PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

19. edycja Sacrum Profanum pod hasłem „Dojrzałość” startuje 29 września

2021-09-20

W ubiegłym roku festiwal Sacrum Profanum wybrzmiał pod hasłem „Młodość”. W tym roku przyszła więc pora na „Dojrzałość”, która będzie interpretowana na różne sposoby: formalnie, muzycznie, metaforycznie i dosłownie. Tegoroczny festiwal stanie się odpowiedzią na poprzedzającą go „Młodość”, a zarazem będzie jej kontynuacją, służąc zachowaniu równowagi i pokazaniu innego oblicza muzyki współczesnej. Na koncerty zapraszamy między 29 września a 3 października. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem festiwalu.
 

29 września o godz. 20:00 zapraszamy na inaugurację do teatru Łaźnia Nowa. Purification – spektakl Katarzyny Kalwat opiera się na muzyce związanej z PWM-em kompozytorki Agaty Zubel. To eksperyment na granicy muzyki i teatru, stawiający pytanie o styk tych dwóch sfer i istniejące pomiędzy nimi napięcie, a także o rozumienie pojęcia „conducting”. 
 

W repertuarze tegorocznej, 19. już edycji festiwalu zestawiono też młodą belgijską kompozytorkę Mayę Verlaak z Olivierem Messiaenem, alternatywno-awangardowego gitarzystę, producenta i kompozytora Jima O’Rourke’a z Igorem Strawińskim, a także konceptualną twórczynię i kuratorkę Ryoko Akama z Antonem Webernem. W taki sposób – na bazie trzech muzycznych tradycji: klasycznej, współczesnej i awangardowej – zbudowany jest program kolejnego koncertu: Trzy kolory. Jego tytuł nie jest przypadkowy – to nawiązanie wprost do twórczości i symboliki Krzysztofa Kieślowskiego. Koncert odbędzie się 30 września o godz. 20:00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków. 
 

Koncert solowy Martyny Zakrzewskiej zatytułowany Akordy ezoteryczne skupi się na twórczości fortepianowej Barbary Buczek, wybitnej polskiej kompozytorki, której twórczość obrosła legendą. Jej utwory przez wiele lat uchodziły za niemożliwe do wykonania z racji nagromadzenia trudności wykonawczych i skrajnej różnorodności rytmiczno-fakturalnej. Na pokaz pianistyki na najwyhttp://sacrumprofanum.com/programższym poziomie zapraszamy 1 października o godz. 19:00 do prywatnego mieszania, którego dokładny adres zostanie przesłany e-mailowo po zakupieniu biletu.


 

Muzyka niedawna to koncert trojga oryginałów: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel oraz Pawła Szymańskiego. Żadne z nich nie wpisuje się w panujące wokół trendy, tylko rozwija swoje własne style, tworząc często utwory odbijające się głośnym echem w środowisku muzycznym. Dzielą ich pokolenia, ale łączy niepokorność, odwaga i tytułowa lekkość (tworzenia, zaskakiwania, żartowania i zdobywania uznania). Koncert rozpocznie się o 1 października o godz. 20:30 w Auli Florianka. 
 

Koncertami LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny (godz. 18:00) oraz Summa Lemmologiae (godz. 21:00) festiwal Sacrum Profanum włącza się również w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. W programie jednego z koncertów znajdzie się między innymi Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka – monodram na sopran i kameralny zespół instrumentalny, którego libretto napisane jest w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. Utwór w Krakowie wykonana Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble z sopranistką Joanną Freszel. Na oba koncerty zapraszamy 2 października do Centrum Kongresowego ICE Kraków. 
 

W koncercie ~dojrzałość (3 października, godz. 16:00, Galeria Sztuki Polskiej – Gmach Główny) wspólnie z Ensemble Kompopolex prześledzimy, jak performatyka i konceptualizm zmieniały się na przestrzeni lat, by pokazać inne źródła dzisiejszego zwrotu postinternetowego i nowej dyscypliny. W programie znajdą się utwory Olego Hübnera, Neo Hülckera i Marty Śniady, a także Pauline Oliveros, Caroli Bauckholt, Marka Chołoniewskiego oraz La Monte Younga.
 

Na finał festiwalu zapraszamy 3 października o godz. 19:00 do Centrum Kongresowego ICE Kraków wspólnie z zespołem Arditti Quartet, który zagra specjalny rocznicowy koncert zatytułowany Arditti Quartet 47 ½ Anniversary. W programie znajdą się utwory wyłącznie napisane dla Ardittich, co więcej najważniejsze w ich dorobku wykonawczym lub najbliższe ich sercom. Już same nazwiska kompozytorek i kompozytorów – Neuwirth, Saunders, Paredes, Ligeti, Xenakis i Lachenmann – zapowiadają niezapomniany wieczór z tym, co najlepsze w muzyce współczesnej.
 

Bilety do nabycia na stronie kbfbilety.krakow.pl 

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.