Aktualności
„Wanda” – premiera słuchowiska muzycznego Radia Kraków i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2022-04-12
Wydarzenie w świątecznym programie Radia Kraków: już w Poniedziałek Wielkanocny czeka nas premiera słuchowiska muzycznego Wanda, na podstawie opery Joanny Wnuk-Nazarowej. Reżyseruje Anna Wieczur, a w roli Starca usłyszmy obchodzącego w tym roku 80. urodziny Jerzego Trelę. Wanda to wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków. A już od godz. 18.05 zapraszamy na specjalną audycję, dokumentującą kulisy powstawania spektaklu.
Norwid snuje opowieść o córce króla Kraka i niemieckim księciu Rydigerze, zainspirowany wizytą w Krakowie w 1842 roku. Jak przypomina Kazimierz Wyka w tekście Norwid w Krakowie: szkic naukowopopularny z 1967 roku, poeta prawdopodobnie odwiedził wtedy podkrakowską Mogiłę, gdzie miał wejść na Kopiec Wandy i odwiedzić klasztor oo. Cystersów, w którym mógł oglądać cykl obrazów „Dzieje Wandy” autorstwa Michała Stachowicza. Śladem po krakowskiej wizycie Norwida są dwa dramaty z 1851 r.: Wanda i Krakus. Dodatkowo dramat Wanda rozpoczyna się dedykacją dla mogilskiego Kopca Wandy: „Mogile Wandy pod Krakowem w dowód głębokiego poważania poświęca Autor”.
Premiera Wandy to jedno z najważniejszych wydarzeń Roku Norwida w Polskim Wydawnictwie Muzycznym. – Lubię przedsięwzięcia, które są nietypowe, wychodzące poza schematy gatunków. W naszych pierwszych rozmowach z Joanną Wnuk-Nazarową, kompozytorką Wandy, pojawił się więc wątek rozszerzenia współpracy o inne wcielenia dzieła, niż tylko premierowe wykonanie opery na Wawelu – podkreśla dyrektor i redaktor naczelny PWM, Daniel Cichy. – Po pierwsze chciałem, aby to dzieło zaistniało na estradach na dłużej, w planach jest więc Wanda na scenie Opery Krakowskiej. Po drugie, zarejestrowaliśmy to niezwykłe prawykonanie, więc wkrótce w naszym wydawnictwie płytowym ANAKLASIS opera pojawi się na krążku blu-ray, na którym dodatkowo znajdą Państwo film dokumentalny w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, specjalnie dla nas zrealizowany. Kolejnym elementem jest słuchowisko. A skoro mamy znakomity i ważny temat, pełnowymiarowe postaci, dramaturgicznie świetnie ujęte przez Norwida, następnie przefiltrowane myślą literacką i muzyczną kompozytorki, postanowiliśmy dać przestrzeń do stworzenia kolejnej odsłony dzieła. Forma słuchowiska, w której następuje symbioza słowa, dźwięku, teatru wyobraźni, wydała się naturalna i niezwykle inspirująca.
Reżyserii słuchowiska podjęła się Anna Wieczur, wielokrotnie nagradzana reżyserka teatralna, operowa, filmowa, telewizyjna i radiowa. – Słuchowisko zajmuje w mojej pracy szczególne miejsce – podkreśla, zapytana o rolę kreacji radiowych w reżyserskiej praktyce. – Ten sposób opowiadania wykorzystuje tylko jeden z naszych zmysłów, co wymaga szczególnej uważności i rozbudza wyobraźnię w sposób najpełniejszy. Ta ograniczona, zawężona percepcja zmusza albo raczej, należałoby powiedzieć, daje wspaniałą możliwość dla wyobraźni.
Reżyserka sięga po muzykę operową, skomponowaną przez Wnuk-Nazarową, jednak opowiada własną historię, w oparciu o oryginalny tekst Norwida. Operowe partie, interpretowane podczas wawelskiej prapremiery przez śpiewaków, w radiowej realizacji powierza aktorom z Narodowego Starego Teatru i Teatru im. Słowackiego. „Największym wyzwaniem w realizacji Wandy było „czułe” połączenie wspaniałej opery Joanny Wnuk-Nazarowej z przestrzenią tradycyjnie realizowanego słuchowiska. Kiedy pracuje się z dziełem, które samo w sobie jest zamknięte, pełne, ze spójną strukturą to dekonstrukcja w celu stworzenia zupełnie nowej, a równie spójnej formy jest szczególnym wyzwaniem.
