Aktualności
LUTY: symfonika polska
2022-02-23
Posłuchajmy polskiej symfonii. Pierwsze skojarzenie: Henryk Mikołaj Górecki i jego Symfonia pieśni żałosnych (1975), która kilkanaście lat po premierze biła płytowe rekordy sprzedaży. Często grywa się dzieła Krzysztofa Pendereckiego, koneserzy zaś nigdy nie zapomną o Witoldzie Lutosławskim, który udowodnił, że forma symfoniczna nie musi być przeżytkiem w czasach awangardy. Dołóżmy jeszcze mieniące się barwami, gęste partytury Szymanowskiego i przypominane czasem w kontekście Chopina dzieła symfoniczne Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Koniec? To dopiero początek!
Grafika: Dobry Skład
Chociaż w polskiej symfonice nie znajdziemy dzieł konkurencyjnych wobec Mozarta czy Beethovena, utwory polskich kompozytorów epoki klasycyzmu czekają na odkrycie w dobrych dwudziestowiecznych opracowaniach na współczesną orkiestrę. Tak przygotowane utwory Wańskiego czy Orłowskiego mogą stanowić dość poważną konkurencję dla wykonawstwa historycznego. Późniejsze symfonie odzwierciedlają pozycję, jaką ten gatunek muzyczny zyskał w XIX wieku. Przeglądała się w nich zarówno narodowa mitologia, jak i historia powszechna. Wstrząsającym przykładem jest II Symfonia „Warszawska” Bolesława Woytowicza, w której opłakiwane są tragiczne wojenne losy miasta. Późniejsze lata przyniosły rozkwit symfoniki w nurtach awangardowym i neoklasycznym (z niewielką domieszką socrealizmu), pod koniec lat 70. nastał zaś „nowy romantyzm”. To wszystko składa się na całkiem pokaźną kolekcję splecioną mocno z tym, co działo się na świecie.
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Tadeusz Machl (1922–2003), IV Symfonia (1954), 25'
Tadeusz Natanson (1927–1990), III Symfonia „John Fitzgerald Kennedy in memoriam” (1965), 20'
Michał Orłowski (2. poł. XVIII w.) Symfonia F-dur, 12'
Bogusław Schaeffer (1929–2019), Scultura mała symfonia (1960), 13'
Marek Stachowski (1936–2004), Symfonia pieśni tęsknotą uświęconych (1981), 24'
Franciszek Ścigalski (1782–1846), Symfonia D-dur, 20'
Jan Wański (1756– ok. 1830), Symfonia D-dur na motywach opery „Pasterz nad Wisłą” (1788), 20'
Najczęściej czytane:
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.