Aktualności
Znamy program 18. Dni Edukacji Muzycznej!
2021-10-11
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 18. Edycję Dni Edukacji Muzycznej. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki środowiska muzycznego, w tym roku odbędzie się – podobnie jak w roku ubiegłym – w formule, w dniach 22–26 listopada. W programie 5-dniowego kongresu dla nauczycieli szkolnictwa muzycznego znajdą się webinary, master classes i koncerty, a do występów, poprowadzenia wykładów i lekcji zaproszeni zostali wybitni pedagodzy i znakomici artyści.
Jak co roku, w programie wydarzenia znajdą się przede wszystkim wykłady w formie internetowych webinarów, które poprowadzą wybitni specjaliści w swoich dziedzinach. Prelegenci poruszą bardzo szeroki wachlarz tematów: od muzyki ludowej (Krzysztof Trebunia-Tutka – Muzyka skalnego Podhala), poprzez metodologię nauczania (m.in. Sławomir Cichor – Zagraj wszystko! Doskonalenie gry na trąbce), po, jakże ważne w procesie nauczania, pytania z pola psychologii (Anna Nogaj – Jakiego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego potrzebują uczniowie w czasie pandemii?).
Nowością tegorocznej edycji są master classes. Podczas specjalnych lekcji z mistrzem uczniowie będą pracować nad wybranymi utworami, omawiać trudności i rozwiązywać bieżące problemy, które pojawią się podczas gry. Lekcje mistrzowskie dla młodych skrzypków poprowadzi Daniel Stabrawa, koncertmistrz i solista Berliner Philharmoniker – jednej z najlepszych orkiestr na świecie. Jego uczniami będą laureaci tegorocznego II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika. Udział w master classes został ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, partnera konkursu, jako nagroda specjalna. Agata Szymczewska natomiast, podczas swoich zajęć będzie pracować z uczniami nad młodzieńczymi utworami Grażyny Bacewicz, które w jej opracowaniu ukazały się w tym roku po raz pierwszy drukiem nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
W roku Konkursu Chopinowskiego nie sposób pominąć w programie DEM-u muzyki Chopina. Gwoździem programu tegorocznej edycji będzie cały dzień poświęcony twórczości kompozytora. Do udziału zostali zaproszeni wybitni pianiści młodego pokolenia, w tym laureaci poprzednich edycji Konkursu Chopinowskiego: Paweł Wakarecy, Julia Kociuban, Krzysztof Książek i Michał Szymanowski. Każdy z nich poprowadzi 2 lekcje z uczniami Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych w Bydgoszczy oraz studentami tamtejszej Akademii Muzycznej.
W ramach tegorocznej edycji wydarzenia zaplanowane zostały też aż 2 koncerty. W poniedziałek 22 listopada o godz. 18.00 zapraszamy na koncert Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki "Śleboda"– Muzyka Skalnego Podhala i jej powiązania z muzyką karpacką i bałkańską będący uzupełnieniem porannego wykładu Krzysztofa Trebuni-Tutki, w którym autor wydanego przez PWM podręcznika do gry na skrzypcach i basach góralskich opowie m.in. o źródłach kultury góralskiej i jej charakterystycznych cechach. Natomiast na finał Dni Edukacji Muzycznej, w piątek 26 listopada o godz. 18.00 zabrzmi Bacewicz, jakiej nie znacie, czyli wcześniej niepublikowane utwory na kwartet smyczkowy kompozytorki. Znane wcześniej wyłącznie muzykologom i znawcom Kwartet smyczkowy [młodzieńczy] i Quatuor (a cordes) zostaną przywrócone publiczności przez muzyków Royal String Quartet, którym zawdzięczamy opracowanie utworów wydanych w tym roku nakładem PWM. Transmisje koncertów dostępne będą równolegle na www.dem.com.pl, na facebooku PWM oraz kanale YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny, ale wymaga rejestracji na stronie www.dem.com.pl. Zapisy ruszają 14 października i trwają do 14 listopada. Przedsmak DEM-u będzie można poczuć już 14 października. Z okazji Dnia Nauczyciela zapraszamy na transmisję specjalnego panelu dyskusyjnego, zapowiadającego tegoroczne Dni Edukacji Muzycznej. W ramach spotkania zatytułowanego Twórczość dla dzieci – jak pisać dobrze, jak rozpoznać poprawnie skonstruowane utwory? kompozytorzy i pedagodzy dyskutować będą m.in. o metodach, inspiracjach i dostępnym repertuarze dziecięcym.
Dni Edukacji Muzycznej od wielu lat dają możliwość spotkania, wymiany doświadczeń i dyskusji między pedagogami szkół muzycznych z całej Polski. Udział w DEM-ie umożliwia podniesienie kwalifikacji zawodowych, a także rozszerzenie repertuaru publikacji pedagogicznych wykorzystywanych w procesie nauczania.
Pełny program wydarzenia wraz z biogramami artystów i prelegentów na stronie www.dem.com.pl.
Zapraszamy!
PROGRAM
22 listopada 2021, poniedziałek
Godz. 11.00 Muzyka skalnego Podhala – Krzysztof Trebunia-Tutka
Godz. 16.00 Jakiego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego potrzebują uczniowie w czasie pandemii? – Anna Antonina Nogaj
Godz. 18.00 Muzyka skalnego Podhala i jej powiązania z muzyką karpacką i bałkańską | koncert – Kapela Krzysztofa Trebuni-Tutki „Śleboda”
23 listopada 2021, wtorek
Godz. 9.00–13.30 Lekcje z mistrzem (master classes) – Daniel Stabrawa
Godz. 16.00 Czy etiuda może być fajna? Miniatury Henryka Pachulskiego – Bartłomiej Kominek, Marek Szlezer
24 listopada 2021, środa
Godz. 10.00 Zagraj wszystko! Doskonalenie gry na trąbce – Sławomir Cichor
Godz. 16.00 Czytanie a vista dla zaawansowanych – Monika Gardoń-Preinl, Grzegorz Mania
Godz. 18.00 Przekrój polskiej muzyki fletowej – Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, Andrzej Jungiewicz
25 listopada 2021, czwartek
Lekcje z mistrzem. Wokół Chopina (master classes)
Godz. 9.00, 10.00 Paweł Wakarecy
Godz. 11.00, 12.00 Julia Kociuban
Godz. 14.00, 15.15 Krzysztof Książek
Godz. 16.00, 17.00 Michał Szymanowski
26 listopada 2021, piątek
Godz. 10.00, 11.00 Lekcje z mistrzem (master classes) – Agata Szymczewska
Godz. 16.00 Bacewicz, jakiej nie znacie | rozmowa – Royal String Quartet
Godz. 18.00 Bacewicz, jakiej nie znacie | koncert – Royal String Quartet
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.