PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

19. edycja Sacrum Profanum pod hasłem „Dojrzałość” startuje 29 września

2021-09-20

W ubiegłym roku festiwal Sacrum Profanum wybrzmiał pod hasłem „Młodość”. W tym roku przyszła więc pora na „Dojrzałość”, która będzie interpretowana na różne sposoby: formalnie, muzycznie, metaforycznie i dosłownie. Tegoroczny festiwal stanie się odpowiedzią na poprzedzającą go „Młodość”, a zarazem będzie jej kontynuacją, służąc zachowaniu równowagi i pokazaniu innego oblicza muzyki współczesnej. Na koncerty zapraszamy między 29 września a 3 października. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem festiwalu.
 

29 września o godz. 20:00 zapraszamy na inaugurację do teatru Łaźnia Nowa. Purification – spektakl Katarzyny Kalwat opiera się na muzyce związanej z PWM-em kompozytorki Agaty Zubel. To eksperyment na granicy muzyki i teatru, stawiający pytanie o styk tych dwóch sfer i istniejące pomiędzy nimi napięcie, a także o rozumienie pojęcia „conducting”. 
 

W repertuarze tegorocznej, 19. już edycji festiwalu zestawiono też młodą belgijską kompozytorkę Mayę Verlaak z Olivierem Messiaenem, alternatywno-awangardowego gitarzystę, producenta i kompozytora Jima O’Rourke’a z Igorem Strawińskim, a także konceptualną twórczynię i kuratorkę Ryoko Akama z Antonem Webernem. W taki sposób – na bazie trzech muzycznych tradycji: klasycznej, współczesnej i awangardowej – zbudowany jest program kolejnego koncertu: Trzy kolory. Jego tytuł nie jest przypadkowy – to nawiązanie wprost do twórczości i symboliki Krzysztofa Kieślowskiego. Koncert odbędzie się 30 września o godz. 20:00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków. 
 

Koncert solowy Martyny Zakrzewskiej zatytułowany Akordy ezoteryczne skupi się na twórczości fortepianowej Barbary Buczek, wybitnej polskiej kompozytorki, której twórczość obrosła legendą. Jej utwory przez wiele lat uchodziły za niemożliwe do wykonania z racji nagromadzenia trudności wykonawczych i skrajnej różnorodności rytmiczno-fakturalnej. Na pokaz pianistyki na najwyhttp://sacrumprofanum.com/programższym poziomie zapraszamy 1 października o godz. 19:00 do prywatnego mieszania, którego dokładny adres zostanie przesłany e-mailowo po zakupieniu biletu.


 

Muzyka niedawna to koncert trojga oryginałów: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel oraz Pawła Szymańskiego. Żadne z nich nie wpisuje się w panujące wokół trendy, tylko rozwija swoje własne style, tworząc często utwory odbijające się głośnym echem w środowisku muzycznym. Dzielą ich pokolenia, ale łączy niepokorność, odwaga i tytułowa lekkość (tworzenia, zaskakiwania, żartowania i zdobywania uznania). Koncert rozpocznie się o 1 października o godz. 20:30 w Auli Florianka. 
 

Koncertami LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny (godz. 18:00) oraz Summa Lemmologiae (godz. 21:00) festiwal Sacrum Profanum włącza się również w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. W programie jednego z koncertów znajdzie się między innymi Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka – monodram na sopran i kameralny zespół instrumentalny, którego libretto napisane jest w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. Utwór w Krakowie wykonana Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble z sopranistką Joanną Freszel. Na oba koncerty zapraszamy 2 października do Centrum Kongresowego ICE Kraków. 
 

W koncercie ~dojrzałość (3 października, godz. 16:00, Galeria Sztuki Polskiej – Gmach Główny) wspólnie z Ensemble Kompopolex prześledzimy, jak performatyka i konceptualizm zmieniały się na przestrzeni lat, by pokazać inne źródła dzisiejszego zwrotu postinternetowego i nowej dyscypliny. W programie znajdą się utwory Olego Hübnera, Neo Hülckera i Marty Śniady, a także Pauline Oliveros, Caroli Bauckholt, Marka Chołoniewskiego oraz La Monte Younga.
 

Na finał festiwalu zapraszamy 3 października o godz. 19:00 do Centrum Kongresowego ICE Kraków wspólnie z zespołem Arditti Quartet, który zagra specjalny rocznicowy koncert zatytułowany Arditti Quartet 47 ½ Anniversary. W programie znajdą się utwory wyłącznie napisane dla Ardittich, co więcej najważniejsze w ich dorobku wykonawczym lub najbliższe ich sercom. Już same nazwiska kompozytorek i kompozytorów – Neuwirth, Saunders, Paredes, Ligeti, Xenakis i Lachenmann – zapowiadają niezapomniany wieczór z tym, co najlepsze w muzyce współczesnej.
 

Bilety do nabycia na stronie kbfbilety.krakow.pl 

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.