Aktualności
Wracają spotkania spod znaku „Po Cichu. O Muzyce i literaturze”!
2021-02-17
Cykl „Po Cichu. O Muzyce i literaturze” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zyskał wielką sympatię i uznanie widzów. Ciekawe wirtualne rozmowy towarzyszyły nam przez cały 2020 rok. Dzięki tym niespiesznym wywiadom mogliśmy odwiedzić naszych twórców w ich domach, dowiedzieć się czegoś ciekawego na ich temat, zapytać o tajniki ich warsztatu czy poznać inspiracje i zachwyty. Druga odsłona cyklu zapowiada się równie interesująco.
Czy muzyce potrzebny jest parytet? Co stanowi wyzwanie w pracy nad trudnymi kompozycjami? Czy muzyka filmowa jest gorsza, a może lepsza? Jak pisać o muzykologii? Odpowiedzi na te i inne fascynujące pytania znajdą się w nowych odcinkach, które już niebawem ukażą się w kanałach PWM. Rozmowom niezmiennie przewodniczyć będzie dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, dr Daniel Cichy.
– Wybitni artyści i znakomici autorzy, muzycy, kompozytorzy, badacze, pedagodzy i pisarze. Łączy ich jedno – miłość do muzyki i przyjaźń z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Zapraszam na drugą odsłonę cyklu „Po Cichu. O muzyce i literaturze”.
Drugą część cyklu otworzy spotkanie z Violettą Rotter-Kozerą. Już 21 lutego autorka książki Kilar. W bliskim planie opowie o kompozytorze, a szczególnie o jego filmowym obliczu. Data tego spotkania nie jest przypadkowa – to właśnie wtedy – 46 lat temu – Ziemia Obiecana Andrzeja Wajdy ze spektakularną muzyką Kilara weszła do kin.
3 marca obchodzić będziemy rocznicę urodzin Kazimierza Serockiego. Z tej okazji Daniel Cichy w rozmowie z Iwoną Lindstedt – autorką książki Piszę tylko muzykę. Kazimierz Serocki – opowiedzą o tym posiadającym wiele artystycznych oblicz kompozytorze. Nie zabraknie również refleksji na temat muzykologii i o tym, jak okładka książki może intrygować czytelnika. Koniecznie uczcijcie ten dzień z nami.
8 marca o kobietach porozmawiamy z… kobietą. I to nie byle jaką, bo gościem Daniela Cichego będzie jedna z czołowych dyrygentek na świecie, Marzena Diakun. Podstawą do dyskusji będzie najnowsza płyta wytwórni Anaklasis: POLISH HEROINES OF MUSIC, na której usłyszymy kompozycje Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Agaty Zubel i Grażyny Bacewicz.
31 marca wysłuchamy rozmowy o kompozytorze zapomnianym, ale wybitnym. Jego muzykę przepełnia ruch, namiętność i pasja. O kim mowa? O Dawidzie Bajgelmanie. O jego niezwykłych melodiach Daniel Cichy porozmawia z Jarosławem Besterem, autorem muzycznego opracowania płyty BAJGELMAN. GET TO TANGO.
Płytom Anaklasis dedykowane będą również kolejne dwa spotkania cyklu „Po Cichu. O muzyce i literaturze”. 19 kwietnia usłyszymy o premierowym krążku Marcina Stańczyka ACOUSMATIC MUSIC, z kolei 19 maja Daniel Cichy porozmawia z Krzysztofem Herdzinem o cieszącej się dużą popularnością muzyce z płyty: IMPRESSIONS ON PADEREWSKI.
17 czerwca przeniesiemy się na magiczne Podhale i przy dźwiękach góralskiej muzyki spotkamy się z Krzysztofem Trebunią-Tutką, autorem Muzyki Skalnego Podhala – pionierskiego podręcznika do nauki gry na prymach i sekundach. Tego jeszcze nie było!
Druga część roku 2021 będzie równie ekscytująca. Póki co tylko zapowiadamy, że na wirtualnej kanapie Daniela Cichego zasiądą: Aleksander Nowak, Szymon Nehring, Marcin Gmys, Ignacy Lisiecki oraz Dariusz Terefenko.
Bądźcie z nami na kanale YouTube i na facebookowym profilu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.