PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytor miesiąca: muzyczny świat Ryszarda Kuska

2022-05-13

Sztuka i zarządzanie tylko na pozór stanowią dwie zupełnie odrębne dziedziny. Ryszard Kusek swoją działalnością i muzyką dowodzi, jak wiele mają wspólnego. Kim jest majowy Kompozytor miesiąca?
 

Ryszard Kusek z jednej strony jest fantastycznie wykształconym muzykiem, doktorem dyrygentury, pedagogiem, kontrabasistą i kompozytorem, z drugiej – profesjonalnym coachem (międzynarodowa akredytacja ACC), absolwentem studiów MBA i zarządzania, a także dyrektorem szkoły muzycznej. Wszystko to sprawia, że zazwyczaj ma pełne ręce roboty, ale też doskonale wie, jak sprawnie uporać się z obowiązkami, nie tracąc z oczu tego, co najważniejsze – ogromnej pasji i zamiłowania do muzyki, którą potrafi dzielić się i zarażać wszystkich wokół siebie.
 

W dzieciństwie najpierw uczył się gry na akordeonie i fortepianie, a dopiero później na kontrabasie. Z czasów szkolnych wspomina wrażenie, jakie podczas pewnego koncertu zrobił na nim ten ostatni instrument – potężny, dający basowe podparcie całej muzycznej konstrukcji, ale potrafiący też śpiewać niczym skrzypce. W szkole średniej chętnie grał i improwizował w rozmaitych zespołach, również tych mniej oficjalnych. Wspólnie z kolegami zbierali się potajemnie w soboty, „podkradali” instrumenty z zamkniętych sal i ćwiczyli, by później występować na oficjalnych audycjach i koncertach szkolnych, ale także takich, które sami organizowali. Wtedy właśnie zaczął tworzyć pierwsze przeróbki szkolnych etiud czy popularnych piosenek na najbardziej wymyślne składy, jak akordeon z wibrafonem, czy organy Hammonda, skrzypce i kontrabas.


 

Dziś, oprócz aranżacji, ma na swoim koncie utwory solowe i zespołowe, symfoniczne i oratoryjne, często poruszające wątki religijne lub pisane na ważne okazje dla prowadzonej przez siebie orkiestry PSM II stopnia w Mielcu. Komponując myśli zazwyczaj o swych wychowankach, starając się za pomocą prostej i przyjemnej muzyki przygotowywać ich do wejścia w świat poważnej literatury, po którą będą sięgać w przyszłości. Weźmy na przykład W dawnym stylu. Utwory na kontrabas (wiolonczelę) i fortepian. Zawarte tam kompozycje przybliżają idee klasycznych form (czteroczęściowa Sonata „Nadzieja”, Concertino oraz Scherzo), ale w sposób, który nie onieśmieli nawet młodszych wykonawców. Znajdziemy w nich wdzięczne tematy oraz nieco muzycznego humoru, ale też dające dużą satysfakcje fragmenty popisowe. Chętnych do ćwiczenia utworów ze zbioru z akompaniamentem zapraszamy do aplikacji con.sol.la, która umożliwia wyciszenie wybranego głosu i ćwiczenie utworów w duecie. 


Kusek w pracę ze swymi uczniami włącza motywacyjne i wychowawcze metody z obszaru coachingu i zarządzania. Rezultaty widać chociażby w zbiorze Etiudowe oczko. Opowieści na kontrabas solo. Znajdziemy tam zarówno łatwe układy, melodie i rytmy, ale i wprowadzenie do trudniejszych technik: zmiennej artykulacji, flażoletów, dwudźwięków, grę w wyższych pozycjach. Nie brakuje też wskazówek ekspresyjnych i dynamicznych, skrupulatnie objaśnionych pod koniec zbioru. Dla każdego z utworków młodzi instrumentaliści wymyślali nieszablonowe tytuły w formie pytań otwartych: „Kim będziesz?”, „Jaki masz pomysł?” albo „Dokąd prowadzi ta droga?”. Takie podejście sprawia, że etiuda przestaje być dla nich tylko ćwiczeniem kształtującym technikę gry, ale staje się też ćwiczeniem wyobraźni zachęcającym do włączania cząstki siebie i swoich przeżyć w artystyczną interpretację.



Oba zbiory dostępne są także w aplikacji nkoda. Wystarczy się zalogować, by poznać utwory majowego Kompozytora miesiąca z katalogu PWM, a także innych twórców związanych z Wydawnictwem. Zwolennikom wydań papierowych przypominamy natomiast, że przez cały miesiąc w księgarni stacjonarnej i w e-sklepie PWM można zakupić publikacje Ryszarda Kuska z atrakcyjnym rabatem.
 

Autorką artykułu o Ryszardzie Kusku jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

Muzyczne spotkania. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania!

To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia! 

Prawykonania utworów Agaty Zubel i Zygmunta Krauze inspirowanych malarstwem współczesnym

W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.

Polifonia epok i osobowości: płyta LAETA MUNDUS dostępna także na LP

Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.

Podwójna tożsamość zaginionej partytury – Historia pewnego utworu

Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.

Wywiad z autorkami „Wiolinkowych opowieści”

Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.

8. Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin nadsyłania prac: 8 kwietnia 2025 roku

Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.