PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Marta Ptaszyńska październikowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2021-10-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. W październiku wchodzimy w dialog z tradycją i kierujemy się ku muzyce Marty Ptaszyńskiej.
 

Ze względu na wyjątkowe wykształcenie Marty Ptaszyńskiej spora część jej dzieł przeznaczona jest na perkusję – solo, w zespole kameralnym lub z towarzyszeniem orkiestry. We wczesnych utworach widoczne są wpływy nurtów awangardowych oraz sonorystycznych (Space Model na perkusję i taśmę, 1971–75; Siderals na dwa kwintety perkusyjne i projekcje świetlne, 1974). W kompozycjach dojrzałych na plan pierwszy wysuwa się wrażliwość kolorystyczna, liryzm oraz łączenie elementów tradycyjnych z nowoczesnością. Sporo utworów powstaje z inspiracji plastycznych, bowiem Ptaszyńska łączy struktury dźwiękowe z określoną barwą (m.in. Mobile dla dwóch perkusistów, 1976, inspirowane rzeźbami Caldera). Największe znaczenie w jej dorobku mają wielkie formy wokalno-instrumentalne, np. Listy Polskie (1988) oraz Holocaust Memorial Cantata na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę (1992). Ogromnym sukcesem cieszyła się również dwuaktowa opera dziecięca Pan Marimba (1993–96).
 

Więcej o muzyce Marty Ptaszyńskiej z perspektywy jej Koncertu na marimbę i orkiestrę można dowiedzieć się z Muzycznej Wizytówki poświęconej kompozytorce.


 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Marty Ptaszyńskiej i poświęconych jej publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artystki za pośrednictwem aplikacji nkoda.
 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem, który pozwala lepiej poznać kompozytorkę i jej twórczość. 
 

AArabeska na harfę solo; Ajikan na flet i perkusję; Alfabet muzyczny na dwa fortepiany; Ave Maria na chór męski i orkiestrę

 

BBlue line na marimbę solo; Bagatelles na harfę; Bajka o słowiku na baryton i zespół instrumentalny

 

CCadenza na flet i perkusję; Concerto Grosso na 2 skrzypiec; Charlie’s Dream, koncert na saksofon

 

DDream Lands; Magic Spaces na skrzypce i orkiestrę perkusyjną; Drum of Orfeo na perkusję solo i orkiestrę




EEpigramy na chór żeński, flet, harfę, fortepian i perkusję; Elegia in memoriam św. Jan Paweł II

 

FFanfare for Peace na orkiestrę; Farewell Souvenir na fortepian


GGraffito na marimbę solo

 

HHymn to the Universe na chór mieszany i organy; Holocaust Memorial Cantata na głosy solowe, chór i orkiestrę

 

IImprovisations after J. R. na wibrafon solo; Inverted Mountain na orkiestrę; Improwizacja na orkiestrę

 

J Jeu-Parti na wibrafon i harfę

 

KKoncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę; Kochankowie z klasztoru Valldemosa, opera o Chopinie; Koncert na marimbę i orkiestrę; Koncert na flet, harfę i orkiestrę

 

L Lumen na orkiestrę; Luna Stelle na 2 fortepiany i 2 perkusje; Liquid Light, pieśni na mezzosopran, fortepian i perkusję; Listy Polskie, kantata; Last Waltz in Vienna na 3 akordeony

 

MMagiczny Doremik, opera familijna; Mancala na dwoje skrzypiec; Madrigals „Canticum sonarum”; Mosaics na kwartet smyczkowy; Missa Solemnis ad honorem sanctis Ioannes Paulus II na 3 głosy solo, 2 chóry i orkiestrę

 

N La Novella d’inverno na orkiestrę smyczkową

 

OOskar z Alvy, opera telewizyjna; Of Time and Space, koncert na perkusję i orkiestrę; Olympian Rings na soprano steel drum

 

PPianophonia na fortepian; Poetic Impressions na kwintet dęty z fortepianem; Pieśni Safony na flet i trio smyczkowe; Pan Marimba, opera dziecięca

 

RRozmowy z Aniołem, pieśni na sopran i fortepian; Red Rays na flet i fortepian

 

SSiderals; Spider Walks; Space Model na perkusję solo; Sonety do Orfeusza na mezzosopran i orkiestrę; Sen Eurydyki na dwie harfy; Se-Ta na 2 akordeony i 2 perkusje; Sinfonia Wratislavia; Songs of Despair and Loneliness; Street Music na 70 perkusistów

 

TThe Twittering Tree na ksylofon solo

 

UUn grand sommeil noir na głos, flet i harfę

 

VVoice of the Winds na 100 perkusistów; Vocalise na głos i wibrafon; 3 Visions de l’arc-en-ciel na zespół kameralny

 

WThe White Shadows na skrzypce i fortepian; Wariacje na flet solo

Najczęściej czytane:

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.