PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowy numer „Res Facta Nova” już dostępny!

2021-12-28

Z przyjemnością informujemy, że ukazał się nowy numer czasopisma „Res Facta Nova” włączonego w tym roku na prestiżową listę ERIHPlus.
 

„Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” jest pismem, które od początku istnienia (1967), niezależnie od meandrów polskiej kultury i polityki kulturalnej, stanowi istotny element pejzażu refleksji muzykologicznej, krytyczno-muzycznej i okołomuzycznej w Polsce. Redaktorzy-założyciele oraz kontynuatorzy myśli przewodniej pisma, którą było udostępnienie polskiemu odbiorcy ważnych i rzadkich tekstów najszerzej rozumianej współczesnej myśli o muzyce, nie stroniącej również od odniesień do tradycji Europy i kultur pozaeuropejskich, mieli na uwadze rosnącą potrzebę konfrontacji polskiego środowiska muzykologicznego z tym, co poza granicami Polski publikowano i o czym szeroko dyskutowano. To waśnie na łamach „Res Facta” i „Res Facta Nova” pojawiali się po raz pierwszy w Polsce kompozytorzy, muzykolodzy i krytycy, którzy odcisnęli swoją twórczością ślad także na kolejnych pokoleniach rodzimych artystów i intelektualistów.

W numerze 21 (30) 2020 przeczytamy m.in. o Pastorałce dramatycznej Juliusza Słowackiego i jej muzycznej interpretacji we Fragmentach Zygmunta Mycielskiego czy o naturalistycznej muzykologii systematycznej wobec poglądów Meyera na emocje i znaczenie w muzyce.



Rada redakcyjna Res Facta Nova:

MARCIN GMYS (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – przewodniczący
PAOLO EMILIO CARAPEZZA (Universita degli Studi di Palermo)
HELEN GEYER (Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar)
LISA JAKELSKI (University of Rochester)
MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (Akademia Muzyczna w Krakowie)
ALICJA JARZĘBSKA (Uniwersytet Jagielloński)
STEFAN KEYM (Universität Leipzig)
IRENA PONIATOWSKA (Uniwersytet Warszawski)
BARBARA PRZYBYSZEWSKA-JARMIŃSKA (Instytut Sztuki PAN)
MICHAEL SPITZER (University of Liverpool)
PAWEŁ SZYMAŃSKI (Warszawa)
MARCIN TRZĘSIOK (Akademia Muzyczna w Katowicach)
RYSZARD WIECZOREK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
MAŁGORZATA WOŹNA-STANKIEWICZ (Uniwersytet Jagielloński)
LAURA ZATTRA (IRCAM)
Zespół redakcyjny Res Facta Nova:
EWA SCHREIBER (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – redaktor naczelna
MAŁGORZATA PAWŁOWSKA (Akademia Muzyczna w Krakowie)
MARCIN KRAJEWSKI (Uniwersytet Warszawski)
SŁAWOMIR WIECZOREK (Uniwersytet Wrocławski) – zastępca redaktor naczelnej
Redakcja naukowa tomu:
EWA SCHREIBER
SŁAWOMIR WIECZOREK

Recenzenci tomu:
TOMASZ BARANOWSKI (Uniwersytet Warszawski)
MARIA CHEŁKOWSKA-ZACHAREWICZ (Uniwersytet Śląski)
RAFAŁ CIESIELSKI (Uniwersytet Jagielloński)
MAGDALENA DZIADEK (Uniwersytet Jagielloński)
MAŁGORZATA GAMRAT (Akademia Sztuki w Szczecinie)
KRZYSZTOF GUCZALSKI (Uniwersytet Jagielloński)
ELIZA KRUPIŃSKA (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II)
JOANNA MALESZYŃSKA (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WOLFGANG MARX (University College Dublin)
KRZYSZTOF MORACZEWSKI (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WERONIKA NOWAK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
GRZEGORZ PIOTROWSKI (Uniwersytet Gdański)
MAGDALENA STOCHNIOL (Akademia Muzyczna w Katowicach)
JACEK SZERSZENOWICZ (Akademia Muzyczna w Łodzi)
ANNA TENCZYŃSKA (Uniwersytet Warszawski)
Konsultacja językowa (język angielski):
ZOFIA WEAVER

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.