PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wspomnienie Mistrza

2021-03-29

Rok temu świat pożegnał ikonę epoki. Wybitnego kompozytora, śmiałego artystę, niekwestionowany autorytet inspirujący do przełamywania konwencji i wychodzenia ze strefy muzycznego komfortu. Krzysztof Penderecki był twórcą klasy światowej, wpływającym na kolejne pokolenia kompozytorów i wykonawców, kształtującym nową publiczność, ale też wpływającym na kierunek rozwoju muzyki. Pozostał w pamięci wybitnych instrumentalistów, śpiewaków, dyrygentów i orkiestr, którzy mieli możliwość dotknąć geniuszu.
 

Penderecki był związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym przez cztery dekady od 1959 roku, a więc od czasu, kiedy za Strofy, Emanacje oraz Psalmy Dawida zdobył trzy pierwsze nagrody w konkursie Związku Kompozytorów Polskich. W tym czasie w katalogu PWM-u ukazało się blisko 80 jego utworów. Rzesze kopistów i redaktorów, ale też dyrektorzy – Tadeusz Ochlewski, a następnie Mieczysław Tomaszewski – byli bezpośrednimi świadkami powstających arcydzieł, które kształtowały historię.


Fot. Bartek Barczyk / PWM

Pod koniec życia Maestro ponownie zaangażował się w życie Wydawnictwa. W 2017 roku przyjął zaproszenie do grona jurorów XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, rokrocznie organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne dla młodych kompozytorów, którzy – podobnie jak on przed laty – poszukują swojej indywidualnej muzycznej estetyki.

Symboliczną klamrą podkreślającą więź kompozytora z Oficyną jest napisana na zamówienie PWM-u Fanfara dla Niepodległej – ostatni ukończony i prawykonany utwór Pendereckiego. Fanfara jest 101. utworem, zamykającym listę 100 arcydzieł muzyki polskiej wyróżnionych w projekcie PWM-u „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Otwierała także każdy z 22 koncertów organizowanych 11 listopada 2018 roku w największych muzycznych ośrodkach w Polsce i na świecie dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania Niepodległości.



Krzysztof Penderecki był artystą przepełnionym chęcią dotykania granic estetyki, niewzruszonym na komentarze nie raz zachowawczych krytyków i ortodoksyjnych wykonawców. Był twórcą nieustraszonym, śmiało odkrywającym możliwości brzmienia, ale też z rozwagą czerpiącym z osiągnięć przeszłości. Kierował się w swojej kompozytorskiej działalności przede wszystkim autentycznością indywidualnego języka muzycznego. Swoje spojrzenie na awangardę połowy XX wieku z perspektywy lat przedstawił w ekskluzywnych materiałach wideo – Wizytówkach Muzycznych, zrealizowanych w ramach projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Omówienia dwóch być może najbardziej rozpoznawalnych utworów Pendereckiego, jakimi są Tren – ofiarom Hiroszimy i Pasją wg św. Łukasza udowadniają stałą aktualność treści i nieprzerwaną świeżość jego twórczości. 



Fot. Bartek Barczyk / PWM

W ramach książkowej serii „Gama i pasażerowie” PWM przybliża Pendereckiego także najmłodszym melomanom. Publikacja Najdzielniejszy z dziadków pióra Kaliny Cyz z ilustracjami Jagody Charkiewicz w historii napisanej barwnym językiem przedstawia dzieciom wybitną postać polskiego kompozytora. Już niebawem w ramach cyklu AUKSO4KIDS, realizowanego przez AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odbędzie się premiera dźwiękowych warsztatów dla najmłodszych, zrealizowanych na podstawie książeczki.

PWM kieruje się ku Krzysztofowi Pendereckiemu także w pewien nieoczywisty na pierwszy rzut oka sposób. W 2018 roku Oficyna powołała markę fonograficzną, której celem jest dokumentowanie najciekawszych zjawisk w polskiej muzyce współczesnej. Jej nazwa – ANAKLASIS – jest ukłonem w kierunku jednego z utworów wybitnego kompozytora. To ona wyznacza kierunek programowy marki, której celem jest popularyzacja muzyki współczesnej twórców poszukujących, którzy na wzór Pendereckiego są gotowi na wyzwania i zdecydowanie poszukują swojego indywidualnego języka muzycznego. 

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.