Aktualności
#Powtórkazmuzyki 10. Dialog z tradycją
2021-10-19
Historia lubi się powtarzać. Ta muzyczna też. A inspiracje przeszłością mogą przynieść niezwykle twórcze efekty w teraźniejszości – przykładem, który możemy przytoczyć od ręki jest choćby płyta GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS, na której tradycja i współczesność nawiązują bardzo owocny dialog.
Na to, że uprawianie muzyki „nowej” nie musi oznaczać odrzucenia „starej”, moc dowodów przynoszą dzieła XX-wiecznych i współczesnych kompozytorów polskich wszystkich generacji. Takie, w których odbywa się żywy dialog z bliższą czy dalszą tradycją oraz kreatywne jej odczytywanie. Formy, poziomy i zakresy tego dialogu bywają najróżniejsze i mieścić się mogą zarówno w formule muzycznego neoklasycyzmu, łącznie z archaizacją, jak i w szeroko pojętej ponowoczesności wraz z typową dla niej grą konwencji. Zaistniałe odwołania do muzycznej „mądrości wieków” równoważone są zwykle poprzez równie czytelne nawiązania do współczesności. W dialogujących z tradycją utworach nie są to jednak kategorie sprzeczne, lecz splatające się ze sobą w nową, spójną i oryginalną jakość.
Grafika: TOFU Studio
dialog z tradycją:
• R. Twardowski (Sequentiae de SS. Patronis Polonis),
• Z. Bujarski (Pawana dla oddalonej na orkiestrę smyczkową),
• M. Ptaszyńska (Kochankowie z klasztoru Valldemosa),
• A. Nowak (Sudden Rain),
• D. Przybylski (Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem),
• A. Kwieciński (Canzon de’ baci na głos i orkiestrę),
• R. Maciejewski (Missa pro defunctis),
• S. Kisielewski (Koncert na orkiestrę kameralną),
• G. Bacewicz (Koncert na orkiestrę smyczkową),
• T. Baird (Colas Breugnon)
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.