PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wyostrz słuch – ANAKLASIS świętuje drugie urodziny

2021-11-22

„Łatwo doceniać muzykę współczesną, kiedy już staje się klasyką, ale po co zwlekać?” Wytwórnia ANAKLASIS kolejny rok zadaje to pytanie
i zachęca do zagłębienia się w zbiory polskiej muzyki współczesnej
z najwyższej półki.

 

Młoda, bo zaledwie dwuletnia wytwórnia płytowa, w dniu swoich urodzin może pochwalić się imponująco obszernym katalogiem złożonym z aż dwudziestu czterech płyt. ANAKLASIS zapowiada jednak, że to wciąż dopiero początek odkrywania najciekawszych zjawisk polskiej muzyki współczesnej! Wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy, szerokie spektrum gatunków – wydawca wszystko to proponuje słuchaczowi zebrane i usystematyzowane w sześciu prężnie rozwijających się seriach.

 

 

Entuzjastycznie przyjęta przez branżę i melomanów marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przez ostatni rok wzbogaciła się o osiem albumów, w tym aż dwa czarne krążki. ANAKLASIS na swoim koncie ma już najważniejszą polską nagrodę fonograficzną, Fryderyka 2021 oraz kilka prestiżowych nominacji.

Pomarańczowa seria REVISIONS, zbierająca dzieła eksperymentalne, przekraczające granice i czerpiące z pograniczy muzycznych światów, zdecydowanie przodowała w nowościach. To właśnie w jej ramach Bester Quartet wskrzesił muzykę łódzkiego kompozytora Dawida Bajgelmana i w autorskich aranżacjach lidera Jarosława Bestera przywołał ducha żydowskiej tradycji muzycznej. Płyta BAJGELMAN. GET TO TANGO (ANA 013) to istna panorama kompozytorskiego dorobku, zbudowana z polskich i jidyszowych szlagierów okresu międzywojnia oraz pełnych smutku gettowych tang ubarwionych czołowymi polskimi wokalami jazzowymi Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.

To nie koniec jazzowych nowości w pomarańczowych barwach! Winylową linię REVISIONS otworzył High Definition Quartet, który to, ku radości melomanów, przeniósł starosłowiańskie rytuały wywoływania duchów na płytę gramofonową. DZIADY (ANA 007 LP) odprawia zespół pod przewodnictwem Piotra „Pianohooligana” Orzechowskiegonw towarzystwie gigantów ambientu i muzyki elektronicznej: Williama Basinskiego, Krzysztofa Knittela, Roberta Richa, Christiana Fennesza i Igora Boxxa z duetu Skalpel.

Jak to mówią: kto nie posmakował brzmienia analogowego, ten nigdy nie będzie w niebie.
A to nie jedyna czarna płyta sygnowana marką ANAKLASIS zasilająca w tym roku tę serię!

Perła w koronie katalogu REVISIONS zabiera w podróż przez dźwiękową przeszłość do muzycznej przyszłości. GREAT ENCOUNTERS, album o symbolicznym numerze ANA 075, którym świętowano 75 lat działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, to krążek wyjątkowy pod wieloma względami. Zarówno wersja kompaktowa, jak i winylowa zostały obleczone nie w pomarańczowe barwy serii, a w PWM-ową słoneczną żółć. Projekt współtworzony przez współczesnych mistrzów rodzimej muzyki jazzowej i rozrywkowej składał się z kompozycji Adama Bałdycha, Krzysztofa Herdzina, Adama Pierończyka i Adama Sztaby, którzy zmierzyli się z tytanami polskiej klasyki. Brawurowe miejscami interpretacje Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego doczekały się do tej pory dwóch wykonań estradowych – 6 czerwca w formie transmisji online i 13 października, już na żywo, jako „Wielkie spotkania” w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

„To przedsięwzięcie to wizytówka Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dziś. Wydawnictwa, które z jednej strony zajmuje się przeszłością, ale także w sposób twórczy wskazuje tropy do podjęcia na przyszłość” – komentował dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.

Zieloną barwę SOUNDS w drugim roku istnienia ANAKLASIS przyjęły kobiety: na płycie POLISH HEROINES OF MUSIC (ANA 014) usłyszymy kompozycje Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel w wykonaniu Orchestre Pasdeloup pod przewodnictwem Marzeny Diakun. „To dla mnie bardzo ważne, że Orchestre Pasdeloup i jej szefowa, Marianne Rivière, są otwarci na projekt obejmujący mało znane utwory polskich kompozytorek oraz na muzykę współczesną. Cieszę się, że mogę być częścią tego przedsięwzięcia” – podkreśla dyrygentka. „Ten niesamowity projekt to spotkanie Polski i Francji, artystów tych obu krajów”. Jak dowiadujemy się z albumu, „kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty” – nie sposób się nie zgodzić, zwłaszcza, kiedy tę silną kobiecą grupę serii SOUNDS przejrzystym brzmieniem dzwonów doskonale uzupełnia Monika Kaźmierczak, wykonująca na albumie CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016) utwory skomponowane przez Zygmunta Krauzego, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Agatę Zubel i Elżbietę Sikorę.

W błękitnej serii PORTRAITS tym razem główną rolę zagrał Marcin Stańczyk, oczarowując słuchaczy swoją filozofią muzyki, zamkniętą w dwupłytowym zestawie ACOUSMATIC MUSIC (ANA 015). Stańczyk zakwestionował sztywne role zmysłów i spojrzał na proces słuchania z nowej perspektywy przy pomocy muzyki akuzmatycznej, zmuszając niejako odbiorcę do skoncentrowania się na czystym dźwięku na pograniczu jawy i snu.

Doskonałym podsumowaniem drugiego roku działalności wytwórni jest wzbogacenie katalogu ANAKLASIS o wyjątkową serię OPERA, którą zapoczątkował i wciąż rozwija niezwykły duet artystów: Alka Nowaka i Szczepana Twardocha. DRACH. DRAMMA PER MUSICA autorstwa tej niezwykłej dwójki podbił serca słuchaczy i zdobył szereg wyróżnień, a zaledwie kilka dni temu pod auspicjami ANAKLASIS ukazała się druga część zapowiadanej przez Nowaka trylogii – SYRENA. MELODRAMA AETERNA – tym razem z oryginalnym librettem Twardocha. Na liście wykonawców same najznakomitsze osobistości polskiej sceny muzycznej: Ewa Biegas, Joanna Freszel oraz Jan Jakub Monowid, którzy już po raz kolejny podejmują się współpracy z kompozytorem. To nie koniec plejady gwiazd; śpiewakom towarzyszą postaci takie jak wirtuozowski saksofonista Bartłomiej Duś, Daniel Popiałkiewicz na gitarze elektrycznej, Piotr Sałajczyk przy fortepianie oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez Maestro Marka Mosia.

ANAKLASIS zapowiada, że to godne uznania tempo wydawnicze utrzyma, a przegląd nowości ubiegłego roku wróży w nadchodzącym czasie szereg projektów artystycznych zdecydowanie wartych uwagi.

Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!



#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS -> www.anaklasis.pl.

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION

www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.