Aktualności
Janina Garścia marcową KOMPOZYTORKĄ MIESIĄCA
2022-03-01
Pisząc muzykę pedagogiczną trzeba rozumieć potrzeby, problemy i oczekiwania młodych adeptów sztuki muzycznej. Utwory muszą być nie tylko melodyjne (żeby chętnie je grano i ich słuchano), ale też odpowiadać określonym umiejętnościom wykonawców. Ba! Trzeba brać pod uwagę nawet wielkość ich rąk i rozpiętość palców. Mało kto potrafił tak zgrabnie łączyć atrakcyjność brzmieniową z walorami edukacyjnymi, jak Janina Garścia, marcowa Kompozytorka miesiąca.
Z wykształcenia kompozytorka i dyrygentka, która całe życie była związana z Krakowem. W Mieście Królów urodziła się, uczyła, w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej odebrała dyplomy. Działalność kompozytorską rozpoczęła jeszcze w trakcie nauki w krakowskiej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego. Mając doświadczenie pedagogiczne (uczyła gry na fortepianie), znała bolączki najmłodszych pianistów. To właśnie kompozycje przeznaczone na fortepian stanowią największą grupę w katalogu jej kompozycji, w którym nie brakuje także kameralistyki z udziałem innych instrumentów.
Utwory Garści cechuje nie tylko bogactwo dźwiękowe, ale też literackie. Kompozytorka dbała, by każda miniatura miała swój niepowtarzalny tytuł rozwijający wyobraźnię dzieci. Była łagodną i spostrzegawczą pedagożką, która z szacunkiem i zaufaniem podchodziła do swoich uczniów, pozwalając im na swobodę muzycznej interpretacji. Choć nieśmiała, była otwarta na wyzwania i międzynarodowe współprace. Jednym z jej największych zagranicznych osiągnięć było wprowadzenie jej utworów do programu nauczania gry na fortepianie w Japonii.
Mimo otrzymywania korzystnych propozycji, Janina Garścia pozostała lojalną autorką Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W miesiącu urodzin kompozytorki szczególnie polecamy publikacje jej autorstwa, które w marcu objęte są atrakcyjną zniżką. Zapraszamy do naszej krakowskiej księgarni oraz do e-sklepu. Utwory Janiny Garści, jak i innych kompozytorów związanych z PWM-em, można także przeglądać w aplikacji nkoda.
A gdy już odkryjecie bajkowy świat dźwięków Janiny Garści, włączcie aplikację con.sol.la, która pozwoli Wam na rozwinięcie umiejętności kameralnego muzykowania. Znajdziecie w niej między innymi zróżnicowane wyrazowo i technicznie utwory fortepianowe na cztery ręce. con.sol.la daje możliwość ćwiczenia dowolnej linii melodycznej do nagranego akompaniamentu, ale też samodzielnego nagrania akompaniamentu do wybranej linii melodycznej. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS.
Więcej ciekawostek i muzycznych polecanek Janiny Garści już niebawem – śledźcie aktualności na naszej stronie i w naszych mediach społecznościowych!
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?