PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

64. „Warszawska Jesień” pod hasłem „Zanurzenie” startuje 17 września

2021-09-08

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zanurza się w przestrzeni i czasie. W dźwiękach, znakach i symbolach. Pozwalając doświadczyć złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności. Podczas Festiwalu po raz pierwszy dla polskiej publiczności zabrzmią na żywo cztery utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, autorstwa Elżbiety Sikory, Agaty Zubel i Aleksandra Nowaka. Zapraszamy do udziału w wydarzeniach między 17 a 25 września. 
 

„Na tegoroczną Warszawską Jesień składają się koncerty, formy operowe i okołooperowe, spektakle muzyczne, instalacje, performanse, działania w przestrzeni publicznej, spotkania z artystami, warsztaty kompozytorskie i audycje Festiwalowego Radia Internetowego”, mówi dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz. „Prezentujemy: ponad 60 kompozytorek, kompozytorów, autorek i autorów ze specjalną obecnością na Festiwalu Elżbiety Sikory, Ash Fure i Krzysztofa Knittla; 31 prawykonań i premier, z czego 18 dotyczy utworów przez Festiwal zamówionych i ulokowanych w trzech festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni; a także wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznemu Festiwalowi”.

 

64. edycja „Warszawskiej Jesieni” jest edycją hybrydową. Pozwala melomanom śledzić warszawskojesienne wydarzenia zarówno w sieci, jak i poprzez osobistą obecność na sali koncertowej. Transmisje będą dostępne na stronie Festiwalu oraz na kanale YouTube „Warszawskiej Jesieni”.
 


 

„Stan niepewny, przemijanie, przenikanie... Z ciekłego powietrze przeobraża się w lotne. Tak uchwycone, przybiera kolejną postać. Tajemnica…” – w ten sposób Elżbieta Sikora opisuje nastroje i wrażenia towarzyszące jej nowemu utworowi Liquid Air, który będzie miał swoje prawykonanie podczas koncertu inauguracyjnego 17 września w Filharmonii Narodowej. Muzyków Narodowej Orkiestr Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach poprowadzi Vincent Kozlovsky.




Na tym samym koncercie swoje polskie prawykonanie będzie mieć także Triptyque Agaty Zubel – utwór, który zabrzmiał po raz pierwszy w lutym tego roku w ramach paryskiego Festiwalu Présences. Kompozytorka stawia w nim pytanie na temat natury tryptyku, zarazem dając swoją odpowiedź i zachęcając do zanurzenia się w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości z jednym zastrzeżeniem:
 

Czy tryptyk powinien tworzyć jedną całość?

Tak, na tym polega tryptyku trwanie,

pod warunkiem, że potrafimy się pochylić nad każdym

ze stanów osobno.

W czasie koncertu obecni na sali koncertowej otoczeni będą dźwiękami rozbrzmiewającymi nie tylko z estrady, lecz także z różnych stron widowni. Nie stanowi to jedynie zabiegu akustycznego, ale ma przynosić wrażenie pochłonięcie przez muzykę.


 

Dwa dni później, 19 września w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej będzie mieć swoje polskie prawykonanie Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka. Muzycy Klangforum Wien z Agatą Zubel pod batutą Basa Wiegersa wykonają dzieło jednego z najciekawszych polskich kompozytorów swojego pokolenia. Tym razem Nowak występuje w roli nie tylko twórcy muzyki, ale też tekstu – dotychczas współpracujący m.in. z Olgą Tokarczuk czy Szczepanem Twardochem, libretto do Maski napisał sam, bazując na opowiadaniu Stanisława Lema. Śpiewane jest ono w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. 
 

„Kobieta-Maszyna-Modliszka uosabia dzieło. Nieuchronnie zmierza do zaplanowanego celu, ale po drodze wykonując szereg ruchów chaotycznych. Rozpoznaje swoją naturę i swoje przeznaczenie poprzez akcję”, komentuje główną postać Alek Nowak. „Maskę można rozpatrywać nie tylko w kontekście sztuki i dzieła, ale życia w ogóle, z czym zresztą Lemowi byłoby chyba po drodze”, dodaje.


Agaty Zubel na tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” będzie jeszcze więcej. 25 września jej mono-drum zabrzmi podczas wydarzenia Bazylek na Warszawskiej Jesieni, organizowanego przez Sinfonię Varosvię i będącego częścią Małej Warszawskiej Jesieni.  
 

