Aktualności
PWM partnerem II Wirtualnej Akademii Smyczkowej
2021-04-15
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym organizuje po raz drugi internetowe przedsięwzięcie skierowane do smyczkowców. Mowa tu o II Wirtualnej Akademii Smyczkowej, która odbędzie się w dniach 26-30 kwietnia br.
Program wydarzenia obejmuje wykłady oraz panele dyskusyjne. Wśród prelegentów znajdują się specjaliści w zakresie pedagogiki i wykonawstwa, m.in. prof. Maciej Rakowski czy dr Gwendolyn Masin. Dodatkowo prof. dr hab. Andrzej Bauer, dr hab. Katarzyna Budnik, dr Mariusz Patyra – poruszą zagadnienia związane z konkursami instrumentalnymi jak: przygotowanie do udziału, rola w pedagogice i karierze.
Oprócz zagadnień związanych z instrumentami smyczkowymi, słuchacze II Wirtualnej Akademii Smyczkowej mogli zgłębić tajniki psychologii. Wykład dr Anny Antoniny Nogaj, znanej psycholog muzyki i skrzypaczki, dotyczyć będzie wyzwań kształcenia artystycznego z jakimi musza się mierzyć współcześni rodzice uczniów szkół muzycznych.
Poniżej przestawiamy program wydarzenia:
prof. Maciej Rakowski – Jak mądrze i efektywnie ćwiczyć na skrzypcach? Przygotowania ucznia do samodzielnego ćwiczenia
dr Gwendolyn Masin – Wprowadzanie wibracji na skrzypcach – sposoby nauczania
prof. Kazimierz Michalik – O grze na wiolonczeli (rozmowa z cyklu „Nestorzy polskiej pedagogiki”)
dr hab. Joanna Krempeć-Kaczor – Nauczanie gry na kontrabasie na początkowym etapie
dr Anna Antonina Nogaj – Współczesny rodzic ucznia szkoły muzycznej a wyzwania kształcenia artystycznego
mgr Jarosław Mirkiewicz – Trema – czym naprawdę jest i skąd się bierze
mgr Jadwiga Śmieszchalska – Wygrać siebie: przygotowanie fizyczne i mentalne do konkursów, egzaminów i przesłuchań
prof. dr hab. Andrzej Bauer, dr hab. Katarzyna Budnik, dr Mariusz Patyra – Konkursy instrumentalne – przygotowanie do udziału, rola w pedagogice i karierze (panel dyskusyjny)
Program może zostać rozszerzony o dodatkowe webinary (m.in. z poradami lutniczymi)! Zachęcamy do zadawania pytań wszystkim prowadzącym przy wykorzystaniu anonimowej ankiety.
Linki do poszczególnych webinarów zostaną przesłane do zarejestrowanych uczestników. Dokładny harmonogram przedstawiony zostanie do 23 kwietnia 2021, webinary odbywać się będą w sesjach przedpołudniowych (godz. 10/11) i popołudniowych (godz. 16). Webinary dostępne będą zarówno w czasie rzeczywistym, jak i później, do 3 maja 2021. Zaświadczenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej połowie webinarów.
Koszt udziału w konferencji wynosi 120 zł. Zgłoszenia za pomocą elektronicznego formularza należy dokonać do 25 kwietnia 2021 r. Do zgłoszenia należy dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty konferencyjnej.
Więcej informacji dotyczących zapisów oraz wydarzenia znajduje się na stronie:
https://spmk.com.pl/ii-wirtualna-akademia-smyczkowa/
Organizator:
Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Centrum Edukacji Artystycznej
Katedra Instrumentów Smyczkowych i Gitary Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.