PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

100. rocznica urodzin Stanisława Wisłockiego i prawykonanie „Rapsodii polskiej – koncertu fortepianowego” op. 14 w Filharmonii Krakowskiej

2021-06-24

Dyrygent, kompozytor, pianista, pedagog, organizator życia muzycznego związany z Polską i z Rumunią – Stanisław Wisłocki był barwną postacią środowiska artystycznego w powojennej Polsce. 7 lipca 2021 roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin artysty, którego twórczość kompozytorska, zdominowana przez działalność dyrygencką, jest na nowo odkrywana przez muzyków i muzykologów. 3 lipca Filharmonia Krakowska przedstawi symfoniczne utwory Wisłockiego. W programie koncertu, który zainauguruje festiwal Muzyka Polska OdNova, zabrzmi niewykonywana wcześniej Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14. 
 

Stanisław Wisłocki swoje muzyczne wykształcenie odebrał początkowo w rumuńskiej Timișoarze, gdzie podjął studia w klasie fortepianu Emila Michaila oraz kompozycji Georga Simonisa, a następnie poznał wybitnego rumuńskiego muzyka, George’a Enescu, pod którego artystyczną kuratelą rozwijał swój warsztat w Bukareszcie. Po powrocie do Polski powołał do życia nowe instytucje, takie jak Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, której był przez 11 lat szefem artystycznym, czy Polska Orkiestra Ludowa (później Polska Orkiestra Kameralna), którą założył wraz z Bogdanem Chodyną, dyrektorem Towarzystwa Krzewienia Kultury Ludowej. „Moją rolą było przygotowanie muzyczne zespołu, który składał się z najlepszych muzyków Filharmonii Warszawskiej ocalałych z pożogi wojennej. Czy była potrzeba? Taka niewielka orkiestra była bardzo potrzebna”, wspomina artysta w ostatniej publicznej rozmowie, którą przeprowadził z nim dla Polskiego Radia Tadeusz Deszkiewicz. 
 

Wisłocki był związany z najważniejszymi orkiestrami polskimi II poł. XX wieku. Był dyrygentem Filharmonii Narodowej, przez kilka lat był także szefem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej PRiTV. Odbył szereg tournées zagranicznych, w tym do Ameryki Południowej, gdzie poznał m.in. Witolda Gombrowicza. Prowadził także działalność pedagogiczną. Spod jego ręki wyszła czołówka polskich dyrygentów – jego uczniami są choćby Jacek Kaspszyk, Szymon Kawalla, Wojciech Michniewski, Ruben Silva czy Tadeusz Wojciechowski.
 

„Mimo że Wisłocki wycofał się z twórczości kompozytorskiej, w początkowym okresie stanowiła ona jego ważną, a momentami najważniejszą aktywność artystyczną. Szczególnie wśród dzieł powojennych możemy odnaleźć doskonałe przykłady nurtu neoklasycznego”, mówi Przemysław Zych, który w ramach swojej działalności naukowej bada twórczość artysty. „Stanisław Wisłocki dzieli tę naturalną ścieżkę rozwoju, wiodącą przez bogate doświadczenia kompozytorskie, z największymi mistrzami batuty”.


 

3 lipca, kilka dni przed 100. rocznicą urodzin Wisłockiego, w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią jego utwory symfoniczne. Koncert zainauguruje nowe przedsięwzięcie Filharmonii – festiwal Muzyka Polska OdNova. Start o godz. 18:00.
 

Podczas pierwszej części wieczoru publiczność będzie mogła usłyszeć Suitę polską na orkiestrę symfoniczną (1945) oraz Koncert fortepianowy (1948). Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Sebastian Perłowski, przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk.
 

„Miałem przyjemność wykonać większość wydanych dzieł orkiestrowych Mistrza. Jego muzyka jest wyrazista, barwna, przejrzysta, bogata w pomysły i niebanalna rytmicznie. Z jednej strony zgrabna formalnie, z drugiej znowu pełna emocji, czyli tego, czego słuchacz najbardziej oczekuje od twórcy”, mówi Sebastian Perłowski, dyrektor festiwalu Muzyka Polska OdNova. „Dlatego świadom jej wartości postanowiłem w 100. rocznicę urodzin Stanisława Wisłockiego przybliżyć postać tego wybitnego artysty i – o czym nie wolno zapominać – również propagatora muzyki polskiej”.
 

W drugiej części koncertu zabrzmi Ballada symfoniczna (1952), prawykonana zostanie także Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14 (1945). Zadyryguje Przemysław Zych, który odnalazł rękopis Rapsodii w archiwum domowym kompozytora i dokonał jego rewizji. Partię fortepianu wykona Michał Drewnowski. Rapsodia polska jest ostatnim ukończonym przed powrotem do Polski utworem Wisłockiego. Jest ona zarazem najnowszą jego kompozycją włączoną do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 
 

Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14 to pierwsze z dwóch dzieł Wisłockiego na fortepian z orkiestrą, wymagające powiększonego składu zespołu, w tym kwartetu saksofonów”, komentuje Przemysław Zych. „Choć tytuł wskazuje na pewną swobodę formalną, to jednocześnie wprost określa relacje pomiędzy solistą a zespołem. W partyturze znajdujemy odniesienia do ludowych wzorców, neoklasycyzujący język, a także – w lirycznych epizodach – nostalgiczną, niedefiniowaną w pełni atmosferę «polskości»”.
 

Bilety na koncert w Filharmonii Krakowskiej można kupić lub zarezerwować za pośrednictwem strony internetowej instytucji. 
 

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej. 
 

3 lipca, godz. 18:00, Stanisław Wisłocki:

Suita polska na orkiestrę symfoniczną

Koncert fortepianowy 

Ballada symfoniczna  

Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14 

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.