Aktualności
Skąd się biorą nuty – wystawa w 75-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na Krakowskim Przedmieściu
2021-08-12
Skąd się biorą nuty? Ile osób pracuje przy wydaniu jednej publikacji dzieła muzycznego? Wreszcie: jak zapisana muzyka podbija świat? Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wszystkich, którzy chcieliby poznać odpowiedzi na te i inne pytania związane z pracą Oficyny na wystawę plenerową, będącą częścią obchodów jubileuszu 75-lecia działalności instytucji. Wystawę można oglądać do 30 sierpnia na Krakowskim Przedmieściu, przed Galerią Kordegarda. Jej współorganizatorem jest Narodowe Centrum Kultury, Galeria Kordegarda a przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Proces wydawniczy stanowi serce działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Drogę, którą przebyło ponad 14 tysięcy publikacji, będzie można prześledzić na wystawie plenerowej w przystępny sposób opowiadającej o złożoności tego procesu. Jest to wyjątkowa okazja do nieskrępowanego zerknięcia do muzycznej kuchni, dowiedzenia się więcej o ludziach zaangażowanych w powstanie publikacji nutowych: kompozytorach, autorach tekstu, redaktorach, grafikach, promotorach, marketingowcach, prawnikach. To także historia nut po powrocie z drukarni oraz ich podróży przez pulpity artystów muzyków na całym świecie.
„Cieszę się, że kilka lat temu udało nam się uratować Polskie Wydawnictwo Muzyczne przed likwidacją, przekształcając je w instytucję kultury prowadzoną przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Unikatowy zakres działalności PWM – przygotowywanie publikacji nutowych i opieka nad spuścizną polskiej muzyki – jest dla wielu tyleż tajemniczy, co konieczny do skutecznej promocji muzyki polskiej w kraju i za granicą” – mówi wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego, prof. dr hab. Piotr Gliński. –„Wystawa, którą można oglądać w symbolicznym miejscu, w przestrzeni miejskiej przed siedzibą MKDNiS, przybliża aktywność instytucji, która w tym roku obchodzi swoje 75-lecie”.
„Ukazujemy Państwu kulisy naszej pracy i mechanizm skomplikowanych działań, które poprzedzają moment dla każdego wielbiciela muzyki absolutnie magiczny – kiedy zaklęte w pięcioliniach znaki ożywają, zamieniają się w fale akustyczne, zaczynają wybrzmiewać i sprawiają, że świat na chwilę staje się lepszy” – dodaje komentując wystawę dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
Fot. Rafał Kudyba / NCK
Wystawa z okazji 75-lecia PWM-u przedstawia w sposób wizualnie atrakcyjny i dostępny niezwykle skomplikowany i złożony proces wydawniczy publikacji nutowych – krok po kroku atrakcyjną narracją wyjaśniane są wszystkie etapy prac zespołu Wydawnictwa, od momentu, w którym twórcy przekazują swoje kompozycje do Oficyny, przez wszystkie etapy redakcji, korekt, składu, projektowania graficznego, weryfikacji prawnych i finansowych, po produkcję drukarską i cyfrową oraz dystrybucję gotowych publikacji, aby mogły one trafić w należytej formie do użytkowników: uczniów, studentów, wykładowców, kompozytorów, dyrygentów, kierowników orkiestr i chórów, indywidualnych pasjonatów muzyki, a pośrednio także – do gości filharmonii, sal koncertowych, teatrów operowych na całym świecie.
Fot. Rafał Kudyba / NCK
Wystawa koncentruje się na najważniejszych polach aktywności Wydawnictwa, które – zgodnie z ideą Ojców Założycieli oraz statutem instytucji – nie ograniczają się do działalności wydawniczej. Poza przygotowywaniem publikacji nutowych i książkowych, czasopism, periodyków naukowych oraz wydawnictw płytowych, PWM zajmuje się również szeroko rozumianą działalnością edukacyjną, promocyjną i popularyzatorską, kultywowaniem najlepszych polskich i światowych tradycji muzycznych, a także uczestniczy w zachowywaniu i ochronie materialnego i niematerialnego muzycznego dziedzictwa Polski.
Najczęściej czytane:
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.