Aktualności
75 lat PWM: „Wielkie spotkania” już za nami
2021-10-14
To było wielkie spotkanie dawnego z nowym, przeszłości z teraźniejszością, a przede wszystkim melomanów ze znakomitą muzyką na żywo. Za nami jubileuszowy koncert Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, którym Oficyna świętowała 75 lat działalności.
„Jubileuszowy koncert Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz płyta GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS to spotkanie różnych światów i dowód, że PWM to nie tylko Wydanie Narodowe Dzieł Fryderyka Chopina, ale także spojrzenie z szerszej perspektywy na twórczość wielkich klasyków oraz wywiedzenie z niej tego, co może być atrakcyjne także dla współczesnego słuchacza. To może być dla wielu wstęp do muzyki klasycznej. Istotne jest dla nas wprowadzanie odbiorców w ten świat, będący rdzeniem działalności PWM-u”, mówił dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny PWM w rozmowie z Pawłem Siwkiem w „Poranku Dwójki”, zapowiadając koncert „Wielkie spotkania”.
fot. Paweł Stelmach
W programie jubileuszowego koncertu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego znalazły się utwory zarejestrowane na płycie GREAT ENCOUNTERS od ANAKLASIS. Dzieła wielkich mistrzów polskiej muzyki klasycznej w reinterpretacjach współczesnych twórców spoiła AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy. Występy Krzysztofa Herdzina, Adama Pierończyka, a także Adama Sztaby z Igorem Herbutem i Adama Bałdycha wraz z Marcelem Comendantem i Łukaszem Ojdaną publiczność nagrodziła gromkimi brawami.
fot. Paweł Stelmach
Koncert nie był jedynym wydarzeniem tego wieczoru. Tego dnia trafił także do sprzedaży najnowszy krążek od ANAKLASIS – winyl GREAT ENCOUNTERS. Była także okazja do otrzymania autografów oraz indywidualnej rozmowy z artystami, których utwory zostały zarejestrowane na płycie, a także do wysłuchania ich impresji na temat projektu podczas pokoncertowego spotkania, które poprowadził Jacek Hawryluk.
„Jesteśmy bardzo wdzięczni, że mogliśmy wziąć udział w tym przedsięwzięciu. Jest ono bardzo świeże, ale jak będzie istotne – to pokażą najbliższe lata”, mówił podczas spotkania Marek Moś w imieniu swoim oraz AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy. „Dzisiejszy koncert był niezwykle różnorodny i, mam nadzieję, ciekawy dla słuchaczy. Zestawienie tych utworów obok siebie daje spektrum tego, czym może być dzisiaj muzyka współczesna. Jej język jest niezwykle bogaty, niezwykle różnorodny. To zawsze i dla mnie, i dla muzyków orkiestry jest coś wyjątkowego spotkać i współpracować z wybitnymi artystami, kompozytorami. To nas buduje”.
fot. Paweł Stelmach
Podczas wydarzenia w Centrum Kongresowym ICE Kraków miała swój krakowski wernisaż wystawa z okazji 75-lecia PWM-u. W sposób wizualnie atrakcyjny i przystępny przedstawia ona skomplikowany i złożony proces wydawniczy publikacji nutowych. Krok po kroku wyjaśniane są wszystkie etapy prac zespołu Wydawnictwa: od momentu, w którym twórcy przekazują swoje kompozycje do Oficyny, przez wszystkie etapy redakcji, korekt, składu, projektowania graficznego, weryfikacji prawnych i finansowych, po produkcję drukarską i cyfrową oraz dystrybucję gotowych publikacji, aby mogły one trafić w należytej formie do użytkowników. Po koncercie wystawa została przeniesiona na Powiśle 11 w Krakowie, gdzie będzie można ją oglądać do końca października.
Koncert „Wielkie spotkania” był objęty honorowym patronatem Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prof. dr. hab. Piotra Glińskiego.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Organizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, ANAKLASIS, KBF, Centrum Kongresowe ICE Kraków.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, „Ruch Muzyczny”, Culture.pl
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.