PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Skąd się biorą nuty – wystawa w 75-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na Krakowskim Przedmieściu

2021-08-12

Skąd się biorą nuty? Ile osób pracuje przy wydaniu jednej publikacji dzieła muzycznego? Wreszcie: jak zapisana muzyka podbija świat? Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wszystkich, którzy chcieliby poznać odpowiedzi na te i inne pytania związane z pracą Oficyny na wystawę plenerową, będącą częścią obchodów jubileuszu 75-lecia działalności instytucji. Wystawę można oglądać do 30 sierpnia na Krakowskim Przedmieściu, przed Galerią Kordegarda. Jej współorganizatorem jest Narodowe Centrum Kultury, Galeria Kordegarda a przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.


Proces wydawniczy stanowi serce działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Drogę, którą przebyło ponad 14 tysięcy publikacji, będzie można prześledzić na wystawie plenerowej w przystępny sposób opowiadającej o złożoności tego procesu. Jest to wyjątkowa okazja do nieskrępowanego zerknięcia do muzycznej kuchni, dowiedzenia się więcej o ludziach zaangażowanych w powstanie publikacji nutowych: kompozytorach, autorach tekstu, redaktorach, grafikach, promotorach, marketingowcach, prawnikach. To także historia nut po powrocie z drukarni oraz ich podróży przez pulpity artystów muzyków na całym świecie.

„Cieszę się, że kilka lat temu udało nam się uratować Polskie Wydawnictwo Muzyczne przed likwidacją, przekształcając je w instytucję kultury prowadzoną przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Unikatowy zakres działalności PWM – przygotowywanie publikacji nutowych i opieka nad spuścizną polskiej muzyki – jest dla wielu tyleż tajemniczy, co konieczny do skutecznej promocji muzyki polskiej w kraju i za granicą” – mówi wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego, prof. dr hab. Piotr Gliński. –„Wystawa, którą można oglądać w symbolicznym miejscu, w przestrzeni miejskiej przed siedzibą MKDNiS, przybliża aktywność instytucji, która w tym roku obchodzi swoje 75-lecie”.

„Ukazujemy Państwu kulisy naszej pracy i mechanizm skomplikowanych działań, które poprzedzają moment dla każdego wielbiciela muzyki absolutnie magiczny – kiedy zaklęte w pięcioliniach znaki ożywają, zamieniają się w fale akustyczne, zaczynają wybrzmiewać i sprawiają, że świat na chwilę staje się lepszy” – dodaje komentując wystawę dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.


Fot. Rafał Kudyba / NCK

Wystawa z okazji 75-lecia PWM-u przedstawia w sposób wizualnie atrakcyjny i dostępny niezwykle skomplikowany i złożony proces wydawniczy publikacji nutowych – krok po kroku atrakcyjną narracją wyjaśniane są wszystkie etapy prac zespołu Wydawnictwa, od momentu, w którym twórcy przekazują swoje kompozycje do Oficyny, przez wszystkie etapy redakcji, korekt, składu, projektowania graficznego, weryfikacji prawnych i finansowych, po produkcję drukarską i cyfrową oraz dystrybucję gotowych publikacji, aby mogły one trafić w należytej formie do użytkowników: uczniów, studentów, wykładowców, kompozytorów, dyrygentów, kierowników orkiestr i chórów, indywidualnych pasjonatów muzyki, a pośrednio także – do gości filharmonii, sal koncertowych, teatrów operowych na całym świecie.




Fot. Rafał Kudyba / NCK

Wystawa koncentruje się na najważniejszych polach aktywności Wydawnictwa, które – zgodnie z ideą Ojców Założycieli oraz statutem instytucji – nie ograniczają się do działalności wydawniczej. Poza przygotowywaniem publikacji nutowych i książkowych, czasopism, periodyków naukowych oraz wydawnictw płytowych, PWM zajmuje się również szeroko rozumianą działalnością edukacyjną, promocyjną i popularyzatorską, kultywowaniem najlepszych polskich i światowych tradycji muzycznych, a także uczestniczy w zachowywaniu i ochronie materialnego i niematerialnego muzycznego dziedzictwa Polski.

Najczęściej czytane:

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.

Wybitna koreańska skrzypaczka Bomsori Kim ambasadorką twórczości Grażyny Bacewicz

Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.

Konkurs Kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem. Termin nadsyłania prac: 1 kwietnia 2025 roku

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.