Aktualności
18. DEM za nami!
2021-12-08
Podczas tegorocznej edycji Dni Edukacji Muzycznej odkryliśmy nieznaną Bacewicz, dowiedzieliśmy się, jak zagrać wszystko na trąbce, a także odpowiedzieliśmy (pozytywnie!) na pytanie czy etiuda może być fajna. Poruszyliśmy szeroki zakres tematów – od muzyki ludowej, poprzez technikę gry na różnych instrumentach i zagadnienia interpretacyjne, aż po kwestie związane z psychologią. Ale na serii webinarów i master classes nie kończymy!
Co przyniosły 18. Dni Edukacji Muzycznej
W tym roku po raz kolejny zmierzyliśmy się z formułą spotkań online, tym razem prezentując nie tylko webinary i koncerty, ale także lekcje mistrzowskie. Master classes z młodymi obiecującymi skrzypkami poprowadzili Daniel Stabrawa i Agata Szymczewska. Natomiast jeden dzień w całości został poświęcony dziełom Chopina. Nad ich interpretacją i techniką pianistyczną ze swoimi uczniami pracowali Julia Kociuban, Krzysztof Książek, Michał Szymanowski i Paweł Wakarecy.
Podczas wydarzenia miały też miejsce dwie premiery publikacji nutowych z katalogu PWM. Bartłomiej Kominek i Marek Szlezer zaprezentowali swoje opracowanie Etiud na fortepian Henryka Pachulskiego, a Sławomir Cichor przedstawił w swoim webinarze metody pracy nad techniką instrumentalną, które zebrał w zbiorze etiud Zagraj wszystko!.
DEM trwa cały rok!
Dla tych, którym z jakiegoś powodu nie udało się wziąć udziału w 18. DEM-ie, mamy dobre wieści. W 2022 roku będziemy udostępniać tegoroczne webinary i master classes na kanale YouTube PWM. Już teraz można tam oglądać specjalny panel dyskusyjny Twórczość dla dzieci – jak pisać dobrze, jak rozpoznać poprawnie skonstruowane utwory? i dwa koncerty, które odbyły się w ramach wydarzenia: Muzyka Skalnego Podhala i jej powiązania z muzyką karpacką i bałkańską w wykonaniu Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki „Śleboda”, a także Bacewicz, jakiej nie znacie w wykonaniu Royal String Quartet. W playliście 18. Dni Edukacji Muzycznej 2021 czeka także rozmowa, jaką z członkami kwartetu przeprowadził dyrektor – redaktor naczelny PWM, dr Daniel Cichy.
A żeby wspierać rozwój nauczycieli nie tylko raz do roku, na stronie www.dem.com.pl utworzyliśmy specjalną zakładkę „Strefa nauczyciela”, w której już teraz znaleźć można kilka wpisów z załączonymi materiałami, które mogą być przydatne w procesie dydaktycznym. Dodatkowo w tym miejscu stopniowo pojawiać się będą nowe materiały dla nauczycieli, w tym specjalistyczne artykuły pisane przez naszych tegorocznych prowadzących – na stronie ukażą się teksty między innymi Agaty Szymczewskiej, Grzegorza Mani, Anny Antoniny Nogaj, Sławomira Cichora czy Agaty Kielar-Długosz. Będzie ich więcej!
Wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji wydarzenia, naszym patronom i partnerom, prelegentom, a przede wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy! Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się spotkać nie tylko wirtualnie, a tymczasem, do ogłoszenia kolejnej edycji imprezy, zachęcamy do korzystania z zasobów, które oferuje strona internetowa DEM-u.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.