Aktualności
19. edycja Sacrum Profanum pod hasłem „Dojrzałość” startuje 29 września
2021-09-20
W ubiegłym roku festiwal Sacrum Profanum wybrzmiał pod hasłem „Młodość”. W tym roku przyszła więc pora na „Dojrzałość”, która będzie interpretowana na różne sposoby: formalnie, muzycznie, metaforycznie i dosłownie. Tegoroczny festiwal stanie się odpowiedzią na poprzedzającą go „Młodość”, a zarazem będzie jej kontynuacją, służąc zachowaniu równowagi i pokazaniu innego oblicza muzyki współczesnej. Na koncerty zapraszamy między 29 września a 3 października. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem festiwalu.
29 września o godz. 20:00 zapraszamy na inaugurację do teatru Łaźnia Nowa. Purification – spektakl Katarzyny Kalwat opiera się na muzyce związanej z PWM-em kompozytorki Agaty Zubel. To eksperyment na granicy muzyki i teatru, stawiający pytanie o styk tych dwóch sfer i istniejące pomiędzy nimi napięcie, a także o rozumienie pojęcia „conducting”.
W repertuarze tegorocznej, 19. już edycji festiwalu zestawiono też młodą belgijską kompozytorkę Mayę Verlaak z Olivierem Messiaenem, alternatywno-awangardowego gitarzystę, producenta i kompozytora Jima O’Rourke’a z Igorem Strawińskim, a także konceptualną twórczynię i kuratorkę Ryoko Akama z Antonem Webernem. W taki sposób – na bazie trzech muzycznych tradycji: klasycznej, współczesnej i awangardowej – zbudowany jest program kolejnego koncertu: Trzy kolory. Jego tytuł nie jest przypadkowy – to nawiązanie wprost do twórczości i symboliki Krzysztofa Kieślowskiego. Koncert odbędzie się 30 września o godz. 20:00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Koncert solowy Martyny Zakrzewskiej zatytułowany Akordy ezoteryczne skupi się na twórczości fortepianowej Barbary Buczek, wybitnej polskiej kompozytorki, której twórczość obrosła legendą. Jej utwory przez wiele lat uchodziły za niemożliwe do wykonania z racji nagromadzenia trudności wykonawczych i skrajnej różnorodności rytmiczno-fakturalnej. Na pokaz pianistyki na najwyhttp://sacrumprofanum.com/programższym poziomie zapraszamy 1 października o godz. 19:00 do prywatnego mieszania, którego dokładny adres zostanie przesłany e-mailowo po zakupieniu biletu.
Muzyka niedawna to koncert trojga oryginałów: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel oraz Pawła Szymańskiego. Żadne z nich nie wpisuje się w panujące wokół trendy, tylko rozwija swoje własne style, tworząc często utwory odbijające się głośnym echem w środowisku muzycznym. Dzielą ich pokolenia, ale łączy niepokorność, odwaga i tytułowa lekkość (tworzenia, zaskakiwania, żartowania i zdobywania uznania). Koncert rozpocznie się o 1 października o godz. 20:30 w Auli Florianka.
Koncertami LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny (godz. 18:00) oraz Summa Lemmologiae (godz. 21:00) festiwal Sacrum Profanum włącza się również w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. W programie jednego z koncertów znajdzie się między innymi Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka – monodram na sopran i kameralny zespół instrumentalny, którego libretto napisane jest w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. Utwór w Krakowie wykonana Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble z sopranistką Joanną Freszel. Na oba koncerty zapraszamy 2 października do Centrum Kongresowego ICE Kraków.
W koncercie ~dojrzałość (3 października, godz. 16:00, Galeria Sztuki Polskiej – Gmach Główny) wspólnie z Ensemble Kompopolex prześledzimy, jak performatyka i konceptualizm zmieniały się na przestrzeni lat, by pokazać inne źródła dzisiejszego zwrotu postinternetowego i nowej dyscypliny. W programie znajdą się utwory Olego Hübnera, Neo Hülckera i Marty Śniady, a także Pauline Oliveros, Caroli Bauckholt, Marka Chołoniewskiego oraz La Monte Younga.
Na finał festiwalu zapraszamy 3 października o godz. 19:00 do Centrum Kongresowego ICE Kraków wspólnie z zespołem Arditti Quartet, który zagra specjalny rocznicowy koncert zatytułowany Arditti Quartet 47 ½ Anniversary. W programie znajdą się utwory wyłącznie napisane dla Ardittich, co więcej najważniejsze w ich dorobku wykonawczym lub najbliższe ich sercom. Już same nazwiska kompozytorek i kompozytorów – Neuwirth, Saunders, Paredes, Ligeti, Xenakis i Lachenmann – zapowiadają niezapomniany wieczór z tym, co najlepsze w muzyce współczesnej.
Bilety do nabycia na stronie kbfbilety.krakow.pl
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.