PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowy numer „Res Facta Nova” już dostępny!

2021-12-28

Z przyjemnością informujemy, że ukazał się nowy numer czasopisma „Res Facta Nova” włączonego w tym roku na prestiżową listę ERIHPlus.
 

„Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” jest pismem, które od początku istnienia (1967), niezależnie od meandrów polskiej kultury i polityki kulturalnej, stanowi istotny element pejzażu refleksji muzykologicznej, krytyczno-muzycznej i okołomuzycznej w Polsce. Redaktorzy-założyciele oraz kontynuatorzy myśli przewodniej pisma, którą było udostępnienie polskiemu odbiorcy ważnych i rzadkich tekstów najszerzej rozumianej współczesnej myśli o muzyce, nie stroniącej również od odniesień do tradycji Europy i kultur pozaeuropejskich, mieli na uwadze rosnącą potrzebę konfrontacji polskiego środowiska muzykologicznego z tym, co poza granicami Polski publikowano i o czym szeroko dyskutowano. To waśnie na łamach „Res Facta” i „Res Facta Nova” pojawiali się po raz pierwszy w Polsce kompozytorzy, muzykolodzy i krytycy, którzy odcisnęli swoją twórczością ślad także na kolejnych pokoleniach rodzimych artystów i intelektualistów.

W numerze 21 (30) 2020 przeczytamy m.in. o Pastorałce dramatycznej Juliusza Słowackiego i jej muzycznej interpretacji we Fragmentach Zygmunta Mycielskiego czy o naturalistycznej muzykologii systematycznej wobec poglądów Meyera na emocje i znaczenie w muzyce.



Rada redakcyjna Res Facta Nova:

MARCIN GMYS (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – przewodniczący
PAOLO EMILIO CARAPEZZA (Universita degli Studi di Palermo)
HELEN GEYER (Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar)
LISA JAKELSKI (University of Rochester)
MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (Akademia Muzyczna w Krakowie)
ALICJA JARZĘBSKA (Uniwersytet Jagielloński)
STEFAN KEYM (Universität Leipzig)
IRENA PONIATOWSKA (Uniwersytet Warszawski)
BARBARA PRZYBYSZEWSKA-JARMIŃSKA (Instytut Sztuki PAN)
MICHAEL SPITZER (University of Liverpool)
PAWEŁ SZYMAŃSKI (Warszawa)
MARCIN TRZĘSIOK (Akademia Muzyczna w Katowicach)
RYSZARD WIECZOREK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
MAŁGORZATA WOŹNA-STANKIEWICZ (Uniwersytet Jagielloński)
LAURA ZATTRA (IRCAM)
Zespół redakcyjny Res Facta Nova:
EWA SCHREIBER (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – redaktor naczelna
MAŁGORZATA PAWŁOWSKA (Akademia Muzyczna w Krakowie)
MARCIN KRAJEWSKI (Uniwersytet Warszawski)
SŁAWOMIR WIECZOREK (Uniwersytet Wrocławski) – zastępca redaktor naczelnej
Redakcja naukowa tomu:
EWA SCHREIBER
SŁAWOMIR WIECZOREK

Recenzenci tomu:
TOMASZ BARANOWSKI (Uniwersytet Warszawski)
MARIA CHEŁKOWSKA-ZACHAREWICZ (Uniwersytet Śląski)
RAFAŁ CIESIELSKI (Uniwersytet Jagielloński)
MAGDALENA DZIADEK (Uniwersytet Jagielloński)
MAŁGORZATA GAMRAT (Akademia Sztuki w Szczecinie)
KRZYSZTOF GUCZALSKI (Uniwersytet Jagielloński)
ELIZA KRUPIŃSKA (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II)
JOANNA MALESZYŃSKA (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WOLFGANG MARX (University College Dublin)
KRZYSZTOF MORACZEWSKI (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WERONIKA NOWAK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
GRZEGORZ PIOTROWSKI (Uniwersytet Gdański)
MAGDALENA STOCHNIOL (Akademia Muzyczna w Katowicach)
JACEK SZERSZENOWICZ (Akademia Muzyczna w Łodzi)
ANNA TENCZYŃSKA (Uniwersytet Warszawski)
Konsultacja językowa (język angielski):
ZOFIA WEAVER

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.