Aktualności
PWM partnerem II Wirtualnej Akademii Smyczkowej
2021-04-15
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym organizuje po raz drugi internetowe przedsięwzięcie skierowane do smyczkowców. Mowa tu o II Wirtualnej Akademii Smyczkowej, która odbędzie się w dniach 26-30 kwietnia br.
Program wydarzenia obejmuje wykłady oraz panele dyskusyjne. Wśród prelegentów znajdują się specjaliści w zakresie pedagogiki i wykonawstwa, m.in. prof. Maciej Rakowski czy dr Gwendolyn Masin. Dodatkowo prof. dr hab. Andrzej Bauer, dr hab. Katarzyna Budnik, dr Mariusz Patyra – poruszą zagadnienia związane z konkursami instrumentalnymi jak: przygotowanie do udziału, rola w pedagogice i karierze.
Oprócz zagadnień związanych z instrumentami smyczkowymi, słuchacze II Wirtualnej Akademii Smyczkowej mogli zgłębić tajniki psychologii. Wykład dr Anny Antoniny Nogaj, znanej psycholog muzyki i skrzypaczki, dotyczyć będzie wyzwań kształcenia artystycznego z jakimi musza się mierzyć współcześni rodzice uczniów szkół muzycznych.
Poniżej przestawiamy program wydarzenia:
prof. Maciej Rakowski – Jak mądrze i efektywnie ćwiczyć na skrzypcach? Przygotowania ucznia do samodzielnego ćwiczenia
dr Gwendolyn Masin – Wprowadzanie wibracji na skrzypcach – sposoby nauczania
prof. Kazimierz Michalik – O grze na wiolonczeli (rozmowa z cyklu „Nestorzy polskiej pedagogiki”)
dr hab. Joanna Krempeć-Kaczor – Nauczanie gry na kontrabasie na początkowym etapie
dr Anna Antonina Nogaj – Współczesny rodzic ucznia szkoły muzycznej a wyzwania kształcenia artystycznego
mgr Jarosław Mirkiewicz – Trema – czym naprawdę jest i skąd się bierze
mgr Jadwiga Śmieszchalska – Wygrać siebie: przygotowanie fizyczne i mentalne do konkursów, egzaminów i przesłuchań
prof. dr hab. Andrzej Bauer, dr hab. Katarzyna Budnik, dr Mariusz Patyra – Konkursy instrumentalne – przygotowanie do udziału, rola w pedagogice i karierze (panel dyskusyjny)
Program może zostać rozszerzony o dodatkowe webinary (m.in. z poradami lutniczymi)! Zachęcamy do zadawania pytań wszystkim prowadzącym przy wykorzystaniu anonimowej ankiety.
Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane do zarejestrowanych uczestników. Dokładny harmonogram przedstawiony zostanie do 23 kwietnia 2021, webinary odbywać się będą w sesjach przedpołudniowych (godz. 10/11) i popołudniowych (godz. 16). Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do 3 maja 2021. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie webinarów.
Koszt udziału w konferencji wynosi 120 zł. Zgłoszenia za pomocą elektronicznego formularza należy dokonać do 25 kwietnia 2021 r. Do zgłoszenia należy dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty konferencyjnej.
Więcej informacji dotyczących zapisów oraz wydarzenia znajduje się na stronie:
https://spmk.com.pl/ii-wirtualna-akademia-smyczkowa/
Organizator:
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Centrum Edukacji Artystycznej
Katedra Instrumentów Smyczkowych i Gitary Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.