Aktualności
LIPIEC: operomania
2022-07-26
Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?
Zamknięcie na cztery spusty Metropolitan Opera pokazało, co może nas czekać, kiedy powierzymy kulturę niewidzialnej ręce rynku. Ale i suto dotowane europejskie domy operowe zaczęły zastanawiać się nad modelem działania. Popularność streamingów daje do myślenia – czy nie tędy droga do proponowania słuchaczom mniej ogranego repertuaru? W ten sposób mógłby on dotrzeć do tych, którzy na niego czekają.
Odkąd tylko powstawały polskie opery, chętnie je wystawiano. Ostatnio trochę ich brakuje, a przecież publiczność ceniła dowcipnego Kynologa w rozterce Henryka Czyża czy Manekiny Zbigniewa Rudzińskiego. O arcydziełach Krzysztofa Pendereckiego nie wspominając – ale czy przystępna, płynąca szeroką falą muzyka Eugeniusza Knapika miała tak szeroki odbiór, na jaki zasługuje? Do starszych dzieł, które czasem trudno wystawiać w oryginalnych wersjach, można też wracać w wykonaniach koncertowych. Moniuszkę, oczywiście, kochamy, ale nie musimy ograniczać się tylko do jego dzieł. Sukcesy, jakimi cieszyły się w ostatnich latach wznowienie Goplany Władysława Żeleńskiego czy premiery najnowszych dzieł Aleksandra Nowaka, pisanych z Olgą Tokarczuk i Szczepanem Twardochem, a także słynna Czarodziejska góra Pawła Mykietyna, dowodzą niezbicie, że dobra polska opera ma swoją publiczność!
Adam Suprynowicz
Grafika: Dobry Skład
Propozycje utworów z katalogu PWM
Henryk Czyż (1923–2003), Kynolog w rozterce, opera komiczna w 1 akcie (1965), 70'
Stanisław Duniecki (1839–1870), Paziowie królowej Marysieńki, opera komiczna w 2 aktach (1864/1953), 70'
Eugeniusz Knapik (1951), Moby Dick, opera-misterium w 4 aktach (2010), 150'
Karol Kurpiński (1785–1857), Leśniczy w Kozienickiej Puszczy, opera komiczna w 1 akcie (1821), 73'
Bernadetta Matuszczak (1931), Julia i Romeo, opera kameralna w 5 scenach (1967), 60'
Zbigniew Rudziński (1935), Manekiny, opera kameralna w 1 akcie (1981), 85'
Józef Świder (1930–2014), Magnus, opera w 3 aktach (1970), 130'
Najczęściej czytane:
Wyniki trzeciego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 października 2022.
W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?
Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk.
Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Kiedy dzwoni Francis Ford Coppola, wielki wizjoner kina, autor m.in. Ojca chrzestnego i Czasu apokalipsy, nie odkłada się słuchawki. Wojciech Kilar podjął więc współpracę z reżyserem i stworzył kultową dziś ścieżką dźwiękową do opowieści o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno. Po latach tę patetyczną i liryczną kantatę na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną wywracają na nice pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. 19 sierpnia do dystrybucji trafi album THEMES OF DRACULA z dekonstrukcją tematów z Draculi. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Tym, co najbardziej fascynuje mnie w sztuce, a w muzyce w szczególności, jest łączenie. To, jak spotykają się i przeplatają style, gatunki, epoki, ludzie. To, jak fascynującym, a często niedocenianym duetem jest duet sztuki wysokiej i popularnej. Wojciech Kilar był w tym mistrzem – to wiemy dziś, chociaż on sam z pewnością tak na to nie patrzył. Jego słynne „dwie twarze” to nie tylko fascynujący bohater, ale też ikona europejskiej kultury w wielu jej obszarach.
Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli.
Do siódmej edycji Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” zgłoszono aż 51 książek biograficznych. Jedną z nich była bestsellerowa publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki. Książka zyskała uznanie jury i nominację do finału Konkursu.