Aktualności
Wyostrz słuch – ANAKLASIS świętuje drugie urodziny
2021-11-22
„Łatwo doceniać muzykę współczesną, kiedy już staje się klasyką, ale po co zwlekać?” Wytwórnia ANAKLASIS kolejny rok zadaje to pytanie
i zachęca do zagłębienia się w zbiory polskiej muzyki współczesnej
z najwyższej półki.
Młoda, bo zaledwie dwuletnia wytwórnia płytowa, w dniu swoich urodzin może pochwalić się imponująco obszernym katalogiem złożonym z aż dwudziestu czterech płyt. ANAKLASIS zapowiada jednak, że to wciąż dopiero początek odkrywania najciekawszych zjawisk polskiej muzyki współczesnej! Wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy, szerokie spektrum gatunków – wydawca wszystko to proponuje słuchaczowi zebrane i usystematyzowane w sześciu prężnie rozwijających się seriach.
Entuzjastycznie przyjęta przez branżę i melomanów marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przez ostatni rok wzbogaciła się o osiem albumów, w tym aż dwa czarne krążki. ANAKLASIS na swoim koncie ma już najważniejszą polską nagrodę fonograficzną, Fryderyka 2021 oraz kilka prestiżowych nominacji.
Pomarańczowa seria REVISIONS, zbierająca dzieła eksperymentalne, przekraczające granice i czerpiące z pograniczy muzycznych światów, zdecydowanie przodowała w nowościach. To właśnie w jej ramach Bester Quartet wskrzesił muzykę łódzkiego kompozytora Dawida Bajgelmana i w autorskich aranżacjach lidera Jarosława Bestera przywołał ducha żydowskiej tradycji muzycznej. Płyta BAJGELMAN. GET TO TANGO (ANA 013) to istna panorama kompozytorskiego dorobku, zbudowana z polskich i jidyszowych szlagierów okresu międzywojnia oraz pełnych smutku gettowych tang ubarwionych czołowymi polskimi wokalami jazzowymi Grażyny Auguścik, Doroty Miśkiewicz i Jorgosa Skoliasa.
To nie koniec jazzowych nowości w pomarańczowych barwach! Winylową linię REVISIONS otworzył High Definition Quartet, który to, ku radości melomanów, przeniósł starosłowiańskie rytuały wywoływania duchów na płytę gramofonową. DZIADY (ANA 007 LP) odprawia zespół pod przewodnictwem Piotra „Pianohooligana” Orzechowskiegonw towarzystwie gigantów ambientu i muzyki elektronicznej: Williama Basinskiego, Krzysztofa Knittela, Roberta Richa, Christiana Fennesza i Igora Boxxa z duetu Skalpel.
Jak to mówią: kto nie posmakował brzmienia analogowego, ten nigdy nie będzie w niebie.
A to nie jedyna czarna płyta sygnowana marką ANAKLASIS zasilająca w tym roku tę serię!
Perła w koronie katalogu REVISIONS zabiera w podróż przez dźwiękową przeszłość do muzycznej przyszłości. GREAT ENCOUNTERS, album o symbolicznym numerze ANA 075, którym świętowano 75 lat działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, to krążek wyjątkowy pod wieloma względami. Zarówno wersja kompaktowa, jak i winylowa zostały obleczone nie w pomarańczowe barwy serii, a w PWM-ową słoneczną żółć. Projekt współtworzony przez współczesnych mistrzów rodzimej muzyki jazzowej i rozrywkowej składał się z kompozycji Adama Bałdycha, Krzysztofa Herdzina, Adama Pierończyka i Adama Sztaby, którzy zmierzyli się z tytanami polskiej klasyki. Brawurowe miejscami interpretacje Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego doczekały się do tej pory dwóch wykonań estradowych – 6 czerwca w formie transmisji online i 13 października, już na żywo, jako „Wielkie spotkania” w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
„To przedsięwzięcie to wizytówka Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dziś. Wydawnictwa, które z jednej strony zajmuje się przeszłością, ale także w sposób twórczy wskazuje tropy do podjęcia na przyszłość” – komentował dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
Zieloną barwę SOUNDS w drugim roku istnienia ANAKLASIS przyjęły kobiety: na płycie POLISH HEROINES OF MUSIC (ANA 014) usłyszymy kompozycje Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel w wykonaniu Orchestre Pasdeloup pod przewodnictwem Marzeny Diakun. „To dla mnie bardzo ważne, że Orchestre Pasdeloup i jej szefowa, Marianne Rivière, są otwarci na projekt obejmujący mało znane utwory polskich kompozytorek oraz na muzykę współczesną. Cieszę się, że mogę być częścią tego przedsięwzięcia” – podkreśla dyrygentka. „Ten niesamowity projekt to spotkanie Polski i Francji, artystów tych obu krajów”. Jak dowiadujemy się z albumu, „kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty” – nie sposób się nie zgodzić, zwłaszcza, kiedy tę silną kobiecą grupę serii SOUNDS przejrzystym brzmieniem dzwonów doskonale uzupełnia Monika Kaźmierczak, wykonująca na albumie CONTEMPORARY CARILLON (ANA 016) utwory skomponowane przez Zygmunta Krauzego, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Agatę Zubel i Elżbietę Sikorę.
W błękitnej serii PORTRAITS tym razem główną rolę zagrał Marcin Stańczyk, oczarowując słuchaczy swoją filozofią muzyki, zamkniętą w dwupłytowym zestawie ACOUSMATIC MUSIC (ANA 015). Stańczyk zakwestionował sztywne role zmysłów i spojrzał na proces słuchania z nowej perspektywy przy pomocy muzyki akuzmatycznej, zmuszając niejako odbiorcę do skoncentrowania się na czystym dźwięku na pograniczu jawy i snu.
Doskonałym podsumowaniem drugiego roku działalności wytwórni jest wzbogacenie katalogu ANAKLASIS o wyjątkową serię OPERA, którą zapoczątkował i wciąż rozwija niezwykły duet artystów: Alka Nowaka i Szczepana Twardocha. DRACH. DRAMMA PER MUSICA autorstwa tej niezwykłej dwójki podbił serca słuchaczy i zdobył szereg wyróżnień, a zaledwie kilka dni temu pod auspicjami ANAKLASIS ukazała się druga część zapowiadanej przez Nowaka trylogii – SYRENA. MELODRAMA AETERNA – tym razem z oryginalnym librettem Twardocha. Na liście wykonawców same najznakomitsze osobistości polskiej sceny muzycznej: Ewa Biegas, Joanna Freszel oraz Jan Jakub Monowid, którzy już po raz kolejny podejmują się współpracy z kompozytorem. To nie koniec plejady gwiazd; śpiewakom towarzyszą postaci takie jak wirtuozowski saksofonista Bartłomiej Duś, Daniel Popiałkiewicz na gitarze elektrycznej, Piotr Sałajczyk przy fortepianie oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy prowadzona przez Maestro Marka Mosia.
ANAKLASIS zapowiada, że to godne uznania tempo wydawnicze utrzyma, a przegląd nowości ubiegłego roku wróży w nadchodzącym czasie szereg projektów artystycznych zdecydowanie wartych uwagi.
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik. Polecamy!
#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS -> www.anaklasis.pl.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.