Aktualności
19. edycja Sacrum Profanum pod hasłem „Dojrzałość” startuje 29 września
2021-09-20
W ubiegłym roku festiwal Sacrum Profanum wybrzmiał pod hasłem „Młodość”. W tym roku przyszła więc pora na „Dojrzałość”, która będzie interpretowana na różne sposoby: formalnie, muzycznie, metaforycznie i dosłownie. Tegoroczny festiwal stanie się odpowiedzią na poprzedzającą go „Młodość”, a zarazem będzie jej kontynuacją, służąc zachowaniu równowagi i pokazaniu innego oblicza muzyki współczesnej. Na koncerty zapraszamy między 29 września a 3 października. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem festiwalu.
29 września o godz. 20:00 zapraszamy na inaugurację do teatru Łaźnia Nowa. Purification – spektakl Katarzyny Kalwat opiera się na muzyce związanej z PWM-em kompozytorki Agaty Zubel. To eksperyment na granicy muzyki i teatru, stawiający pytanie o styk tych dwóch sfer i istniejące pomiędzy nimi napięcie, a także o rozumienie pojęcia „conducting”.
W repertuarze tegorocznej, 19. już edycji festiwalu zestawiono też młodą belgijską kompozytorkę Mayę Verlaak z Olivierem Messiaenem, alternatywno-awangardowego gitarzystę, producenta i kompozytora Jima O’Rourke’a z Igorem Strawińskim, a także konceptualną twórczynię i kuratorkę Ryoko Akama z Antonem Webernem. W taki sposób – na bazie trzech muzycznych tradycji: klasycznej, współczesnej i awangardowej – zbudowany jest program kolejnego koncertu: Trzy kolory. Jego tytuł nie jest przypadkowy – to nawiązanie wprost do twórczości i symboliki Krzysztofa Kieślowskiego. Koncert odbędzie się 30 września o godz. 20:00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Koncert solowy Martyny Zakrzewskiej zatytułowany Akordy ezoteryczne skupi się na twórczości fortepianowej Barbary Buczek, wybitnej polskiej kompozytorki, której twórczość obrosła legendą. Jej utwory przez wiele lat uchodziły za niemożliwe do wykonania z racji nagromadzenia trudności wykonawczych i skrajnej różnorodności rytmiczno-fakturalnej. Na pokaz pianistyki na najwyhttp://sacrumprofanum.com/programższym poziomie zapraszamy 1 października o godz. 19:00 do prywatnego mieszania, którego dokładny adres zostanie przesłany e-mailowo po zakupieniu biletu.
Muzyka niedawna to koncert trojga oryginałów: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel oraz Pawła Szymańskiego. Żadne z nich nie wpisuje się w panujące wokół trendy, tylko rozwija swoje własne style, tworząc często utwory odbijające się głośnym echem w środowisku muzycznym. Dzielą ich pokolenia, ale łączy niepokorność, odwaga i tytułowa lekkość (tworzenia, zaskakiwania, żartowania i zdobywania uznania). Koncert rozpocznie się o 1 października o godz. 20:30 w Auli Florianka.
Koncertami LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny (godz. 18:00) oraz Summa Lemmologiae (godz. 21:00) festiwal Sacrum Profanum włącza się również w obchody setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. W programie jednego z koncertów znajdzie się między innymi Lo firgai. Maska Aleksandra Nowaka – monodram na sopran i kameralny zespół instrumentalny, którego libretto napisane jest w lożban – sztucznym języku wynalezionym w drugiej połowie XX wieku z myślą o umożliwieniu porozumienia się ludzi z maszynami. Utwór w Krakowie wykonana Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble z sopranistką Joanną Freszel. Na oba koncerty zapraszamy 2 października do Centrum Kongresowego ICE Kraków.
W koncercie ~dojrzałość (3 października, godz. 16:00, Galeria Sztuki Polskiej – Gmach Główny) wspólnie z Ensemble Kompopolex prześledzimy, jak performatyka i konceptualizm zmieniały się na przestrzeni lat, by pokazać inne źródła dzisiejszego zwrotu postinternetowego i nowej dyscypliny. W programie znajdą się utwory Olego Hübnera, Neo Hülckera i Marty Śniady, a także Pauline Oliveros, Caroli Bauckholt, Marka Chołoniewskiego oraz La Monte Younga.
Na finał festiwalu zapraszamy 3 października o godz. 19:00 do Centrum Kongresowego ICE Kraków wspólnie z zespołem Arditti Quartet, który zagra specjalny rocznicowy koncert zatytułowany Arditti Quartet 47 ½ Anniversary. W programie znajdą się utwory wyłącznie napisane dla Ardittich, co więcej najważniejsze w ich dorobku wykonawczym lub najbliższe ich sercom. Już same nazwiska kompozytorek i kompozytorów – Neuwirth, Saunders, Paredes, Ligeti, Xenakis i Lachenmann – zapowiadają niezapomniany wieczór z tym, co najlepsze w muzyce współczesnej.
Bilety do nabycia na stronie kbfbilety.krakow.pl
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.