PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Na góralską nutę! Nowość od Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Pionierski podręcznik Krzysztofa Trebuni-Tutki: „Muzyka Skalnego Podhala”

2021-04-23

Krzysztof Trebunia-Tutka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzyków góralskich w Polsce. Pielęgnuje muzykę Podhala, łącząc ją z innymi stylami z różnych części świata. W wyjątkowym trzytomowym podręczniku zatytułowanym Muzyka Skalnego Podhala postanowił zebrać i streścić całą zdobytą przez siebie wiedzę o ukochanej muzyce góralskiej. To publikacja odważna, ale i potrzebna. Stanowi świadectwo czasu, miejsca i regionu.


Autor zebrał pieśni, które od pokoleń przekazywane były drogą ustną, śpiewane i grane w góralskich domach. Melodie te nigdy nie były zapisane. Dzięki tej publikacji bogata tradycja góralszczyzny zyskuje nowe życie. Muzyka Skalnego Podhala to wydawnictwo, które przeznaczone jest dla laików i osób, które miały już styczność z muzyką tradycyjną. Nie zawiodą się na niej również wielbiciele muzyki góralskiej i pasjonaci muzyki z różnych zakątków świata.

– „Górole, górole, góralska muzyka cały świat obeńdzies – ni ma takiej nika!” Muzyka Skalnego Podhala to efekt moich wieloletnich badań, przemyśleń i doświadczeń jako muzykanta i nauczyciela muzyki góralskiej. W pięknie wydanym przez PWM podręczniku zebrałem i uporządkowałem cały tradycyjny repertuar podhalański. Ogromny wybór tekstów i wariantów melodii opracowanych na partie skrzypiec I, II, III i basy podhalańskie, daje kompleksowy obraz muzyki góralskiej. Są tu najbardziej znane melodie podhalańskie z popularnymi śpiewkami i te prawie już zapomniane. Opracowany przeze mnie prosty zapis palcowy znakomicie sprawdził się w ponad trzydziestoletniej pracy pedagogicznej. Wspomaga naukę gry ze słuchu i ułatwia samodzielne ćwiczenie uczniom nieznającym nut. Zapis nutowy oraz udostępnione przez PWM nagrania, pozwolą uczniom szkół muzycznych i profesjonalnym muzykom na poznanie tradycyjnych melodii z zachowaniem ich najważniejszych cech stylowych, bez zniekształcania oryginalnych tematów muzycznych i niewłaściwej stylizacji. Ilustrowana część teoretyczna z historycznymi zdjęciami z Muzeum Tatrzańskiego, pozwala na głębsze zrozumienie wartości drzemiących w muzyce, która inspirowała najznakomitszych kompozytorów polskich z Karolem Szymanowskim i Wojciechem Kilarem na czele – mówi autor publikacji, Krzysztof Trebunia-Tutka.



Przygotowany przez niego podręcznik to pierwsze w Polsce tak kompleksowe wydawnictwo poświęcone muzyce góralskiej. Składają się na nie 3 tomy: Garść teorii, Zapis palcowyZapis nutowy oraz nagrania audio, z którymi osoby pragnące zgłębić tajniki muzyki góralskiej powinny się osłuchiwać.

W tym obszernym zbiorze na szczególną uwagę zasługuje autorski i pionierski zapis melodii – tak zwany zapis palcowy – będący próbą przeniesienia dźwięków na system chwytów i oznaczeń wykonawczych. Autor przystępnie wyjaśnia także niuanse kultury góralskiej. Przybliża jej historię i sylwetki jej najważniejszych twórców. Publikacja zawiera praktyczne wskazówki dotyczące chwytów, trzymania instrumentu i smyczka oraz interpretacji melodii. To także bogata antologia najpiękniejszych melodii i śpiewek góralskich, nieraz już zapomnianych bądź rzadko wykonywanych.

Piękna oprawa graficzna jest fuzją tradycji góralskiej i nowoczesnej myśli projektowej. Podręcznik wykonany jest z wysokiej jakości płótna, a specjalne nici zapewniają komfort korzystania z poszczególnych tomów.

Publikacja jest już dostępna w sprzedaży w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w dobrych księgarniach i sklepach muzycznych.

A już 2 maja  zapraszamy do wysłuchania rozmowy Krzysztofa Trebuni-Tutki z dyrektorem –redaktorem naczelnym PWM, drem Danielem Cichym. W cyklu Po Cichu. O muzyce i literaturze panowie porozmawiają o sztuce góralskiego grania, o podręczniku i inspiracjach, które wpłynęły na śmiałą decyzję o jego stworzeniu. Materiału można szukać na facebooku i YouTube PWM.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?