Aktualności
Co widzimy, kiedy słuchamy? ACOUSMATIC MUSIC od ANAKLASIS w sprzedaży od 29 kwietnia
2021-04-19
Choć muzyki z założenia słuchamy, to przepływa ona też przez inne zmysły. Czy ten związek jest jednak konieczny i nierozerwalny? A gdyby zamknąć oczy, otworzyć wyobraźnię i poddać się napływającym, niespodziewanym wrażeniom? Do gry z własnymi doświadczeniami i oczekiwaniami zaprasza ANAKLASIS, prezentując najnowszy krążek z serii PORTRAITS. Najnowszy dwupłytowy album ACOUSMATIC MUSIC przedstawia filozofię muzyki w ujęciu Marcina Stańczyka, jednego z najciekawszych kompozytorów współczesnych.
Marcin Stańczyk jest uczniem między innymi Zygmunta Krauzego i Ivana Fedelego, laureatem wielu międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Jest także jedynym polskim kompozytorem wyróżnionym Toru Takemitsu Award – najsłynniejszą nagrodą kompozytorską Japonii. To twórca nie tylko poszukujący, ale i znajdujący. Zadający pytania, ale i udzielający odpowiedzi.
Z namysłu nie tylko nad istotą muzyki, ale też jej odbioru wzięły się cztery kompozycje Stańczyka wypełniające ten dwupłytowy zestaw. To rozpisany na wędrującą trąbkę oraz orkiestrę, na którą pada deszcz Some Drops, który wystawia na próbę naszą percepcję: nigdy nie możemy być pewni odległości i punktu słyszenia. Blind Walk, wykonany po raz pierwszy na La Biennale di Venezia, grany dla publiczności z oczami przesłoniętymi opaskami, jest reakcją na różnicę w słuchaniu wyłącznie uszami, a odbiorem koncertu pełnią zmysłów. Podobne założenia przyświecały Sursounds, utworowi, który jest o tym, „co jest ponad dźwiękami”. To niezwykła muzyka na pograniczu jawy i snu, w której mieszają się rozpoznawalne dźwięki konkretne oraz ambient muzyki abstrakcyjnej. Unseen to utwór o poszukiwaniu szczęścia, inspirowany letnim przesileniem i związanymi z tym rytuałami. Tę wyjątkową muzykę zawartą na krążkach od ANAKLASIS wykonują same znakomitości: oryginalna wokalistka i równie wybitna kompozytorka Agata Zubel, grający na podwójnej trąbce Marco Blaauw, ale również światowej klasy zespoły: E-MEX, Ensemble Musikfabrik czy Lutosławski Quartet.
Włącz płytę. Usiądź wygodnie. Co widzisz?
Od 29 kwietnia dwupłytowe wydanie ACOUSMATIC MUSIC dostępne będą w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Album nagrano i wydano we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.