PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wspomnienie Mistrza

2021-03-29

Rok temu świat pożegnał ikonę epoki. Wybitnego kompozytora, śmiałego artystę, niekwestionowany autorytet inspirujący do przełamywania konwencji i wychodzenia ze strefy muzycznego komfortu. Krzysztof Penderecki był twórcą klasy światowej, wpływającym na kolejne pokolenia kompozytorów i wykonawców, kształtującym nową publiczność, ale też wpływającym na kierunek rozwoju muzyki. Pozostał w pamięci wybitnych instrumentalistów, śpiewaków, dyrygentów i orkiestr, którzy mieli możliwość dotknąć geniuszu.
 

Penderecki był związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym przez cztery dekady od 1959 roku, a więc od czasu, kiedy za Strofy, Emanacje oraz Psalmy Dawida zdobył trzy pierwsze nagrody w konkursie Związku Kompozytorów Polskich. W tym czasie w katalogu PWM-u ukazało się blisko 80 jego utworów. Rzesze kopistów i redaktorów, ale też dyrektorzy – Tadeusz Ochlewski, a następnie Mieczysław Tomaszewski – byli bezpośrednimi świadkami powstających arcydzieł, które kształtowały historię.


Fot. Bartek Barczyk / PWM

Pod koniec życia Maestro ponownie zaangażował się w życie Wydawnictwa. W 2017 roku przyjął zaproszenie do grona jurorów XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, rokrocznie organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne dla młodych kompozytorów, którzy – podobnie jak on przed laty – poszukują swojej indywidualnej muzycznej estetyki.

Symboliczną klamrą podkreślającą więź kompozytora z Oficyną jest napisana na zamówienie PWM-u Fanfara dla Niepodległej – ostatni ukończony i prawykonany utwór Pendereckiego. Fanfara jest 101. utworem, zamykającym listę 100 arcydzieł muzyki polskiej wyróżnionych w projekcie PWM-u „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Otwierała także każdy z 22 koncertów organizowanych 11 listopada 2018 roku w największych muzycznych ośrodkach w Polsce i na świecie dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania Niepodległości.



Krzysztof Penderecki był artystą przepełnionym chęcią dotykania granic estetyki, niewzruszonym na komentarze nie raz zachowawczych krytyków i ortodoksyjnych wykonawców. Był twórcą nieustraszonym, śmiało odkrywającym możliwości brzmienia, ale też z rozwagą czerpiącym z osiągnięć przeszłości. Kierował się w swojej kompozytorskiej działalności przede wszystkim autentycznością indywidualnego języka muzycznego. Swoje spojrzenie na awangardę połowy XX wieku z perspektywy lat przedstawił w ekskluzywnych materiałach wideo – Wizytówkach Muzycznych, zrealizowanych w ramach projektu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”. Omówienia dwóch być może najbardziej rozpoznawalnych utworów Pendereckiego, jakimi są Tren – ofiarom Hiroszimy i Pasją wg św. Łukasza udowadniają stałą aktualność treści i nieprzerwaną świeżość jego twórczości. 



Fot. Bartek Barczyk / PWM

W ramach książkowej serii „Gama i pasażerowie” PWM przybliża Pendereckiego także najmłodszym melomanom. Publikacja Najdzielniejszy z dziadków pióra Kaliny Cyz z ilustracjami Jagody Charkiewicz w historii napisanej barwnym językiem przedstawia dzieciom wybitną postać polskiego kompozytora. Już niebawem w ramach cyklu AUKSO4KIDS, realizowanego przez AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odbędzie się premiera dźwiękowych warsztatów dla najmłodszych, zrealizowanych na podstawie książeczki.

PWM kieruje się ku Krzysztofowi Pendereckiemu także w pewien nieoczywisty na pierwszy rzut oka sposób. W 2018 roku Oficyna powołała markę fonograficzną, której celem jest dokumentowanie najciekawszych zjawisk w polskiej muzyce współczesnej. Jej nazwa – ANAKLASIS – jest ukłonem w kierunku jednego z utworów wybitnego kompozytora. To ona wyznacza kierunek programowy marki, której celem jest popularyzacja muzyki współczesnej twórców poszukujących, którzy na wzór Pendereckiego są gotowi na wyzwania i zdecydowanie poszukują swojego indywidualnego języka muzycznego. 

