Aktualności
Sławomir Tomasik lutowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA
2022-02-01
Dotąd w ramach akcji Kompozytor miesiąca prezentowaliśmy artystów znanych przede wszystkim ze swojej twórczej działalności. Są jednak też ci, którzy – choć mają swoje najważniejsze osiągnięcia na innych polach – to ich działalność kompozytorska ma również duże znaczenie, zwłaszcza ta o znamionach pedagogicznych. Dlatego w lutym kierujemy się ku Sławomirowi Tomasikowi.
Sławomir Tomasik to przede wszystkim znakomity skrzypek i kameralista, a także jeden z najważniejszych w Polsce pedagogów. Koncertował w Europie i Azji z czołowymi orkiestrami i wybitnymi dyrygentami, wykonując znane utwory i dokonując prawykonań. Kompozycje w jego interpretacjach są rejestrowane i wydawane przez znaczące firmy fonograficzne, a nagrania doceniane przez jurorów najistotniejszych konkursów.
Oprócz tego, działając czynnie jako pedagog, prowadzi kursy mistrzowskie, zasiada w komisjach konkursowych o randze krajowej i międzynarodowej. Aktywnie działa na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od 2020 roku jest Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych.
Więcej szczegółach na temat współprac i dokonań Sławomira Tomasika jako skrzypka i pedagoga można przeczytać w rozbudowanym życiorysie.
Te dwie ścieżki – wykonawcza i pedagogiczna – zaowocowały kompozycjami i publikacjami podręcznikowymi, które wyszły spod ręki Sławomira Tomasika. Artysta skomponował również kilka utworów solowych na skrzypce, a także kadencje do koncertów Wolfganga Amadeusza Mozarta, Karola Lipińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Bartosza Kowalskiego (który nota bene zadedykował mu swój utwór). Już wkrótce nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukażą się kolejne skrzypcowe utwory kameralne jego autorstwa!
W lutym szczególnie polecamy publikacje Sławomira Tomasika, które zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i w tym miesiącu objęte są atrakcyjną zniżką. Można z niej skorzystać dokonując zakupów za pośrednictwem strony internetowej lub odwiedzając w stacjonarną księgarnię PWM-u w Krakowie. Do nut można zajrzeć także za pośrednictwem aplikacji nkoda. Zachęcamy do odkrywania w niej utworów Sławomira Tomasika i innych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym!
Czy można ćwiczyć kameralistykę samodzielnie, ale z koncentracją także na pozostałych głosach? Oczywiście! Takie możliwości daje con.sol.la – aplikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Znajdują się w niej między innymi utwory kameralne autorstwa Sławomira Tomasika wydane w zbiorze Duetowe co nieco. con.sol.la jest rodzajem muzycznego trenera - dzięki niej możesz wykonywać dowolną linię melodyczną do nagranego akompaniamentu lub nagrać swój akompaniament do dostępnej linii melodycznej. Aplikacja jest kolekcją utworów na dwa i więcej instrumentów, których wszystkie linie melodyczne zostały nagrane jako osobne ścieżki dźwiękowe. con.sol.la dostępna jest do pobrania w na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Już niebawem przybliżymy Wam więcej informacji i ciekawostek o lutowym Kompozytorze miesiąca!
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.