Aktualności
18. DEM za nami!
2021-12-08
Podczas tegorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej odkryliśmy nieznaną Bacewicz, dowiedzieliśmy się, jak zagrać wszystko na trąbce, a także odpowiedzieliśmy (pozytywnie!) na pytanie czy etiuda może być fajna. Poruszyliśmy szeroki zakres tematów – od muzyki ludowej, poprzez technikę gry na różnych instrumentach i zagadnienia interpretacyjne, aż po kwestie związane z psychologią. Ale na serii webinarów i master classes nie kończymy!
Co przyniosły 18. Dni Edukacji Muzycznej
W tym roku po raz kolejny zmierzyliśmy się z formułą spotkań online, tym razem prezentując nie tylko webinary i koncerty, ale także lekcje mistrzowskie. Master classes z młodymi obiecującymi skrzypkami poprowadzili Daniel Stabrawa i Agata Szymczewska. Natomiast jeden dzień w całości został poświęcony dziełom Chopina. Nad ich interpretacją i techniką pianistyczną ze swoimi uczniami pracowali Julia Kociuban, Krzysztof Książek, Michał Szymanowski i Paweł Wakarecy.
Podczas wydarzenia miały też miejsce dwie premiery publikacji nutowych z katalogu PWM. Bartłomiej Kominek i Marek Szlezer zaprezentowali swoje opracowanie Etiud na fortepian Henryka Pachulskiego, a Sławomir Cichor przedstawił w swoim webinarze metody pracy nad techniką instrumentalną, które zebrał w zbiorze etiud Zagraj wszystko!.
DEM trwa cały rok!
Dla tych, którym z jakiegoś powodu nie udało się wziąć udziału w 18. DEM-ie, mamy dobre wieści. W 2022 roku będziemy udostępniać tegoroczne webinary i master classes na kanale YouTube PWM. Już teraz można tam oglądać specjalny panel dyskusyjny Twórczość dla dzieci – jak pisać dobrze, jak rozpoznać poprawnie skonstruowane utwory? i dwa koncerty, które odbyły się w ramach wydarzenia: Muzyka Skalnego Podhala i jej powiązania z muzyką karpacką i bałkańską w wykonaniu Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki „Śleboda”, a także Bacewicz, jakiej nie znacie w wykonaniu Royal String Quartet. W playliście 18. Dni Edukacji Muzycznej 2021 czeka także rozmowa, jaką z członkami kwartetu przeprowadził dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy.
A żeby wspierać rozwój nauczycieli nie tylko raz do roku, na stronie www.dem.com.pl utworzyliśmy specjalną zakładkę „Strefa nauczyciela”, w której już teraz znaleźć można kilka wpisów z załączonymi materiałami, które mogą być przydatne w procesie dydaktycznym. Dodatkowo w tym miejscu stopniowo pojawiać się będą nowe materiały dla nauczycieli, w tym specjalistyczne artykuły pisane przez naszych tegorocznych prowadzących – na stronie ukażą się teksty między innymi Agaty Szymczewskiej, Grzegorza Mani, Anny Antoniny Nogaj, Sławomira Cichora czy Agaty Kielar-Długosz. Będzie ich więcej!
Wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji wydarzenia, naszym patronom i partnerom, prelegentom, a przede wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy! Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się spotkać nie tylko wirtualnie, a tymczasem, do ogłoszenia kolejnej edycji imprezy, zachęcamy do korzystania z zasobów, które oferuje strona internetowa DEM-u.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.