PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowy numer „Res Facta Nova” już dostępny!

2021-12-28

Z przyjemnością informujemy, że ukazał się nowy numer czasopisma „Res Facta Nova” włączonego w tym roku na prestiżową listę ERIHPlus.
 

„Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej” jest pismem, które od początku istnienia (1967), niezależnie od meandrów polskiej kultury i polityki kulturalnej, stanowi istotny element pejzażu refleksji muzykologicznej, krytyczno-muzycznej i okołomuzycznej w Polsce. Redaktorzy-założyciele oraz kontynuatorzy myśli przewodniej pisma, którą było udostępnienie polskiemu odbiorcy ważnych i rzadkich tekstów najszerzej rozumianej współczesnej myśli o muzyce, nie stroniącej również od odniesień do tradycji Europy i kultur pozaeuropejskich, mieli na uwadze rosnącą potrzebę konfrontacji polskiego środowiska muzykologicznego z tym, co poza granicami Polski publikowano i o czym szeroko dyskutowano. To waśnie na łamach „Res Facta” i „Res Facta Nova” pojawiali się po raz pierwszy w Polsce kompozytorzy, muzykolodzy i krytycy, którzy odcisnęli swoją twórczością ślad także na kolejnych pokoleniach rodzimych artystów i intelektualistów.

W numerze 21 (30) 2020 przeczytamy m.in. o Pastorałce dramatycznej Juliusza Słowackiego i jej muzycznej interpretacji we Fragmentach Zygmunta Mycielskiego czy o naturalistycznej muzykologii systematycznej wobec poglądów Meyera na emocje i znaczenie w muzyce.



Rada redakcyjna Res Facta Nova:

MARCIN GMYS (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – przewodniczący
PAOLO EMILIO CARAPEZZA (Universita degli Studi di Palermo)
HELEN GEYER (Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar)
LISA JAKELSKI (University of Rochester)
MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (Akademia Muzyczna w Krakowie)
ALICJA JARZĘBSKA (Uniwersytet Jagielloński)
STEFAN KEYM (Universität Leipzig)
IRENA PONIATOWSKA (Uniwersytet Warszawski)
BARBARA PRZYBYSZEWSKA-JARMIŃSKA (Instytut Sztuki PAN)
MICHAEL SPITZER (University of Liverpool)
PAWEŁ SZYMAŃSKI (Warszawa)
MARCIN TRZĘSIOK (Akademia Muzyczna w Katowicach)
RYSZARD WIECZOREK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
MAŁGORZATA WOŹNA-STANKIEWICZ (Uniwersytet Jagielloński)
LAURA ZATTRA (IRCAM)
Zespół redakcyjny Res Facta Nova:
EWA SCHREIBER (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) – redaktor naczelna
MAŁGORZATA PAWŁOWSKA (Akademia Muzyczna w Krakowie)
MARCIN KRAJEWSKI (Uniwersytet Warszawski)
SŁAWOMIR WIECZOREK (Uniwersytet Wrocławski) – zastępca redaktor naczelnej
Redakcja naukowa tomu:
EWA SCHREIBER
SŁAWOMIR WIECZOREK

Recenzenci tomu:
TOMASZ BARANOWSKI (Uniwersytet Warszawski)
MARIA CHEŁKOWSKA-ZACHAREWICZ (Uniwersytet Śląski)
RAFAŁ CIESIELSKI (Uniwersytet Jagielloński)
MAGDALENA DZIADEK (Uniwersytet Jagielloński)
MAŁGORZATA GAMRAT (Akademia Sztuki w Szczecinie)
KRZYSZTOF GUCZALSKI (Uniwersytet Jagielloński)
ELIZA KRUPIŃSKA (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II)
JOANNA MALESZYŃSKA (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WOLFGANG MARX (University College Dublin)
KRZYSZTOF MORACZEWSKI (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
WERONIKA NOWAK (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza)
GRZEGORZ PIOTROWSKI (Uniwersytet Gdański)
MAGDALENA STOCHNIOL (Akademia Muzyczna w Katowicach)
JACEK SZERSZENOWICZ (Akademia Muzyczna w Łodzi)
ANNA TENCZYŃSKA (Uniwersytet Warszawski)
Konsultacja językowa (język angielski):
ZOFIA WEAVER

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.