Aktualności
Spektakularny debiut operowy Joanny Wnuk-Nazarowej!
2021-09-13
Na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu 10 i 11 września wystawiona została pierwsza opera Joanny Wnuk-Nazarowej – Wanda na podstawie misterium Cypriana Kamila Norwida.
Wydarzenie to stało się centralnym punktem obchodów 200. rocznicy urodzin poety. Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dr hab. Piotr Gliński objął je honorowym patronatem, był także obecny na prawykonaniu dzieła. W dniu premiery, 10 września, na Wawelu odbyło się uroczyste złożenie kwiatów na symbolicznym grobie Norwida w Krypcie Wieszczów, w którym uczestniczyli, obok Ministra KDNiS prof. dr. hab. Piotra Glińskiego, Członkini Zarządu Województwa Małopolskiego Iwona Gibas, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy, dyrektor Opery Krakowskiej Bogusław Nowak oraz kompozytorka Joanna Wnuk-Nazarowa.
.jpg)
fot. Marek Korneluk / fotografia dzięki uprzejmości Opery Krakowskiej
Opera, choć bardzo uniwersalna w wymowie, pozostaje dziełem mocno powiązanym z Krakowem: kompozytorka od lat związana z Krakowem podjęła temat, którego akcja rozgrywa się na Wzgórzu Wawelskim, a spektakl wystawiony został na Dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu przez artystów Opery Krakowskiej.
Wielowymiarowy aspekt nowej opery podkreślają zgodnie jej wykonawcy. Jak wyjaśnia sama kompozytorka: nie jest to historia o „Wandzie, co nie chciała Niemca”. To opowieść o pięknej, lecz niemożliwej do spełnienia miłości, o obowiązku i odpowiedzialności, o wyborach, które ważą o życiu lub śmierci. „Postaci nakreślone przez Norwida są w tym misterium dalekie od jednowymiarowości, niesłychanie prawdziwe”, podkreśla Joanna Wnuk-Nazarowa.
„Dla mnie Wanda to jedna z ciekawszych postaci kobiecych, nad którymi pracowałem”, komentuje reżyser premierowego spektaklu Waldemar Zawodziński. „Wbrew pozorom niewiele jest opowieści, w których wrogowie jednocześnie spętani są miłością – wielką, namiętną, na granicy szaleństwa. Choć Wanda jest niewielkich rozmiarów, mieści w sobie niezwykłe bogactwo treści”, dodaje.
„Każda nowa partytura to pewna niespodzianka; jest to zawsze wyzwanie ciekawe, podszyte pewnym dreszczykiem emocji”, mówi Maestro Michał Klauza. „To też ogromne szczęście i radość, że realizujemy prawykonanie utworu z kompozytorką, którą można zapytać o to, co miała na myśli w danej chwili”.
.jpg)
fot. Marek Korneluk / fotografia dzięki uprzejmości Opery Krakowskiej
Do sukcesu spektaklu przyczynili się rewelacyjni soliści. Dzieło premierowo wykonali: Agata Schmidt (Wanda), Tomasz Konieczny (Grodny), Andrzej Lampert (Rytyger/Skald) i Paula Maciołek (Panna). Wydarzenie było transmitowane na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. Podczas drugiego wykonania, 11 września, w roli Wandy można było usłyszeć Wandę Franek, w postać Grodnego wcielił się Sebastian Marszałowicz, Pavlo Tolstoy wystąpił jako Rytyger/Skald, a Zuzanna Caban jako Panna. Wykonawcom towarzyszyły zespoły Opery Krakowskiej: orkiestra, chór, chór dziecięcy i balet pod batutą Maestro Michała Klauzy.
Z przyjemnością dzielimy się dobrymi informacjami o dalszych losach dzieła: Wanda ma zostać jednym z tytułów sezonu artystycznego Opery Krakowskiej! Już niebawem szersza publiczność będzie mogła zapoznać się z pierwszą operą Joanny Wnuk-Nazarowej.

Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.