Aktualności
Najpiękniejsze nagrania XX wieku Fryderyka Chopina w ANAKLASIS od 1 marca!
2022-02-14
Wiele jest pomysłów na to, jak należy grać Chopina, sporo żelaznych zasad, jak się go grać powinno i niemało hipotez, jak grać by go można. Boks FRYDERYK CHOPIN – PIANO CONCERTOS / ÉTUDES / CHAMBER WORKS od ANAKLASIS to skarby z archiwów nagrań, podzielone na trzy płyty. Lista wykonawców to wcielona historia polskiej pianistyki XX wieku.
Ten album to nie teoria, lecz najlepsza praktyka. Z trzypłytowego wyboru najciekawszych polskich dwudziestowiecznych interpretacji Chopina wyłania się nie tylko portret kompozytora, ale i ciekawy obraz jego recepcji w ojczyźnie. Bo choć ta muzyka jest własnością świata i wszędzie jest pięknie grana, to czy gdzieś indziej może być lepiej rozumiana, głębiej odczuwana? Wyrusz z nami w muzyczną podróż sentymentalną. Wyostrz słuch na ANAKLASIS i posłuchaj najpiękniejszych utworów Chopina.
Najwybitniejszy polski kompozytor oraz „poeta fortepianu” przyszedł na świat 1 marca (według oświadczeń samego kompozytora) bądź 22 lutego (według metryki chrztu) 1810 roku w Żelazowej Woli, w kochającej muzykę rodzinie spolonizowanego Francuza Mikołaja Chopina i Tekli Justyny z Krzyżanowskich. Od najmłodszych lat chłonął dzieła J.S. Bacha i W.A. Mozarta, a także – podczas wakacyjnych wyjazdów – poznawał czar ludowych melodii. „Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel” nie tylko wprowadził polską muzykę na światowe estrady. Sztuce dźwięków wskazał nowy kierunek, którym podążyli później Wagner, Rachmaninow, a nawet Debussy i Skriabin. Szczególnie ukochał fortepian, a w jego mazurkach, polonezach, walcach, balladach, scherzach, pieśniach i innych gatunkach splatają się maestria wirtuozerii z duchem polskości.
Był dzieckiem czasów pieczołowitości i poczucia niezwykłej, nieskończonej odpowiedzialności wykonawcy przed kompozytorem, dziełem i słuchaczami. Czasów wciąż jeszcze niespiesznych, gdzie przygotowanie nowego programu mogło trwać latami (choć nie musiało), a najważniejsza była jego jakość, nie tempo przemieszczania się i uśmiechnięte zdjęcie na Facebooku. W tym sensie pozostawał – na tym etapie – wciąż jeszcze w kręgu romantyzmu: muzyka, nawet radosna, jak finały Chopinowskich koncertów fortepianowych, była dla artystów świętością. Spróbujmy ją zrozumieć, zwłaszcza że wciąż opieramy się na tych samych… ideach czy już tylko słowach?
Emocje związane z Konkursem Chopinowskim błyskawicznie rozpalają nawet melomanów, którzy w innych okolicznościach rzadko przypominają sobie o twórczości najwybitniejszego polskiego kompozytora. Oczywiście, temperatura sporów sięga zenitu tuż przed ogłoszeniem werdyktu jury, ale na szczęście stygnie długo i powoli, całymi miesiącami, jeśli nie latami. To dobrze, właśnie o takie kwestie pokłócić się warto… Tymczasem trzypłytowy boks FRYDERYK CHOPIN – PIANO CONCERTOS / ÉTUDES / CHAMBER WORKS od ANAKLASIS jest po to, by wszystkich pogodzić. Znajdują się na nim niekwestionowanie wybitne interpretacje Chopina, w wykonaniu wspaniałych polskich pianistów z połowy XX wieku, podzielone na trzy kategorie: koncerty fortepianowe, etiudy i utwory kameralne. Grają: Halina Czerny-Stefańska, Regina Smendzianka, Władysław Szpilman i Bolesław Woytowicz. Towarzyszy Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego.
Wszystkie publikacje wydane w ramach ANAKLASIS dostępne są w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Nagrania z albumu FRYDERYK CHOPIN – PIANO CONCERTOS / ÉTUDES / CHAMBER WORKS od ANAKLASIS pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Patroni medialni: TVP Kultura, Program Drugi Polskiego Radia, Ruch Muzyczny, Culture.pl
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS na www.anaklasis.pl
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.