Aktualności
Zmarła Joanna Bruzdowicz
2021-11-05
Z przykrością informujemy, że w wieku w wieku 78 lat w Taillet we Francji odeszła Joanna Bruzdowicz, wybitna polska kompozytorka, publicystka, animatorka życia muzycznego oraz pianistka.
Pochodziła z rodziny o muzycznych tradycjach, ojciec Konstanty był wiolonczelistą, matka Maria z domu Wilczek pianistką. Joanna Bruzdowicz podjęła pierwsze kompozytorskie próby już w wieku sześciu lat. Studiowała grę na fortepianie w klasie Ireny Protasewicz i Wandy Łosakiewicz oraz kompozycję pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Swoją działalność artystyczną rozpoczęła jako pianistka, koncertując w Polsce, Belgii, Austrii i dawnej Czechosłowacji. Współzakładała, a w latach 1964-1968 była sekretarzem generalnym, polskiej sekcji „Jeunesses Musicales”.
W 1968 roku otrzymała stypendium rządu francuskiego i do 1970 roku studiowała w Paryżu kompozycję u Nadii Boulanger, Oliviera Messiaena oraz Pierre’a Schaeffera, ponadto muzykologię pod kierunkiem Jacquesa Chailleya na Sorbonie, gdzie uzyskała stopień doktora na podstawie pracy Matematyka i logika w muzyce współczesnej. Była jednym z organizatorów Groupe International de Musique Electroacoustique de Paris (GIMEP). W 1975 zamieszkała wraz z mężem Horst-Jurgenem Tittel, wysokim urzędnikiem Unii Europejskiej, w Tervuren koło Brukseli, gdzie przebywała do 2000 roku. Następnie mieszkała w Katalonii francuskiej.
Jak podaje Polskie Centrum Informacji Muzycznej: „Obok kompozycji zajmowała się krytyką i publicystyką muzyczną. Aktywnie działała jako promotorka nowej muzyki, także polskiej. Brała udział w audycjach radia francuskiego, belgijskiego, niemieckiego i amerykańskiego. Prowadziła kursy mistrzowskie m.in. w Massachusetts Institute of Technology w Bostonie, na Yale University w New Haven, University of Southern California i University of California w Los Angeles, Sorbonne w Paryżu, Université de Montreal. W 1983 założyła Belgijskie Towarzystwo im. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego. W 1996 we Francji stworzyła doroczny Festival International de Musique en Catalogne w małym miasteczku Céret u stóp Pirenejów, który odbywał się w okresie letnim i poświęcony był kompozytorom oraz wykonawcom trzech krajów pierwszych konstytucji demokratycznych: Stanów Zjednoczonych, Polski i Francji oraz kompozytorom Katalonii, hiszpańskiej i francuskiej”. W 2006 z jej inicjatywy powstało w Perpignan CAT.Studios, centrum produkcji i dystrybucji filmowej oraz studio nagrań muzyki filmowej – była jednym z 4 dyrektorów Studia. Tworzyła nie tylko muzykę filmową, lecz także (wraz z mężem) scenariusze, m.in. do 36 filmów dla telewizji niemieckiej WDR „Stahlkammer Zurich”.
W jej twórczości kompozytorskiej duże znaczenie miała muzyka sceniczna, zwłaszcza opery, m.in. Kolonia karna z 1968 roku, do tekstu Franza Kafki, napisana na zamówienie Opery Praskiej − choć do premiery nie doszło, kompozycja zdobyła na zachodzie uznanie będąc jej wrotami do sławy, a wersja francuska miała premierę w Tours w roku 1972 (recenzja Krzysztofa Bilicy na łamach # w numerze 25/1986); Trojanki (1972) do tekstu Eurypidesa; Bramy raju (1984) − światowa premiera w Teatrze Wielkim w Warszawie.
W 2001 Joanna Bruzdowicz została uhonorowana Orderem Odrodzenia Polski "Polonia Restituta", a w grudniu 2013 roku – srebrnym medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
„Kompozycji nauczyć się nie można. Z tym się ludzie rodzą albo nie. Sława kompozytora i jego sukces rodzi się, gdy z muzyką zaprzyjaźniają się wykonawcy i chcą ją grać” – mówiła w 2018 roku w wywiadzie dla TVP Polonia.
źródło: www.ruchmuzyczny.pl
***
Joanna Bruzdowicz od lat była związana z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W katalogu PWM znajdują się m.in. takie dzieła kompozytorki jak: dramat muzyczny Bramy raju, Rysunki z przystani na mezzosopran solo, flet, fortepian i perkusję czy Esquisses na flet, altówkę, wiolonczelę i fortepian.
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.