Aktualności
#zksięgarniPWM. Bestsellery 2020
2020-12-29
Zbliżamy się do końca 2020 roku, a więc czas na małe podsumowanie! Przez ostatnie kilka miesięcy publikowaliśmy w naszym cyklu #zksięgarniPWM rekomendacje publikacji, które cieszyły się Waszym zainteresowaniem. Chcielibyśmy przypomnieć te, które wpisały się w grono naszych bestsellerów – czyli najlepiej sprzedających się w prawie minionym roku.
Jednym z hitowych, zdaniem naszych czytelników, tytułów wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Światek dziecięcy Wandy Chmielowskiej – utwory zawarte w zbiorze przeznaczone są dla najmłodszych adeptów fortepianu. Wszystkie piosenki można wykonać non legato ale też i zaśpiewać! Pozycja obowiązkowa dla zaczynających swoją przygodę w szkole muzycznej.
Grzegorz Mania to nie tylko prawnik, ale i znakomity pianista oraz pedagog. Nie dziwi więc, że II cz. podręcznika Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, którego współautorką jest Monika Gardoń-Preinl, wpisuje się do najciekawszych, ale i bestsellerowych publikacji 2020 roku. Gra a vista jest nieodłącznym elementem gry każdego pianisty. Publikacja zawiera zbiór ćwiczeń opatrzonych komentarzami autorów. Podpowiadamy, że najlepiej prezentuje się w duecie z częścią I :)
Wydawać by się mogło, że muzyka to dziedzina sztuki, której żadne prawa nie obowiązują. Okazuje się jednak, że jest inaczej. Grzegorz Mania postanowił wytłumaczyć wszystkim, jakie zależności łączą muzykę i prawo, i znowu trafił do topu naszych tegorocznych publikacji. Z Muzyki w prawie autorskim dowiecie się między innymi, czym są plagiat i zapożyczenia muzyczne. Wszystko podane bardzo przystępnym językiem, żeby nikt po drodze nie zgubił się w gąszczu paragrafów.
Dziady, czyli klasyka polskiego romantyzmu w jazzowej interpretacji High Definition Quartet i Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana”. I choć płytotekę Anaklasis w przeciągu roku działania wytwórni zasiliło jeszcze 16 tytułów, to właśnie Dziady z 2019 roku cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców. Nic dziwnego, krążek w rankingu redakcji „Jazz Press” i Radia JAZZ.FM został okrzyknięty jazzową polską płytą roku 2019, był numerem 1 w zestawieniu 10 Polish Jazz 2019 autorów bloga Polish Jazz, Dziady znalazły się także na liście 100 najlepszych polskich albumów 2019 roku według Soundrive i w zestawieniu 10 najlepszych jazzowych albumów 2019 roku audycji „Nokturn” na antenie radiowej „Dwójki”.
Symfonia na 444 głosy, czyli książka o muzyce napisana z takim rozmachem, jak tylko symfonia może być napisana. W tym utworze ponad 444 głosy i to nie byle jakie – Bach, Mozart, Możdżer, Hendrix, Kundera i wielu, wielu innych. Dyrygenckiego porządku pilnuje tu Danuta Gwizdalanka. Z książki dowiedzieć się można, dlaczego słuchamy muzyki (a powodów bywa mnóstwo…), jak należy komponować, grać i śpiewać, żeby zasłużyć na nieprzemijalny podziw, a także czym różnią się kompozytorzy od normalnych ludzi? I to według ich własnych relacji. Pokochaliście ten tytuł!
Ignacy Jan to zawzięty chłopak. Zapytacie – skąd to wiemy? Z książeczki Małego PWM Ignacy Jan i jego plan. Ten mały muzyk postanowił, że zrealizuje swoje marzenie o pomocy Polsce. W czasie jego dzieciństwa jego ojczyzny bowiem nie było na mapie świata, znajdowała się pod zaborami. Chłopak pełen zapału trenował grę na fortepianie, żeby – kiedy dorośnie – zostać sławnym pianistą, ze zdaniem którego będą liczyli się inni. Gorąco kibicowaliście mu w jego wysiłkach, co widzimy po tempie, w jakim książeczka znikała z półek naszej księgarni.
Naszą listę zamyka Flis Stanisława Moniuszki we wzorcowym wykonaniu Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza, Antoniego Majaka, Zdzisława Nikodema, Bogdana Paprockiego i Haliny Słonickiej przy akompaniamencie Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Zdzisława Górzyńskiego. Fakt, że akurat ta pozycja znalazła się w naszym rankingu pokazuje, jakie skarby mogą kryć się w archiwach oraz jak cenne jest ich wydobywanie i przypominanie o nich.
Mijający rok był dla nas sporym wyzwaniem, wymagał wielu zmian, przede wszystkim w formie dystrybucji i dotarcia do muzyków, naszych czytelników i słuchaczy z naszymi publikacjami, ale już teraz zapowiadamy, że rok 2021 nie przyniesie zwolnienia tempa, za to może zaskoczyć Was kolejnymi nowościami!
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.