Aktualności
Fryderyk dla ANAKLASIS!
2022-04-23
Fryderyki 2022 rozdane! Z Gali Muzyki Poważnej, najważniejszych nagród fonograficznych w Polsce, płyną dobre wieści. Kolejny rok z rzędu ANAKLASIS triumfuje w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa. Płyta SYRENA. MELODRAMA AETERNA, będąca efektem współpracy pisarza Szczepana Twardocha i związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytora Aleksandra Nowaka, została doceniona przez krytyków i zdobyła prestiżową statuetkę. Podczas uroczystej gali zorganizowanej w Operze na Zamku w Szczecinie nagrodę odebrał kompozytor dzieła.
„Jesteśmy szczęśliwi, że nasza młoda marka fonograficzna triumfuje kolejny rok z rzędu, zyskuje coraz szersze uznanie melomanów, a nasze albumy doceniane są przez środowisko muzyczne nie tylko w Polsce, ale również zagranicą. Co ważne – nominacje dla naszych realizacji w kilku tak różnych kategoriach dowodzą, że twórczość najnowsza, którą rejestrujemy wykracza poza ramy kategorii i pięknie wpisuje się w pejzaż kultury muzycznej w ogóle. Każdy z krążków to efekt owocnej współpracy wybitnych artystów ze wspaniałymi ludźmi kultury, którzy są zaangażowani w całą produkcję, a później w potężną machinę promującą każdą z płyt. Bez nich nie osiągnęlibyśmy tego sukcesu! Chciałbym z tego miejsca wszystkim tworzącym wspólnie z nami markę ANAKLASIS pogratulować i bardzo podziękować.” – mówi dr Daniel Cichy – dyrektor-redaktor naczelny PWM.
Operze SYRENA. MELODRAMA AETERNA, do której muzykę skomponował Aleksander Nowak, zaś libretto – specjalnie na potrzeby opery – napisał Szczepan Twardoch, przyznano w szczecińskiej Operze na Zamku prestiżowy laur! Od dzisiaj ANA 017 to Album Roku w kategorii Muzyka Oratoryjna i Operowa. To nie pierwsze wyróżnienie Akademii Fonograficznej dla dzieła będącego owocem współpracy ANAKLASIS z kompozytorem. W ubiegłym roku Nowak odebrał statuetkę za docenioną wówczas realizację opery AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW z librettem autorstwa Olgi Tokarczuk.
Po tegorocznej Gali Muzyki Poważnej widać, jak dobry kierunek rozwoju obrała ta wciąż młoda marka fonograficzna. ANAKLASIS zaznaczyło już poprzednio swoją obecność na gali rozdania Fryderyków otrzymując szereg nominacji (i statuetkę!). Powołana w listopadzie 2019 roku do życia wytwórnia płytowa działająca pod auspicjami PWM swój debiut na Fryderykach miała już w 2020 roku. Wówczas w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna nominowany był krążek WORKS FOR RHODES PIANO & STRINGS, a nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego zarejestrowane na płycie E-ŚPIEWNIK – w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna. Zaś w 2021 roku, aż cztery krążki wydane przez ANAKLASIS otrzymały nominacje do jednych z najważniejszych nagród na polskim rynku muzycznym. W kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej – album DRACH. DRAMMA PER MUSICA duetu Alek Nowak i Szczepan Twardoch; w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca – płyta CONCERTINOS przybliżająca muzykę Romana Palestra; w kategorii Album Roku Recital Solowy – krążek SONGS & SONNETS – prezentujący wokalno-instrumentalną twórczość Romualda Twardowskiego; a w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa – dzieło AHAT-ILĪ – SIOSTRA BOGÓW, i to właśnie ten album został nagrodzony statuetką. W tym roku, ANAKLASIS otrzymało aż pięć nominacji i wywalczyło kolejną statuetkę dla marki. W kategorii Album Roku Muzyka Koncentrująca nominowano wydany z okazji 75 rocznicy powstania Oficyny krążek GREAT ENCOUNTERS zajmujący poczesne miejsce w wydawniczej serii REVISIONS. W kategorii Muzyka Koncertująca doceniono płytę POLISH HEROINES OF MUSIC z muzyką orkiestrową Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel. W kategorii Album Roku Recital Solowy zauważono krążek CONTEMPORARY CARILLON, efekt współpracy Moniki Kaźmierczak z Aleksandrem Nowakiem, Elżbietą Sikorą, Pawłem Mykietynem, Agatą Zubel i Zygmuntem Krauze. Natomiast SYRENA. MELODRAMA AETERNA była również nominowana w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
Tendencja wzrostowa w liczbie otrzymywanych nominacji mówi sama za siebie: polska muzyka najnowsza jest doceniana i słuchana, a cel, jaki obrała wytwórnia płytowa ANAKLASIS – popularyzacja muzyki współczesnej wśród odbiorców poszukujących, otwartych, gotowych na wyzwania, ale niekoniecznie wcześniej zainteresowanych takim repertuarem, jest realizowany z każdą wydaną płytą. I to jest bardzo dobry kierunek.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords/
www.instagram.com/anaklasis
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.