Aktualności
Warsztaty krytyki muzycznej pod okiem Jacka Marczyńskiego
2021-07-19
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza na warsztaty krytyki muzycznej, które odbędą się podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie w dniach 14–18 września 2021. Dla najlepszych przewidziane są: staż w redakcji i publikacje na łamach „Ruchu Muzycznego”.
„Zadaniem uczestników warsztatów dziennikarskich będzie tworzenie relacji i recenzji z przesłuchań II etapu i finałów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w dwóch kategoriach wykonawczych – pianistycznej i zespołów kameralnych”, komentuje Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. „Pod okiem redaktora Marczyńskiego uczestnicy będą się uczyć pisania niemal »na żywo« i poznają kuchnię pracy redakcyjnej nad gazetą konkursową”.
Teksty relacjonujące postępy konkursu będą ukazywać się w elektronicznym, codziennym biuletynie konkursowym m.in. na stronie internetowej Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej konkursmuzykipolskiej.pl.
Dla najbardziej wyróżniającego się uczestnika warsztatów przewidziany jest staż w „Ruchu Muzycznym”, ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. „Z przyjemnością zaprosimy na miesięczny pobyt w redakcji osobę wybraną przez redaktora Jacka Marczyńskiego. Obecność w siedzibie »Ruchu Muzycznego« da okazję do sprawdzenia się w boju redaktorskim i poznania tajników pracy w najstarszym piśmie muzycznym w Polsce. Dodatkową zachętą niech będzie przyznane młodemu recenzentowi »stażowe kieszonkowe« i możliwość uczestniczenia w wydarzeniach artystycznych w Warszawie”, powiedział Daniel Cichy, dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i redaktor naczelny „Ruchu Muzycznego”. Na łamach czasopisma zostaną też opublikowane najlepsze teksty powstałe podczas całych warsztatów.
Warsztaty poprowadzi Jacek Marczyński – wybitny dziennikarz i publicysta, recenzent dziennika Rzeczpospolita, wieloletni współpracownik TVP Kultura, „Ruchu Muzycznego” i miesięcznika „Teatr”, autor książek Dziesięć tańczących kobiet, Dziesięciu tańczących facetów, Gawędy o operze, Twarze Wotana. Tomasz Konieczny w rozmowie z Jackiem Marczyńskim. „Dla młodych ludzi pragnących zajmować się pisaniem o muzyce takie warsztaty są najlepszą okazją do zdobycia praktycznych umiejętności. Krytyk powinien umieć wykorzystać swoją wiedzę także wtedy, gdy szybko musi zwerbalizować własne wrażenia, sformułować autorską opinię. Tego właśnie wymaga praca przy tworzeniu relacji z konkursowych, codziennych przesłuchań. To zadanie zamierzam powierzyć uczestnikom warsztatów”, mówi Jacek Marczyński.
Do udziału w warsztatach zapraszamy studentów i absolwentów kierunków muzycznych i humanistycznych, a także wszystkie osoby o sprecyzowanych zainteresowaniach muzycznych zbieżnych z profilem konkursu, które chcą rozwijać swoje kompetencje w dziedzinie pisania o muzyce klasycznej (osoby pełnoletnie do 30. roku życia).
Udział w warsztatach jest bezpłatny. Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zrefunduje uczestnikom warsztatów koszty zakwaterowania i podróży w wysokości określonej w regulaminie oraz zapewni bezpłatny wstęp na przesłuchania i koncerty Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie. Za napisanie tekstów i udzielenie licencji na ich publikację, każdy z uczestników otrzyma jednorazowe honorarium w wysokości 500 zł brutto.
Zgłoszenia (wypełniony formularz aplikacyjny wraz z załącznikami, czyli CV z opisem zainteresowań muzycznych oraz dowolny tekst poświęcony muzyce klasycznej własnego autorstwa) należy przesłać na adres: biuro@konkursmuzykipolskiej.pl do 12 sierpnia 2021 roku.
W warsztatach przewidziano udział nie więcej niż dziesięciu uczestników. Wyboru kandydatów do udziału w warsztatach dokona redaktor prowadzący warsztaty oraz przedstawiciele Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Szczegółowy regulamin uczestnictwa
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.