PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Cracow Duo: koncert na 20. urodziny zespołu

2021-11-26

Muzyka potrafi połączyć na lata. Wiedzą o tym Jan Kalinowski i Marek Szlezer, którzy od 20 lat współtworzą Cracow Duo – jeden z najaktywniejszych zespołów promujących na świecie polską muzykę. Artyści zapraszają do wspólnego świętowania jubileuszu podczas koncertu 4 grudnia w Auli Florianka w Krakowie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
 

Przyjaciele z czasów dzieciństwa, którzy, jak pisał magazyn „The Strad”, „dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia”. Z pewnością wpływa ono nie tylko na umiejętność sprawnej komunikacji bez słów, ale też na dobór repertuaru – artyści z zaangażowaniem promują podczas swoich występów utwory polskich kompozytorów, przywracając na sceny dzieła zapomniane i prawykonując kompozycje współczesnych twórców. Podczas koncertu podsumowującego 20 lat działalności Cracow Duo zabrzmią utwory napisane z myślą o duecie Kalinowski-Szlezer. W programie nie zabraknie tych z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 
 

Niejedna z kompozycji Marty Ptaszyńskiej jest dedykowana jubilatom. Tak jest też w przypadku The Gates of Light – Quasi una fantasia, która zabrzmi po raz pierwszy podczas najbliższego koncertu. Czego można się po niej spodziewać? „W przebiegu utworu części nasycone głęboką liryką przeplatają się z fragmentami pełnymi energii, a część finałowa eksponuje przede wszystkim wirtuozerię i błyskotliwość obydwu instrumentów”, komentuje kompozytorka.
 

Drugim prawykonaniem wieczoru będzie Three Dreams and a Lullaby Macieja Zielińskiego. Kompozytor zaprasza słuchaczy „w podróż pomiędzy jawą a snem”. „Tytułowa »kołysanka« korzysta z bardziej tradycyjnego materiału muzycznego. Rozpoczyna utwór, a potem powraca po każdym ze snów, sprowadzając słuchaczy do świata »realnego«”, komentuje Zieliński. „Utwór miał być prawykonany w Los Angeles, stolicy amerykańskiego przemysłu filmowego, więc zdecydowałem się nawiązać w kompozycji do muzyki filmowej, a także wykorzystać elementy gry aktorskiej”, dodaje. 


 

Jakie cechy ceni w Cracow Duo Anna Zawadzka-Gołosz? Są wśród nich „znakomita technika, wyobraźnia artystyczna i otwartość́ na nową estetykę i nowe techniki kompozytorskie”. Taki też jest jej Esej o ziemi i o niebie. Natomiast Farewell na wiolonczelę i fortepian Marcela Chyrzyńskiego został zainspirowany wierszem japońskiego poety Nakano Shigeharu pt. Wakare (Rozstanie). „W wierszu tym Nakano porusza bardzo ważne dla nas kwestie: miłości, kruchości naszego bytu, cierpienia, śmierci i przemijania. Poruszony tym do głębi postanowiłem napisać utwór, który odda atmosferę tej wyciszonej, bardzo osobistej poezji”, tłumaczy Chyrzyński. 


Podczas koncertu 4 grudnia zabrzmi również KalSzlez Zbigniewa Bujarskiego, który już w tytule jednoznacznie sugeruje dedykację. Jak wspominał zmarły przed kilkoma laty kompozytor, „odłożyłem rozpoczętą pracę nad utworem symfonicznym, aby skomponować utwór KalSzlez specjalnie dla tych znakomitych młodych muzyków”. Dzieło Quasi una partita Michała Dobrzyńskiego muzycy Cracow Duo po raz pierwszy wykonali w Mołdawii w listopadzie 2021 roku. „Tytuł jest nawiązaniem do Partity Aleksandra Tansmana, wybitnego polskiego kompozytora zmarłego 35 lat temu, który tę właśnie kompozycję uznawał za jedno ze swoich najważniejszych dzieł w tym gatunku”, wyjaśnia Dobrzyński. Z kolei okrzyknięty przez prestiżowy magazyn „Gramophone” jednym z najważniejszych głosów muzycznych swego pokolenia Tomasz Jakub Opałka napisał dla Cracow Duo The Glitch, jak sam przyznaje, „w szalonych okolicznościach związanych z moim życiem w Los Angeles”. W Auli Florianka zabrzmią też Wszystkie złości moje Wojciecha Widłaka. Kompozytor spieszy z wyjaśnieniem dla bardziej dociekliwych słuchaczy, że „sformułowania »wszystkie« nie należy traktować́ nazbyt dosłownie”.
 

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. 

Najczęściej czytane:

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.

Historia potrójnej tożsamości. Burzliwe losy Mieczysława Wajnberga

Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Marka Nosala

XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
 

 

Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.

Olga Pasiecznik zaśpiewa podczas Festiwalu Conrada. Recital i spotkanie autorskie wokół książki „Bez makijażu”

Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.

I Międzynarodowa Konferencja „Digital Musicology”- Cyfrowe narzędzia w muzykologicznych projektach badawczych

Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych. 

Instrument miesiąca: gitarowe rekomendacje Wojciecha Gurgula

Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.

 

Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które jego zdaniem warto sięgnąć, grając na gitarze.

REGULAMIN KONKURSU „Zdobądź książkę »Granice niczego«”

„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.

Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.