Aktualności
Janina Garścia marcową KOMPOZYTORKĄ MIESIĄCA
2022-03-01
Pisząc muzykę pedagogiczną trzeba rozumieć potrzeby, problemy i oczekiwania młodych adeptów sztuki muzycznej. Utwory muszą być nie tylko melodyjne (żeby chętnie je grano i ich słuchano), ale też odpowiadać określonym umiejętnościom wykonawców. Ba! Trzeba brać pod uwagę nawet wielkość ich rąk i rozpiętość palców. Mało kto potrafił tak zgrabnie łączyć atrakcyjność brzmieniową z walorami edukacyjnymi, jak Janina Garścia, marcowa Kompozytorka miesiąca.
Z wykształcenia kompozytorka i dyrygentka, która całe życie była związana z Krakowem. W Mieście Królów urodziła się, uczyła, w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej odebrała dyplomy. Działalność kompozytorską rozpoczęła jeszcze w trakcie nauki w krakowskiej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego. Mając doświadczenie pedagogiczne (uczyła gry na fortepianie), znała bolączki najmłodszych pianistów. To właśnie kompozycje przeznaczone na fortepian stanowią największą grupę w katalogu jej kompozycji, w którym nie brakuje także kameralistyki z udziałem innych instrumentów.
Utwory Garści cechuje nie tylko bogactwo dźwiękowe, ale też literackie. Kompozytorka dbała, by każda miniatura miała swój niepowtarzalny tytuł rozwijający wyobraźnię dzieci. Była łagodną i spostrzegawczą pedagożką, która z szacunkiem i zaufaniem podchodziła do swoich uczniów, pozwalając im na swobodę muzycznej interpretacji. Choć nieśmiała, była otwarta na wyzwania i międzynarodowe współprace. Jednym z jej największych zagranicznych osiągnięć było wprowadzenie jej utworów do programu nauczania gry na fortepianie w Japonii.
Mimo otrzymywania korzystnych propozycji, Janina Garścia pozostała lojalną autorką Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W miesiącu urodzin kompozytorki szczególnie polecamy publikacje jej autorstwa, które w marcu objęte są atrakcyjną zniżką. Zapraszamy do naszej krakowskiej księgarni oraz do e-sklepu. Utwory Janiny Garści, jak i innych kompozytorów związanych z PWM-em, można także przeglądać w aplikacji nkoda.
A gdy już odkryjecie bajkowy świat dźwięków Janiny Garści, włączcie aplikację con.sol.la, która pozwoli Wam na rozwinięcie umiejętności kameralnego muzykowania. Znajdziecie w niej między innymi zróżnicowane wyrazowo i technicznie utwory fortepianowe na cztery ręce. con.sol.la daje możliwość ćwiczenia dowolnej linii melodycznej do nagranego akompaniamentu, ale też samodzielnego nagrania akompaniamentu do wybranej linii melodycznej. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Więcej ciekawostek i muzycznych polecanek Janiny Garści już niebawem – śledźcie aktualności na naszej stronie i w naszych mediach społecznościowych!
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.