PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Janina Garścia marcową KOMPOZYTORKĄ MIESIĄCA

2022-03-01

Pisząc muzykę pedagogiczną trzeba rozumieć potrzeby, problemy i oczekiwania młodych adeptów sztuki muzycznej. Utwory muszą być nie tylko melodyjne (żeby chętnie je grano i ich słuchano), ale też odpowiadać określonym umiejętnościom wykonawców. Ba! Trzeba brać pod uwagę nawet wielkość ich rąk i rozpiętość palców. Mało kto potrafił tak zgrabnie łączyć atrakcyjność brzmieniową z walorami edukacyjnymi, jak Janina Garścia, marcowa Kompozytorka miesiąca. 
 

Z wykształcenia kompozytorka i dyrygentka, która całe życie była związana z Krakowem. W Mieście Królów urodziła się, uczyła, w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej odebrała dyplomy. Działalność kompozytorską rozpoczęła jeszcze w trakcie nauki w krakowskiej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego. Mając doświadczenie pedagogiczne (uczyła gry na fortepianie), znała bolączki najmłodszych pianistów. To właśnie kompozycje przeznaczone na fortepian stanowią największą grupę w katalogu jej kompozycji, w którym nie brakuje także kameralistyki z udziałem innych instrumentów. 
 

Utwory Garści cechuje nie tylko bogactwo dźwiękowe, ale też literackie. Kompozytorka dbała, by każda miniatura miała swój niepowtarzalny tytuł rozwijający wyobraźnię dzieci. Była łagodną i spostrzegawczą pedagożką, która z szacunkiem i zaufaniem podchodziła do swoich uczniów, pozwalając im na swobodę muzycznej interpretacji. Choć nieśmiała, była otwarta na wyzwania i międzynarodowe współprace. Jednym z jej największych zagranicznych osiągnięć było wprowadzenie jej utworów do programu nauczania gry na fortepianie w Japonii. 
 

Mimo otrzymywania korzystnych propozycji, Janina Garścia pozostała lojalną autorką Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W miesiącu urodzin kompozytorki szczególnie polecamy publikacje jej autorstwa, które w marcu objęte są atrakcyjną zniżką. Zapraszamy do naszej krakowskiej księgarni oraz do e-sklepu. Utwory Janiny Garści, jak i innych kompozytorów związanych z PWM-em, można także przeglądać w aplikacji nkoda


 

A gdy już odkryjecie bajkowy świat dźwięków Janiny Garści, włączcie aplikację con.sol.la, która pozwoli Wam na rozwinięcie umiejętności kameralnego muzykowania. Znajdziecie w niej między innymi zróżnicowane wyrazowo i technicznie utwory fortepianowe na cztery ręce. con.sol.la daje możliwość ćwiczenia dowolnej linii melodycznej do nagranego akompaniamentu, ale też samodzielnego nagrania akompaniamentu do wybranej linii melodycznej. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS. 


 

Więcej ciekawostek i muzycznych polecanek Janiny Garści już niebawem – śledźcie aktualności na naszej stronie i w naszych mediach społecznościowych!

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.