PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

64. „Warszawska Jesień” pod hasłem „Zanurzenie” startuje 17 września

2021-09-08

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zanurza się w przestrzeni i czasie. W dźwiękach, znakach i symbolach. Pozwalając doświadczyć złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności. Podczas Festiwalu po raz pierwszy dla polskiej publiczności zabrzmią na żywo cztery utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, autorstwa Elżbiety Sikory, Agaty Zubel i Aleksandra Nowaka. Zapraszamy do udziału w wydarzeniach między 17 a 25 września. 
 

„Na tegoroczną Warszawską Jesień składają się koncerty, formy operowe i okołooperowe, spektakle muzyczne, instalacje, performanse, działania w przestrzeni publicznej, spotkania z artystami, warsztaty kompozytorskie i audycje Festiwalowego Radia Internetowego”, mówi dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz. „Prezentujemy: ponad 60 kompozytorek, kompozytorów, autorek i autorów ze specjalną obecnością na Festiwalu Elżbiety Sikory, Ash Fure i Krzysztofa Knittla; 31 prawykonań i premier, z czego 18 dotyczy utworów przez Festiwal zamówionych i ulokowanych w trzech festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni; a także wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznemu Festiwalowi”.

 

64. edycja „Warszawskiej Jesieni” jest edycją hybrydową. Pozwala melomanom śledzić warszawskojesienne wydarzenia zarówno w sieci, jak i poprzez osobistą obecność na sali koncertowej. Transmisje będą dostępne na stronie Festiwalu oraz na kanale YouTube „Warszawskiej Jesieni”.
 


 

„Stan niepewny, przemijanie, przenikanie... Z ciekłego powietrze przeobraża się w lotne. Tak uchwycone, przybiera kolejną postać. Tajemnica…” – w ten sposób Elżbieta Sikora opisuje nastroje i wrażenia towarzyszące jej nowemu utworowi Liquid Air, który będzie miał swoje prawykonanie podczas koncertu inauguracyjnego 17 września w Filharmonii Narodowej. Muzyków Narodowej Orkiestr Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach poprowadzi Vincent Kozlovsky.




Na tym samym koncercie swoje polskie prawykonanie będzie mieć także Triptyque Agaty Zubel – utwór, który zabrzmiał po raz pierwszy w lutym tego roku w ramach paryskiego Festiwalu Présences. Kompozytorka stawia w nim pytanie na temat natury tryptyku, zarazem dając swoją odpowiedź i zachęcając do zanurzenia się w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości z jednym zastrzeżeniem:
 

Czy tryptyk powinien tworzyć jedną całość?

Tak, na tym polega tryptyku trwanie,

pod warunkiem, że potrafimy się pochylić nad każdym

ze stanów osobno.

W czasie koncertu obecni na sali koncertowej otoczeni będą dźwiękami rozbrzmiewającymi nie tylko z estrady, lecz także z różnych stron widowni. Nie stanowi to jedynie zabiegu akustycznego, ale ma przynosić wrażenie pochłonięcie przez muzykę.


 

Dwa dni później, 19 września w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej będzie mieć swoje polskie prawykonanie Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka. Muzycy Klangforum Wien z Agatą Zubel pod batutą Basa Wiegersa wykonają dzieło jednego z najciekawszych polskich kompozytorów swojego pokolenia. Tym razem Nowak występuje w roli nie tylko twórcy muzyki, ale też tekstu – dotychczas współpracujący m.in. z Olgą Tokarczuk czy Szczepanem Twardochem, libretto do Maski napisał sam, bazując na opowiadaniu Stanisława Lema. Śpiewane jest ono w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. 
 

„Kobieta-Maszyna-Modliszka uosabia dzieło. Nieuchronnie zmierza do zaplanowanego celu, ale po drodze wykonując szereg ruchów chaotycznych. Rozpoznaje swoją naturę i swoje przeznaczenie poprzez akcję”, komentuje główną postać Alek Nowak. „Maskę można rozpatrywać nie tylko w kontekście sztuki i dzieła, ale życia w ogóle, z czym zresztą Lemowi byłoby chyba po drodze”, dodaje.


Agaty Zubel na tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” będzie jeszcze więcej. 25 września jej mono-drum zabrzmi podczas wydarzenia Bazylek na Warszawskiej Jesieni, organizowanego przez Sinfonię Varosvię i będącego częścią Małej Warszawskiej Jesieni.  
 

Bazylek to prapraprawnuczek legendarnego warszawskiego bazyliszka. Bardzo lubi rozmyślać i nieustannie zadaje pytania, szczególnie na temat muzyki. Nic dziwnego, że zamieszkał w magazynie instrumentów Sinfonii Varsovii. Tym razem postanowił wybrać się na jeden z koncertów festiwalu „Warszawska Jesień”. Tu pozna przywołany wcześniej mono-drum Agaty Zubel, ale też utwory innych współczesnych kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego, Salvatore Sciarrino, Elżbiety Sikory, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera.
 

„Warszawska Jesień” to nie tylko koncerty. To także przestrzeń do twórczej dyskusji o muzyce. Spotkania i warsztaty kompozytorskie z Elżbietą Sikorą (18 września) czy Krzysztofem Knittlem (23 września) w Austriackim Forum Kultury będą okazją do lepszego poznania ikon polskiej muzyki współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich i prowadzącą spotkania jest Aleksandra Bilińska. 
 

Pełny program Festiwalu dostępny jest na stronie WWW „Warszawskiej Jesieni”. Zapraszamy!

Najczęściej czytane:

Zmarł prof. Jerzy Artysz

Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata. 

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Leszka Lorenta

Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.

 

Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.

Aktualizacja sklepu internetowego - prace serwisowe 22-24.07.2024

Drodzy klienci!

Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.

Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!

Dlaczego uwielbiano Paderewskiego? O kompozytorze, który stał się celebrytą

Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Tamary Kurkiewicz

Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!

Lato prawykonań. Lipcowe premiery nowych utworów z katalogu PWM

W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz trzeci na Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.

Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Łukasza Ciesiołkiewicza

Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!

Drugie życie Draculi. Projekt Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” i Kuby Więcka dostępny również na LP

Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.