Aktualności
Sławomir Tomasik lutowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-02-01
Dotąd w ramach akcji Kompozytor miesiąca prezentowaliśmy artystów znanych przede wszystkim ze swojej twórczej działalności. Są jednak też ci, którzy – choć mają swoje najważniejsze osiągnięcia na innych polach – to ich działalność kompozytorska ma również duże znaczenie, zwłaszcza ta o znamionach pedagogicznych. Dlatego w lutym kierujemy się ku Sławomirowi Tomasikowi.
Sławomir Tomasik to przede wszystkim znakomity skrzypek i kameralista, a także jeden z najważniejszych w Polsce pedagogów. Koncertował w Europie i Azji z czołowymi orkiestrami i wybitnymi dyrygentami, wykonując znane utwory i dokonując prawykonań. Kompozycje w jego interpretacjach są rejestrowane i wydawane przez znaczące firmy fonograficzne, a nagrania doceniane przez jurorów najistotniejszych konkursów.
Oprócz tego, działając czynnie jako pedagog, prowadzi kursy mistrzowskie, zasiada w komisjach konkursowych o randze krajowej i międzynarodowej. Aktywnie działa na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od 2020 roku jest Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych.
Więcej szczegółach na temat współprac i dokonań Sławomira Tomasika jako skrzypka i pedagoga można przeczytać w rozbudowanym życiorysie.
Te dwie ścieżki – wykonawcza i pedagogiczna – zaowocowały kompozycjami i publikacjami podręcznikowymi, które wyszły spod ręki Sławomira Tomasika. Artysta skomponował również kilka utworów solowych na skrzypce, a także kadencje do koncertów Wolfganga Amadeusza Mozarta, Karola Lipińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Bartosza Kowalskiego (który nota bene zadedykował mu swój utwór). Już wkrótce nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukażą się kolejne skrzypcowe utwory kameralne jego autorstwa!
W lutym szczególnie polecamy publikacje Sławomira Tomasika, które zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i w tym miesiącu objęte są atrakcyjną zniżką. Można z niej skorzystać dokonując zakupów za pośrednictwem strony internetowej lub odwiedzając w stacjonarną księgarnię PWM-u w Krakowie. Do nut można zajrzeć także za pośrednictwem aplikacji nkoda. Zachęcamy do odkrywania w niej utworów Sławomira Tomasika i innych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!
Czy można ćwiczyć kameralistykę samodzielnie, ale z koncentracją także na pozostałych głosach? Oczywiście! Takie możliwości daje con.sol.la – aplikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Znajdują się w niej między innymi utwory kameralne autorstwa Sławomira Tomasika wydane w zbiorze Duetowe co nieco. con.sol.la jest rodzajem muzycznego trenera - dzięki niej możesz wykonywać dowolną linię melodyczną do nagranego akompaniamentu lub nagrać swój akompaniament do dostępnej linii melodycznej. Aplikacja jest kolekcją utworów na dwa i więcej instrumentów, których wszystkie linie melodyczne zostały nagrane jako osobne ścieżki dźwiękowe. con.sol.la dostępna jest do pobrania w na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Już niebawem przybliżymy Wam więcej informacji i ciekawostek o lutowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.
W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.