Aktualności
LUTY: symfonika polska
2022-02-23
Posłuchajmy polskiej symfonii. Pierwsze skojarzenie: Henryk Mikołaj Górecki i jego Symfonia pieśni żałosnych (1975), która kilkanaście lat po premierze biła płytowe rekordy sprzedaży. Często grywa się dzieła Krzysztofa Pendereckiego, koneserzy zaś nigdy nie zapomną o Witoldzie Lutosławskim, który udowodnił, że forma symfoniczna nie musi być przeżytkiem w czasach awangardy. Dołóżmy jeszcze mieniące się barwami, gęste partytury Szymanowskiego i przypominane czasem w kontekście Chopina dzieła symfoniczne Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Koniec? To dopiero początek!

Grafika: Dobry Skład
Chociaż w polskiej symfonice nie znajdziemy dzieł konkurencyjnych wobec Mozarta czy Beethovena, utwory polskich kompozytorów epoki klasycyzmu czekają na odkrycie w dobrych dwudziestowiecznych opracowaniach na współczesną orkiestrę. Tak przygotowane utwory Wańskiego czy Orłowskiego mogą stanowić dość poważną konkurencję dla wykonawstwa historycznego. Późniejsze symfonie odzwierciedlają pozycję, jaką ten gatunek muzyczny zyskał w XIX wieku. Przeglądała się w nich zarówno narodowa mitologia, jak i historia powszechna. Wstrząsającym przykładem jest II Symfonia „Warszawska” Bolesława Woytowicza, w której opłakiwane są tragiczne wojenne losy miasta. Późniejsze lata przyniosły rozkwit symfoniki w nurtach awangardowym i neoklasycznym (z niewielką domieszką socrealizmu), pod koniec lat 70. nastał zaś „nowy romantyzm”. To wszystko składa się na całkiem pokaźną kolekcję splecioną mocno z tym, co działo się na świecie.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Tadeusz Machl (1922–2003), IV Symfonia (1954), 25'
Tadeusz Natanson (1927–1990), III Symfonia „John Fitzgerald Kennedy in memoriam” (1965), 20'
Michał Orłowski (2. poł. XVIII w.) Symfonia F-dur, 12'
Bogusław Schaeffer (1929–2019), Scultura mała symfonia (1960), 13'
Marek Stachowski (1936–2004), Symfonia pieśni tęsknotą uświęconych (1981), 24'
Franciszek Ścigalski (1782–1846), Symfonia D-dur, 20'
Jan Wański (1756– ok. 1830), Symfonia D-dur na motywach opery „Pasterz nad Wisłą” (1788), 20'
Najczęściej czytane:
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!