PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

64. „Warszawska Jesień” pod hasłem „Zanurzenie” startuje 17 września

2021-09-08

Tegoroczna „Warszawska Jesień” zanurza się w przestrzeni i czasie. W dźwiękach, znakach i symbolach. Pozwalając doświadczyć złożoności, różnorodności, niejednoznaczności i polifoniczności. Podczas Festiwalu po raz pierwszy dla polskiej publiczności zabrzmią na żywo cztery utwory z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, autorstwa Elżbiety Sikory, Agaty Zubel i Aleksandra Nowaka. Zapraszamy do udziału w wydarzeniach między 17 a 25 września. 
 

„Na tegoroczną Warszawską Jesień składają się koncerty, formy operowe i okołooperowe, spektakle muzyczne, instalacje, performanse, działania w przestrzeni publicznej, spotkania z artystami, warsztaty kompozytorskie i audycje Festiwalowego Radia Internetowego”, mówi dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz. „Prezentujemy: ponad 60 kompozytorek, kompozytorów, autorek i autorów ze specjalną obecnością na Festiwalu Elżbiety Sikory, Ash Fure i Krzysztofa Knittla; 31 prawykonań i premier, z czego 18 dotyczy utworów przez Festiwal zamówionych i ulokowanych w trzech festiwalowych nurtach: głównym, Warszawskiej Jesieni Klubowo i Małej Warszawskiej Jesieni; a także wydarzenia mające status towarzyszących tegorocznemu Festiwalowi”.

 

64. edycja „Warszawskiej Jesieni” jest edycją hybrydową. Pozwala melomanom śledzić warszawskojesienne wydarzenia zarówno w sieci, jak i poprzez osobistą obecność na sali koncertowej. Transmisje będą dostępne na stronie Festiwalu oraz na kanale YouTube „Warszawskiej Jesieni”.
 


 

„Stan niepewny, przemijanie, przenikanie... Z ciekłego powietrze przeobraża się w lotne. Tak uchwycone, przybiera kolejną postać. Tajemnica…” – w ten sposób Elżbieta Sikora opisuje nastroje i wrażenia towarzyszące jej nowemu utworowi Liquid Air, który będzie miał swoje prawykonanie podczas koncertu inauguracyjnego 17 września w Filharmonii Narodowej. Muzyków Narodowej Orkiestr Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach poprowadzi Vincent Kozlovsky.




Na tym samym koncercie swoje polskie prawykonanie będzie mieć także Triptyque Agaty Zubel – utwór, który zabrzmiał po raz pierwszy w lutym tego roku w ramach paryskiego Festiwalu Présences. Kompozytorka stawia w nim pytanie na temat natury tryptyku, zarazem dając swoją odpowiedź i zachęcając do zanurzenia się w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości z jednym zastrzeżeniem:
 

Czy tryptyk powinien tworzyć jedną całość?

Tak, na tym polega tryptyku trwanie,

pod warunkiem, że potrafimy się pochylić nad każdym

ze stanów osobno.

W czasie koncertu obecni na sali koncertowej otoczeni będą dźwiękami rozbrzmiewającymi nie tylko z estrady, lecz także z różnych stron widowni. Nie stanowi to jedynie zabiegu akustycznego, ale ma przynosić wrażenie pochłonięcie przez muzykę.


 

Dwa dni później, 19 września w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej będzie mieć swoje polskie prawykonanie Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka. Muzycy Klangforum Wien z Agatą Zubel pod batutą Basa Wiegersa wykonają dzieło jednego z najciekawszych polskich kompozytorów swojego pokolenia. Tym razem Nowak występuje w roli nie tylko twórcy muzyki, ale też tekstu – dotychczas współpracujący m.in. z Olgą Tokarczuk czy Szczepanem Twardochem, libretto do Maski napisał sam, bazując na opowiadaniu Stanisława Lema. Śpiewane jest ono w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. 
 

„Kobieta-Maszyna-Modliszka uosabia dzieło. Nieuchronnie zmierza do zaplanowanego celu, ale po drodze wykonując szereg ruchów chaotycznych. Rozpoznaje swoją naturę i swoje przeznaczenie poprzez akcję”, komentuje główną postać Alek Nowak. „Maskę można rozpatrywać nie tylko w kontekście sztuki i dzieła, ale życia w ogóle, z czym zresztą Lemowi byłoby chyba po drodze”, dodaje.


Agaty Zubel na tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” będzie jeszcze więcej. 25 września jej mono-drum zabrzmi podczas wydarzenia Bazylek na Warszawskiej Jesieni, organizowanego przez Sinfonię Varosvię i będącego częścią Małej Warszawskiej Jesieni.  
 

