Aktualności
Sławomir Tomasik lutowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-02-01
Dotąd w ramach akcji Kompozytor miesiąca prezentowaliśmy artystów znanych przede wszystkim ze swojej twórczej działalności. Są jednak też ci, którzy – choć mają swoje najważniejsze osiągnięcia na innych polach – to ich działalność kompozytorska ma również duże znaczenie, zwłaszcza ta o znamionach pedagogicznych. Dlatego w lutym kierujemy się ku Sławomirowi Tomasikowi.
Sławomir Tomasik to przede wszystkim znakomity skrzypek i kameralista, a także jeden z najważniejszych w Polsce pedagogów. Koncertował w Europie i Azji z czołowymi orkiestrami i wybitnymi dyrygentami, wykonując znane utwory i dokonując prawykonań. Kompozycje w jego interpretacjach są rejestrowane i wydawane przez znaczące firmy fonograficzne, a nagrania doceniane przez jurorów najistotniejszych konkursów.
Oprócz tego, działając czynnie jako pedagog, prowadzi kursy mistrzowskie, zasiada w komisjach konkursowych o randze krajowej i międzynarodowej. Aktywnie działa na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od 2020 roku jest Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych.
Więcej szczegółach na temat współprac i dokonań Sławomira Tomasika jako skrzypka i pedagoga można przeczytać w rozbudowanym życiorysie.
Te dwie ścieżki – wykonawcza i pedagogiczna – zaowocowały kompozycjami i publikacjami podręcznikowymi, które wyszły spod ręki Sławomira Tomasika. Artysta skomponował również kilka utworów solowych na skrzypce, a także kadencje do koncertów Wolfganga Amadeusza Mozarta, Karola Lipińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Bartosza Kowalskiego (który nota bene zadedykował mu swój utwór). Już wkrótce nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukażą się kolejne skrzypcowe utwory kameralne jego autorstwa!
W lutym szczególnie polecamy publikacje Sławomira Tomasika, które zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i w tym miesiącu objęte są atrakcyjną zniżką. Można z niej skorzystać dokonując zakupów za pośrednictwem strony internetowej lub odwiedzając w stacjonarną księgarnię PWM-u w Krakowie. Do nut można zajrzeć także za pośrednictwem aplikacji nkoda. Zachęcamy do odkrywania w niej utworów Sławomira Tomasika i innych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!
Czy można ćwiczyć kameralistykę samodzielnie, ale z koncentracją także na pozostałych głosach? Oczywiście! Takie możliwości daje con.sol.la – aplikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Znajdują się w niej między innymi utwory kameralne autorstwa Sławomira Tomasika wydane w zbiorze Duetowe co nieco. con.sol.la jest rodzajem muzycznego trenera - dzięki niej możesz wykonywać dowolną linię melodyczną do nagranego akompaniamentu lub nagrać swój akompaniament do dostępnej linii melodycznej. Aplikacja jest kolekcją utworów na dwa i więcej instrumentów, których wszystkie linie melodyczne zostały nagrane jako osobne ścieżki dźwiękowe. con.sol.la dostępna jest do pobrania w na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Już niebawem przybliżymy Wam więcej informacji i ciekawostek o lutowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.