PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Maciej Zieliński wrześniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2021-09-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. Wrzesień to postmodernizm w ujęciu Macieja Zielińskiego. 
 

Maciej Zieliński to jeden z najważniejszych kompozytorów swojego pokolenia. Jego twórczość współczesna jest określana mianem „postmodernizmu emocjonalnego”. Zwraca uwagę swoją ekspresyjnością, inwencją formalną i strukturalną, oryginalną orkiestracją oraz indywidualnym spojrzeniem na postmodernizm.
 

Zieliński jest też znanym i nagradzanym kompozytorem muzyki filmowej. Na swoim koncie ma m.in. „New Filmmakers LA Award”, trzy nominacje do Polskich Nagród Filmowych „Orły” oraz nominację do „Crystal Pine Award” na International Sound and Film Music Festival w Chorwacji.


Maciej Zieliński z równą pasją oddaje się muzyce rozrywkowej (współpracował m.in. z Kayah i Anią Dąbrowską), filmowej (m.in. Gry uliczne i Sługi boże), jak i współczesnej. W tej ostatniej, wolnej od wymagań rynku i producentów, Zieliński może w pełni rozwinąć paletę swoich kompozytorskich ambicji i możliwości. Jednym z pierwszych wydanych przez ANAKLASIS krążków jest płyta monograficzna ARCHIPELAG (ANA 004) z muzyką współczesną Macieja Zielińskiego. Postmodernistycznej mnogości wpływów w utworach artysty służy na krążku współpraca z orkiestrą specjalizującą się w łączeniu różnych muzycznych światów, a trudno o zespół bardziej w tej materii doświadczony niż AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod wodzą Marka Mosia. Od Shining II, inspirowanego zjawiskami optycznymi, ale też wchodzącego w dialog z twórczością Krzysztofa Pendereckiego (jego kompozycje zostały wykorzystane w kultowym dziś horrorze Lśnienie), po Accello Tanguero, w którym instrumentami solowymi są akordeon i wiolonczela, jak na trawestację idiomu tanga przystało – wyraźnie słychać, że ARCHIPELAG to utwory napisane nie tylko na orkiestrę smyczkową, ale i na żywe emocje. 
 

Więcej o płycie ANA 004 można dowiedzieć się w zakładce na stronie ANAKLASIS. 
 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Macieja Zielińskiego i poświęconych mu publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artysty za pośrednictwem aplikacji nkoda.


 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem kompozytora, który przybliża ważne dla artysty kwestie i pozwala lepiej poznać Macieja Zielińskiego.


A – abstrakcja, alienacja, absynth, adrenalina, art, anioł, archi, aura

Alone in a crowd na saksofon altowy i taśmę

A. na saksofon altowy i fortepian 


L
– liryka, logika, literatura, loteria

Lutosławski in memoriam na obój i fortepian


F
– fabuła, fascynacja, Faust, feniks, fikcja, film

Fallen Angel na perkusję i taśmę


A
– absurd, aforyzm, akcent, akcja, akustyka, algorytm, anomalia, argument, aplauz

Accello na akordeon, wiolonczelę orkiestrę smyczkową i perkusję


B
– barok, biblia, big band, balet, batuta, bemol

Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową

Between Yesterday and Tomorrow na flet, altówkę i harfę 


E
– energia, emocje, etyka, etos, euforia, ewolucja, empatia

Elemen T na orkiestrę


T
– tango, top, temat, termin, tolerancja, trema, tryton

Three dreams and a lullaby

Tractus na chór mieszany a cappella 

Trio for M.B. na klarnet, skrzypce i wiolonczelę 

That time of year na zespół wokalny 

Time Capsule na orkiestrę

Najczęściej czytane:

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.