PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Janina Garścia marcową KOMPOZYTORKĄ MIESIĄCA

2022-03-01

Pisząc muzykę pedagogiczną trzeba rozumieć potrzeby, problemy i oczekiwania młodych adeptów sztuki muzycznej. Utwory muszą być nie tylko melodyjne (żeby chętnie je grano i ich słuchano), ale też odpowiadać określonym umiejętnościom wykonawców. Ba! Trzeba brać pod uwagę nawet wielkość ich rąk i rozpiętość palców. Mało kto potrafił tak zgrabnie łączyć atrakcyjność brzmieniową z walorami edukacyjnymi, jak Janina Garścia, marcowa Kompozytorka miesiąca. 
 

Z wykształcenia kompozytorka i dyrygentka, która całe życie była związana z Krakowem. W Mieście Królów urodziła się, uczyła, w tamtejszej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej odebrała dyplomy. Działalność kompozytorską rozpoczęła jeszcze w trakcie nauki w krakowskiej Szkole Muzycznej im. Władysława Żeleńskiego. Mając doświadczenie pedagogiczne (uczyła gry na fortepianie), znała bolączki najmłodszych pianistów. To właśnie kompozycje przeznaczone na fortepian stanowią największą grupę w katalogu jej kompozycji, w którym nie brakuje także kameralistyki z udziałem innych instrumentów. 
 

Utwory Garści cechuje nie tylko bogactwo dźwiękowe, ale też literackie. Kompozytorka dbała, by każda miniatura miała swój niepowtarzalny tytuł rozwijający wyobraźnię dzieci. Była łagodną i spostrzegawczą pedagożką, która z szacunkiem i zaufaniem podchodziła do swoich uczniów, pozwalając im na swobodę muzycznej interpretacji. Choć nieśmiała, była otwarta na wyzwania i międzynarodowe współprace. Jednym z jej największych zagranicznych osiągnięć było wprowadzenie jej utworów do programu nauczania gry na fortepianie w Japonii. 
 

Mimo otrzymywania korzystnych propozycji, Janina Garścia pozostała lojalną autorką Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W miesiącu urodzin kompozytorki szczególnie polecamy publikacje jej autorstwa, które w marcu objęte są atrakcyjną zniżką. Zapraszamy do naszej krakowskiej księgarni oraz do e-sklepu. Utwory Janiny Garści, jak i innych kompozytorów związanych z PWM-em, można także przeglądać w aplikacji nkoda


 

A gdy już odkryjecie bajkowy świat dźwięków Janiny Garści, włączcie aplikację con.sol.la, która pozwoli Wam na rozwinięcie umiejętności kameralnego muzykowania. Znajdziecie w niej między innymi zróżnicowane wyrazowo i technicznie utwory fortepianowe na cztery ręce. con.sol.la daje możliwość ćwiczenia dowolnej linii melodycznej do nagranego akompaniamentu, ale też samodzielnego nagrania akompaniamentu do wybranej linii melodycznej. Aplikacja dostępna jest do pobrania na telefony i tablety z systemem Android i iOS. 


 

Więcej ciekawostek i muzycznych polecanek Janiny Garści już niebawem – śledźcie aktualności na naszej stronie i w naszych mediach społecznościowych!

Najczęściej czytane:

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.