PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Małe Monografie wielkich ludzi w sprzedaży od 19 maja

2021-05-10

Małe Monografie to wielobarwna seria o znanych i lubianych kompozytorach polskich i zagranicznych różnych epok. Książki pióra wybitnych muzykologów to lektura obowiązkowa nie tylko dla melomanów, miłośników kultury, uczniów i studentów, to seria dla wszystkich! 
 

Dzięki swojemu kieszonkowemu rozmiarowi publikacje mogą stać się nieodłącznymi towarzyszami każdej chwili w: podróży, podczas drogi do pracy lub szkoły, ale także letniej wycieczki. Opowieści okraszone anegdotami i ciekawostkami z życia wielkich ludzi muzyki nie pozwolą na nudę!

Serię Małe Monografie inaugurują trzy książki.

600
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz

Danuta Gwizdalanka opowiada o Witoldzie Lutosławskim. Mimo niedużej objętości, otrzymujemy esencję treści na temat osobowości kompozytora, szczególnego stylu bycia oraz kontekstów rodzinnych i historycznych, w jakich przyszło mu tworzyć. Rzut oka na najważniejsze dzieła - oraz idee kompozytorskie - pozwala zrozumieć, co zapewniło mu popularność za życia oraz zaszczytne miejsce w dziejach muzyki. Autorka opisuje historię kompozytora przystępnie i z sympatią. Wybór wypowiedzi przyjaciół Lutosławskiego - znanych postaci ze świata kultury - dopełnia obraz znakomitego artysty, człowieka obdarzonego wybitnym intelektem i serdecznego w kontaktach z ludźmi.

Zdarzyło się […] w pierwszych latach III RP, że właśnie Lutosławski trafił do trójki najbardziej uhonorowanych rodaków. Reaktywowano wówczas najwyższe polskie odznaczenie, ustanowione jeszcze w XVIII wieku – Order Orła Białego. 3 maja 1993 – generałowi Stanisławowi Maczkowi oraz Witoldowi Lutosławskiemu. Przyjmując kolejność alfabetyczną, można rzec, iż dzięki kapitule Orła Białego Lutosławski – wcześniej obwołany „pierwszym po Chopinie” – został również „pierwszym po papieżu”.

Danuta Gwizdalanka



Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz

O Romanie Palestrze napisał Lech Dzierżanowski. To biografia kompozytora zaginionego pokolenia. Po świetnym debiucie w latach 30. XX wieku i pracowicie spędzonym czasie okupacji Palester uważany był za jednego z najlepiej zapowiadających się kompozytorów polskich. Decyzja o pozostaniu na Zachodzie spowodowała, że z dnia na dzień stał się w Polsce personą non grata. Dwudziestoletnia praca w rozgłośni Radia Wolna Europa zapewniła mu utrzymanie i dała poczucie kontaktu z Ojczyzną, ale spowodowała, że coraz częściej postrzegany był jako redaktor, a nie twórca. A przecież nie przestał być kompozytorem. Do końca życia aktywny, tworzył, podążając własną drogą. Jego twórczość imponuje szerokością horyzontów i ciężarem gatunkowym. Autor książki kreśli portret kompozytora pragnącego żyć i tworzyć w poczuciu wolności. Przedstawia dramat wielkiego talentu w machinie historii. To ważna lektura, ponieważ bez znajomości dzieła i losów Palestra historia muzyki polskiej XX wieku jest niepełna.

Zapis cenzury na nazwisko Palestra dotyczył wszelkich publikacji. Wydany pośmiertnie (w 1970) zbiór wspomnieniowych opowiadań Grażyny Bacewicz Znak szczególny został przez cenzurę okrojony o tekst, którego bohaterem jest Palester. Podobnie wymazane zostało nazwisko Palestra z kart Autobiografii Zbigniewa Drzewieckiego (wydanej w 1971). Decyzją władz Roman Palester miał zniknąć ze społecznej świadomości.

Lech Dzierżanowski



Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz

Trzecia premierowa publikacja to unikatowa biografia jednego z najciekawszych i najbardziej tajemniczych kompozytorów polskich: Pawła Szymańskiego. Tego niełatwego zadania podjął się Krzysztof Kwiatkowski. Autor pisze wprost: Pisanie o muzyce Pawła Szymańskiego to jakby działanie wbrew samemu kompozytorowi. Podróż przez najciekawsze dzieła Szymańskiego dopełniają trzy wypowiedzi przyjaciół twórcy, też kompozytorów, którzy uchylają rąbka dobrze strzeżonej tajemnicy.

Paweł grał z nami na flecie prostym, był świetnym partnerem we wszystkich przedsięwzięciach. Tak jak i dziś, był zawsze bardzo krytyczny, wnikliwie analizował wszelkie sytuacje i nigdy nie ukrywał swoich opinii.

Krzysztof Knittel


Seria Małe Monografie to:
•  książki wybitnych autorów polskich i zagranicznych
•  przekłady najciekawszych pozycji z literatury światowej
•  gratka dla melomanów, miłośników kultury, uczniów szkół średnich (muzycznych, plastycznych, ogólnokształcących o profilu humanistycznym), studentów
•  tytuły dostępne w wersji drukowanej w kieszonkowym formacie oraz w wersji elektronicznej (ebook)
•  literatura w przystępnej formule – bez nadmiaru faktografii i typowego aparatu naukowego, za to z anegdotami, ciekawostkami, fabularyzowanymi dialogami

Publikacje dostępne będą w sprzedaży od już 19 maja. Znaleźć je będzie można w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w Empiku i dobrych sklepach muzycznych.

Materiałów na temat najnowszej serii PWM szukać można również na facebooku oraz YouTube PWM.

Najczęściej czytane:

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.