PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Doświadczajmy TUTTI sztuki dźwięków

2022-01-26

Nowy rok oznacza nowy początek, a także nową serię wpisów z kalendarza PWM. W 2022 roku projektem, który zainspirował nasze notesowe terminarze, było TUTTI.pl i to ono będzie motywem przewodnim w naszej dwunastomiesięcznej podróży przez polską muzykę. Styczeń. Zaczynamy od początku!
 

Gdyby spojrzeć na koncert symfoniczny z boku, nie z fotela w filharmonii, to można by pomyśleć, że mamy do czynienia ze zjawiskiem tak abstrakcyjnym, że aż z pogranicza magii i rytuału. Bo oto w jednym miejscu gromadzi się spora grupa, aby spędzić razem (ale jednak trochę osobno) parę godzin, obcując ze zmyślnie uruchomionymi przez innych ludzi falami akustycznymi. Nadawcy tego dźwiękowego komunikatu – często o wyrafinowanej strukturze, zróżnicowaniu brzmieniowym i złożonej formie – podążając za dyrygentem-przewodnikiem, posługują się rozmaitymi instrumentami i tajemniczym kodem zapisanym w formie partytury. Jeszcze inaczej ma się sprawa z dziełem operowym. Dochodzą tu bowiem literacka narracja, oprawa teatralna i gra aktorska…

Formuła publicznego koncertu i spektaklu operowego na dobre zakorzeniła się w naszym kręgu kulturowym. A jak bardzo jej potrzebujemy, pokazał okres pandemii z jego rozlicznymi ograniczeniami. Jeśli więc dowiedzieliśmy się czegoś nowego o kulturze i naszym do niej nastawieniu, to tego, że żadne występy online, nawet w wykonaniu najwybitniejszych artystów, żadne streamingi z najznamienitszych sal koncertowych nie zastąpią doświadczania sztuki na żywo. Bo odbiór muzyki zawsze jest związany z przeżyciem wspólnotowym, domniemanym lub rzeczywistym spotkaniem.

To właśnie koncertowe życie jest tematem kalendarza Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na 2022 rok. Mamy nadzieję, że zawarte w nim informacje o ciekawych kompozytorskich postaciach i intrygujących dziełach wskażą kierunki repertuarowe nie tylko artystom i organizatorom życia muzycznego, ale i publiczności. Oby tylko nie zabrakło nam w najbliższych miesiącach okazji do osobistego smakowania dźwięków. Oczywiście wspólnie z innymi, po prostu – TUTTI.


dr Daniel Cichy
dyrektor – redaktor naczelny
Polskiego Wydawnictwa Muzycznego


STYCZEŃ: na dobry początek

Filharmoniczna tradycja każe zaczynać koncert uwerturą. Chociaż programy układa się coraz bardziej fantazyjnie, mocny początek jest zawsze jak trzęsienie ziemi, od którego – wedle Alfreda Hitchcocka – powinien zaczynać się film. Czasem trudno zmienić przyzwyczajenia publiczności, ale i ona coraz częściej lubi być zaskakiwana. Czasy kanonicznego repertuaru powoli odchodzą w przeszłość, sięgnijmy więc do zasobów muzyki polskiej. Znajdziemy w nich niejeden utwór, który wywoła repertuarowy wstrząs!


Grafika: Dobry Skład

Do bogatej historii uwertury koncertowej nawiązywali chętnie kompozytorzy, którzy wybrali estetykę neoklasyczną. Pozostawili oni po sobie przebogaty zbiór nieogranej, efektownej i komunikatywnej muzyki, którą powoli wydobywa się z zapomnienia. Ta grupa twórców pozostawała przez lata w cieniu awangardowej „szkoły polskiej”. Wielu kompozytorów z czasem zmieniało zresztą stylistykę. Jak chociażby Grażyna Bacewicz: można zacząć od pełnej motorycznej energii Uwertury z 1944 roku, aby dalej skierować kroki ku Mozartowi czy Beethovenowi, ale można też od Pensieri notturni z 1960 roku, których siła tkwi we wspaniałych barwach orkiestry – świetnie komponują się one choćby z muzyką Debussy’ego czy Ravela. A przecież nie samą Bacewicz polska muzyka stoi! Możliwych kombinacji jest bardzo wiele. Czemu nie spróbować tych, które wybraliśmy?


Adam Suprynowicz


Propozycje utworów z katalogu PWM:

Tadeusz Baird (1928–1981), Uwertura giocosa (1952), 7'


Ryszard Bukowski (1916–1987), Uwertura francuska na orkiestrę smyczkową (1965), 7'

Andrzej Cwojdziński (1928), Uwertura radosna (1954), 5'

Stefan Kisielewski (1911–1991), Mała uwertura (1953), 6'

Roman Palester (1907–1989), Mała uwertura (1935), 5'

Bolesław Szabelski (1896–1979), Preludia (1963), 7'

Zbigniew Turski (1908–1979), Mała uwertura (1955), 4'

Najczęściej czytane:

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.

Samuel Stopford zwycięzcą 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.

Koncertowy finał Konkursu Kompozytorskiego "Piesomen Antropon"

Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.

Warsztaty Młodego Redaktora Muzycznego zakończone!

W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.

Rusza 12. Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.

Nie tylko nauczyciel Chopina. Odkryj historię Józefa Elsnera

Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.

 

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.