Aktualności
Małe Monografie wielkich ludzi w sprzedaży od 19 maja
2021-05-10
Małe Monografie to wielobarwna seria o znanych i lubianych kompozytorach polskich i zagranicznych różnych epok. Książki pióra wybitnych muzykologów to lektura obowiązkowa nie tylko dla melomanów, miłośników kultury, uczniów i studentów, to seria dla wszystkich!
Dzięki swojemu kieszonkowemu rozmiarowi publikacje mogą stać się nieodłącznymi towarzyszami każdej chwili w: podróży, podczas drogi do pracy lub szkoły, ale także letniej wycieczki. Opowieści okraszone anegdotami i ciekawostkami z życia wielkich ludzi muzyki nie pozwolą na nudę!
Serię Małe Monografie inaugurują trzy książki.
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
Danuta Gwizdalanka opowiada o Witoldzie Lutosławskim. Mimo niedużej objętości, otrzymujemy esencję treści na temat osobowości kompozytora, szczególnego stylu bycia oraz kontekstów rodzinnych i historycznych, w jakich przyszło mu tworzyć. Rzut oka na najważniejsze dzieła - oraz idee kompozytorskie - pozwala zrozumieć, co zapewniło mu popularność za życia oraz zaszczytne miejsce w dziejach muzyki. Autorka opisuje historię kompozytora przystępnie i z sympatią. Wybór wypowiedzi przyjaciół Lutosławskiego - znanych postaci ze świata kultury - dopełnia obraz znakomitego artysty, człowieka obdarzonego wybitnym intelektem i serdecznego w kontaktach z ludźmi.
Zdarzyło się […] w pierwszych latach III RP, że właśnie Lutosławski trafił do trójki najbardziej uhonorowanych rodaków. Reaktywowano wówczas najwyższe polskie odznaczenie, ustanowione jeszcze w XVIII wieku – Order Orła Białego. 3 maja 1993 – generałowi Stanisławowi Maczkowi oraz Witoldowi Lutosławskiemu. Przyjmując kolejność alfabetyczną, można rzec, iż dzięki kapitule Orła Białego Lutosławski – wcześniej obwołany „pierwszym po Chopinie” – został również „pierwszym po papieżu”.
Danuta Gwizdalanka
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
O Romanie Palestrze napisał Lech Dzierżanowski. To biografia kompozytora zaginionego pokolenia. Po świetnym debiucie w latach 30. XX wieku i pracowicie spędzonym czasie okupacji Palester uważany był za jednego z najlepiej zapowiadających się kompozytorów polskich. Decyzja o pozostaniu na Zachodzie spowodowała, że z dnia na dzień stał się w Polsce personą non grata. Dwudziestoletnia praca w rozgłośni Radia Wolna Europa zapewniła mu utrzymanie i dała poczucie kontaktu z Ojczyzną, ale spowodowała, że coraz częściej postrzegany był jako redaktor, a nie twórca. A przecież nie przestał być kompozytorem. Do końca życia aktywny, tworzył, podążając własną drogą. Jego twórczość imponuje szerokością horyzontów i ciężarem gatunkowym. Autor książki kreśli portret kompozytora pragnącego żyć i tworzyć w poczuciu wolności. Przedstawia dramat wielkiego talentu w machinie historii. To ważna lektura, ponieważ bez znajomości dzieła i losów Palestra historia muzyki polskiej XX wieku jest niepełna.
Zapis cenzury na nazwisko Palestra dotyczył wszelkich publikacji. Wydany pośmiertnie (w 1970) zbiór wspomnieniowych opowiadań Grażyny Bacewicz Znak szczególny został przez cenzurę okrojony o tekst, którego bohaterem jest Palester. Podobnie wymazane zostało nazwisko Palestra z kart Autobiografii Zbigniewa Drzewieckiego (wydanej w 1971). Decyzją władz Roman Palester miał zniknąć ze społecznej świadomości.
Lech Dzierżanowski
Fot. © PWM / Martyna Szulakiewicz
Trzecia premierowa publikacja to unikatowa biografia jednego z najciekawszych i najbardziej tajemniczych kompozytorów polskich: Pawła Szymańskiego. Tego niełatwego zadania podjął się Krzysztof Kwiatkowski. Autor pisze wprost: Pisanie o muzyce Pawła Szymańskiego to jakby działanie wbrew samemu kompozytorowi. Podróż przez najciekawsze dzieła Szymańskiego dopełniają trzy wypowiedzi przyjaciół twórcy, też kompozytorów, którzy uchylają rąbka dobrze strzeżonej tajemnicy.
Paweł grał z nami na flecie prostym, był świetnym partnerem we wszystkich przedsięwzięciach. Tak jak i dziś, był zawsze bardzo krytyczny, wnikliwie analizował wszelkie sytuacje i nigdy nie ukrywał swoich opinii.
Krzysztof Knittel
Seria Małe Monografie to:
• książki wybitnych autorów polskich i zagranicznych
• przekłady najciekawszych pozycji z literatury światowej
• gratka dla melomanów, miłośników kultury, uczniów szkół średnich (muzycznych, plastycznych, ogólnokształcących o profilu humanistycznym), studentów
• tytuły dostępne w wersji drukowanej w kieszonkowym formacie oraz w wersji elektronicznej (ebook)
• literatura w przystępnej formule – bez nadmiaru faktografii i typowego aparatu naukowego, za to z anegdotami, ciekawostkami, fabularyzowanymi dialogami
Publikacje dostępne będą w sprzedaży od już 19 maja. Znaleźć je będzie można w stacjonarnym i internetowym sklepie PWM oraz w Empiku i dobrych sklepach muzycznych.
Materiałów na temat najnowszej serii PWM szukać można również na facebooku oraz YouTube PWM.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.