Fot. Piotr Kubic, Radio Kraków
Swój aktorski jubileusz 60-lecia pracy na scenie oraz 80. urodziny obchodzi w 2022 roku Jerzy Trela, związany z Radiem Kraków od połowy lat 60. Już wtedy, jako student szkoły teatralnej, rozpoczął współpracę z krakowską rozgłośnią. – W radiu najbardziej cenię samotność i bliskość, intymność kontaktu ze słuchaczem. Lubię grać w słuchowiskach, ale bardzo bliska jest mi również poezja czytana w radiu – mówi Trela.
Zaproszenie do radiowej realizacji przyjęli także Agnieszka Kościelniak i Katarzyna Zawiślak-Dolny z Teatru im. Słowackiego, a także Radosław Krzyżowski, Juliusz Chrząstowski, Jacek Romanowski, Łukasz Stawiarczyk, Szymon Czacki i Adam Nawojczyk ze Starego Teatru.
Fot. Piotr Kubic, Radio Kraków
– Zdecydowałam o sięgnięciu do oryginału, aby móc spotkać przestrzeń emocjonalną muzyki z tą zawartą w słowach Norwida – mówi reżyserka, podkreślając jak ważna w słuchowisku jest rola słowa, jego sensy i znaczenia. – Z takiego założenia naturalną konsekwencją było zaangażowanie aktorów. Wanda to symbol konfliktu pomiędzy powinnością wynikającą z ustanowionych zasad, reguł, a nieodpartą skłonnością serca. To symbol samopoświęcenia – samozłożenia na ołtarzu.
W roli Wandy usłyszymy Agnieszkę Kościelniak. Młoda aktorka, absolwentka krakowskiej PWST, podkreśla, że radiowe doświadczenie było dla niej nowe, wymagające, ale i bardzo ciekawe.
– W swoim dotychczasowym dorobku artystycznym mam raczej produkcje dubbingowe albo słuchowiska dla dzieci, więc tekst Norwida wymagał ode mnie znalezienia innego poziomu skupienia, zrozumienia, wrażliwości. Przewodnikiem po tym niełatwym tekście była dla mnie wspaniała reżyserka Anna Wieczur. Spotkania z Nią nie nazwałabym pracą, ale wspólną przygodą. Perfekcyjnie przygotowana, cierpliwa, wymagająca… życzę każdemu spotkania z takim Reżyserem i Człowiekiem.
Niezwykle istotne dla koncepcji radiowej Wandy było połączenie oryginalnego tekstu Norwida z muzyką. Przestrzeń dźwiękowa odnosi się do miejsc akcji i tworzy realistyczną warstwę opowieści. Słuchowisko zrealizował akustycznie Wojciech Gruszka, współtwórca wielu radiowych słuchowisk, nagradzanych na Festiwalu Dwa Teatry. – Podstawowym wyzwaniem realizacyjnym przy tym słuchowisku było połączenie, zsynchronizowanie nagrania opery Wanda z tekstem nagranym przez aktorów. Tempa obydwu tych nagrań były dalekie od siebie i wymagało to precyzyjnych montaży, przy zachowaniu oczywiście warstwy muzycznej i założeniu określonego czasu trwania całości.
Premiera 18 kwietnia, godz.19.05 na antenie Radia Kraków. O 18.05 zapraszamy na specjalną audycję, dokumentującą kulisy powstawania spektaklu.
WANDA
Cyprian Kamil Norwid
Słuchowisko muzyczne na podstawie opery Joanny Wnuk-Nazarowej
Z udziałem Jerzego Treli w roli Starca
Reżyseria – Anna Wieczur
Realizacja akustyczna – Wojciech Gruszka
Opieka redakcyjna – Justyna Nowicka
OBSADA:
WANDA – Agnieszka Kościelniak
RYTYGER, SKALD – Radosław Krzyżowski
GRODNY – Jacek Romanowski
PANNA – Katarzyna Zawiślak-Dolny
PACHOŁ-TRĘBACZ, POGOŃ – Łukasz Stawarczyk
ŻYD, PIERWSZY z CHÓRU, ROTNY – Szymon Czacki
BOJAN – Juliusz Chrząstowski
WEISWORT – Adam Nawojczyk
PRZEDNI STARZEC – JERZY TRELA
Producentami słuchowiska WANDA są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Radio Kraków.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na zadanie pn.: Realizacja prapremiery opery WANDA Joanny Wnuk-Nazarowej do tekstu misterium Cypriana Kamila Norwida "Wanda. Rzecz w obrazach sześciu". W słuchowisku wykorzystano fragmenty muzyczne prapremiery opery WANDA Joanny Wnuk-Nazarowej, której organizatorami byli: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Opera Krakowska, Zamek Królewski na Wawelu, Program 2 Polskiego Radia, a partnerami Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.