PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Warsztaty krytyki muzycznej pod okiem Jacka Marczyńskiego

2021-07-19

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza na warsztaty krytyki muzycznej, które odbędą się podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w dniach 14–18 września 2021. Dla najlepszych przewidziane są: staż w redakcji i publikacje na łamach „Ruchu Muzycznego”.
 

„Zadaniem uczestników warsztatów dziennikarskich będzie tworzenie relacji i recenzji z przesłuchań II etapu i finałów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w dwóch kategoriach wykonawczych – pianistycznej i zespołów kameralnych”, komentuje Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. „Pod okiem redaktora Marczyńskiego uczestnicy będą się uczyć pisania niemal »na żywo« i poznają kuchnię pracy redakcyjnej nad gazetą konkursową”.
 

Teksty relacjonujące postępy konkursu będą ukazywać się w elektronicznym, codziennym biuletynie konkursowym m.in. na stronie internetowej Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej konkursmuzykipolskiej.pl.
 

Dla najbardziej wyróżniającego się uczestnika warsztatów przewidziany jest staż w „Ruchu Muzycznym”, ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. „Z przyjemnością zaprosimy na miesięczny pobyt w redakcji osobę wybraną przez redaktora Jacka Marczyńskiego. Obecność w siedzibie »Ruchu Muzycznego« da okazję do sprawdzenia się w boju redaktorskim i poznania tajników pracy w najstarszym piśmie muzycznym w Polsce. Dodatkową zachętą niech będzie przyznane młodemu recenzentowi »stażowe kieszonkowe« i możliwość uczestniczenia w wydarzeniach artystycznych w Warszawie”, powiedział Daniel Cichy, dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i redaktor naczelny „Ruchu Muzycznego”. Na łamach czasopisma zostaną też opublikowane najlepsze teksty powstałe podczas całych warsztatów.


 

Warsztaty poprowadzi Jacek Marczyński – wybitny dziennikarz i publicysta, recenzent dziennika Rzeczpospolita, wieloletni współpracownik TVP Kultura, „Ruchu Muzycznego” i miesięcznika „Teatr”, autor książek Dziesięć tańczących kobiet, Dziesięciu tańczących facetów, Gawędy o operze, Twarze Wotana. Tomasz Konieczny w rozmowie z Jackiem Marczyńskim. „Dla młodych ludzi pragnących zajmować się pisaniem o muzyce takie warsztaty są najlepszą okazją do zdobycia praktycznych umiejętności. Krytyk powinien umieć wykorzystać swoją wiedzę także wtedy, gdy szybko musi zwerbalizować własne wrażenia, sformułować autorską opinię. Tego właśnie wymaga praca przy tworzeniu relacji z konkursowych, codziennych przesłuchań. To zadanie zamierzam powierzyć uczestnikom warsztatów”, mówi Jacek Marczyński.

 

Do udziału w warsztatach zapraszamy studentów i absolwentów kierunków muzycznych i humanistycznych, a także wszystkie osoby o sprecyzowanych zainteresowaniach muzycznych zbieżnych z profilem konkursu, które chcą rozwijać swoje kompetencje w dziedzinie pisania o muzyce klasycznej (osoby pełnoletnie do 30. roku życia).


Udział w warsztatach jest bezpłatny. Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zrefunduje uczestnikom warsztatów koszty zakwaterowania i podróży w wysokości określonej w regulaminie oraz zapewni bezpłatny wstęp na przesłuchania i koncerty Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie. Za napisanie tekstów i udzielenie licencji na ich publikację, każdy z uczestników otrzyma jednorazowe honorarium w wysokości 500 zł brutto.


Zgłoszenia (wypełniony formularz aplikacyjny wraz z załącznikami, czyli CV z opisem zainteresowań muzycznych oraz dowolny tekst poświęcony muzyce klasycznej własnego autorstwa) należy przesłać na adres: biuro@konkursmuzykipolskiej.pl do 12 sierpnia 2021 roku


W warsztatach przewidziano udział nie więcej niż dziesięciu uczestników. Wyboru kandydatów do udziału w warsztatach dokona redaktor prowadzący warsztaty oraz przedstawiciele Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

Szczegółowy regulamin uczestnictwa

Formularz zgłoszeniowy

Najczęściej czytane:

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.

Listopadowe prawykonania z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!

22. Dzień Edukacji Muzycznej za nami!

Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!

Wielki finał jubileuszu PWM w Krakowie!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.

‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!

15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ (Kodeks Krasińskich) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.