PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Koncert „Polski Paryż. Kisielewski - Palester – Regamey” na You Tube

2021-01-05

Konstanty Regamey, Roman Palester i Stefan Kisielewski to jedni z najważniejszych polskich paryskich emigrantów muzycznych XX wieku. Zapraszamy do wysłuchania koncertu poświęconego kompozytorom, w którego programie znalazły się ich kwartety smyczkowe w wykonaniu znakomitego Meccore String Quartet. Materiały nutowe wydało Polskie Wydawnictwo Muzyczne, partner wydarzenia. 
 

W podparyskim Maisons-Laffitte, przy 91, avenue de Poissy, stoi okazała willa. Mieści się tu siedziba Instytutu Literackiego, jednej z najważniejszych instytucji polskiej emigracji okresu po II wojnie światowej. Najbardziej znana działalność Instytutu to miesięcznik „Kultura”, zwany w kraju „Kulturą” paryską, wydawany nieprzerwanie od 1947 do 2000 roku, którym kierował red. Jerzy Giedroyc. To właśnie w Instytucie miał odbyć się poświęcony polskim emigrantom koncert Meccore String Quartet, który jednak ze względu na obostrzenia miał miejsce w krakowskiej „Floriance”, gdzie został zarejestrowany. Zapraszamy do wysłuchania kwartetów smyczkowych Konstantego Regameya, Romana Palestra i Stefana Kisielewskiego wykonanych z nut wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Regamey spędził okupację w Warszawie, prowadząc ryzykowną działalność konspiracyjną. Korzystając ze swego szwajcarskiego obywatelstwa, w listopadzie 1945 roku osiadł w Lozannie i tam spędził resztę życia, dzieląc je między pracę naukową (był cenionym indologiem), a komponowanie. Utrzymywał kontakty z krajem, nigdy oficjalnie z Polską nie zerwał. Jednak kiedy w 1948 roku opublikował w „Kulturze” artykuł pt. Rzut oka na muzykę współczesną (nr 6/1948), będący przeglądem życia muzycznego w Polsce, w kraju obrzucono go błotem, a rodzinę spotkały nieprzyjemności. Dlatego kolejne teksty ogłosił już u Giedroycia pod pseudonimem, jako Jerzy Zawadzki (nr 2-3 i nr 4/1950). Pod własnym nazwiskiem wystąpił ponownie dopiero w listopadzie 1954 roku, publikując ważny tekst o Andrzeju Panufniku, po jego ucieczce na Zachód. 
 

Palester, po wojnie uznawany w kraju za następcę Karola Szymanowskiego, w 1947 roku wyjechał do Paryża, a w 1950 ogłosił decyzję o pozostaniu na emigracji. W rezultacie komunistyczna ojczyzna obłożyła go zmową milczenia – zakazano wykonywania jego utworów i wymieniania nazwiska w prasie. Jego kompozycje na długie lata zniknęły z polskich estrad. W 1951 Palester opublikował w „Kulturze” dwa ważne teksty, mówiące o sytuacji artysty w komunistycznej Polsce (Konflikt Marsjasza, nr 7-8/1951 oraz Uwagi o muzyce, nr 12/1951). 
 

Kisielewski to jedyny w tym gronie twórca, który nie wyemigrował z Polski.  Do „Kultury” nie pisywał w ogóle o muzyce, ale o polityce. Giedroyc publikował nie tylko jego przenikliwe teksty dotyczące bieżącej sytuacji w Polsce, ale i ogłaszał drukiem jego książki – wszystko pod pseudonimem, by rozbudowane kontakty z wrogim pismem nie zaszkodziły autorowi. Nawet prowadzona latami z Giedroyciem korespondencja pisana jest kodem – Kisielewski oficjalnie wysyłał ją na nazwisko współpracującej z Giedroyciem Zofii Hertz, więc redaktor odpisywał mu jako kobieta… Tak omijano komunistyczną cenzurę. 

Wszyscy trzej kompozytorowie swą postawą wyrażali głębokie umiłowanie wolności, kochali Paryż i Francję – spędzili tu sporo czasu przed wojną, pogłębiając muzyczną edukację – i dla wszystkich idea wolności, równości i braterstwa oznaczała jednocześnie głęboką niezgodę na sowiecką niewolę swej ojczyzny po 1945 roku. Ich wolny, niezależny głos słychać także w muzyce. Poświęcony im koncert Meccore String Quartet został zarejestrowany i opublikowany na kanale YouTube Association Institut Littéraire Kultura – Musique. Zachęcamy do wysłuchania kwartetów smyczkowych Konstantego Regameya i Stefana Kisielewskiego oraz II Kwartetu smyczkowego Romana Palestra w świetnym wykonaniu.
 

Organizatorem wydarzenia „Kisielewski – Palester – Regamey” jest Krakowskie Towarzystwo Przemysłowe. Koncert dofinansowano ze środków programu „Kulturalne pomosty” Instytutu Adam Mickiewicza. Partnerami wydarzenia są: Kultura Paryska, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Najczęściej czytane:

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.