Aktualności
Wyostrz słuch – ANAKLASIS świętuje drugie urodziny
2021-11-22
„Łatwo doceniać muzykę współczesną, kiedy już staje się klasyką, ale po co zwlekać?” Wytwórnia ANAKLASIS kolejny rok zadaje to pytanie
i zachęca do zagłębienia się w zbiory polskiej muzyki współczesnej
z najwyższej półki.
Młoda, bo zaledwie dwuletnia wytwórnia płytowa, w dniu swoich urodzin może pochwalić się imponująco obszernym katalogiem złożonym z aż dwudziestu czterech płyt. ANAKLASIS zapowiada jednak, że to wciąż dopiero początek odkrywania najciekawszych zjawisk polskiej muzyki współczesnej! Wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy, szerokie spektrum gatunków – wydawca wszystko to proponuje słuchaczowi zebrane i usystematyzowane w sześciu prężnie rozwijających się seriach.
Entuzjastycznie przyjęta przez branżę i melomanów marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przez ostatni rok wzbogaciła się o osiem albumów, w tym aż dwa czarne krążki. ANAKLASIS na swoim koncie ma już najważniejszą polską nagrodę fonograficzną, Fryderyka 2021 oraz kilka prestiżowych nominacji.
Pomarańczowa seria REVISIONS, zbierająca dzieła eksperymentalne, przekraczające granice i czerpiące z pograniczy muzycznych światów, zdecydowanie przodowała w nowościach. To właśnie w jej ramach Bester Quartet wskrzesił muzykę łódzkiego kompozytora Dawida Bajgelmana i w autorskich aranżacjach lidera Jarosława Bestera przywołał ducha żydowskiej tradycji muzycznej. Płyta BAJGELMAN. GET TO TANGO (ANA 013) to istna panorama kompozytorskiego dorobku, zbudowana z polskich i jidyszowych szlagierów okresu międzywojnia oraz pełnych smutku gettowych tang ubarwionych czołowymi polskimi wokalami jazzowymi Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.
To nie koniec jazzowych nowości w pomarańczowych barwach! Winylową linię REVISIONS otworzył High Definition Quartet, który to, ku radości melomanów, przeniósł starosłowiańskie rytuały wywoływania duchów na płytę gramofonową. DZIADY (ANA 007 LP) odprawia zespół pod przewodnictwem Piotra „Pianohooligana” Orzechowskiegonw towarzystwie gigantów ambientu i muzyki elektronicznej: Williama Basinskiego, Krzysztofa Knittela, Roberta Richa, Christiana Fennesza i Igora Boxxa z duetu Skalpel.
Jak to mówią: kto nie posmakował brzmienia analogowego, ten nigdy nie będzie w niebie.
A to nie jedyna czarna płyta sygnowana marką ANAKLASIS zasilająca w tym roku tę serię!
Perła w koronie katalogu REVISIONS zabiera w podróż przez dźwiękową przeszłość do muzycznej przyszłości. GREAT ENCOUNTERS, album o symbolicznym numerze ANA 075, którym świętowano 75 lat działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, to krążek wyjątkowy pod wieloma względami. Zarówno wersja kompaktowa, jak i winylowa zostały obleczone nie w pomarańczowe barwy serii, a w PWM-ową słoneczną żółć. Projekt współtworzony przez współczesnych mistrzów rodzimej muzyki jazzowej i rozrywkowej składał się z kompozycji Adama Bałdycha, Krzysztofa Herdzina, Adama Pierończyka i Adama Sztaby, którzy zmierzyli się z tytanami polskiej klasyki. Brawurowe miejscami interpretacje Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego doczekały się do tej pory dwóch wykonań estradowych – 6 czerwca w formie transmisji online i 13 października, już na żywo, jako „Wielkie spotkania” w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
„To przedsięwzięcie to wizytówka Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dziś. Wydawnictwa, które z jednej strony zajmuje się przeszłością, ale także w sposób twórczy wskazuje tropy do podjęcia na przyszłość” – komentował dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
Zieloną barwę SOUNDS w drugim roku istnienia ANAKLASIS przyjęły kobiety: na płycie POLISH HEROINES OF MUSIC (ANA 014) usłyszymy kompozycje Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel w wykonaniu Orchestre Pasdeloup pod przewodnictwem Marzeny Diakun. „To dla mnie bardzo ważne, że Orchestre Pasdeloup i jej szefowa, Marianne Rivière, są otwarci na projekt obejmujący mało znane utwory polskich kompozytorek oraz na muzykę współczesną. Cieszę się, że mogę być częścią tego przedsięwzięcia” – podkreśla dyrygentka. „Ten niesamowity projekt to spotkanie Polski i Francji, artystów tych obu krajów”. Jak dowiadujemy się z albumu, „kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty” – nie sposób się nie zgodzić, zwłaszcza, kiedy tę silną kobiecą grupę serii SOUNDS przejrzystym brzmieniem dzwonów doskonale uzupełnia Monika Kaźmierczak, wykonująca na albumie CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016) utwory skomponowane przez Zygmunta Krauzego, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Agatę Zubel i Elżbietę Sikorę.
W błękitnej serii PORTRAITS tym razem główną rolę zagrał Marcin Stańczyk, oczarowując słuchaczy swoją filozofią muzyki, zamkniętą w dwupłytowym zestawie ACOUSMATIC MUSIC (ANA 015). Stańczyk zakwestionował sztywne role zmysłów i spojrzał na proces słuchania z nowej perspektywy przy pomocy muzyki akuzmatycznej, zmuszając niejako odbiorcę do skoncentrowania się na czystym dźwięku na pograniczu jawy i snu.
Doskonałym podsumowaniem drugiego roku działalności wytwórni jest wzbogacenie katalogu ANAKLASIS o wyjątkową serię OPERA, którą zapoczątkował i wciąż rozwija niezwykły duet artystów: Alka Nowaka i Szczepana Twardocha. DRACH. DRAMMA PER MUSICA autorstwa tej niezwykłej dwójki podbił serca słuchaczy i zdobył szereg wyróżnień, a zaledwie kilka dni temu pod auspicjami ANAKLASIS ukazała się druga część zapowiadanej przez Nowaka trylogii – SYRENA. MELODRAMA AETERNA – tym razem z oryginalnym librettem Twardocha. Na liście wykonawców same najznakomitsze osobistości polskiej sceny muzycznej: Ewa Biegas, Joanna Freszel oraz Jan Jakub Monowid, którzy już po raz kolejny podejmują się współpracy z kompozytorem. To nie koniec plejady gwiazd; śpiewakom towarzyszą postaci takie jak wirtuozowski saksofonista Bartłomiej Duś, Daniel Popiałkiewicz na gitarze elektrycznej, Piotr Sałajczyk przy fortepianie oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez Maestro Marka Mosia.
ANAKLASIS zapowiada, że to godne uznania tempo wydawnicze utrzyma, a przegląd nowości ubiegłego roku wróży w nadchodzącym czasie szereg projektów artystycznych zdecydowanie wartych uwagi.
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!
#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS -> www.anaklasis.pl.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.