Aktualności
PWM partnerem II Wirtualnej Akademii Smyczkowej
2021-04-15
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym organizuje po raz drugi internetowe przedsięwzięcie skierowane do smyczkowców. Mowa tu o II Wirtualnej Akademii Smyczkowej, która odbędzie się w dniach 26-30 kwietnia br.
Program wydarzenia obejmuje wykłady oraz panele dyskusyjne. Wśród prelegentów znajdują się specjaliści w zakresie pedagogiki i wykonawstwa, m.in. prof. Maciej Rakowski czy dr Gwendolyn Masin. Dodatkowo prof. dr hab. Andrzej Bauer, dr hab. Katarzyna Budnik, dr Mariusz Patyra – poruszą zagadnienia związane z konkursami instrumentalnymi jak: przygotowanie do udziału, rola w pedagogice i karierze.
Oprócz zagadnień związanych z instrumentami smyczkowymi, słuchacze II Wirtualnej Akademii Smyczkowej mogli zgłębić tajniki psychologii. Wykład dr Anny Antoniny Nogaj, znanej psycholog muzyki i skrzypaczki, dotyczyć będzie wyzwań kształcenia artystycznego z jakimi musza się mierzyć współcześni rodzice uczniów szkół muzycznych.
Poniżej przestawiamy program wydarzenia:
prof. Maciej Rakowski – Jak mądrze i efektywnie ćwiczyć na skrzypcach? Przygotowania ucznia do samodzielnego ćwiczenia
dr Gwendolyn Masin – Wprowadzanie wibracji na skrzypcach – sposoby nauczania
prof. Kazimierz Michalik – O grze na wiolonczeli (rozmowa z cyklu „Nestorzy polskiej pedagogiki”)
dr hab. Joanna Krempeć-Kaczor – Nauczanie gry na kontrabasie na początkowym etapie
dr Anna Antonina Nogaj – Współczesny rodzic ucznia szkoły muzycznej a wyzwania kształcenia artystycznego
mgr Jarosław Mirkiewicz – Trema – czym naprawdę jest i skąd się bierze
mgr Jadwiga Śmieszchalska – Wygrać siebie: przygotowanie fizyczne i mentalne do konkursów, egzaminów i przesłuchań
prof. dr hab. Andrzej Bauer, dr hab. Katarzyna Budnik, dr Mariusz Patyra – Konkursy instrumentalne – przygotowanie do udziału, rola w pedagogice i karierze (panel dyskusyjny)
Program może zostać rozszerzony o dodatkowe webinary (m.in. z poradami lutniczymi)! Zachęcamy do zadawania pytań wszystkim prowadzącym przy wykorzystaniu anonimowej ankiety.
Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane do zarejestrowanych uczestników. Dokładny harmonogram przedstawiony zostanie do 23 kwietnia 2021, webinary odbywać się będą w sesjach przedpołudniowych (godz. 10/11) i popołudniowych (godz. 16). Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do 3 maja 2021. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie webinarów.
Koszt udziału w konferencji wynosi 120 zł. Zgłoszenia za pomocą elektronicznego formularza należy dokonać do 25 kwietnia 2021 r. Do zgłoszenia należy dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty konferencyjnej.
Więcej informacji dotyczących zapisów oraz wydarzenia znajduje się na stronie:
https://spmk.com.pl/ii-wirtualna-akademia-smyczkowa/
Organizator:
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Centrum Edukacji Artystycznej
Katedra Instrumentów Smyczkowych i Gitary Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.