Aktualności
Zmarła Joanna Bruzdowicz
2021-11-05
Z przykrością informujemy, że w wieku w wieku 78 lat w Taillet we Francji odeszła Joanna Bruzdowicz, wybitna polska kompozytorka, publicystka, animatorka życia muzycznego oraz pianistka.
Pochodziła z rodziny o muzycznych tradycjach, ojciec Konstanty był wiolonczelistą, matka Maria z domu Wilczek pianistką. Joanna Bruzdowicz podjęła pierwsze kompozytorskie próby już w wieku sześciu lat. Studiowała grę na fortepianie w klasie Ireny Protasewicz i Wandy Łosakiewicz oraz kompozycję pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Swoją działalność artystyczną rozpoczęła jako pianistka, koncertując w Polsce, Belgii, Austrii i dawnej Czechosłowacji. Współzakładała, a w latach 1964-1968 była sekretarzem generalnym, polskiej sekcji „Jeunesses Musicales”.
W 1968 roku otrzymała stypendium rządu francuskiego i do 1970 roku studiowała w Paryżu kompozycję u Nadii Boulanger, Oliviera Messiaena oraz Pierre’a Schaeffera, ponadto muzykologię pod kierunkiem Jacquesa Chailleya na Sorbonie, gdzie uzyskała stopień doktora na podstawie pracy Matematyka i logika w muzyce współczesnej. Była jednym z organizatorów Groupe International de Musique Electroacoustique de Paris (GIMEP). W 1975 zamieszkała wraz z mężem Horst-Jurgenem Tittel, wysokim urzędnikiem Unii Europejskiej, w Tervuren koło Brukseli, gdzie przebywała do 2000 roku. Następnie mieszkała w Katalonii francuskiej.
Jak podaje Polskie Centrum Informacji Muzycznej: „Obok kompozycji zajmowała się krytyką i publicystyką muzyczną. Aktywnie działała jako promotorka nowej muzyki, także polskiej. Brała udział w audycjach radia francuskiego, belgijskiego, niemieckiego i amerykańskiego. Prowadziła kursy mistrzowskie m.in. w Massachusetts Institute of Technology w Bostonie, na Yale University w New Haven, University of Southern California i University of California w Los Angeles, Sorbonne w Paryżu, Université de Montreal. W 1983 założyła Belgijskie Towarzystwo im. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego. W 1996 we Francji stworzyła doroczny Festival International de Musique en Catalogne w małym miasteczku Céret u stóp Pirenejów, który odbywał się w okresie letnim i poświęcony był kompozytorom oraz wykonawcom trzech krajów pierwszych konstytucji demokratycznych: Stanów Zjednoczonych, Polski i Francji oraz kompozytorom Katalonii, hiszpańskiej i francuskiej”. W 2006 z jej inicjatywy powstało w Perpignan CAT.Studios, centrum produkcji i dystrybucji filmowej oraz studio nagrań muzyki filmowej – była jednym z 4 dyrektorów Studia. Tworzyła nie tylko muzykę filmową, lecz także (wraz z mężem) scenariusze, m.in. do 36 filmów dla telewizji niemieckiej WDR „Stahlkammer Zurich”.
W jej twórczości kompozytorskiej duże znaczenie miała muzyka sceniczna, zwłaszcza opery, m.in. Kolonia karna z 1968 roku, do tekstu Franza Kafki, napisana na zamówienie Opery Praskiej − choć do premiery nie doszło, kompozycja zdobyła na zachodzie uznanie będąc jej wrotami do sławy, a wersja francuska miała premierę w Tours w roku 1972 (recenzja Krzysztofa Bilicy na łamach # w numerze 25/1986); Trojanki (1972) do tekstu Eurypidesa; Bramy raju (1984) − światowa premiera w Teatrze Wielkim w Warszawie.
W 2001 Joanna Bruzdowicz została uhonorowana Orderem Odrodzenia Polski "Polonia Restituta", a w grudniu 2013 roku – srebrnym medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
„Kompozycji nauczyć się nie można. Z tym się ludzie rodzą albo nie. Sława kompozytora i jego sukces rodzi się, gdy z muzyką zaprzyjaźniają się wykonawcy i chcą ją grać” – mówiła w 2018 roku w wywiadzie dla TVP Polonia.
źródło: www.ruchmuzyczny.pl
***
Joanna Bruzdowicz od lat była związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W katalogu PWM znajdują się m.in. takie dzieła kompozytorki jak: dramat muzyczny Bramy raju, Rysunki z przystani na mezzosopran solo, flet, fortepian i perkusję czy Esquisses na flet, altówkę, wiolonczelę i fortepian.
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.