PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

64. „Warszawska Jesień”: dzień 5

2021-09-21

W piąty dzień 64. „Warszawskiej Jesieni” zapraszamy do Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i siedziby teatru Komuna Warszawa. 
 

O godz. 19:30 zapraszamy na prawykonania utworów Marka Chołoniewskiego, Elżbiety Sikory i Krzysztofa Knittla do UMFC-u. Historia i pamięć stanowią osnowę utworu Głosy Krzysztofa Knittla do wierszy Jana Polkowskiego, nawiązujących do gdańskich wydarzeń grudniowych roku 1970. Losy polskie według Norwida to perspektywa nowego utworu elektroakustycznego Norwid’Elipsa Elżbiety Sikory, bliskiego formom radiowym. Z kolei materię dźwiękową elektroakustycznych interludiów Obecność autorstwa Marka Chołoniewskiego stanowią odgłosy i atmosfera życia społecznego. Te trzy utwory składają się na wydarzenie odwołujące się do znaków i przeżyć społeczno-kulturowych istotnych dla stanu tożsamości społecznej. W utworze Krzysztofa Knittla wystąpią aktorzy, Chain Ensemble i Chór Filharmonii Narodowej przygotowany przez Bartosza Michałowskiego. Całość zaś prowadzi Andrzej Bauer.
 


We’re here
to spektakl muzyczny w reżyserii Katarzyny Kalwat i dramaturgii Beniamina Bukowskiego z utworami kompozytorów takich jak: Wojtek Blecharz, Óscar Escudero, Ash Fure, Sara Glojnarić, Laure M. Hiendl i Göksu Kunak, Neo Hülcker, Rafał Ryterski i Josh Spear. We’re here dotyka prywatności, związków międzyludzkich i ich wyrazu muzycznego. Ale jednocześnie odnosi się do społecznej wspólnotowości z jej różnorodnością modeli życia tworzących zasób bogaty i nieredukowalny. Spektakl koncentruje się wokół queerowej muzyki. „W naszym przeświadczeniu forma muzyki jest nierozerwalnie związana z tożsamością i codziennym doświadczeniem jej twórczyń i twórców”, wyjaśniają twórcy spektaklu. „Muzyka queerowa przekracza narzucone ramy, konwencje, zastane rozwiązania. Jest odmienna, czy to w brzmieniu, formie, czy szerzej rozumianej estetyce. Z czasem jest adaptowana, trafia do muzyki popularnej oraz wysokiej – staje się elementem otaczającej nas rzeczywistości. Tak więc bez queeru oraz wszystkich wyżej wspomnianych zjawisk nie da się napisać historii kultury”. Zapraszamy o godz. 22:30 do siedziby teatru Komuna Warszawa. Wydarzenie będzie powtórzone dzień później, 22 września, o tej samej godzinie. 
 


Transmisje na żywo i podcasty dostępne na stronie internetowej festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.