Aktualności
ANAKLASIS z 4 nominacjami do Fryderyków!
2021-03-17
Akademia Fonograficzna ogłosiła dziś nominacje do jednej z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym. Wśród wyróżnionych w drodze po Fryderyki są 4 krążki wydane przez ANAKLASIS. Mająca niewiele ponad rok marka fonograficzna, działająca w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po raz kolejny została doceniona. Teraz czas na drugą turę głosowania, po której dowiemy się, do kogo trafią prestiżowe statuetki.
Ponad 1500 artystów wykonawców, twórców, producentów, dziennikarzy i przedstawicieli branży muzycznej od przeszło 25 lat przyznaje nagrody muzyczne Fryderyk. W tym roku do dziesięciu kategorii muzyki poważnej zgłoszonych zostało 147 albumów. W wyniku pierwszej tury głosowania wyłonionych zostało pięć nominacji w każdej kategorii. Wśród nich znalazły się 4 krążki od ANAKLASIS.
Wyjątkową, bo przyznawaną z całej puli zgłoszeń przez Radę Akademii Fonograficznej, jest nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej dla albumu DRACH. DRAMMA PER MUSICA (ANA 012) duetu Alek Nowak i Szczepan Twardoch. To kolejna nominacja dla projektu, który nieustannie zachwyca publiczność i zbiera znakomite recenzje. Na swoim koncie Drach ma już choćby, bagatela, tytuł Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie Roku, a jego twórcy zostali dopiero co okrzyknięci O!Lśnieniem Roku w plebiscycie portalu Onet i Miasta Krakowa. Teraz do szeregu wyróżnień ma szansę dołączyć renomowana statuetka.
O zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca walczy znakomita Sinfonia Iuventus, która na płycie (ANA 003) w serii PORTRAITS przybliża twórczość Romana Palestra. Zebrane na krążku jego concertina w wykonaniu błyskotliwej saksofonistki Aliny Mleczko, okrzykniętej przez „Gramophone” „gwiazdą interpretacji muzyki współczesnej”, pianistki Clare Hammond oraz klawesynisty Macieja Skrzeczkowskiego uzupełnia, last but not least, Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową z niedościgłymi Agatą Kielar-Długosz i Łukaszem Długoszem w partiach solowych.
Drugim muzycznym portretem od ANAKLASIS nominowanym do Fryderyka jest płyta z wokalno-instrumentalną twórczością Romualda Twardowskiego. Wydany z okazji 90. urodzin kompozytora krążek SONGS & SONNETS (ANA 010), zbierający jego najpiękniejsze cykle wokalno-instrumentalne zinterpretowane przez światowej sławy bas-barytona, Tomasza Koniecznego, oraz świetnego pianistę, Lecha Napierałę, ma szansę na zwycięstwo w kategorii Album Roku Recital Solowy.
W kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa nominacją wyróżniono rejestrację opery ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka z librettem noblistki Olgi Tokarczuk. „Przejmujący operowy fresk”, „nowa wspaniała opera”, „współczesna propozycja operowa, która powinna być towarem eksportowym polskiej kultury” – podczas premiery w 2018 roku utwór podbił serca słuchaczy i zachwycił krytykę. Wykonanie dzieła zostało zarejestrowane i włączone do katalogu ANAKLASIS (ANA 001 AV) w serii IMAGES, która dokumentuje na krążkach Blu-ray realizacje najważniejszych dzieł scenicznych ostatnich lat, pozwalając odbiorcom cieszyć się znakomitą polską muzyką w najlepszej jakości obrazu i dźwięku.
Nominacje otrzymały także krążki innych wydawców z rejestracjami utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W kategoriach Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej i Najlepszy Polski Album Za Granicą wyróżniono Cleopatra’s Song Agaty Zubel (KAIROS). Warto również podkreślić nominację w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna dla wydanej przez CD Accord płyty Moniuszko inaczej śpiewany. W projekcie miało swój udział Polskie Wydawnictwo Muzyczne, którego nakładem ukazały się zeszyty Zgodnym chórem. Te przygotowane z myślą o uczestnikach Akademii Chóralnej publikacje zbierają opracowane przez Romana I. Drozda najbardziej znane melodie narodowego kompozytora.
Choć stosunkowo nowa marka miała już swój debiut na Fryderykach w ubiegłym roku, kolejne nominacje potwierdzają dobrze obrany kierunek programowy ANAKLASIS i zainteresowanie muzyką najnowszą wśród polskich odbiorców. Nadchodząca druga tura głosowania wyłoni zwycięzców, których poznamy już niebawem.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.