PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Maciej Zieliński wrześniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2021-09-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. Wrzesień to postmodernizm w ujęciu Macieja Zielińskiego. 
 

Maciej Zieliński to jeden z najważniejszych kompozytorów swojego pokolenia. Jego twórczość współczesna jest określana mianem „postmodernizmu emocjonalnego”. Zwraca uwagę swoją ekspresyjnością, inwencją formalną i strukturalną, oryginalną orkiestracją oraz indywidualnym spojrzeniem na postmodernizm.
 

Zieliński jest też znanym i nagradzanym kompozytorem muzyki filmowej. Na swoim koncie ma m.in. „New Filmmakers LA Award”, trzy nominacje do Polskich Nagród Filmowych „Orły” oraz nominację do „Crystal Pine Award” na International Sound and Film Music Festival w Chorwacji.


Maciej Zieliński z równą pasją oddaje się muzyce rozrywkowej (współpracował m.in. z Kayah i Anią Dąbrowską), filmowej (m.in. Gry uliczne i Sługi boże), jak i współczesnej. W tej ostatniej, wolnej od wymagań rynku i producentów, Zieliński może w pełni rozwinąć paletę swoich kompozytorskich ambicji i możliwości. Jednym z pierwszych wydanych przez ANAKLASIS krążków jest płyta monograficzna ARCHIPELAG (ANA 004) z muzyką współczesną Macieja Zielińskiego. Postmodernistycznej mnogości wpływów w utworach artysty służy na krążku współpraca z orkiestrą specjalizującą się w łączeniu różnych muzycznych światów, a trudno o zespół bardziej w tej materii doświadczony niż AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod wodzą Marka Mosia. Od Shining II, inspirowanego zjawiskami optycznymi, ale też wchodzącego w dialog z twórczością Krzysztofa Pendereckiego (jego kompozycje zostały wykorzystane w kultowym dziś horrorze Lśnienie), po Accello Tanguero, w którym instrumentami solowymi są akordeon i wiolonczela, jak na trawestację idiomu tanga przystało – wyraźnie słychać, że ARCHIPELAG to utwory napisane nie tylko na orkiestrę smyczkową, ale i na żywe emocje. 
 

Więcej o płycie ANA 004 można dowiedzieć się w zakładce na stronie ANAKLASIS. 
 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Macieja Zielińskiego i poświęconych mu publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda.


 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem kompozytora, który przybliża ważne dla artysty kwestie i pozwala lepiej poznać Macieja Zielińskiego.


A – abstrakcja, alienacja, absynth, adrenalina, art, anioł, archi, aura

Alone in a crowd na saksofon altowy i taśmę

A. na saksofon altowy i fortepian 


L
– liryka, logika, literatura, loteria

Lutosławski in memoriam na obój i fortepian


F
– fabuła, fascynacja, Faust, feniks, fikcja, film

Fallen Angel na perkusję i taśmę


A
– absurd, aforyzm, akcent, akcja, akustyka, algorytm, anomalia, argument, aplauz

Accello na akordeon, wiolonczelę orkiestrę smyczkową i perkusję


B
– barok, biblia, big band, balet, batuta, bemol

Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową

Between Yesterday and Tomorrow na flet, altówkę i harfę 


E
– energia, emocje, etyka, etos, euforia, ewolucja, empatia

Elemen T na orkiestrę


T
– tango, top, temat, termin, tolerancja, trema, tryton

Three dreams and a lullaby

Tractus na chór mieszany a cappella 

Trio for M.B. na klarnet, skrzypce i wiolonczelę 

That time of year na zespół wokalny 

Time Capsule na orkiestrę

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.