Aktualności
Skąd się biorą nuty – wystawa w 75-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na Krakowskim Przedmieściu
2021-08-12
Skąd się biorą nuty? Ile osób pracuje przy wydaniu jednej publikacji dzieła muzycznego? Wreszcie: jak zapisana muzyka podbija świat? Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wszystkich, którzy chcieliby poznać odpowiedzi na te i inne pytania związane z pracą Oficyny na wystawę plenerową, będącą częścią obchodów jubileuszu 75-lecia działalności instytucji. Wystawę można oglądać do 30 sierpnia na Krakowskim Przedmieściu, przed Galerią Kordegarda. Jej współorganizatorem jest Narodowe Centrum Kultury, Galeria Kordegarda a przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Proces wydawniczy stanowi serce działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Drogę, którą przebyło ponad 14 tysięcy publikacji, będzie można prześledzić na wystawie plenerowej w przystępny sposób opowiadającej o złożoności tego procesu. Jest to wyjątkowa okazja do nieskrępowanego zerknięcia do muzycznej kuchni, dowiedzenia się więcej o ludziach zaangażowanych w powstanie publikacji nutowych: kompozytorach, autorach tekstu, redaktorach, grafikach, promotorach, marketingowcach, prawnikach. To także historia nut po powrocie z drukarni oraz ich podróży przez pulpity artystów muzyków na całym świecie.
„Cieszę się, że kilka lat temu udało nam się uratować Polskie Wydawnictwo Muzyczne przed likwidacją, przekształcając je w instytucję kultury prowadzoną przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Unikatowy zakres działalności PWM – przygotowywanie publikacji nutowych i opieka nad spuścizną polskiej muzyki – jest dla wielu tyleż tajemniczy, co konieczny do skutecznej promocji muzyki polskiej w kraju i za granicą” – mówi wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego, prof. dr hab. Piotr Gliński. –„Wystawa, którą można oglądać w symbolicznym miejscu, w przestrzeni miejskiej przed siedzibą MKDNiS, przybliża aktywność instytucji, która w tym roku obchodzi swoje 75-lecie”.
„Ukazujemy Państwu kulisy naszej pracy i mechanizm skomplikowanych działań, które poprzedzają moment dla każdego wielbiciela muzyki absolutnie magiczny – kiedy zaklęte w pięcioliniach znaki ożywają, zamieniają się w fale akustyczne, zaczynają wybrzmiewać i sprawiają, że świat na chwilę staje się lepszy” – dodaje komentując wystawę dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
Fot. Rafał Kudyba / NCK
Wystawa z okazji 75-lecia PWM-u przedstawia w sposób wizualnie atrakcyjny i dostępny niezwykle skomplikowany i złożony proces wydawniczy publikacji nutowych – krok po kroku atrakcyjną narracją wyjaśniane są wszystkie etapy prac zespołu Wydawnictwa, od momentu, w którym twórcy przekazują swoje kompozycje do Oficyny, przez wszystkie etapy redakcji, korekt, składu, projektowania graficznego, weryfikacji prawnych i finansowych, po produkcję drukarską i cyfrową oraz dystrybucję gotowych publikacji, aby mogły one trafić w należytej formie do użytkowników: uczniów, studentów, wykładowców, kompozytorów, dyrygentów, kierowników orkiestr i chórów, indywidualnych pasjonatów muzyki, a pośrednio także – do gości filharmonii, sal koncertowych, teatrów operowych na całym świecie.
Fot. Rafał Kudyba / NCK
Wystawa koncentruje się na najważniejszych polach aktywności Wydawnictwa, które – zgodnie z ideą Ojców Założycieli oraz statutem instytucji – nie ograniczają się do działalności wydawniczej. Poza przygotowywaniem publikacji nutowych i książkowych, czasopism, periodyków naukowych oraz wydawnictw płytowych, PWM zajmuje się również szeroko rozumianą działalnością edukacyjną, promocyjną i popularyzatorską, kultywowaniem najlepszych polskich i światowych tradycji muzycznych, a także uczestniczy w zachowywaniu i ochronie materialnego i niematerialnego muzycznego dziedzictwa Polski.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.