Aktualności
Małe Monografie wielkich ludzi w sprzedaży od 19 maja
2021-05-10
Małe Monografie to wielobarwna seria o znanych i lubianych kompozytorach polskich i zagranicznych różnych epok. Książki pióra wybitnych muzykologów to lektura obowiązkowa nie tylko dla melomanów, miłośników kultury, uczniów i studentów, to seria dla wszystkich!
Dzięki swojemu kieszonkowemu rozmiarowi publikacje mogą stać się nieodłącznymi towarzyszami każdej chwili w: podróży, podczas drogi do pracy lub szkoły, ale także letniej wycieczki. Opowieści okraszone anegdotami i ciekawostkami z życia wielkich ludzi muzyki nie pozwolą na nudę!
Serię Małe Monografie inaugurują trzy książki.
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
Danuta Gwizdalanka opowiada o Witoldzie Lutosławskim. Mimo niedużej objętości, otrzymujemy esencję treści na temat osobowości kompozytora, szczególnego stylu bycia oraz kontekstów rodzinnych i historycznych, w jakich przyszło mu tworzyć. Rzut oka na najważniejsze dzieła - oraz idee kompozytorskie - pozwala zrozumieć, co zapewniło mu popularność za życia oraz zaszczytne miejsce w dziejach muzyki. Autorka opisuje historię kompozytora przystępnie i z sympatią. Wybór wypowiedzi przyjaciół Lutosławskiego - znanych postaci ze świata kultury - dopełnia obraz znakomitego artysty, człowieka obdarzonego wybitnym intelektem i serdecznego w kontaktach z ludźmi.
Zdarzyło się […] w pierwszych latach III RP, że właśnie Lutosławski trafił do trójki najbardziej uhonorowanych rodaków. Reaktywowano wówczas najwyższe polskie odznaczenie, ustanowione jeszcze w XVIII wieku – Order Orła Białego. 3 maja 1993 – generałowi Stanisławowi Maczkowi oraz Witoldowi Lutosławskiemu. Przyjmując kolejność alfabetyczną, można rzec, iż dzięki kapitule Orła Białego Lutosławski – wcześniej obwołany „pierwszym po Chopinie” – został również „pierwszym po papieżu”.
Danuta Gwizdalanka
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
O Romanie Palestrze napisał Lech Dzierżanowski. To biografia kompozytora zaginionego pokolenia. Po świetnym debiucie w latach 30. XX wieku i pracowicie spędzonym czasie okupacji Palester uważany był za jednego z najlepiej zapowiadających się kompozytorów polskich. Decyzja o pozostaniu na Zachodzie spowodowała, że z dnia na dzień stał się w Polsce personą non grata. Dwudziestoletnia praca w rozgłośni Radia Wolna Europa zapewniła mu utrzymanie i dała poczucie kontaktu z Ojczyzną, ale spowodowała, że coraz częściej postrzegany był jako redaktor, a nie twórca. A przecież nie przestał być kompozytorem. Do końca życia aktywny, tworzył, podążając własną drogą. Jego twórczość imponuje szerokością horyzontów i ciężarem gatunkowym. Autor książki kreśli portret kompozytora pragnącego żyć i tworzyć w poczuciu wolności. Przedstawia dramat wielkiego talentu w machinie historii. To ważna lektura, ponieważ bez znajomości dzieła i losów Palestra historia muzyki polskiej XX wieku jest niepełna.
Zapis cenzury na nazwisko Palestra dotyczył wszelkich publikacji. Wydany pośmiertnie (w 1970) zbiór wspomnieniowych opowiadań Grażyny Bacewicz Znak szczególny został przez cenzurę okrojony o tekst, którego bohaterem jest Palester. Podobnie wymazane zostało nazwisko Palestra z kart Autobiografii Zbigniewa Drzewieckiego (wydanej w 1971). Decyzją władz Roman Palester miał zniknąć ze społecznej świadomości.
Lech Dzierżanowski
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
Trzecia premierowa publikacja to unikatowa biografia jednego z najciekawszych i najbardziej tajemniczych kompozytorów polskich: Pawła Szymańskiego. Tego niełatwego zadania podjął się Krzysztof Kwiatkowski. Autor pisze wprost: Pisanie o muzyce Pawła Szymańskiego to jakby działanie wbrew samemu kompozytorowi. Podróż przez najciekawsze dzieła Szymańskiego dopełniają trzy wypowiedzi przyjaciół twórcy, też kompozytorów, którzy uchylają rąbka dobrze strzeżonej tajemnicy.
Paweł grał z nami na flecie prostym, był świetnym partnerem we wszystkich przedsięwzięciach. Tak jak i dziś, był zawsze bardzo krytyczny, wnikliwie analizował wszelkie sytuacje i nigdy nie ukrywał swoich opinii.
Krzysztof Knittel
Seria Małe Monografie to:
• książki wybitnych autorów polskich i zagranicznych
• przekłady najciekawszych pozycji z literatury światowej
• gratka dla melomanów, miłośników kultury, uczniów szkół średnich (muzycznych, plastycznych, ogólnokształcących o profilu humanistycznym), studentów
• tytuły dostępne w wersji drukowanej w kieszonkowym formacie oraz w wersji elektronicznej (ebook)
• literatura w przystępnej formule – bez nadmiaru faktografii i typowego aparatu naukowego, za to z anegdotami, ciekawostkami, fabularyzowanymi dialogami
Publikacje dostępne będą w sprzedaży od już 19 maja. Znaleźć je będzie można w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w Empiku i dobrych sklepach muzycznych.
Materiałów na temat najnowszej serii PWM szukać można również na facebooku oraz YouTube PWM.
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.