Aktualności
Znamy program 18. Dni Edukacji Muzycznej!
2021-10-11
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 18. Edycję Dni Edukacji Muzycznej. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki środowiska muzycznego, w tym roku odbędzie się – podobnie jak w roku ubiegłym – w formule, w dniach 22–26 listopada. W programie 5-dniowego kongresu dla nauczycieli szkolnictwa muzycznego znajdą się webinary, master classes i koncerty, a do występów, poprowadzenia wykładów i lekcji zaproszeni zostali wybitni pedagodzy i znakomici artyści.
Jak co roku, w programie wydarzenia znajdą się przede wszystkim wykłady w formie internetowych webinarów, które poprowadzą wybitni specjaliści w swoich dziedzinach. Prelegenci poruszą bardzo szeroki wachlarz tematów: od muzyki ludowej (Krzysztof Trebunia-Tutka – Muzyka skalnego Podhala), poprzez metodologię nauczania (m.in. Sławomir Cichor – Zagraj wszystko! Doskonalenie gry na trąbce), po, jakże ważne w procesie nauczania, pytania z pola psychologii (Anna Nogaj – Jakiego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego potrzebują uczniowie w czasie pandemii?).
Nowością tegorocznej edycji są master classes. Podczas specjalnych lekcji z mistrzem uczniowie będą pracować nad wybranymi utworami, omawiać trudności i rozwiązywać bieżące problemy, które pojawią się podczas gry. Lekcje mistrzowskie dla młodych skrzypków poprowadzi Daniel Stabrawa, koncertmistrz i solista Berliner Philharmoniker – jednej z najlepszych orkiestr na świecie. Jego uczniami będą laureaci tegorocznego II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika. Udział w master classes został ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, partnera konkursu, jako nagroda specjalna. Agata Szymczewska natomiast, podczas swoich zajęć będzie pracować z uczniami nad młodzieńczymi utworami Grażyny Bacewicz, które w jej opracowaniu ukazały się w tym roku po raz pierwszy drukiem nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
W roku Konkursu Chopinowskiego nie sposób pominąć w programie DEM-u muzyki Chopina. Gwoździem programu tegorocznej edycji będzie cały dzień poświęcony twórczości kompozytora. Do udziału zostali zaproszeni wybitni pianiści młodego pokolenia, w tym laureaci poprzednich edycji Konkursu Chopinowskiego: Paweł Wakarecy, Julia Kociuban, Krzysztof Książek i Michał Szymanowski. Każdy z nich poprowadzi 2 lekcje z uczniami Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych w Bydgoszczy oraz studentami tamtejszej Akademii Muzycznej.
W ramach tegorocznej edycji wydarzenia zaplanowane zostały też aż 2 koncerty. W poniedziałek 22 listopada o godz. 18.00 zapraszamy na koncert Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki "Śleboda"– Muzyka Skalnego Podhala i jej powiązania z muzyką karpacką i bałkańską będący uzupełnieniem porannego wykładu Krzysztofa Trebuni-Tutki, w którym autor wydanego przez PWM podręcznika do gry na skrzypcach i basach góralskich opowie m.in. o źródłach kultury góralskiej i jej charakterystycznych cechach. Natomiast na finał Dni Edukacji Muzycznej, w piątek 26 listopada o godz. 18.00 zabrzmi Bacewicz, jakiej nie znacie, czyli wcześniej niepublikowane utwory na kwartet smyczkowy kompozytorki. Znane wcześniej wyłącznie muzykologom i znawcom Kwartet smyczkowy [młodzieńczy] i Quatuor (a cordes) zostaną przywrócone publiczności przez muzyków Royal String Quartet, którym zawdzięczamy opracowanie utworów wydanych w tym roku nakładem PWM. Transmisje koncertów dostępne będą równolegle na www.dem.com.pl, na facebooku PWM oraz kanale YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny, ale wymaga rejestracji na stronie www.dem.com.pl. Zapisy ruszają 14 października i trwają do 14 listopada. Przedsmak DEM-u będzie można poczuć już 14 października. Z okazji Dnia Nauczyciela zapraszamy na transmisję specjalnego panelu dyskusyjnego, zapowiadającego tegoroczne Dni Edukacji Muzycznej. W ramach spotkania zatytułowanego Twórczość dla dzieci – jak pisać dobrze, jak rozpoznać poprawnie skonstruowane utwory? kompozytorzy i pedagodzy dyskutować będą m.in. o metodach, inspiracjach i dostępnym repertuarze dziecięcym.
Dni Edukacji Muzycznej od wielu lat dają możliwość spotkania, wymiany doświadczeń i dyskusji między pedagogami szkół muzycznych z całej Polski. Udział w DEM-ie umożliwia podniesienie kwalifikacji zawodowych, a także rozszerzenie repertuaru publikacji pedagogicznych wykorzystywanych w procesie nauczania.
Pełny program wydarzenia wraz z biogramami artystów i prelegentów na stronie www.dem.com.pl.
Zapraszamy!
PROGRAM
22 listopada 2021, poniedziałek
Godz. 11.00 Muzyka skalnego Podhala – Krzysztof Trebunia-Tutka
Godz. 16.00 Jakiego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego potrzebują uczniowie w czasie pandemii? – Anna Antonina Nogaj
Godz. 18.00 Muzyka skalnego Podhala i jej powiązania z muzyką karpacką i bałkańską | koncert – Kapela Krzysztofa Trebuni-Tutki „Śleboda”
23 listopada 2021, wtorek
Godz. 9.00–13.30 Lekcje z mistrzem (master classes) – Daniel Stabrawa
Godz. 16.00 Czy etiuda może być fajna? Miniatury Henryka Pachulskiego – Bartłomiej Kominek, Marek Szlezer
24 listopada 2021, środa
Godz. 10.00 Zagraj wszystko! Doskonalenie gry na trąbce – Sławomir Cichor
Godz. 16.00 Czytanie a vista dla zaawansowanych – Monika Gardoń-Preinl, Grzegorz Mania
Godz. 18.00 Przekrój polskiej muzyki fletowej – Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, Andrzej Jungiewicz
25 listopada 2021, czwartek
Lekcje z mistrzem. Wokół Chopina (master classes)
Godz. 9.00, 10.00 Paweł Wakarecy
Godz. 11.00, 12.00 Julia Kociuban
Godz. 14.00, 15.15 Krzysztof Książek
Godz. 16.00, 17.00 Michał Szymanowski
26 listopada 2021, piątek
Godz. 10.00, 11.00 Lekcje z mistrzem (master classes) – Agata Szymczewska
Godz. 16.00 Bacewicz, jakiej nie znacie | rozmowa – Royal String Quartet
Godz. 18.00 Bacewicz, jakiej nie znacie | koncert – Royal String Quartet
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.