Aktualności
Koncert „Polski Paryż. Kisielewski - Palester – Regamey” na You Tube
2021-01-05
Konstanty Regamey, Roman Palester i Stefan Kisielewski to jedni z najważniejszych polskich paryskich emigrantów muzycznych XX wieku. Zapraszamy do wysłuchania koncertu poświęconego kompozytorom, w którego programie znalazły się ich kwartety smyczkowe w wykonaniu znakomitego Meccore String Quartet. Materiały nutowe wydało Polskie Wydawnictwo Muzyczne, partner wydarzenia.
W podparyskim Maisons-Laffitte, przy 91, avenue de Poissy, stoi okazała willa. Mieści się tu siedziba Instytutu Literackiego, jednej z najważniejszych instytucji polskiej emigracji okresu po II wojnie światowej. Najbardziej znana działalność Instytutu to miesięcznik „Kultura”, zwany w kraju „Kulturą” paryską, wydawany nieprzerwanie od 1947 do 2000 roku, którym kierował red. Jerzy Giedroyc. To właśnie w Instytucie miał odbyć się poświęcony polskim emigrantom koncert Meccore String Quartet, który jednak ze względu na obostrzenia miał miejsce w krakowskiej „Floriance”, gdzie został zarejestrowany. Zapraszamy do wysłuchania kwartetów smyczkowych Konstantego Regameya, Romana Palestra i Stefana Kisielewskiego wykonanych z nut wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Regamey spędził okupację w Warszawie, prowadząc ryzykowną działalność konspiracyjną. Korzystając ze swego szwajcarskiego obywatelstwa, w listopadzie 1945 roku osiadł w Lozannie i tam spędził resztę życia, dzieląc je między pracę naukową (był cenionym indologiem), a komponowanie. Utrzymywał kontakty z krajem, nigdy oficjalnie z Polską nie zerwał. Jednak kiedy w 1948 roku opublikował w „Kulturze” artykuł pt. Rzut oka na muzykę współczesną (nr 6/1948), będący przeglądem życia muzycznego w Polsce, w kraju obrzucono go błotem, a rodzinę spotkały nieprzyjemności. Dlatego kolejne teksty ogłosił już u Giedroycia pod pseudonimem, jako Jerzy Zawadzki (nr 2-3 i nr 4/1950). Pod własnym nazwiskiem wystąpił ponownie dopiero w listopadzie 1954 roku, publikując ważny tekst o Andrzeju Panufniku, po jego ucieczce na Zachód.
Palester, po wojnie uznawany w kraju za następcę Karola Szymanowskiego, w 1947 roku wyjechał do Paryża, a w 1950 ogłosił decyzję o pozostaniu na emigracji. W rezultacie komunistyczna ojczyzna obłożyła go zmową milczenia – zakazano wykonywania jego utworów i wymieniania nazwiska w prasie. Jego kompozycje na długie lata zniknęły z polskich estrad. W 1951 Palester opublikował w „Kulturze” dwa ważne teksty, mówiące o sytuacji artysty w komunistycznej Polsce (Konflikt Marsjasza, nr 7-8/1951 oraz Uwagi o muzyce, nr 12/1951).
Kisielewski to jedyny w tym gronie twórca, który nie wyemigrował z Polski. Do „Kultury” nie pisywał w ogóle o muzyce, ale o polityce. Giedroyc publikował nie tylko jego przenikliwe teksty dotyczące bieżącej sytuacji w Polsce, ale i ogłaszał drukiem jego książki – wszystko pod pseudonimem, by rozbudowane kontakty z wrogim pismem nie zaszkodziły autorowi. Nawet prowadzona latami z Giedroyciem korespondencja pisana jest kodem – Kisielewski oficjalnie wysyłał ją na nazwisko współpracującej z Giedroyciem Zofii Hertz, więc redaktor odpisywał mu jako kobieta… Tak omijano komunistyczną cenzurę.

Wszyscy trzej kompozytorowie swą postawą wyrażali głębokie umiłowanie wolności, kochali Paryż i Francję – spędzili tu sporo czasu przed wojną, pogłębiając muzyczną edukację – i dla wszystkich idea wolności, równości i braterstwa oznaczała jednocześnie głęboką niezgodę na sowiecką niewolę swej ojczyzny po 1945 roku. Ich wolny, niezależny głos słychać także w muzyce. Poświęcony im koncert Meccore String Quartet został zarejestrowany i opublikowany na kanale YouTube Association Institut Littéraire Kultura – Musique. Zachęcamy do wysłuchania kwartetów smyczkowych Konstantego Regameya i Stefana Kisielewskiego oraz II Kwartetu smyczkowego Romana Palestra w świetnym wykonaniu.
Organizatorem wydarzenia „Kisielewski – Palester – Regamey” jest Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe. Koncert dofinansowano ze środków programu „Kulturalne pomosty” Instytutu Adam Mickiewicza. Partnerami wydarzenia są: Kultura Paryska, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.