Aktualności
Warsztaty krytyki muzycznej pod okiem Jacka Marczyńskiego
2021-07-19
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza na warsztaty krytyki muzycznej, które odbędą się podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w dniach 14–18 września 2021. Dla najlepszych przewidziane są: staż w redakcji i publikacje na łamach „Ruchu Muzycznego”.
„Zadaniem uczestników warsztatów dziennikarskich będzie tworzenie relacji i recenzji z przesłuchań II etapu i finałów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w dwóch kategoriach wykonawczych – pianistycznej i zespołów kameralnych”, komentuje Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. „Pod okiem redaktora Marczyńskiego uczestnicy będą się uczyć pisania niemal »na żywo« i poznają kuchnię pracy redakcyjnej nad gazetą konkursową”.
Teksty relacjonujące postępy konkursu będą ukazywać się w elektronicznym, codziennym biuletynie konkursowym m.in. na stronie internetowej Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej konkursmuzykipolskiej.pl.
Dla najbardziej wyróżniającego się uczestnika warsztatów przewidziany jest staż w „Ruchu Muzycznym”, ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. „Z przyjemnością zaprosimy na miesięczny pobyt w redakcji osobę wybraną przez redaktora Jacka Marczyńskiego. Obecność w siedzibie »Ruchu Muzycznego« da okazję do sprawdzenia się w boju redaktorskim i poznania tajników pracy w najstarszym piśmie muzycznym w Polsce. Dodatkową zachętą niech będzie przyznane młodemu recenzentowi »stażowe kieszonkowe« i możliwość uczestniczenia w wydarzeniach artystycznych w Warszawie”, powiedział Daniel Cichy, dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i redaktor naczelny „Ruchu Muzycznego”. Na łamach czasopisma zostaną też opublikowane najlepsze teksty powstałe podczas całych warsztatów.
Warsztaty poprowadzi Jacek Marczyński – wybitny dziennikarz i publicysta, recenzent dziennika Rzeczpospolita, wieloletni współpracownik TVP Kultura, „Ruchu Muzycznego” i miesięcznika „Teatr”, autor książek Dziesięć tańczących kobiet, Dziesięciu tańczących facetów, Gawędy o operze, Twarze Wotana. Tomasz Konieczny w rozmowie z Jackiem Marczyńskim. „Dla młodych ludzi pragnących zajmować się pisaniem o muzyce takie warsztaty są najlepszą okazją do zdobycia praktycznych umiejętności. Krytyk powinien umieć wykorzystać swoją wiedzę także wtedy, gdy szybko musi zwerbalizować własne wrażenia, sformułować autorską opinię. Tego właśnie wymaga praca przy tworzeniu relacji z konkursowych, codziennych przesłuchań. To zadanie zamierzam powierzyć uczestnikom warsztatów”, mówi Jacek Marczyński.
Do udziału w warsztatach zapraszamy studentów i absolwentów kierunków muzycznych i humanistycznych, a także wszystkie osoby o sprecyzowanych zainteresowaniach muzycznych zbieżnych z profilem konkursu, które chcą rozwijać swoje kompetencje w dziedzinie pisania o muzyce klasycznej (osoby pełnoletnie do 30. roku życia).
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zrefunduje uczestnikom warsztatów koszty zakwaterowania i podróży w wysokości określonej w regulaminie oraz zapewni bezpłatny wstęp na przesłuchania i koncerty Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie. Za napisanie tekstów i udzielenie licencji na ich publikację, każdy z uczestników otrzyma jednorazowe honorarium w wysokości 500 zł brutto.
Zgłoszenia (wypełniony formularz aplikacyjny wraz z załącznikami, czyli CV z opisem zainteresowań muzycznych oraz dowolny tekst poświęcony muzyce klasycznej własnego autorstwa) należy przesłać na adres: biuro@konkursmuzykipolskiej.pl do 12 sierpnia 2021 roku.
W warsztatach przewidziano udział nie więcej niż dziesięciu uczestników. Wyboru kandydatów do udziału w warsztatach dokona redaktor prowadzący warsztaty oraz przedstawiciele Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Szczegółowy regulamin uczestnictwa
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.