Aktualności
100. rocznica urodzin Stanisława Wisłockiego i prawykonanie „Rapsodii polskiej – koncertu fortepianowego” op. 14 w Filharmonii Krakowskiej
2021-06-24
Dyrygent, kompozytor, pianista, pedagog, organizator życia muzycznego związany z Polską i z Rumunią – Stanisław Wisłocki był barwną postacią środowiska artystycznego w powojennej Polsce. 7 lipca 2021 roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin artysty, którego twórczość kompozytorska, zdominowana przez działalność dyrygencką, jest na nowo odkrywana przez muzyków i muzykologów. 3 lipca Filharmonia Krakowska przedstawi symfoniczne utwory Wisłockiego. W programie koncertu, który zainauguruje festiwal Muzyka Polska OdNova, zabrzmi niewykonywana wcześniej Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14.
Stanisław Wisłocki swoje muzyczne wykształcenie odebrał początkowo w rumuńskiej Timișoarze, gdzie podjął studia w klasie fortepianu Emila Michaila oraz kompozycji Georga Simonisa, a następnie poznał wybitnego rumuńskiego muzyka, George’a Enescu, pod którego artystyczną kuratelą rozwijał swój warsztat w Bukareszcie. Po powrocie do Polski powołał do życia nowe instytucje, takie jak Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, której był przez 11 lat szefem artystycznym, czy Polska Orkiestra Ludowa (później Polska Orkiestra Kameralna), którą założył wraz z Bogdanem Chodyną, dyrektorem Towarzystwa Krzewienia Kultury Ludowej. „Moją rolą było przygotowanie muzyczne zespołu, który składał się z najlepszych muzyków Filharmonii Warszawskiej ocalałych z pożogi wojennej. Czy była potrzeba? Taka niewielka orkiestra była bardzo potrzebna”, wspomina artysta w ostatniej publicznej rozmowie, którą przeprowadził z nim dla Polskiego Radia Tadeusz Deszkiewicz.
Wisłocki był związany z najważniejszymi orkiestrami polskimi II poł. XX wieku. Był dyrygentem Filharmonii Narodowej, przez kilka lat był także szefem artystycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej PRiTV. Odbył szereg tournées zagranicznych, w tym do Ameryki Południowej, gdzie poznał m.in. Witolda Gombrowicza. Prowadził także działalność pedagogiczną. Spod jego ręki wyszła czołówka polskich dyrygentów – jego uczniami są choćby Jacek Kaspszyk, Szymon Kawalla, Wojciech Michniewski, Ruben Silva czy Tadeusz Wojciechowski.
„Mimo że Wisłocki wycofał się z twórczości kompozytorskiej, w początkowym okresie stanowiła ona jego ważną, a momentami najważniejszą aktywność artystyczną. Szczególnie wśród dzieł powojennych możemy odnaleźć doskonałe przykłady nurtu neoklasycznego”, mówi Przemysław Zych, który w ramach swojej działalności naukowej bada twórczość artysty. „Stanisław Wisłocki dzieli tę naturalną ścieżkę rozwoju, wiodącą przez bogate doświadczenia kompozytorskie, z największymi mistrzami batuty”.
3 lipca, kilka dni przed 100. rocznicą urodzin Wisłockiego, w Filharmonii Krakowskiej zabrzmią jego utwory symfoniczne. Koncert zainauguruje nowe przedsięwzięcie Filharmonii – festiwal Muzyka Polska OdNova. Start o godz. 18:00.
Podczas pierwszej części wieczoru publiczność będzie mogła usłyszeć Suitę polską na orkiestrę symfoniczną (1945) oraz Koncert fortepianowy (1948). Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Sebastian Perłowski, przy fortepianie zasiądzie Piotr Sałajczyk.
„Miałem przyjemność wykonać większość wydanych dzieł orkiestrowych Mistrza. Jego muzyka jest wyrazista, barwna, przejrzysta, bogata w pomysły i niebanalna rytmicznie. Z jednej strony zgrabna formalnie, z drugiej znowu pełna emocji, czyli tego, czego słuchacz najbardziej oczekuje od twórcy”, mówi Sebastian Perłowski, dyrektor festiwalu Muzyka Polska OdNova. „Dlatego świadom jej wartości postanowiłem w 100. rocznicę urodzin Stanisława Wisłockiego przybliżyć postać tego wybitnego artysty i – o czym nie wolno zapominać – również propagatora muzyki polskiej”.
W drugiej części koncertu zabrzmi Ballada symfoniczna (1952), prawykonana zostanie także Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14 (1945). Zadyryguje Przemysław Zych, który odnalazł rękopis Rapsodii w archiwum domowym kompozytora i dokonał jego rewizji. Partię fortepianu wykona Michał Drewnowski. Rapsodia polska jest ostatnim ukończonym przed powrotem do Polski utworem Wisłockiego. Jest ona zarazem najnowszą jego kompozycją włączoną do katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
„Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14 to pierwsze z dwóch dzieł Wisłockiego na fortepian z orkiestrą, wymagające powiększonego składu zespołu, w tym kwartetu saksofonów”, komentuje Przemysław Zych. „Choć tytuł wskazuje na pewną swobodę formalną, to jednocześnie wprost określa relacje pomiędzy solistą a zespołem. W partyturze znajdujemy odniesienia do ludowych wzorców, neoklasycyzujący język, a także – w lirycznych epizodach – nostalgiczną, niedefiniowaną w pełni atmosferę «polskości»”.
Bilety na koncert w Filharmonii Krakowskiej można kupić lub zarezerwować za pośrednictwem strony internetowej instytucji.
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
3 lipca, godz. 18:00, Stanisław Wisłocki:
Suita polska na orkiestrę symfoniczną
Koncert fortepianowy
Ballada symfoniczna
Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.