Aktualności
#zksięgarniPWM. Bestsellery 2020
2020-12-29
Zbliżamy się do końca 2020 roku, a więc czas na małe podsumowanie! Przez ostatnie kilka miesięcy publikowaliśmy w naszym cyklu #zksięgarniPWM rekomendacje publikacji, które cieszyły się Waszym zainteresowaniem. Chcielibyśmy przypomnieć te, które wpisały się w grono naszych bestsellerów – czyli najlepiej sprzedających się w prawie minionym roku.

Jednym z hitowych, zdaniem naszych czytelników, tytułów wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Światek dziecięcy Wandy Chmielowskiej – utwory zawarte w zbiorze przeznaczone są dla najmłodszych adeptów fortepianu. Wszystkie piosenki można wykonać non legato ale też i zaśpiewać! Pozycja obowiązkowa dla zaczynających swoją przygodę w szkole muzycznej.

Grzegorz Mania to nie tylko prawnik, ale i znakomity pianista oraz pedagog. Nie dziwi więc, że II cz. podręcznika Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, którego współautorką jest Monika Gardoń-Preinl, wpisuje się do najciekawszych, ale i bestsellerowych publikacji 2020 roku. Gra a vista jest nieodłącznym elementem gry każdego pianisty. Publikacja zawiera zbiór ćwiczeń opatrzonych komentarzami autorów. Podpowiadamy, że najlepiej prezentuje się w duecie z częścią I :)

Wydawać by się mogło, że muzyka to dziedzina sztuki, której żadne prawa nie obowiązują. Okazuje się jednak, że jest inaczej. Grzegorz Mania postanowił wytłumaczyć wszystkim, jakie zależności łączą muzykę i prawo, i znowu trafił do topu naszych tegorocznych publikacji. Z Muzyki w prawie autorskim dowiecie się między innymi, czym są plagiat i zapożyczenia muzyczne. Wszystko podane bardzo przystępnym językiem, żeby nikt po drodze nie zgubił się w gąszczu paragrafów.

Dziady, czyli klasyka polskiego romantyzmu w jazzowej interpretacji High Definition Quartet i Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana”. I choć płytotekę Anaklasis w przeciągu roku działania wytwórni zasiliło jeszcze 16 tytułów, to właśnie Dziady z 2019 roku cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców. Nic dziwnego, krążek w rankingu redakcji „Jazz Press” i Radia JAZZ.FM został okrzyknięty jazzową polską płytą roku 2019, był numerem 1 w zestawieniu 10 Polish Jazz 2019 autorów bloga Polish Jazz, Dziady znalazły się także na liście 100 najlepszych polskich albumów 2019 roku według Soundrive i w zestawieniu 10 najlepszych jazzowych albumów 2019 roku audycji „Nokturn” na antenie radiowej „Dwójki”.

Symfonia na 444 głosy, czyli książka o muzyce napisana z takim rozmachem, jak tylko symfonia może być napisana. W tym utworze ponad 444 głosy i to nie byle jakie – Bach, Mozart, Możdżer, Hendrix, Kundera i wielu, wielu innych. Dyrygenckiego porządku pilnuje tu Danuta Gwizdalanka. Z książki dowiedzieć się można, dlaczego słuchamy muzyki (a powodów bywa mnóstwo…), jak należy komponować, grać i śpiewać, żeby zasłużyć na nieprzemijalny podziw, a także czym różnią się kompozytorzy od normalnych ludzi? I to według ich własnych relacji. Pokochaliście ten tytuł!

Ignacy Jan to zawzięty chłopak. Zapytacie – skąd to wiemy? Z książeczki Małego PWM Ignacy Jan i jego plan. Ten mały muzyk postanowił, że zrealizuje swoje marzenie o pomocy Polsce. W czasie jego dzieciństwa jego ojczyzny bowiem nie było na mapie świata, znajdowała się pod zaborami. Chłopak pełen zapału trenował grę na fortepianie, żeby – kiedy dorośnie – zostać sławnym pianistą, ze zdaniem którego będą liczyli się inni. Gorąco kibicowaliście mu w jego wysiłkach, co widzimy po tempie, w jakim książeczka znikała z półek naszej księgarni.

Naszą listę zamyka Flis Stanisława Moniuszki we wzorcowym wykonaniu Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza, Antoniego Majaka, Zdzisława Nikodema, Bogdana Paprockiego i Haliny Słonickiej przy akompaniamencie Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Zdzisława Górzyńskiego. Fakt, że akurat ta pozycja znalazła się w naszym rankingu pokazuje, jakie skarby mogą kryć się w archiwach oraz jak cenne jest ich wydobywanie i przypominanie o nich.
Mijający rok był dla nas sporym wyzwaniem, wymagał wielu zmian, przede wszystkim w formie dystrybucji i dotarcia do muzyków, naszych czytelników i słuchaczy z naszymi publikacjami, ale już teraz zapowiadamy, że rok 2021 nie przyniesie zwolnienia tempa, za to może zaskoczyć Was kolejnymi nowościami!
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.