PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

XVII Międzynarodwe Forum Pianistyczne „Bieszczady Bez Granic”

2022-01-31

Zapraszamy wszystkich melomanów do udziału w XVII edycji Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”, które odbędzie się w dniach 5–11 lutego 2022 roku w Sanoku. Wydarzenie to jest jednym z największych projektów edukacyjno-społecznych w Euroregionie Karpat. Organizatorem wydarzenia jest Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury, a Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest jego partnerem.
 

Forum to wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną.
 

W tym roku organizatorzy zapraszają na szereg koncertów oraz ciekawych wydarzeń towarzyszących. Wystąpią m.in.: wybitny duet fortepianowy Książek Piano Duo (Złoty Parnas 2010), Eva Gevorgyan – tegoroczna laureatka nagrody publiczności na XVIII Konkursie Fryderyka Chopina w Warszawie, portugalski zespół Still Life: Joao Silva & Margherita Abita – łączący wokal, elektronikę oraz skrzypce, czy zespół Studio Accantus wykonujący piosenki z repertuaru musicalowo-filmowego. 
 

W ramach tegorocznej edycji Forum uczestnicy będą mogli wziąć udział w:

 

lekcjach pokazowych i indywidualnych z Mistrzami Forum

kursie „Dyrygentura dla pianistów” z  Maestro Bogdanem Olędzkim

kursie klawesynowym dla pianistów z prof. Urszulą Bartkiewicz

kursie „Podstawy gry na organach dla pianistów” z prof. ośw. Januszem Ostrowskim

kursie „Kameralistyka wokalna” z prof. Andrzejem Tatarskim i prof. Urszulą Kryger

kursie „Kameralistyka instrumentalna” z prof. Arturem Mykitką i prof. Igorem Pylatiukiem

kursie „Podstawy improwizacji i jazzu dla pianistów” z dr Dominikiem Wanią

kursie tańców barokowych i chopinowskich „Zanim zagrasz - zatańcz” z Romaną Agnel

konkursie pianistycznym „Młody Wirtuoz”

wykładach tematycznych z zaproszonymi gośćmi.




Większość zaplanowanych koncertów będzie transmitowana na żywo na fanpagu’u Fundacji w serwisie Facebook oraz YouTube. Na stronie internetowej znajdą Państwo linki, które za pomocą jednego kliknięcia będą odsyłać do poszczególnych wydarzeń. Relacje z wydarzeń poprowadzą również: TVP3 Rzeszów, TVP Kultura, Polskie Radio Rzeszów, Program Drugi Polskiego Radia oraz Radio Dla Ciebie.
 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, już po raz kolejny, zostało partnerem niniejszego wydarzenia. Laureaci XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Młody Wirtuoz” otrzymają od PWM nagrody w postaci pakietów zawierających Boxy „Sto na sto. Muzyczne Dekady Wolności”. 
 

***

Projekt jest realizowany dzięki wsparciu MKiDN, NIMiT, Yamaha Music Europe – oddział w Polsce, głównego sponsora PGNiG S.A. i sponsora strategicznego Sanok Rubber Company S.A., oraz mecenasów i partnerów: Pass Polska Sp. z.o.o., Pekao Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., Fundacja Prosty Gest, Herb, Impexrur, Izostal,  Automet, Proma, Slovrur, San-Soft, Do-met, Hotel Boss, AVinci-Art., Sklep Pasja, Gmina Sanok, Gmina Bukowsko, Powiat Jarosławski, Miasto Sanok, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.