Aktualności
Koncert „Polski Paryż. Kisielewski - Palester – Regamey” na You Tube
2021-01-05
Konstanty Regamey, Roman Palester i Stefan Kisielewski to jedni z najważniejszych polskich paryskich emigrantów muzycznych XX wieku. Zapraszamy do wysłuchania koncertu poświęconego kompozytorom, w którego programie znalazły się ich kwartety smyczkowe w wykonaniu znakomitego Meccore String Quartet. Materiały nutowe wydało Polskie Wydawnictwo Muzyczne, partner wydarzenia.
W podparyskim Maisons-Laffitte, przy 91, avenue de Poissy, stoi okazała willa. Mieści się tu siedziba Instytutu Literackiego, jednej z najważniejszych instytucji polskiej emigracji okresu po II wojnie światowej. Najbardziej znana działalność Instytutu to miesięcznik „Kultura”, zwany w kraju „Kulturą” paryską, wydawany nieprzerwanie od 1947 do 2000 roku, którym kierował red. Jerzy Giedroyc. To właśnie w Instytucie miał odbyć się poświęcony polskim emigrantom koncert Meccore String Quartet, który jednak ze względu na obostrzenia miał miejsce w krakowskiej „Floriance”, gdzie został zarejestrowany. Zapraszamy do wysłuchania kwartetów smyczkowych Konstantego Regameya, Romana Palestra i Stefana Kisielewskiego wykonanych z nut wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Regamey spędził okupację w Warszawie, prowadząc ryzykowną działalność konspiracyjną. Korzystając ze swego szwajcarskiego obywatelstwa, w listopadzie 1945 roku osiadł w Lozannie i tam spędził resztę życia, dzieląc je między pracę naukową (był cenionym indologiem), a komponowanie. Utrzymywał kontakty z krajem, nigdy oficjalnie z Polską nie zerwał. Jednak kiedy w 1948 roku opublikował w „Kulturze” artykuł pt. Rzut oka na muzykę współczesną (nr 6/1948), będący przeglądem życia muzycznego w Polsce, w kraju obrzucono go błotem, a rodzinę spotkały nieprzyjemności. Dlatego kolejne teksty ogłosił już u Giedroycia pod pseudonimem, jako Jerzy Zawadzki (nr 2-3 i nr 4/1950). Pod własnym nazwiskiem wystąpił ponownie dopiero w listopadzie 1954 roku, publikując ważny tekst o Andrzeju Panufniku, po jego ucieczce na Zachód.
Palester, po wojnie uznawany w kraju za następcę Karola Szymanowskiego, w 1947 roku wyjechał do Paryża, a w 1950 ogłosił decyzję o pozostaniu na emigracji. W rezultacie komunistyczna ojczyzna obłożyła go zmową milczenia – zakazano wykonywania jego utworów i wymieniania nazwiska w prasie. Jego kompozycje na długie lata zniknęły z polskich estrad. W 1951 Palester opublikował w „Kulturze” dwa ważne teksty, mówiące o sytuacji artysty w komunistycznej Polsce (Konflikt Marsjasza, nr 7-8/1951 oraz Uwagi o muzyce, nr 12/1951).
Kisielewski to jedyny w tym gronie twórca, który nie wyemigrował z Polski. Do „Kultury” nie pisywał w ogóle o muzyce, ale o polityce. Giedroyc publikował nie tylko jego przenikliwe teksty dotyczące bieżącej sytuacji w Polsce, ale i ogłaszał drukiem jego książki – wszystko pod pseudonimem, by rozbudowane kontakty z wrogim pismem nie zaszkodziły autorowi. Nawet prowadzona latami z Giedroyciem korespondencja pisana jest kodem – Kisielewski oficjalnie wysyłał ją na nazwisko współpracującej z Giedroyciem Zofii Hertz, więc redaktor odpisywał mu jako kobieta… Tak omijano komunistyczną cenzurę.

Wszyscy trzej kompozytorowie swą postawą wyrażali głębokie umiłowanie wolności, kochali Paryż i Francję – spędzili tu sporo czasu przed wojną, pogłębiając muzyczną edukację – i dla wszystkich idea wolności, równości i braterstwa oznaczała jednocześnie głęboką niezgodę na sowiecką niewolę swej ojczyzny po 1945 roku. Ich wolny, niezależny głos słychać także w muzyce. Poświęcony im koncert Meccore String Quartet został zarejestrowany i opublikowany na kanale YouTube Association Institut Littéraire Kultura – Musique. Zachęcamy do wysłuchania kwartetów smyczkowych Konstantego Regameya i Stefana Kisielewskiego oraz II Kwartetu smyczkowego Romana Palestra w świetnym wykonaniu.
Organizatorem wydarzenia „Kisielewski – Palester – Regamey” jest Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe. Koncert dofinansowano ze środków programu „Kulturalne pomosty” Instytutu Adam Mickiewicza. Partnerami wydarzenia są: Kultura Paryska, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Najczęściej czytane:
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna premiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.