PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Marta Ptaszyńska październikowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

2021-10-01

W 2021 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwraca uwagę na kierunki i nurty w muzyce polskiej XX i XXI wieku, a także na ich twórczych reprezentantów – kompozytorów związanych z Oficyną. W październiku wchodzimy w dialog z tradycją i kierujemy się ku muzyce Marty Ptaszyńskiej.
 

Ze względu na wyjątkowe wykształcenie Marty Ptaszyńskiej spora część jej dzieł przeznaczona jest na perkusję – solo, w zespole kameralnym lub z towarzyszeniem orkiestry. We wczesnych utworach widoczne są wpływy nurtów awangardowych oraz sonorystycznych (Space Model na perkusję i taśmę, 1971–75; Siderals na dwa kwintety perkusyjne i projekcje świetlne, 1974). W kompozycjach dojrzałych na plan pierwszy wysuwa się wrażliwość kolorystyczna, liryzm oraz łączenie elementów tradycyjnych z nowoczesnością. Sporo utworów powstaje z inspiracji plastycznych, bowiem Ptaszyńska łączy struktury dźwiękowe z określoną barwą (m.in. Mobile dla dwóch perkusistów, 1976, inspirowane rzeźbami Caldera). Największe znaczenie w jej dorobku mają wielkie formy wokalno-instrumentalne, np. Listy Polskie (1988) oraz Holocaust Memorial Cantata na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę (1992). Ogromnym sukcesem cieszyła się również dwuaktowa opera dziecięca Pan Marimba (1993–96).
 

Więcej o muzyce Marty Ptaszyńskiej z perspektywy jej Koncertu na marimbę i orkiestrę można dowiedzieć się z Muzycznej Wizytówki poświęconej kompozytorce.


 

Zapraszamy do zakupu w księgarni Oficyny oraz za pośrednictwem strony internetowej utworów Marty Ptaszyńskiej i poświęconych jej publikacji z atrakcyjnym rabatem. Zainteresowanych cyfrowym dostępem do nut zapraszamy do odkrywania twórczości artystki za pośrednictwem aplikacji nkoda.
 

Zachęcamy do zapoznania się z autorskim Alfabetem, który pozwala lepiej poznać kompozytorkę i jej twórczość. 
 

AArabeska na harfę solo; Ajikan na flet i perkusję; Alfabet muzyczny na dwa fortepiany; Ave Maria na chór męski i orkiestrę

 

BBlue line na marimbę solo; Bagatelles na harfę; Bajka o słowiku na baryton i zespół instrumentalny

 

CCadenza na flet i perkusję; Concerto Grosso na 2 skrzypiec; Charlie’s Dream, koncert na saksofon

 

DDream Lands; Magic Spaces na skrzypce i orkiestrę perkusyjną; Drum of Orfeo na perkusję solo i orkiestrę




EEpigramy na chór żeński, flet, harfę, fortepian i perkusję; Elegia in memoriam św. Jan Paweł II

 

FFanfare for Peace na orkiestrę; Farewell Souvenir na fortepian


GGraffito na marimbę solo

 

HHymn to the Universe na chór mieszany i organy; Holocaust Memorial Cantata na głosy solowe, chór i orkiestrę

 

IImprovisations after J. R. na wibrafon solo; Inverted Mountain na orkiestrę; Improwizacja na orkiestrę

 

J Jeu-Parti na wibrafon i harfę

 

KKoncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę; Kochankowie z klasztoru Valldemosa, opera o Chopinie; Koncert na marimbę i orkiestrę; Koncert na flet, harfę i orkiestrę

 

L Lumen na orkiestrę; Luna Stelle na 2 fortepiany i 2 perkusje; Liquid Light, pieśni na mezzosopran, fortepian i perkusję; Listy Polskie, kantata; Last Waltz in Vienna na 3 akordeony

 

MMagiczny Doremik, opera familijna; Mancala na dwoje skrzypiec; Madrigals „Canticum sonarum”; Mosaics na kwartet smyczkowy; Missa Solemnis ad honorem sanctis Ioannes Paulus II na 3 głosy solo, 2 chóry i orkiestrę

 

N La Novella d’inverno na orkiestrę smyczkową

 

OOskar z Alvy, opera telewizyjna; Of Time and Space, koncert na perkusję i orkiestrę; Olympian Rings na soprano steel drum

 

PPianophonia na fortepian; Poetic Impressions na kwintet dęty z fortepianem; Pieśni Safony na flet i trio smyczkowe; Pan Marimba, opera dziecięca

 

RRozmowy z Aniołem, pieśni na sopran i fortepian; Red Rays na flet i fortepian

 

SSiderals; Spider Walks; Space Model na perkusję solo; Sonety do Orfeusza na mezzosopran i orkiestrę; Sen Eurydyki na dwie harfy; Se-Ta na 2 akordeony i 2 perkusje; Sinfonia Wratislavia; Songs of Despair and Loneliness; Street Music na 70 perkusistów

 

TThe Twittering Tree na ksylofon solo

 

UUn grand sommeil noir na głos, flet i harfę

 

VVoice of the Winds na 100 perkusistów; Vocalise na głos i wibrafon; 3 Visions de l’arc-en-ciel na zespół kameralny

 

WThe White Shadows na skrzypce i fortepian; Wariacje na flet solo

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.