Aktualności
CONTEMPORARY CARILLON: nowa płyta w serii SOUNDS od ANAKLASIS w sprzedaży od 3 września!
2021-08-19
Coraz częściej odkrywane są na nowo zapomniane brzmienia, które powracają do muzycznego świata odświeżone i unowocześnione. Tak jest w przypadku najnowszego krążka od ANAKLASIS – wydana w serii SOUNDS płyta CONTEMPORARY CARILLON to jedyna w swoim rodzaju próba pokazania współczesnego brzmienia dzwonów w ujęciu najwybitniejszych polskich kompozytorów. Płyta trafi do sprzedaży 3 września. Dwa dni później po raz pierwszy zabrzmią na żywo dwa zarejestrowane na niej utwory.
Dzwony to odwieczny element polskiej audiosfery. Mimo to carillon – zestaw minimum 23 dzwonów wieżowych, na których gra się za pomocą specjalnej klawiatury – wydaje się instrumentem egzotycznym, o nierozpoznanym potencjale. Na szczęście popularyzacją kultury carillonowej wytrwale zajmuje się dr Monika Kaźmierczak, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska. Miasto dysponuje dwoma tymi instrumentami: w kościele św. Katarzyny oraz w Ratuszu Głównego Miasta. Możliwości tych wiekowych instrumentów wykraczają daleko poza aspekt historyczny. Dowodem są utwory zebrane na najnowszej płycie od ANAKLASIS w wykonaniu Moniki Kaźmierczak, zamówione przez Miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska u śmietanki polskiej muzyki współczesnej: Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauzego.
Pierwsza z kompozycji, która wchodzi w skład CONTEMPORARY CARILLON, zabrzmiała w Gdańsku w 2019 roku – Trzy wezwania Aleksandra Nowaka zostały napisane na 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Nowak wydobył potencjał gdańskiego instrumentu, uwypuklając wzajemne iskrzenia kolorystycznych i harmonicznych odcieni. Z okazji 50-lecia Muzeum Gdańska, w 2020 roku Running North na carillon kościoła św. Katarzyny skomponowała Elżbieta Sikora. Kompozytorka dodała do utworu wiele mówiący komentarz: „Uciec przed losem, przed samym sobą, przed dżumą, zarazą, wojną, zniewoleniem i wszelkim złem. Na północ. Tam, gdzie otwiera się morze, za którym niewiadome, wolność, kusząca tajemnica”. W tym samym roku powstało STOP Pawła Mykietyna, skomponowane z okazji 40-lecia porozumień sierpniowych. „Tytuł wyraża może naiwne, ale piękne marzenie o zwycięstwie dobra nad złem. Niech marzenie to wybrzmi na carillonie Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku – mieście, które zaznało zarówno wielkiego dobra, gdy tworzyła się «Solidarność», jak i wielkiego zła, kiedy został zamordowany jego prezydent” – pisze kompozytor, którego utwory od wielu lat sprawiają wrażenie surrealistycznej podróży w czasie i przestrzeni.
5 września w Gdańsku prawykonane będą dwie kompozycje, które także znalazły się na CONTEMPORARY CARILLON. Pamięć z brązu Agaty Zubel powstał z myślą o carillonie z wieży gdańskiego kościoła św. Katarzyny, który ma więcej dzwonów, a przez to więcej możliwości kreowania zarówno wysokich, perlistych brzmień, jak i niskich, basowych dźwięków oraz „podążających” za nimi podźwięków. Drugim twórcą, którego utwór zabrzmi po raz pierwszy w Gdańsku, jest Zygmunt Krauze – twórca znany ze swojego upodobania do pianina, które może być lekko rozstrojone, co nadaje jego muzyce charakterystyczne, nostalgiczne brzmienie. Jego trzyczęściowy Hejnał to wezwanie do przebudzenia. „Jest to wezwanie do czujności, do zmiany, otrzeźwienia, spojrzenia na siebie i otoczenie na nowo”.
W serii SOUNDS od ANAKLASIS promowane są spojrzenia na muzykę współczesną przez pryzmat jej wybitnych interpretatorów i ich instrumentów. Dotychczas wydane zostały WORKS FOR RHODES PIANO & STRINGS skoncentrowane na brzmieniu pianina Rhodesa, BI-PIANO RECITAL, płyta, na której Zygmunt Krauze mierzy się ze spuścizną Chopina na własnych brzmieniowych warunkach, oraz POLISH HEROINES OF MUSIC – muzyka orkiestrowa widziana oczami polskich kompozytorek XX i XXI wieku.
Partnerem wydania jest Muzeum Gdańska.
Płyta wydana dzięki wsparciu spółki wodociągowej GIWK.
Program:
05.09.2021, godz. 12:00, Gdańsk, Ratusz Głównego Miasta, Zygmunt Krauze – Hejnał
05.09.2021, godz. 15:00, Gdańsk, Kościół św. Katarzyny, Agata Zubel – Pamięć z brązu
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.