zapytacie – skąd to wiemy? Z książeczki Małego PWM Ignacy Jan i jego plan. Ten mały muzyk postanowił, że zrealizuje swoje marzenie o pomocy Polsce. W czasie jego dzieciństwa jego ojczyzny bowiem nie było na mapie świata, znajdowała się pod zaborami. Chłopak pełen zapału trenował grę na fortepianie, żeby – kiedy dorośnie – zostać sławnym pianistą, ze zdaniem którego będą liczyli się inni. Gorąco kibicowaliście mu w jego wysiłkach, co widzimy po tempie, w jakim książeczka znikała z półek naszej księgarni.
Naszą listę zamyka Flis Stanisława Moniuszki we wzorcowym wykonaniu Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza, Antoniego Majaka, Zdzisława Nikodema, Bogdana Paprockiego i Haliny Słonickiej przy akompaniamencie Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Zdzisława Górzyńskiego. Fakt, że akurat ta pozycja znalazła się w naszym rankingu pokazuje, jakie skarby mogą kryć się w archiwach oraz jak cenne jest ich wydobywanie i przypominanie o nich.
Mijający rok był dla nas sporym wyzwaniem, wymagał wielu zmian, przede wszystkim w formie dystrybucji i dotarcia do muzyków, naszych czytelników i słuchaczy z naszymi publikacjami, ale już teraz zapowiadamy, że rok 2021 nie przyniesie zwolnienia tempa, za to może zaskoczyć Was kolejnymi nowościami!
Najczęściej czytane:
Choć częściej przyjmuje się, że datą urodzin Fryderyka Chopina jest 1. marca, 22. lutego widnieje jako data alternatywna przyjścia na świat kompozytora. Polskie Wydawnictwo Muzyczne świętuje obie!
Płyta z Koncertami fortepianowymi Fryderyka Chopina w opracowaniu na fortepian i kwintet smyczkowy została nominowana do tegorocznych BBC Music Magazine Awards – nagrody jednego z najbardziej opiniotwórczych czasopism poświęconych muzyce klasycznej.
Cykl „Po Cichu. O Muzyce i literaturze” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zyskał wielką sympatię i uznanie widzów. Ciekawe wirtualne rozmowy towarzyszyły nam przez cały 2020 rok. Dzięki tym niespiesznym wywiadom mogliśmy odwiedzić naszych twórców w ich domach, dowiedzieć się czegoś ciekawego na ich temat, zapytać o tajniki ich warsztatu czy poznać inspiracje i zachwyty. Druga odsłona cyklu zapowiada się równie interesująco.
Dzisiejsza #powtórkazmuzyki dotyczy muzyki elektroakustycznej. Przypominamy, że ta kształtowana była w Polsce przy pomocy... nożyczek, kleju, pokręteł i suwaków, a jednym z jej pierwszych realizatorów i jednocześnie jednym z pierwszych pracowników legendarnego już Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia był Eugeniusz Rudnik. Tej postaci, a także wspomnianym początkom muzyki elektronicznej na naszym rodzimym podwórku poświęciliśmy kiedyś także jeden z odcinków Muzycznych wizytówek, do którego to odcinka odsyłamy w ramach lektury uzupełniającej tekstu Iwony Lindstedt.
To już piąta edycja nagród – O!Lśnienia 2021. Do nagród są nominowani polscy artyści, których dzieła zostały wydane lub wyprodukowane w 2020 roku w Polsce albo tacy, którzy odnieśli spektakularny, międzynarodowy sukces. Nominacje mogą otrzymać też twórcy zagraniczni, pracujący w Polsce z polskimi artystami. Listę nominowanych, w oparciu o rekomendacje krytyków, przygotowali wraz z Katarzyną Janowską redaktorzy działu Onet Kultura.
Znamy wyniki ostatniego posiedzenie panelu ekspertów TUTTI.pl. Beneficjentami kolejnej odsłony projektu są Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Filharmonia Świętokrzyska oraz Filharmonia Śląska. Również w ramach TUTTI.pl Filharmonia Narodowa przedłuża zawieszenia w Internecie utworów Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Gratulujemy!
„Dawne moje kompozycje odrzuciłam. Teraz, gdy więcej umiem niż dawnej, widzę duże minusy tych kompozycji, więc po cóż mają egzystować?”, pisała w liście do brata z 1947 roku Grażyna Bacewicz. Obsesyjny samokrytycyzm, który przez lata towarzyszył kompozytorce, jak również bezwzględne przestrzeganie zaleceń zawartych w jej testamencie przez wiele lat utrudniały artystom dostęp do dzieł odrzuconych przez twórczynię. Dzięki współpracy z muzykami i muzykologami Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz pierwszy prezentuje w swoim katalogu juwenilia znakomitej kompozytorki XX wieku, rozpoczynając od utworów na skrzypce solo oraz skrzypce i fortepian w opracowaniu cenionej skrzypaczki Agaty Szymczewskiej.
Już 22 lutego 2021 r. startuje druga edycja Ogólnopolskiej Konferencji „{Wirtualna} Akademia Twórczej Pianistyki” organizowana przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. Tym razem wydarzenie będzie miało formę internetowych webinarów i odbędzie się na platformie crowdcast. Konferencja potrwa do 26 lutego. Jednym z partnerów wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W lutym, biorąc na warsztat muzykę elektroakustyczną, zwracamy uwagę na życie i twórczość Elżbiety Sikory.
Polska Biblioteka Muzyczna to najmłodsza w ekstraklasie polskich bibliotek, wyjątkowa pod względem zbiorów i bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o sposób ich udostępnienia. PWM podsumowuje przedsięwzięcie realizowane od 2017 roku atrakcyjną animacją przedstawiającą proces digitalizacji zasobów Oficyny.