PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytor miesiąca: muzyczny świat Ryszarda Kuska

2022-05-13

Sztuka i zarządzanie tylko na pozór stanowią dwie zupełnie odrębne dziedziny. Ryszard Kusek swoją działalnością i muzyką dowodzi, jak wiele mają wspólnego. Kim jest majowy Kompozytor miesiąca?
 

Ryszard Kusek z jednej strony jest fantastycznie wykształconym muzykiem, doktorem dyrygentury, pedagogiem, kontrabasistą i kompozytorem, z drugiej – profesjonalnym coachem (międzynarodowa akredytacja ACC), absolwentem studiów MBA i zarządzania, a także dyrektorem szkoły muzycznej. Wszystko to sprawia, że zazwyczaj ma pełne ręce roboty, ale też doskonale wie, jak sprawnie uporać się z obowiązkami, nie tracąc z oczu tego, co najważniejsze – ogromnej pasji i zamiłowania do muzyki, którą potrafi dzielić się i zarażać wszystkich wokół siebie.
 

W dzieciństwie najpierw uczył się gry na akordeonie i fortepianie, a dopiero później na kontrabasie. Z czasów szkolnych wspomina wrażenie, jakie podczas pewnego koncertu zrobił na nim ten ostatni instrument – potężny, dający basowe podparcie całej muzycznej konstrukcji, ale potrafiący też śpiewać niczym skrzypce. W szkole średniej chętnie grał i improwizował w rozmaitych zespołach, również tych mniej oficjalnych. Wspólnie z kolegami zbierali się potajemnie w soboty, „podkradali” instrumenty z zamkniętych sal i ćwiczyli, by później występować na oficjalnych audycjach i koncertach szkolnych, ale także takich, które sami organizowali. Wtedy właśnie zaczął tworzyć pierwsze przeróbki szkolnych etiud czy popularnych piosenek na najbardziej wymyślne składy, jak akordeon z wibrafonem, czy organy Hammonda, skrzypce i kontrabas.


 

Dziś, oprócz aranżacji, ma na swoim koncie utwory solowe i zespołowe, symfoniczne i oratoryjne, często poruszające wątki religijne lub pisane na ważne okazje dla prowadzonej przez siebie orkiestry PSM II stopnia w Mielcu. Komponując myśli zazwyczaj o swych wychowankach, starając się za pomocą prostej i przyjemnej muzyki przygotowywać ich do wejścia w świat poważnej literatury, po którą będą sięgać w przyszłości. Weźmy na przykład W dawnym stylu. Utwory na kontrabas (wiolonczelę) i fortepian. Zawarte tam kompozycje przybliżają idee klasycznych form (czteroczęściowa Sonata „Nadzieja”, Concertino oraz Scherzo), ale w sposób, który nie onieśmieli nawet młodszych wykonawców. Znajdziemy w nich wdzięczne tematy oraz nieco muzycznego humoru, ale też dające dużą satysfakcje fragmenty popisowe. Chętnych do ćwiczenia utworów ze zbioru z akompaniamentem zapraszamy do aplikacji con.sol.la, która umożliwia wyciszenie wybranego głosu i ćwiczenie utworów w duecie. 


Kusek w pracę ze swymi uczniami włącza motywacyjne i wychowawcze metody z obszaru coachingu i zarządzania. Rezultaty widać chociażby w zbiorze Etiudowe oczko. Opowieści na kontrabas solo. Znajdziemy tam zarówno łatwe układy, melodie i rytmy, ale i wprowadzenie do trudniejszych technik: zmiennej artykulacji, flażoletów, dwudźwięków, grę w wyższych pozycjach. Nie brakuje też wskazówek ekspresyjnych i dynamicznych, skrupulatnie objaśnionych pod koniec zbioru. Dla każdego z utworków młodzi instrumentaliści wymyślali nieszablonowe tytuły w formie pytań otwartych: „Kim będziesz?”, „Jaki masz pomysł?” albo „Dokąd prowadzi ta droga?”. Takie podejście sprawia, że etiuda przestaje być dla nich tylko ćwiczeniem kształtującym technikę gry, ale staje się też ćwiczeniem wyobraźni zachęcającym do włączania cząstki siebie i swoich przeżyć w artystyczną interpretację.



Oba zbiory dostępne są także w aplikacji nkoda. Wystarczy się zalogować, by poznać utwory majowego Kompozytora miesiąca z katalogu PWM, a także innych twórców związanych z Wydawnictwem. Zwolennikom wydań papierowych przypominamy natomiast, że przez cały miesiąc w księgarni stacjonarnej i w e-sklepie PWM można zakupić publikacje Ryszarda Kuska z atrakcyjnym rabatem.
 

Autorką artykułu o Ryszardzie Kusku jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.