PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

GREAT ENCOUNTERS na 75. urodziny PWM

2021-05-05

Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski i Ignacy Jan Paderewski wykonali w polskiej muzyce tę samą pracę, która w słowie dokonała się za sprawą trzech wieszczy romantyzmu oraz tytanów pozytywistycznej prozy. Ich utwory nie tylko imponują pięknem formy i wzruszają ładunkiem emocji, ale są też niestarzejącą się inspiracją dla współczesnych twórców. Przechowują dźwiękowy idiom polskości do którego chcąc nie chcąc, hołdem lub buntem, odnoszą się kolejne pokolenia artystów i melomanów, w przypadku GREAT ENCOUNTERS – najwybitniejsi przedstawiciele polskiej muzyki jazzowej i rozrywkowej.


GREAT ENCOUNTERS to zarazem spotkanie znakomitej muzyki z jej wykonawcami, jak i wielkich osobowości twórczych z przeszłości z kompozytorami dziś święcącymi triumfy. W podróż przez dźwiękową przeszłość do muzycznej przyszłości zabierze nas album o symbolicznym numerze ANA 075, który już 6 czerwca zasili serię REVISIONS o kolejne wydawnictwo sygnowane marką ANAKLASIS.

Na GREAT ENCOUNTERS, jubileuszowym albumie, którym świętujemy 75 lat działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, kompozycjami klasyków zaopiekowali się współcześni mistrzowie rodzimej muzyki jazzowej i rozrywkowej. Krzysztof Herdzin – pianista wielozadaniowy, wzięty aranżer, kompozytor, dyrygent i producent reinterpretuje utwory Fryderyka Chopina (jego Senza Scherzare to fantazja na tematy Scherza b-moll op. 31 dla improwizującego pianisty i orkiestry smyczkowej) oraz Ignacego Jana Paderewskiego (Passeggiata Notturna jest fantazją na temat Nokturnu B-dur op. 16 nr 4, napisaną dla improwizującego pianisty i orkiestry smyczkowej). Adam Sztaba w cyklu ŁeMkONIUSZKO proponuje nowe, choć przecież podwójnie tradycyjne, bo odwołujące się nie tylko do oryginalnych partytur, ale i do muzycznej spuścizny Łemkowszczyzny spojrzenie na pieśni Stanisława Moniuszki: Dwie zorze, Grajka i Śpiewaka w obcej stronie, które brawurowo wykonuje Igor Herbut. Saksofonista Adam Pierończyk rzuca nowe światło na jedną z etiud Karola Szymanowskiego, wreszcie Adam Bałdych, skrzypek z wizją i niepodrabialnym brzmieniem, gra solową partię w Kuyawiaku na skrzypce, fortepian, cymbały i orkiestrę, prowadząc swój dialog z Henrykiem Wieniawskim.



„Album, który oddajemy w Państwa ręce, ma dla naszej Oficyny znaczenie szczególne i symboliczne. To także swoiste signum temporis. Bo oto zbudowaliśmy pomost między dźwiękową przeszłością, artystyczną teraźniejszością, a muzyczną przyszłością, na równi stawiając to, co było, jest i będzie. Połączyliśmy dawnych mistrzów ze współczesnymi artystami, którzy z szacunkiem, a jednocześnie twórczą swadą podeszli do polskiej tradycji muzycznej. I choć Adam Bałdych, Krzysztof Herdzin, Adam Pierończyk i Adam Sztaba poruszają się w różnych estetycznych obszarach, niekiedy dalekich od kręgu twórczości filharmonicznej, to odznaczają się wyjątkową wrażliwością, świetną muzyczną intuicją i znakomitym kompozytorskim warsztatem. A jeśli dodamy do tego ich talent wykonawczy oraz niezwykłe zaangażowanie Igora Herbuta, Krzysztofa Dysa, Marcela Comendanta, wreszcie rewelacyjnej AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy, z niezrównanym Markiem Mosiem za dyrygenckim pulpitem, otrzymamy doskonałą jakość artystycznego przeżycia”, pisze o krążku dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny PWM.


Najnowszy album z serii REVISIONS – GREAT ENCOUNTERS – 6 czerwca ukaże się na płycie kompaktowej i winylowej. Dostępny będzie w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION


www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
www.facebook.com/anaklasisrecords/

Najczęściej czytane:

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.