Aktualności
Warsztaty krytyki muzycznej pod okiem Jacka Marczyńskiego
2021-07-19
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza na warsztaty krytyki muzycznej, które odbędą się podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w dniach 14–18 września 2021. Dla najlepszych przewidziane są: staż w redakcji i publikacje na łamach „Ruchu Muzycznego”.
„Zadaniem uczestników warsztatów dziennikarskich będzie tworzenie relacji i recenzji z przesłuchań II etapu i finałów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w dwóch kategoriach wykonawczych – pianistycznej i zespołów kameralnych”, komentuje Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. „Pod okiem redaktora Marczyńskiego uczestnicy będą się uczyć pisania niemal »na żywo« i poznają kuchnię pracy redakcyjnej nad gazetą konkursową”.
Teksty relacjonujące postępy konkursu będą ukazywać się w elektronicznym, codziennym biuletynie konkursowym m.in. na stronie internetowej Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej konkursmuzykipolskiej.pl.
Dla najbardziej wyróżniającego się uczestnika warsztatów przewidziany jest staż w „Ruchu Muzycznym”, ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. „Z przyjemnością zaprosimy na miesięczny pobyt w redakcji osobę wybraną przez redaktora Jacka Marczyńskiego. Obecność w siedzibie »Ruchu Muzycznego« da okazję do sprawdzenia się w boju redaktorskim i poznania tajników pracy w najstarszym piśmie muzycznym w Polsce. Dodatkową zachętą niech będzie przyznane młodemu recenzentowi »stażowe kieszonkowe« i możliwość uczestniczenia w wydarzeniach artystycznych w Warszawie”, powiedział Daniel Cichy, dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i redaktor naczelny „Ruchu Muzycznego”. Na łamach czasopisma zostaną też opublikowane najlepsze teksty powstałe podczas całych warsztatów.
Warsztaty poprowadzi Jacek Marczyński – wybitny dziennikarz i publicysta, recenzent dziennika Rzeczpospolita, wieloletni współpracownik TVP Kultura, „Ruchu Muzycznego” i miesięcznika „Teatr”, autor książek Dziesięć tańczących kobiet, Dziesięciu tańczących facetów, Gawędy o operze, Twarze Wotana. Tomasz Konieczny w rozmowie z Jackiem Marczyńskim. „Dla młodych ludzi pragnących zajmować się pisaniem o muzyce takie warsztaty są najlepszą okazją do zdobycia praktycznych umiejętności. Krytyk powinien umieć wykorzystać swoją wiedzę także wtedy, gdy szybko musi zwerbalizować własne wrażenia, sformułować autorską opinię. Tego właśnie wymaga praca przy tworzeniu relacji z konkursowych, codziennych przesłuchań. To zadanie zamierzam powierzyć uczestnikom warsztatów”, mówi Jacek Marczyński.
Do udziału w warsztatach zapraszamy studentów i absolwentów kierunków muzycznych i humanistycznych, a także wszystkie osoby o sprecyzowanych zainteresowaniach muzycznych zbieżnych z profilem konkursu, które chcą rozwijać swoje kompetencje w dziedzinie pisania o muzyce klasycznej (osoby pełnoletnie do 30. roku życia).
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zrefunduje uczestnikom warsztatów koszty zakwaterowania i podróży w wysokości określonej w regulaminie oraz zapewni bezpłatny wstęp na przesłuchania i koncerty Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie. Za napisanie tekstów i udzielenie licencji na ich publikację, każdy z uczestników otrzyma jednorazowe honorarium w wysokości 500 zł brutto.
Zgłoszenia (wypełniony formularz aplikacyjny wraz z załącznikami, czyli CV z opisem zainteresowań muzycznych oraz dowolny tekst poświęcony muzyce klasycznej własnego autorstwa) należy przesłać na adres: biuro@konkursmuzykipolskiej.pl do 12 sierpnia 2021 roku.
W warsztatach przewidziano udział nie więcej niż dziesięciu uczestników. Wyboru kandydatów do udziału w warsztatach dokona redaktor prowadzący warsztaty oraz przedstawiciele Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Szczegółowy regulamin uczestnictwa
Najczęściej czytane:
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.