PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wspomnienie Mistrza

2021-03-29

Rok temu świat pożegnał ikonę epoki. Wybitnego kompozytora, śmiałego artystę, niekwestionowany autorytet inspirujący do przełamywania konwencji i wychodzenia ze strefy muzycznego komfortu. Krzysztof Penderecki był twórcą klasy światowej, wpływającym na kolejne pokolenia kompozytorów i wykonawców, kształtującym nową publiczność, ale też wpływającym na kierunek rozwoju muzyki. Pozostał w pamięci wybitnych instrumentalistów, śpiewaków, dyrygentów i orkiestr, którzy mieli możliwość dotknąć geniuszu.
 

Penderecki był związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym przez cztery dekady od 1959 roku, a więc od czasu, kiedy za Strofy, Emanacje oraz Psalmy Dawida zdobył trzy pierwsze nagrody w konkursie Związku Kompozytorów Polskich. W tym czasie w katalogu PWM-u ukazało się blisko 80 jego utworów. Rzesze kopistów i redaktorów, ale też dyrektorzy – Tadeusz Ochlewski, a następnie Mieczysław Tomaszewski – byli bezpośrednimi świadkami powstających arcydzieł, które kształtowały historię.


Fot. Bartek Barczyk / PWM

Pod koniec życia Maestro ponownie zaangażował się w życie Wydawnictwa. W 2017 roku przyjął zaproszenie do grona jurorów XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, rokrocznie organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne dla młodych kompozytorów, którzy – podobnie jak on przed laty – poszukują swojej indywidualnej muzycznej estetyki.

Symboliczną klamrą podkreślającą więź kompozytora z Oficyną jest napisana na zamówienie PWM-u Fanfara dla Niepodległej – ostatni ukończony i prawykonany utwór Pendereckiego. Fanfara jest 101. utworem, zamykającym listę 100 arcydzieł muzyki polskiej wyróżnionych w projekcie PWM-u „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Otwierała także każdy z 22 koncertów organizowanych 11 listopada 2018 roku w największych muzycznych ośrodkach w Polsce i na świecie dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania Niepodległości.



Krzysztof Penderecki był artystą przepełnionym chęcią dotykania granic estetyki, niewzruszonym na komentarze nie raz zachowawczych krytyków i ortodoksyjnych wykonawców. Był twórcą nieustraszonym, śmiało odkrywającym możliwości brzmienia, ale też z rozwagą czerpiącym z osiągnięć przeszłości. Kierował się w swojej kompozytorskiej działalności przede wszystkim autentycznością indywidualnego języka muzycznego. Swoje spojrzenie na awangardę połowy XX wieku z perspektywy lat przedstawił w ekskluzywnych materiałach wideo – Wizytówkach Muzycznych, zrealizowanych w ramach projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Omówienia dwóch być może najbardziej rozpoznawalnych utworów Pendereckiego, jakimi są Tren – ofiarom Hiroszimy i Pasją wg św. Łukasza udowadniają stałą aktualność treści i nieprzerwaną świeżość jego twórczości. 



Fot. Bartek Barczyk / PWM

W ramach książkowej serii „Gama i pasażerowie” PWM przybliża Pendereckiego także najmłodszym melomanom. Publikacja Najdzielniejszy z dziadków pióra Kaliny Cyz z ilustracjami Jagody Charkiewicz w historii napisanej barwnym językiem przedstawia dzieciom wybitną postać polskiego kompozytora. Już niebawem w ramach cyklu AUKSO4KIDS, realizowanego przez AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odbędzie się premiera dźwiękowych warsztatów dla najmłodszych, zrealizowanych na podstawie książeczki.

PWM kieruje się ku Krzysztofowi Pendereckiemu także w pewien nieoczywisty na pierwszy rzut oka sposób. W 2018 roku Oficyna powołała markę fonograficzną, której celem jest dokumentowanie najciekawszych zjawisk w polskiej muzyce współczesnej. Jej nazwa – ANAKLASIS – jest ukłonem w kierunku jednego z utworów wybitnego kompozytora. To ona wyznacza kierunek programowy marki, której celem jest popularyzacja muzyki współczesnej twórców poszukujących, którzy na wzór Pendereckiego są gotowi na wyzwania i zdecydowanie poszukują swojego indywidualnego języka muzycznego. 

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.