PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Fryderyki 2022: 5 nominacji dla albumów ANAKLASIS!

2022-03-24

Poznaliśmy dziś nominowanych do najważniejszych polskich nagród rynku fonograficznego – Fryderyków 2022. Wśród tegorocznych nominacji znalazły się, podobnie jak w roku ubiegłym, aż 4 krążki sygnowane znakiem ANAKLASIS. To już trzeci raz, kiedy wytwórnia płytowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaje wyróżniona nominacjami do tej prestiżowej nagrody.


Do edycji konkursu napłynęło ponad 2 000 zgłoszeń, spośród których jury złożone z ponad 1 600 twórców, wykonawców, profesjonalistów z branży fonograficznej i dziennikarzy muzycznych będących członkami Akademii Fonograficznej wyłoniło nominowanych w łącznie 35 kategoriach muzyki rozrywkowej, jazzowej i poważnej.

Na każdą z 11 kategorii tej ostatniej przypada pięć nominowanych krążków, które powalczą o tegoroczne Fryderyki. Wśród nich znalazły się aż 4 albumy wydane w ubiegłym roku pod szyldem ANAKLASIS.




W tegorocznej rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej po raz kolejny staje dzieło Aleksandra Nowaka. SYRENA. MELODRAMA AETERNA, czyli drugi z kolei zrealizowany przez kompozytora we współpracy z pisarzem, Szczepanem Twardochem, i wydany przez ANAKLASIS projekt, na tegorocznej liście nominowanych figuruje w ramach dwóch kategorii: Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W roku ubiegłym w tych samych kategoriach nominacje otrzymały inne dzieła kompozytora, również wydane w ANAKLASIS AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW Nowaka z librettem noblistki Olgi Tokarczuk (nominacja w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa) oraz  DRACH. DRAMMA PER MUSICA z librettem autorstwa Szczepana Twardocha na podstawie jego książki Drach (nominacja w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej). Można więc powiedzieć, że nazwisko Aleksandra Nowaka staje się stałym elementem ogłoszeń nominacji do nagród polskiej Akademii Fonograficznej. Wszystkie wspomniane dzieła kompozytora znaleźć można w sprzedaży na nośnikach fizycznych (CD oraz Blu-Ray) oraz w dystrybucji cyfrowej.



Kolejnym albumem, który ma szansę na tegorocznego Fryderyka, tym razem w kategorii Album Roku Recital Solowy, jest CONTEMPORARY CARILLON. Wydawnictwo gromadzi carillonowe utwory Elżbiety Sikory, Aleksandra Nowaka, Pawła Mykietyna, Agaty Zubel i Zygmunta Krauze w wykonaniu gdańskiej carillonistki Moniki Kaźmierczak i jest jedyną w swoim rodzaju próbą pokazania współczesnego brzmienia dzwonów w ujęciu najwybitniejszych polskich kompozytorów. Wszystkie zgromadzone na krążku utwory powstały na zamówienie Miasta Gdańska i Muzeum Gdańska i w latach 2019–2021 kolejno były w Gdańsku prawykonywane. Płyta w 2021 roku ukazała się w serii SOUNDS ANAKLASIS i dziś można ją znaleźć zarówno w sprzedaży w formie fizycznej, jak i w serwisach streamingowych.



O statuetkę Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca w tym roku powalczą natomiast aż dwie płyty spod znaku ANA, a są nimi: POLISH HEROINES OF MUSIC i GREAT ENCOUNTERS.

Pierwsza z płyt zasiliła serię SOUNDS ANAKLASIS na początku ubiegłego roku i była ukłonem w stronę polskich kobiet-kompozytorek, stanowiących silny i wyrazisty głos zarówno na rodzimej, jak i przecież międzynarodowej scenie współczesnej muzyki poważnej. Utwory skomponowane przez Elżbietę Sikorę, Agatę Zubel, Hannę Kulenty i Grażynę Bacewicz nagrała francuska Orchestre Pasdeloup pod batutą nagradzanej i niezwykle utalentowanej Marzeny Diakun. Cały album jest owocem współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Instytutem Adama Mickiewicza, który, promując polską kulturę za granicą, podjął się stworzenia i upowszechnienia nowego kanonu utworów polskich kompozytorek.

GREAT ENCOUNTERS z kolei jest płytą-podarunkiem, jaki PWM sprawił melomanom z okazji jubileuszu 75 lat działalności oficyny. Istotą GREAT ENCOUNTERS są tytułowe spotkania: przeszłości z przyszłością, starego z nowym, doskonałych współczesnych artystów i kompozytorów z klasykami polskiej muzyki poważnej. Do udziału w projekcie zaproszeni zostali Adam Pierończyk, Krzysztof Herdzin, Adam Bałdych i Adam Sztaba, którzy twórczo zmierzyli się z muzycznym dziedzictwem kolejno: Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Stanisława MoniuszkiWydaniu płyty w ubiegłym roku towarzyszył także niezwykły koncert, który stanowił kolejne spotkanie – po długiej, wywołanej pandemią przerwie pozwolił artystom na spotkanie z publicznością, a melomanom na kontakt z żywą muzyką.

Obydwu nominowanych krążków można posłuchać w serwisach streamingowych, są także w sprzedaży jako płyty CD i winylowe (GREAT ENCOUNTERS).

To kolejny rok z rzędu, kiedy wydawnictwa firmowane marką ANAKLASIS zostają dostrzeżone przez polskie środowisko muzyczne. Wszystkie otrzymane dotychczas nominacje, a także przyznana w ubiegłym roku statuetka (AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW jako Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa) dla młodej, bo niespełna trzyletniej wytwórni fonograficznej są wielkim wyróżnieniem zarówno dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, właściciela marki, jak i artystów i twórców biorących udział w nagraniach.

Czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcie konkursu. Po ogłoszeniu wszystkich nominacji czas na drugą turę głosowania, w której wyklaruje się lista zwycięzców poszczególnych kategorii. Wyniki poznamy już wkrótce.

Najczęściej czytane:

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.