Bazylek to prapraprawnuczek legendarnego warszawskiego bazyliszka. Bardzo lubi rozmyślać i nieustannie zadaje pytania, szczególnie na temat muzyki. Nic dziwnego, że zamieszkał w magazynie instrumentów Sinfonii Varsovii. Tym razem postanowił wybrać się na jeden z koncertów festiwalu „Warszawska Jesień”. Tu pozna przywołany wcześniej mono-drum Agaty Zubel, ale też utwory innych współczesnych kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego, Salvatore Sciarrino, Elżbiety Sikory, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera.
 

„Warszawska Jesień” to nie tylko koncerty. To także przestrzeń do twórczej dyskusji o muzyce. Spotkania i warsztaty kompozytorskie z Elżbietą Sikorą (18 września) czy Krzysztofem Knittlem (23 września) w Austriackim Forum Kultury będą okazją do lepszego poznania ikon polskiej muzyki współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich i prowadzącą spotkania jest Aleksandra Bilińska. 
 

Pełny program Festiwalu dostępny jest na stronie WWW „Warszawskiej Jesieni”. Zapraszamy!

Najczęściej czytane:

Tam, gdzie wybrzmiewa najpiękniejsza muzyka polska. PWM podsumowuje 2025 rok

Od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Jubileuszowy rok 2025 obfitował w huczne wydarzenia, premiery i projekty realizowane zarówno w kraju, jak i za granicą. Od nowych publikacji nutowych i książkowych, przez wydawnictwa płytowe i zasoby cyfrowe, po koncerty, edukację i międzynarodowe współprace – PWM z dumą podsumowuje dwanaście miesięcy intensywnej działalności.

#Aleja 11a – zmieniamy się dla Was! Nowoczesna i funkcjonalna przestrzeń Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Z początkiem nowego roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne rozpocznie kolejny etap dynamicznego rozwoju, przenosząc swoje krakowskie biuro, mieszczące się od 1952 roku przy alei Krasińskiego 11a, do tymczasowego budynku K1, potocznie nazywanego „Błękitkiem” i znajdującego się przy alei Pokoju 1 (obok Ronda Grzegórzeckiego).  W związku z planowanymi pracami księgarnia stacjonarna przy alei Krasińskiego 11a zostanie 23 grudnia czasowo zamknięta. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą świątecznej wyprzedaży, która potrwa w księgarni przy alei Krasińskiego 11a od 19 do 23 grudnia. To znakomita okazja by skorzystać z wyjątkowych – bo sięgających 70%! – rabatów!

Ze szkicownika Karola Szymanowskiego – Historia pewnego utworu

Nieukończony Koncert fortepianowy, niewydany mazurek, zniszczone Concertino... Kompozytorskie szkice Karola Szymanowskiego to cenne źródło dla muzykologów badających jego język muzyczny i proces twórczy – ale czy jest dla nich miejsce także w życiu koncertowym? W tej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się nie pojedynczemu dziełu, lecz zbiorowi utworów – niedokończonych, nieznanych oraz zrekonstruowanych.

„24 preludia i improwizacje” na fortepian Piotra Orzechowskiego już w sprzedaży

24 preludia i improwizacje na fortepian Piotra Orzechowskiego (aka Pianohooligan) to najnowsza publikacja nutowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, przeznaczona dla średniozaawansowanych i zaawansowanych wykonawców. Zawarty w niej cykl utworów to zapis solowej praktyki improwizacyjnej oryginalnego i bezkompromisowego kompozytora oraz pianisty–wirtuoza.

Koncert finałowy jubileuszu 80-lecia PWM

Wielki finał Jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego! W Centrum św. Jana w Gdańsku (ul. Świętojańska 50) w przedświąteczną niedzielę, 21 grudnia o godzinie 20.00, wystąpią Adam Bałdych (skrzypce renesansowe) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy) oraz Ensemble Peregrina w składzie: Agnieszka Budzińska-Bennett (śpiew i harfa), Hanna Järveläinen (śpiew), Eve Kopli (śpiew) i Karin Weston (śpiew). W programie wieczoru zabrzmią kompozycje zainspirowane najcenniejszymi rękopisami średniowiecznej muzyki polskiej w niezwykłej jazzowej reinterpretacji. Koncert stanowi uroczyste zwieńczenie wyjątkowej podróży specjalnego Pociągu Wypełnionego Muzyką.

PWM w ruchu. Pociąg Wypełniony Muzyką

Wsiądź do najbardziej muzycznego pociągu w Polsce! 21 grudnia 2025 ze stacji Kraków Główny odjedzie jubileuszowy Pociąg Wypełniony Muzyką. Na pokład zaprasza Polskie Wydawnictwo Muzyczne, które w tym roku świętuje 80-lecie swojej działalności.

Nowa seria nutowa „Kompozytorzy Młodym”

Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.