PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytor miesiąca: muzyczny świat Ryszarda Kuska

2022-05-13

Sztuka i zarządzanie tylko na pozór stanowią dwie zupełnie odrębne dziedziny. Ryszard Kusek swoją działalnością i muzyką dowodzi, jak wiele mają wspólnego. Kim jest majowy Kompozytor miesiąca?
 

Ryszard Kusek z jednej strony jest fantastycznie wykształconym muzykiem, doktorem dyrygentury, pedagogiem, kontrabasistą i kompozytorem, z drugiej – profesjonalnym coachem (międzynarodowa akredytacja ACC), absolwentem studiów MBA i zarządzania, a także dyrektorem szkoły muzycznej. Wszystko to sprawia, że zazwyczaj ma pełne ręce roboty, ale też doskonale wie, jak sprawnie uporać się z obowiązkami, nie tracąc z oczu tego, co najważniejsze – ogromnej pasji i zamiłowania do muzyki, którą potrafi dzielić się i zarażać wszystkich wokół siebie.
 

W dzieciństwie najpierw uczył się gry na akordeonie i fortepianie, a dopiero później na kontrabasie. Z czasów szkolnych wspomina wrażenie, jakie podczas pewnego koncertu zrobił na nim ten ostatni instrument – potężny, dający basowe podparcie całej muzycznej konstrukcji, ale potrafiący też śpiewać niczym skrzypce. W szkole średniej chętnie grał i improwizował w rozmaitych zespołach, również tych mniej oficjalnych. Wspólnie z kolegami zbierali się potajemnie w soboty, „podkradali” instrumenty z zamkniętych sal i ćwiczyli, by później występować na oficjalnych audycjach i koncertach szkolnych, ale także takich, które sami organizowali. Wtedy właśnie zaczął tworzyć pierwsze przeróbki szkolnych etiud czy popularnych piosenek na najbardziej wymyślne składy, jak akordeon z wibrafonem, czy organy Hammonda, skrzypce i kontrabas.


 

Dziś, oprócz aranżacji, ma na swoim koncie utwory solowe i zespołowe, symfoniczne i oratoryjne, często poruszające wątki religijne lub pisane na ważne okazje dla prowadzonej przez siebie orkiestry PSM II stopnia w Mielcu. Komponując myśli zazwyczaj o swych wychowankach, starając się za pomocą prostej i przyjemnej muzyki przygotowywać ich do wejścia w świat poważnej literatury, po którą będą sięgać w przyszłości. Weźmy na przykład W dawnym stylu. Utwory na kontrabas (wiolonczelę) i fortepian. Zawarte tam kompozycje przybliżają idee klasycznych form (czteroczęściowa Sonata „Nadzieja”, Concertino oraz Scherzo), ale w sposób, który nie onieśmieli nawet młodszych wykonawców. Znajdziemy w nich wdzięczne tematy oraz nieco muzycznego humoru, ale też dające dużą satysfakcje fragmenty popisowe. Chętnych do ćwiczenia utworów ze zbioru z akompaniamentem zapraszamy do aplikacji con.sol.la, która umożliwia wyciszenie wybranego głosu i ćwiczenie utworów w duecie. 


Kusek w pracę ze swymi uczniami włącza motywacyjne i wychowawcze metody z obszaru coachingu i zarządzania. Rezultaty widać chociażby w zbiorze Etiudowe oczko. Opowieści na kontrabas solo. Znajdziemy tam zarówno łatwe układy, melodie i rytmy, ale i wprowadzenie do trudniejszych technik: zmiennej artykulacji, flażoletów, dwudźwięków, grę w wyższych pozycjach. Nie brakuje też wskazówek ekspresyjnych i dynamicznych, skrupulatnie objaśnionych pod koniec zbioru. Dla każdego z utworków młodzi instrumentaliści wymyślali nieszablonowe tytuły w formie pytań otwartych: „Kim będziesz?”, „Jaki masz pomysł?” albo „Dokąd prowadzi ta droga?”. Takie podejście sprawia, że etiuda przestaje być dla nich tylko ćwiczeniem kształtującym technikę gry, ale staje się też ćwiczeniem wyobraźni zachęcającym do włączania cząstki siebie i swoich przeżyć w artystyczną interpretację.



Oba zbiory dostępne są także w aplikacji nkoda. Wystarczy się zalogować, by poznać utwory majowego Kompozytora miesiąca z katalogu PWM, a także innych twórców związanych z Wydawnictwem. Zwolennikom wydań papierowych przypominamy natomiast, że przez cały miesiąc w księgarni stacjonarnej i w e-sklepie PWM można zakupić publikacje Ryszarda Kuska z atrakcyjnym rabatem.
 

Autorką artykułu o Ryszardzie Kusku jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?