Aktualności
18. DEM za nami!
2021-12-08
Podczas tegorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej odkryliśmy nieznaną Bacewicz, dowiedzieliśmy się, jak zagrać wszystko na trąbce, a także odpowiedzieliśmy (pozytywnie!) na pytanie czy etiuda może być fajna. Poruszyliśmy szeroki zakres tematów – od muzyki ludowej, poprzez technikę gry na różnych instrumentach i zagadnienia interpretacyjne, aż po kwestie związane z psychologią. Ale na serii webinarów i master classes nie kończymy!
Co przyniosły 18. Dni Edukacji Muzycznej
W tym roku po raz kolejny zmierzyliśmy się z formułą spotkań online, tym razem prezentując nie tylko webinary i koncerty, ale także lekcje mistrzowskie. Master classes z młodymi obiecującymi skrzypkami poprowadzili Daniel Stabrawa i Agata Szymczewska. Natomiast jeden dzień w całości został poświęcony dziełom Chopina. Nad ich interpretacją i techniką pianistyczną ze swoimi uczniami pracowali Julia Kociuban, Krzysztof Książek, Michał Szymanowski i Paweł Wakarecy.
Podczas wydarzenia miały też miejsce dwie premiery publikacji nutowych z katalogu PWM. Bartłomiej Kominek i Marek Szlezer zaprezentowali swoje opracowanie Etiud na fortepian Henryka Pachulskiego, a Sławomir Cichor przedstawił w swoim webinarze metody pracy nad techniką instrumentalną, które zebrał w zbiorze etiud Zagraj wszystko!.
DEM trwa cały rok!
Dla tych, którym z jakiegoś powodu nie udało się wziąć udziału w 18. DEM-ie, mamy dobre wieści. W 2022 roku będziemy udostępniać tegoroczne webinary i master classes na kanale YouTube PWM. Już teraz można tam oglądać specjalny panel dyskusyjny Twórczość dla dzieci – jak pisać dobrze, jak rozpoznać poprawnie skonstruowane utwory? i dwa koncerty, które odbyły się w ramach wydarzenia: Muzyka Skalnego Podhala i jej powiązania z muzyką karpacką i bałkańską w wykonaniu Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki „Śleboda”, a także Bacewicz, jakiej nie znacie w wykonaniu Royal String Quartet. W playliście 18. Dni Edukacji Muzycznej 2021 czeka także rozmowa, jaką z członkami kwartetu przeprowadził dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy.
A żeby wspierać rozwój nauczycieli nie tylko raz do roku, na stronie www.dem.com.pl utworzyliśmy specjalną zakładkę „Strefa nauczyciela”, w której już teraz znaleźć można kilka wpisów z załączonymi materiałami, które mogą być przydatne w procesie dydaktycznym. Dodatkowo w tym miejscu stopniowo pojawiać się będą nowe materiały dla nauczycieli, w tym specjalistyczne artykuły pisane przez naszych tegorocznych prowadzących – na stronie ukażą się teksty między innymi Agaty Szymczewskiej, Grzegorza Mani, Anny Antoniny Nogaj, Sławomira Cichora czy Agaty Kielar-Długosz. Będzie ich więcej!
Wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji wydarzenia, naszym patronom i partnerom, prelegentom, a przede wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy! Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się spotkać nie tylko wirtualnie, a tymczasem, do ogłoszenia kolejnej edycji imprezy, zachęcamy do korzystania z zasobów, które oferuje strona internetowa DEM-u.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.