Aktualności
18. DEM za nami!
2021-12-08
Podczas tegorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej odkryliśmy nieznaną Bacewicz, dowiedzieliśmy się, jak zagrać wszystko na trąbce, a także odpowiedzieliśmy (pozytywnie!) na pytanie czy etiuda może być fajna. Poruszyliśmy szeroki zakres tematów – od muzyki ludowej, poprzez technikę gry na różnych instrumentach i zagadnienia interpretacyjne, aż po kwestie związane z psychologią. Ale na serii webinarów i master classes nie kończymy!
Co przyniosły 18. Dni Edukacji Muzycznej
W tym roku po raz kolejny zmierzyliśmy się z formułą spotkań online, tym razem prezentując nie tylko webinary i koncerty, ale także lekcje mistrzowskie. Master classes z młodymi obiecującymi skrzypkami poprowadzili Daniel Stabrawa i Agata Szymczewska. Natomiast jeden dzień w całości został poświęcony dziełom Chopina. Nad ich interpretacją i techniką pianistyczną ze swoimi uczniami pracowali Julia Kociuban, Krzysztof Książek, Michał Szymanowski i Paweł Wakarecy.
Podczas wydarzenia miały też miejsce dwie premiery publikacji nutowych z katalogu PWM. Bartłomiej Kominek i Marek Szlezer zaprezentowali swoje opracowanie Etiud na fortepian Henryka Pachulskiego, a Sławomir Cichor przedstawił w swoim webinarze metody pracy nad techniką instrumentalną, które zebrał w zbiorze etiud Zagraj wszystko!.
DEM trwa cały rok!
Dla tych, którym z jakiegoś powodu nie udało się wziąć udziału w 18. DEM-ie, mamy dobre wieści. W 2022 roku będziemy udostępniać tegoroczne webinary i master classes na kanale YouTube PWM. Już teraz można tam oglądać specjalny panel dyskusyjny Twórczość dla dzieci – jak pisać dobrze, jak rozpoznać poprawnie skonstruowane utwory? i dwa koncerty, które odbyły się w ramach wydarzenia: Muzyka Skalnego Podhala i jej powiązania z muzyką karpacką i bałkańską w wykonaniu Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki „Śleboda”, a także Bacewicz, jakiej nie znacie w wykonaniu Royal String Quartet. W playliście 18. Dni Edukacji Muzycznej 2021 czeka także rozmowa, jaką z członkami kwartetu przeprowadził dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy.
A żeby wspierać rozwój nauczycieli nie tylko raz do roku, na stronie www.dem.com.pl utworzyliśmy specjalną zakładkę „Strefa nauczyciela”, w której już teraz znaleźć można kilka wpisów z załączonymi materiałami, które mogą być przydatne w procesie dydaktycznym. Dodatkowo w tym miejscu stopniowo pojawiać się będą nowe materiały dla nauczycieli, w tym specjalistyczne artykuły pisane przez naszych tegorocznych prowadzących – na stronie ukażą się teksty między innymi Agaty Szymczewskiej, Grzegorza Mani, Anny Antoniny Nogaj, Sławomira Cichora czy Agaty Kielar-Długosz. Będzie ich więcej!
Wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji wydarzenia, naszym patronom i partnerom, prelegentom, a przede wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy! Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się spotkać nie tylko wirtualnie, a tymczasem, do ogłoszenia kolejnej edycji imprezy, zachęcamy do korzystania z zasobów, które oferuje strona internetowa DEM-u.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.