Aktualności
LUTY: symfonika polska
2022-02-23
Posłuchajmy polskiej symfonii. Pierwsze skojarzenie: Henryk Mikołaj Górecki i jego Symfonia pieśni żałosnych (1975), która kilkanaście lat po premierze biła płytowe rekordy sprzedaży. Często grywa się dzieła Krzysztofa Pendereckiego, koneserzy zaś nigdy nie zapomną o Witoldzie Lutosławskim, który udowodnił, że forma symfoniczna nie musi być przeżytkiem w czasach awangardy. Dołóżmy jeszcze mieniące się barwami, gęste partytury Szymanowskiego i przypominane czasem w kontekście Chopina dzieła symfoniczne Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Koniec? To dopiero początek!

Grafika: Dobry Skład
Chociaż w polskiej symfonice nie znajdziemy dzieł konkurencyjnych wobec Mozarta czy Beethovena, utwory polskich kompozytorów epoki klasycyzmu czekają na odkrycie w dobrych dwudziestowiecznych opracowaniach na współczesną orkiestrę. Tak przygotowane utwory Wańskiego czy Orłowskiego mogą stanowić dość poważną konkurencję dla wykonawstwa historycznego. Późniejsze symfonie odzwierciedlają pozycję, jaką ten gatunek muzyczny zyskał w XIX wieku. Przeglądała się w nich zarówno narodowa mitologia, jak i historia powszechna. Wstrząsającym przykładem jest II Symfonia „Warszawska” Bolesława Woytowicza, w której opłakiwane są tragiczne wojenne losy miasta. Późniejsze lata przyniosły rozkwit symfoniki w nurtach awangardowym i neoklasycznym (z niewielką domieszką socrealizmu), pod koniec lat 70. nastał zaś „nowy romantyzm”. To wszystko składa się na całkiem pokaźną kolekcję splecioną mocno z tym, co działo się na świecie.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Tadeusz Machl (1922–2003), IV Symfonia (1954), 25'
Tadeusz Natanson (1927–1990), III Symfonia „John Fitzgerald Kennedy in memoriam” (1965), 20'
Michał Orłowski (2. poł. XVIII w.) Symfonia F-dur, 12'
Bogusław Schaeffer (1929–2019), Scultura mała symfonia (1960), 13'
Marek Stachowski (1936–2004), Symfonia pieśni tęsknotą uświęconych (1981), 24'
Franciszek Ścigalski (1782–1846), Symfonia D-dur, 20'
Jan Wański (1756– ok. 1830), Symfonia D-dur na motywach opery „Pasterz nad Wisłą” (1788), 20'
Najczęściej czytane:
Polska muzyka współczesna to żywe świadectwo budowania kulturalnego dziedzictwa, twórczość różnorodna, ciekawa, innowacyjna, niezwykle potrzebna w rozwoju estetycznym najmłodszych i wartościowa w poszerzaniu muzycznych horyzontów. Dlatego Polskie Wydawnictwo Muzyczne w roku 80-lecia istnienia postanowiło zainicjować nową serię nutową – „Kompozytorzy Młodym”.
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.