PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Marta Ptaszyńska październikowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2021-10-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. W październiku wchodzimy w dialog z tradycją i kierujemy się ku muzyce Marty Ptaszyńskiej.
 

Ze względu na wyjątkowe wykształcenie Marty Ptaszyńskiej spora część jej dzieł przeznaczona jest na perkusję – solo, w zespole kameralnym lub z towarzyszeniem orkiestry. We wczesnych utworach widoczne są wpływy nurtów awangardowych oraz sonorystycznych (Space Model na perkusję i taśmę, 1971–75; Siderals na dwa kwintety perkusyjne i projekcje świetlne, 1974). W kompozycjach dojrzałych na plan pierwszy wysuwa się wrażliwość kolorystyczna, liryzm oraz łączenie elementów tradycyjnych z nowoczesnością. Sporo utworów powstaje z inspiracji plastycznych, bowiem Ptaszyńska łączy struktury dźwiękowe z określoną barwą (m.in. Mobile dla dwóch perkusistów, 1976, inspirowane rzeźbami Caldera). Największe znaczenie w jej dorobku mają wielkie formy wokalno-instrumentalne, np. Listy Polskie (1988) oraz Holocaust Memorial Cantata na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę (1992). Ogromnym sukcesem cieszyła się również dwuaktowa opera dziecięca Pan Marimba (1993–96).
 

Więcej o muzyce Marty Ptaszyńskiej z perspektywy jej Koncertu na marimbę i orkiestrę można dowiedzieć się z Muzycznej Wizytówki poświęconej kompozytorce.


 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Marty Ptaszyńskiej i poświęconych jej publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artystki za pośrednictwem aplikacji nkoda.
 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem, który pozwala lepiej poznać kompozytorkę i jej twórczość. 
 

AArabeska na harfę solo; Ajikan na flet i perkusję; Alfabet muzyczny na dwa fortepiany; Ave Maria na chór męski i orkiestrę

 

BBlue line na marimbę solo; Bagatelles na harfę; Bajka o słowiku na baryton i zespół instrumentalny

 

CCadenza na flet i perkusję; Concerto Grosso na 2 skrzypiec; Charlie’s Dream, koncert na saksofon

 

DDream Lands; Magic Spaces na skrzypce i orkiestrę perkusyjną; Drum of Orfeo na perkusję solo i orkiestrę




EEpigramy na chór żeński, flet, harfę, fortepian i perkusję; Elegia in memoriam św. Jan Paweł II

 

FFanfare for Peace na orkiestrę; Farewell Souvenir na fortepian


GGraffito na marimbę solo

 

HHymn to the Universe na chór mieszany i organy; Holocaust Memorial Cantata na głosy solowe, chór i orkiestrę

 

IImprovisations after J. R. na wibrafon solo; Inverted Mountain na orkiestrę; Improwizacja na orkiestrę

 

J Jeu-Parti na wibrafon i harfę

 

KKoncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę; Kochankowie z klasztoru Valldemosa, opera o Chopinie; Koncert na marimbę i orkiestrę; Koncert na flet, harfę i orkiestrę

 

L Lumen na orkiestrę; Luna Stelle na 2 fortepiany i 2 perkusje; Liquid Light, pieśni na mezzosopran, fortepian i perkusję; Listy Polskie, kantata; Last Waltz in Vienna na 3 akordeony

 

MMagiczny Doremik, opera familijna; Mancala na dwoje skrzypiec; Madrigals „Canticum sonarum”; Mosaics na kwartet smyczkowy; Missa Solemnis ad honorem sanctis Ioannes Paulus II na 3 głosy solo, 2 chóry i orkiestrę

 

N La Novella d’inverno na orkiestrę smyczkową

 

OOskar z Alvy, opera telewizyjna; Of Time and Space, koncert na perkusję i orkiestrę; Olympian Rings na soprano steel drum

 

PPianophonia na fortepian; Poetic Impressions na kwintet dęty z fortepianem; Pieśni Safony na flet i trio smyczkowe; Pan Marimba, opera dziecięca

 

RRozmowy z Aniołem, pieśni na sopran i fortepian; Red Rays na flet i fortepian

 

SSiderals; Spider Walks; Space Model na perkusję solo; Sonety do Orfeusza na mezzosopran i orkiestrę; Sen Eurydyki na dwie harfy; Se-Ta na 2 akordeony i 2 perkusje; Sinfonia Wratislavia; Songs of Despair and Loneliness; Street Music na 70 perkusistów

 

TThe Twittering Tree na ksylofon solo

 

UUn grand sommeil noir na głos, flet i harfę

 

VVoice of the Winds na 100 perkusistów; Vocalise na głos i wibrafon; 3 Visions de l’arc-en-ciel na zespół kameralny

 

WThe White Shadows na skrzypce i fortepian; Wariacje na flet solo

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?