Bazylek to prapraprawnuczek legendarnego warszawskiego bazyliszka. Bardzo lubi rozmyślać i nieustannie zadaje pytania, szczególnie na temat muzyki. Nic dziwnego, że zamieszkał w magazynie instrumentów Sinfonii Varsovii. Tym razem postanowił wybrać się na jeden z koncertów festiwalu „Warszawska Jesień”. Tu pozna przywołany wcześniej mono-drum Agaty Zubel, ale też utwory innych współczesnych kompozytorów: Henryka Mikołaja Góreckiego, Salvatore Sciarrino, Elżbiety Sikory, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera.
 

„Warszawska Jesień” to nie tylko koncerty. To także przestrzeń do twórczej dyskusji o muzyce. Spotkania i warsztaty kompozytorskie z Elżbietą Sikorą (18 września) czy Krzysztofem Knittlem (23 września) w Austriackim Forum Kultury będą okazją do lepszego poznania ikon polskiej muzyki współczesnej. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wymagana jest rejestracja pod adresem: festival@warsaw-autumn.art.pl. W przypadku warsztatów kompozytorskich udział czynny jest możliwy wyłącznie dla kompozytorów wcześniej zakwalifikowanych. Koordynatorką warsztatów kompozytorskich i prowadzącą spotkania jest Aleksandra Bilińska. 
 

Pełny program Festiwalu dostępny jest na stronie WWW „Warszawskiej Jesieni”. Zapraszamy!

Najczęściej czytane:

AUKSODRONE już 5 listopada

Tegoroczny festiwal AUKSODRONE będzie pełen koncertów, spotkań i wydarzeń dla dzieci. Oprócz trzech dni z dziełami dramatycznymi Alka Nowaka i Szczepana Twardocha oraz premiery płytowej od ANAKLASIS, zapraszamy na wydarzenia poświęcone kompozytorom-jubilatom. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest współorganizatorem festiwalu. 
 

„Syrena. Melodrama aeterna” Aleksandra Nowaka i Szczepana Twardocha w ANAKLASIS od 5 listopada!

Aleksander Nowak i Szczepan Twardoch to operowy duet, który zdążył już podbić serca słuchaczy i zdobyć szereg wyróżnień, a także doczekać się wydań na płytach CD i LP. Drach. Dramma per musica zapoczątkował serię OPERA od ANAKLASIS, do której dołączy drugie wspólne dzieło Nowaka i Twardocha – Syrena. Melodrama aeterna na kompakcie. Premiera 5 listopada podczas festiwalu AUKSODRONE w Tychach.
 

#Powtórkazmuzyki 10. Dialog z tradycją

Historia lubi się powtarzać. Ta muzyczna też. A inspiracje przeszłością mogą przynieść niezwykle twórcze efekty w teraźniejszości – przykładem, który możemy przytoczyć od ręki jest choćby płyta GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS, na której tradycja i współczesność nawiązują bardzo owocny dialog. 
 

Startuje VIII Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara w Filharmonii Gorzowskiej

Już dziś startuje VIII Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, wydarzenie organizowane przez Filharmonię Gorzowską. Ósma edycja to sześć koncertów, spektakl taneczny, pokaz filmowy, gra dla młodzieży, a także wystawa fotografii Bartka Barczyka, której Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem.
 

Dyskusja z kompozytorami na inaugurację 18. DEM-u!

Jak trudno jest pisać łatwo? Czy „duży” powinien pisać dla „małych”? Czym się kierować i o jakich potrzebach pamiętać, tworząc muzykę dla dzieci? Odpowiedzi na te pytania postarają się udzielić uczestnicy specjalnego panelu dyskusyjnego zatytułowanego Twórczość dla dzieci – jak pisać dobrze, jak rozpoznać poprawnie skonstruowane utwory?. Transmisję spotkania zorganizowanego z okazji Dnia Nauczyciela będzie można oglądać 14 października od godz. 11 na kanale PWM w serwisie YouTube.

75 lat PWM: „Wielkie spotkania” już za nami

To było wielkie spotkanie dawnego z nowym, przeszłości z teraźniejszością, a przede wszystkim melomanów ze znakomitą muzyką na żywo. Za nami jubileuszowy koncert Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, którym Oficyna świętowała 75 lat działalności. 
 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni: Specjalistę ds. promocji i edukacji

Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę

Rejestracja na 18. DEM otwarta. Jak się zapisać?

Jeszcze do 14 listopada trwają zapisy na tegoroczną edycję Dni Edukacji Muzycznej. Jak dołączyć do wydarzenia?

Znamy program 18. Dni Edukacji Muzycznej!

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 18. Edycję Dni Edukacji Muzycznej. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki środowiska muzycznego, w tym roku odbędzie się – podobnie jak w roku ubiegłym – w formule, w dniach 22–26 listopada. W programie 5-dniowego kongresu dla nauczycieli szkolnictwa muzycznego znajdą się webinary, master classes i koncerty, a do występów, poprowadzenia wykładów i lekcji zaproszeni zostali wybitni pedagodzy i znakomici artyści.