Aktualności
Fryderyk dla ANAKLASIS!
2022-04-23
Fryderyki 2022 rozdane! Z Gali Muzyki Poważnej, najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce, płyną dobre wieści. Kolejny rok z rzędu ANAKLASIS triumfuje w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa. Płyta SYRENA. MELODRAMA AETERNA, będąca efektem współpracy pisarza Szczepana Twardocha i związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytora Aleksandra Nowaka, została doceniona przez krytyków i zdobyła prestiżową statuetkę. Podczas uroczystej gali zorganizowanej w Operze na Zamku w Szczecinie nagrodę odebrał kompozytor dzieła.
„Jesteśmy szczęśliwi, że nasza młoda marka fonograficzna triumfuje kolejny rok z rzędu, zyskuje coraz szersze uznanie melomanów, a nasze albumy doceniane są przez środowisko muzyczne nie tylko w Polsce, ale również zagranicą. Co ważne – nominacje dla naszych realizacji w kilku tak różnych kategoriach dowodzą, że twórczość najnowsza, którą rejestrujemy wykracza poza ramy kategorii i pięknie wpisuje się w pejzaż kultury muzycznej w ogóle. Każdy z krążków to efekt owocnej współpracy wybitnych artystów ze wspaniałymi ludźmi kultury, którzy są zaangażowani w całą produkcję, a później w potężną machinę promującą każdą z płyt. Bez nich nie osiągnęlibyśmy tego sukcesu! Chciałbym z tego miejsca wszystkim tworzącym wspólnie z nami markę ANAKLASIS pogratulować i bardzo podziękować.” – mówi dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny PWM.

Operze SYRENA. MELODRAMA AETERNA, do której muzykę skomponował Aleksander Nowak, zaś libretto – specjalnie na potrzeby opery – napisał Szczepan Twardoch, przyznano w szczecińskiej Operze na Zamku prestiżowy laur! Od dzisiaj ANA 017 to Album Roku w kategorii Muzyka Oratoryjna i Operowa. To nie pierwsze wyróżnienie Akademii Fonograficznej dla dzieła będącego owocem współpracy ANAKLASIS z kompozytorem. W ubiegłym roku Nowak odebrał statuetkę za docenioną wówczas realizację opery AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW z librettem autorstwa Olgi Tokarczuk.
Po tegorocznej Gali Muzyki Poważnej widać, jak dobry kierunek rozwoju obrała ta wciąż młoda marka fonograficzna. ANAKLASIS zaznaczyło już poprzednio swoją obecność na gali rozdania Fryderyków otrzymując szereg nominacji (i statuetkę!). Powołana w listopadzie 2019 roku do życia wytwórnia płytowa działająca pod auspicjami PWM swój debiut na Fryderykach miała już w 2020 roku. Wówczas w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna nominowany był krążek WORKS FOR RHODES PIANO & STRINGS, a nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego zarejestrowane na płycie E-ŚPIEWNIK – w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. Zaś w 2021 roku, aż cztery krążki wydane przez ANAKLASIS otrzymały nominacje do jednych z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym. W kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej – album DRACH. DRAMMA PER MUSICA duetu Alek Nowak i Szczepan Twardoch; w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca – płyta CONCERTINOS przybliżająca muzykę Romana Palestra; w kategorii Album Roku Recital Solowy – krążek SONGS & SONNETS – prezentujący wokalno-instrumentalną twórczość Romualda Twardowskiego; a w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa – dzieło AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW, i to właśnie ten album został nagrodzony statuetką. W tym roku, ANAKLASIS otrzymało aż pięć nominacji i wywalczyło kolejną statuetkę dla marki. W kategorii Album Roku Muzyka Koncentrująca nominowano wydany z okazji 75 rocznicy powstania Oficyny krążek GREAT ENCOUNTERS zajmujący poczesne miejsce w wydawniczej serii REVISIONS. W kategorii Muzyka Koncertująca doceniono płytę POLISH HEROINES OF MUSIC z muzyką orkiestrową Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel. W kategorii Album Roku Recital Solowy zauważono krążek CONTEMPORARY CARILLON, efekt współpracy Moniki Kaźmierczak z Aleksandrem Nowakiem, Elżbietą Sikorą, Pawłem Mykietynem, Agatą Zubel i Zygmuntem Krauze. Natomiast SYRENA. MELODRAMA AETERNA była również nominowana w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
Tendencja wzrostowa w liczbie otrzymywanych nominacji mówi sama za siebie: polska muzyka najnowsza jest doceniana i słuchana, a cel, jaki obrała wytwórnia płytowa ANAKLASIS – popularyzacja muzyki współczesnej wśród odbiorców poszukujących, otwartych, gotowych na wyzwania, ale niekoniecznie wcześniej zainteresowanych takim repertuarem, jest realizowany z każdą wydaną płytą. I to jest bardzo dobry kierunek.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.