Aktualności
Skąd się biorą nuty – wystawa w 75-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na Krakowskim Przedmieściu
2021-08-12
Skąd się biorą nuty? Ile osób pracuje przy wydaniu jednej publikacji dzieła muzycznego? Wreszcie: jak zapisana muzyka podbija świat? Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza wszystkich, którzy chcieliby poznać odpowiedzi na te i inne pytania związane z pracą Oficyny na wystawę plenerową, będącą częścią obchodów jubileuszu 75-lecia działalności instytucji. Wystawę można oglądać do 30 sierpnia na Krakowskim Przedmieściu, przed Galerią Kordegarda. Jej współorganizatorem jest Narodowe Centrum Kultury, Galeria Kordegarda a przedsięwzięcie zostało sfinansowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Proces wydawniczy stanowi serce działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Drogę, którą przebyło ponad 14 tysięcy publikacji, będzie można prześledzić na wystawie plenerowej w przystępny sposób opowiadającej o złożoności tego procesu. Jest to wyjątkowa okazja do nieskrępowanego zerknięcia do muzycznej kuchni, dowiedzenia się więcej o ludziach zaangażowanych w powstanie publikacji nutowych: kompozytorach, autorach tekstu, redaktorach, grafikach, promotorach, marketingowcach, prawnikach. To także historia nut po powrocie z drukarni oraz ich podróży przez pulpity artystów muzyków na całym świecie.
„Cieszę się, że kilka lat temu udało nam się uratować Polskie Wydawnictwo Muzyczne przed likwidacją, przekształcając je w instytucję kultury prowadzoną przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Unikatowy zakres działalności PWM – przygotowywanie publikacji nutowych i opieka nad spuścizną polskiej muzyki – jest dla wielu tyleż tajemniczy, co konieczny do skutecznej promocji muzyki polskiej w kraju i za granicą” – mówi wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego, prof. dr hab. Piotr Gliński. –„Wystawa, którą można oglądać w symbolicznym miejscu, w przestrzeni miejskiej przed siedzibą MKDNiS, przybliża aktywność instytucji, która w tym roku obchodzi swoje 75-lecie”.
„Ukazujemy Państwu kulisy naszej pracy i mechanizm skomplikowanych działań, które poprzedzają moment dla każdego wielbiciela muzyki absolutnie magiczny – kiedy zaklęte w pięcioliniach znaki ożywają, zamieniają się w fale akustyczne, zaczynają wybrzmiewać i sprawiają, że świat na chwilę staje się lepszy” – dodaje komentując wystawę dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
Fot. Rafał Kudyba / NCK
Wystawa z okazji 75-lecia PWM-u przedstawia w sposób wizualnie atrakcyjny i dostępny niezwykle skomplikowany i złożony proces wydawniczy publikacji nutowych – krok po kroku atrakcyjną narracją wyjaśniane są wszystkie etapy prac zespołu Wydawnictwa, od momentu, w którym twórcy przekazują swoje kompozycje do Oficyny, przez wszystkie etapy redakcji, korekt, składu, projektowania graficznego, weryfikacji prawnych i finansowych, po produkcję drukarską i cyfrową oraz dystrybucję gotowych publikacji, aby mogły one trafić w należytej formie do użytkowników: uczniów, studentów, wykładowców, kompozytorów, dyrygentów, kierowników orkiestr i chórów, indywidualnych pasjonatów muzyki, a pośrednio także – do gości filharmonii, sal koncertowych, teatrów operowych na całym świecie.
Fot. Rafał Kudyba / NCK
Wystawa koncentruje się na najważniejszych polach aktywności Wydawnictwa, które – zgodnie z ideą Ojców Założycieli oraz statutem instytucji – nie ograniczają się do działalności wydawniczej. Poza przygotowywaniem publikacji nutowych i książkowych, czasopism, periodyków naukowych oraz wydawnictw płytowych, PWM zajmuje się również szeroko rozumianą działalnością edukacyjną, promocyjną i popularyzatorską, kultywowaniem najlepszych polskich i światowych tradycji muzycznych, a także uczestniczy w zachowywaniu i ochronie materialnego i niematerialnego muzycznego dziedzictwa Polski.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.