Najczęściej czytane:

PWM partnerem II Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika

W dniach 4–6 czerwca 2021 roku odbędzie się II Ogólnopolski Konkurs Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów szkół muzycznych I stopnia. Partnerem oraz fundatorem nagrody specjalnej w konkursie organizowanym przez Szkołę Muzyczną I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Paweł Hendrich i Krzysztof Wołek: majowe prawykonania na festiwalu KODY

Od początku Festiwalowi Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY przyświeca idea nawiązywania do rozmaitych zjawisk kulturowych oraz poszukiwania podobieństw i relacji między nimi. Tegoroczna edycja z hasłem „Przywoływanie” zajmie się refleksjami, a także inspiracjami pomiędzy formami muzyki dawnej i nowej. W programie 13. edycji lubelskiego festiwalu znalazły się utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Dzięki transmisjom koncertów każdy będzie mógł wysłuchać najnowszych dzieł Pawła Hendricha i Krzysztofa Wołka.
 

Małe Monografie wielkich ludzi w sprzedaży od 19 maja

Małe Monografie to wielobarwna seria o znanych i lubianych kompozytorach polskich i zagranicznych różnych epok. Książki pióra wybitnych muzykologów to lektura obowiązkowa nie tylko dla melomanów, miłośników kultury, uczniów i studentów, to seria dla wszystkich! 
 

GREAT ENCOUNTERS na 75. urodziny PWM

Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski i Ignacy Jan Paderewski wykonali w polskiej muzyce tę samą pracę, która w słowie dokonała się za sprawą trzech wieszczy romantyzmu oraz tytanów pozytywistycznej prozy. Ich utwory nie tylko imponują pięknem formy i wzruszają ładunkiem emocji, ale są też niestarzejącą się inspiracją dla współczesnych twórców. Przechowują dźwiękowy idiom polskości do którego chcąc nie chcąc, hołdem lub buntem, odnoszą się kolejne pokolenia artystów i melomanów, w przypadku GREAT ENCOUNTERS – najwybitniejsi przedstawiciele polskiej muzyki jazzowej i rozrywkowej.

Marcin Stańczyk majowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W maju rozpracowujemy spektralizm. Zwracamy się także ku postaci i twórczości Marcina Stańczyka. 
 

Witaj, majowa jutrzenko!

Witaj, majowa jutrzenko, świeć naszej polskiej krainie.

Uczcimy ciebie piosenką, która w całej Polsce słynie.

Witaj maj, trzeci maj, u Polaków błogi raj.

 

 

Kazimierz Kord – RIP

29 kwietnia zmarł Kazimierz Kord – jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów. Muzyczną drogę rozpoczynał w Krakowie w Miejskim Teatrze Muzycznym, później szefował Wielkiej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, by następnie na blisko ćwierć wieku związać się z Filharmonią Narodową.

Zmiana na stanowisku redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego”


1 maja 2021 roku stanowisko redaktora naczelnego „Ruchu Muzycznego” obejmie Daniel Cichy. Zastąpi Piotra Matwiejczuka, który kierował redakcją od 1 kwietnia 2019 roku.

Antologia Pieśni Patriotycznej Śpiewajmy Polskę!

Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, a serca Polaków od wieków poruszają pieśni patriotyczne.

Wybór stu tytułów zawartych w przekazywanej w Państwa ręce Antologii Pieśni Patriotycznej Śpiewajmy Polskę! oddaje historię narodu polskiego: walk o wolność, wiary w lepsze jutro, budowania wspólnoty i tradycji. To także uchwycona na przestrzeni wieków charakterystyka Polek i Polaków, z której wyłania się wizja narodu niezłomnego, przepełnionego nadzieją, gotowego do poświęceń, pełnego szacunku i czci dla przodków, trwającego w budowaniu lepszego jutra dla siebie i kolejnych pokoleń.