Aktualności
Cracow Duo: koncert na 20. urodziny zespołu
2021-11-26
Muzyka potrafi połączyć na lata. Wiedzą o tym Jan Kalinowski i Marek Szlezer, którzy od 20 lat współtworzą Cracow Duo – jeden z najaktywniejszych zespołów promujących na świecie polską muzykę. Artyści zapraszają do wspólnego świętowania jubileuszu podczas koncertu 4 grudnia w Auli Florianka w Krakowie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Przyjaciele z czasów dzieciństwa, którzy, jak pisał magazyn „The Strad”, „dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia”. Z pewnością wpływa ono nie tylko na umiejętność sprawnej komunikacji bez słów, ale też na dobór repertuaru – artyści z zaangażowaniem promują podczas swoich występów utwory polskich kompozytorów, przywracając na sceny dzieła zapomniane i prawykonując kompozycje współczesnych twórców. Podczas koncertu podsumowującego 20 lat działalności Cracow Duo zabrzmią utwory napisane z myślą o duecie Kalinowski-Szlezer. W programie nie zabraknie tych z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Niejedna z kompozycji Marty Ptaszyńskiej jest dedykowana jubilatom. Tak jest też w przypadku The Gates of Light – Quasi una fantasia, która zabrzmi po raz pierwszy podczas najbliższego koncertu. Czego można się po niej spodziewać? „W przebiegu utworu części nasycone głęboką liryką przeplatają się z fragmentami pełnymi energii, a część finałowa eksponuje przede wszystkim wirtuozerię i błyskotliwość obydwu instrumentów”, komentuje kompozytorka.
Drugim prawykonaniem wieczoru będzie Three Dreams and a Lullaby Macieja Zielińskiego. Kompozytor zaprasza słuchaczy „w podróż pomiędzy jawą a snem”. „Tytułowa »kołysanka« korzysta z bardziej tradycyjnego materiału muzycznego. Rozpoczyna utwór, a potem powraca po każdym ze snów, sprowadzając słuchaczy do świata »realnego«”, komentuje Zieliński. „Utwór miał być prawykonany w Los Angeles, stolicy amerykańskiego przemysłu filmowego, więc zdecydowałem się nawiązać w kompozycji do muzyki filmowej, a także wykorzystać elementy gry aktorskiej”, dodaje.
Jakie cechy ceni w Cracow Duo Anna Zawadzka-Gołosz? Są wśród nich „znakomita technika, wyobraźnia artystyczna i otwartość́ na nową estetykę i nowe techniki kompozytorskie”. Taki też jest jej Esej o ziemi i o niebie. Natomiast Farewell na wiolonczelę i fortepian Marcela Chyrzyńskiego został zainspirowany wierszem japońskiego poety Nakano Shigeharu pt. Wakare (Rozstanie). „W wierszu tym Nakano porusza bardzo ważne dla nas kwestie: miłości, kruchości naszego bytu, cierpienia, śmierci i przemijania. Poruszony tym do głębi postanowiłem napisać utwór, który odda atmosferę tej wyciszonej, bardzo osobistej poezji”, tłumaczy Chyrzyński.
Podczas koncertu 4 grudnia zabrzmi również KalSzlez Zbigniewa Bujarskiego, który już w tytule jednoznacznie sugeruje dedykację. Jak wspominał zmarły przed kilkoma laty kompozytor, „odłożyłem rozpoczętą pracę nad utworem symfonicznym, aby skomponować utwór KalSzlez specjalnie dla tych znakomitych młodych muzyków”. Dzieło Quasi una partita Michała Dobrzyńskiego muzycy Cracow Duo po raz pierwszy wykonali w Mołdawii w listopadzie 2021 roku. „Tytuł jest nawiązaniem do Partity Aleksandra Tansmana, wybitnego polskiego kompozytora zmarłego 35 lat temu, który tę właśnie kompozycję uznawał za jedno ze swoich najważniejszych dzieł w tym gatunku”, wyjaśnia Dobrzyński. Z kolei okrzyknięty przez prestiżowy magazyn „Gramophone” jednym z najważniejszych głosów muzycznych swego pokolenia Tomasz Jakub Opałka napisał dla Cracow Duo The Glitch, jak sam przyznaje, „w szalonych okolicznościach związanych z moim życiem w Los Angeles”. W Auli Florianka zabrzmią też Wszystkie złości moje Wojciecha Widłaka. Kompozytor spieszy z wyjaśnieniem dla bardziej dociekliwych słuchaczy, że „sformułowania »wszystkie« nie należy traktować́ nazbyt dosłownie”.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.