Aktualności
Hanna Kulenty czerwcowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2021-06-01
W 2021 roku zwracamy uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Czerwiec poświęcony jest rozmaitym aspektom duchowości w muzyce. Reprezentantką miesiąca jest Hanna Kulenty, twórczyni techniki musique surrealistique.
Kompozycje Hanny Kulenty z lat 80. i początku lat 90. utrzymane są w autorskiej technice określanej przez artystkę mianem „polifonii łuków”. Polega ona na asynchronicznym nawarstwianiu poszczególnych wątków energetycznych (nabrzmiewanie – kulminacja – wygaszenie), które składają się razem na obraz mikro- i makroformy. W kolejnych dekadach, wobec pogłębionych rozważań na temat natury czasu i przestrzeni kompozytorka dokonała rewizji swej techniki, nazywając ją „polifonią wymiarów czasu”. Twórczość z przełomu wieków opartą na jej założeniach, a określaną przez artystkę jako „europejska muzyka transowa”, cechuje uproszczenie i redukcja środków wyrazu, konsekwentne hamowanie rozwoju formy oraz hipnotyczna rytmika oparta na motywach ostinato. Najnowszą techniką wymyśloną i konsekwentnie stosowaną przez kompozytorkę jest musique surrealistique.
„W mojej muzyce jest wiele emocji. Tworzę we własnym stylu, który nazwałam musique surrealistique. Taki właśnie jest mój utwór. Można w nim usłyszeć trochę brzmień tonalnych, ale to, jak się przenikają, tworzy nową formułę czasu. Zestawiane są ze sobą dwa światy: smutna melodia, nieco melancholijna, i bardzo rytmiczna fraza, niemal agresywna. Jest to połączenie dwóch światów, charakterystyczne dla tej mojej nowej techniki” – tak kompozytorka komentuje utwór, który znalazł się na płycie POLISH HEROINES OF MUSIC, jednym z najnowszych krążków od ANAKLASIS.
Więcej o musique surrealistique Hanny Kulenty z perspektywy Concerto Rosso, które znalazło się na liście stu arcydzieł muzyki polskiej w projekcie „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, można dowiedzieć się z Muzycznej wizytówki poświęconej kompozytorce.
Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Hanny Kulenty i poświęconych jej publikacji z atrakcyjnym rabatem. Tych zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artystki za pośrednictwem aplikacji nkoda. Zachęcamy również do lektury Alfabetu, w którym kompozytorka przedstawia swój nie tylko muzyczny świat.
A.
Ad-Unum: pierwszy utwór na orkiestrę, pierwszy stopień naukowy – magisterka, pierwszy wygrany (II nagroda), międzynarodowy konkurs kompozytorski w Holandii.
Anioł – wierzę, widziałam.
Apokalipsa – od dawna już trwa w równoległych światach...
B.
Bach – mój muzyczny Bóg. Ale też
Beethoven, Brahms, Bartok.
Będzie tego...
C.
Czas i różne jego wymiary. To zawsze było najważniejsze dla mnie w muzyce i nie tylko, jest i będzie.
D.
Divisi – moja ulubiona forma rozszczepiania smyczków na, nawet, pojedyncze pulpity, aby kolorować mój muzyczny pejzaż nie „cieniutkim pędzelkiem, ale szeroką szczotką”...
Dom, a właściwie
Dwa Domy, od zawsze.
E.
Emocja.
E-Motions: drugi stopień naukowy – doktorat.
Energia!
Einstein.
F.
Forma, ale pod warunkiem, że jest treść...
Francja.
G.
GG-Concerto.
G-dur i wszelkie odmiany
„G – zawieszenia” w zielonej i błyszczącej czasoprzestrzeni muzycznej.
H.
Holandia: moja druga ojczyzna.
Harmonia – ogólnie rzecz ujmując.
Hashimoto – no niestety...
I.
Idę swoją artystyczną drogą od zawsze
I nie zbaczam z niej. Czasami jest to trudne
I bolesne, ale
I tak nie mam wyjścia.
J.
Jestem tu i teraz i staram się wyciągnąć z życia co najlepsze.
Jak długo?...
Jeszcze mam trochę do zrobienia.
Jeść też bardzo lubię, zdrowo i z umiarem.
Jezus.
K.
Kompozycja – moja pasja, moja misja, moje życie.
Kaja – moja córka.
Kocham...
L.
Lubię.
Ludzi – tak w skrócie.
Ł.
Łamię zasady, ale to chyba podstawa twórczości, czyż nie? No bo w końcu ktoś, kiedyś, po coś, musi być pierwszy?
Ładnie mi się napisało...
M.
M jak
Miłość.
Muzyka.
Musique surrealistique – moja nowa, jak na razie ostatnia technika kompozytorska.
Misja.
Misia – moja nieżyjąca pierwsza córka.
N.
Nietolerancja na gluten.
Nietolerancja hipokrytów i manipulatorów.
NIE – wobec jakiejkolwiek przemocy!
O.
Okularów jeszcze nie używam, poza różowymi...
Orkiestra. Lubię pisać na orkiestrę. Na wszystko lubię pisać.
P.
Polska: moja pierwsza ojczyzna.
Piotr – mój syn.
Pokora.
Pokój.
„Polifonia łuków”: moja pierwsza technika kompozytorska.
„Polifonia czasoprzestrzeni”: kolejna technika, po „technice europejskiego transu” i
Przed musique surrealistique.
Profesura – mam „profesora”!!!
R.
Robię swoje i dobrze mi z tym, a
Różowe okulary pomagają mi uporać się z
Różnymi odmianami kompleksów i dziwactw ludzkich.
S.
Sztuka.
Sztuka mięsa, a najchętniej „wkładka” w rosole (może być krupnik).
Studenci – lubię i szanuję moich studentów, a Oni chyba mnie.
Ś.
Świat – trochę się podróżowało zawodowo i nie tylko, i ciągle mi mało...
Ślub – trochę ich było...
Świadectwa szkolne – przeważnie z wyróżnieniem.
Świadomość, ale także NAD i POD.
T.
Treść. A najlepiej
Treść i forma!
Tylko i
Tylko w takim zestawieniu!
Trumpet Concerto No. 1: UNESCO first prize!
Trumpet Concerto No. 3: doktor habilitowany.
U.
Uważnie słucham, nie tylko muzyki...
Umiem słuchać.
Umiar, harmonia, proporcja, balans – to prawie jak Bóg.
W.
Warszawa – moje miasto.
Wino: białe, czerwone – zależy do czego i
W jakim towarzystwie.
X.
Xenakis!
Xenakis!
Xenakis!
Y.
Yesss...
You...
Yesterday... also by Beatles.
Z.
Zawodowo jestem chyba spełniona.
Zadowolona?
Zapewne...
Zobaczymy, co mi jeszcze
Zafunduje...
Ż.
Ż jak
Życie.
Najczęściej czytane:
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.