PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Kompozytor miesiąca: muzyczny świat Ryszarda Kuska

2022-05-13

Sztuka i zarządzanie tylko na pozór stanowią dwie zupełnie odrębne dziedziny. Ryszard Kusek swoją działalnością i muzyką dowodzi, jak wiele mają wspólnego. Kim jest majowy Kompozytor miesiąca?
 

Ryszard Kusek z jednej strony jest fantastycznie wykształconym muzykiem, doktorem dyrygentury, pedagogiem, kontrabasistą i kompozytorem, z drugiej – profesjonalnym coachem (międzynarodowa akredytacja ACC), absolwentem studiów MBA i zarządzania, a także dyrektorem szkoły muzycznej. Wszystko to sprawia, że zazwyczaj ma pełne ręce roboty, ale też doskonale wie, jak sprawnie uporać się z obowiązkami, nie tracąc z oczu tego, co najważniejsze – ogromnej pasji i zamiłowania do muzyki, którą potrafi dzielić się i zarażać wszystkich wokół siebie.
 

W dzieciństwie najpierw uczył się gry na akordeonie i fortepianie, a dopiero później na kontrabasie. Z czasów szkolnych wspomina wrażenie, jakie podczas pewnego koncertu zrobił na nim ten ostatni instrument – potężny, dający basowe podparcie całej muzycznej konstrukcji, ale potrafiący też śpiewać niczym skrzypce. W szkole średniej chętnie grał i improwizował w rozmaitych zespołach, również tych mniej oficjalnych. Wspólnie z kolegami zbierali się potajemnie w soboty, „podkradali” instrumenty z zamkniętych sal i ćwiczyli, by później występować na oficjalnych audycjach i koncertach szkolnych, ale także takich, które sami organizowali. Wtedy właśnie zaczął tworzyć pierwsze przeróbki szkolnych etiud czy popularnych piosenek na najbardziej wymyślne składy, jak akordeon z wibrafonem, czy organy Hammonda, skrzypce i kontrabas.


 

Dziś, oprócz aranżacji, ma na swoim koncie utwory solowe i zespołowe, symfoniczne i oratoryjne, często poruszające wątki religijne lub pisane na ważne okazje dla prowadzonej przez siebie orkiestry PSM II stopnia w Mielcu. Komponując myśli zazwyczaj o swych wychowankach, starając się za pomocą prostej i przyjemnej muzyki przygotowywać ich do wejścia w świat poważnej literatury, po którą będą sięgać w przyszłości. Weźmy na przykład W dawnym stylu. Utwory na kontrabas (wiolonczelę) i fortepian. Zawarte tam kompozycje przybliżają idee klasycznych form (czteroczęściowa Sonata „Nadzieja”, Concertino oraz Scherzo), ale w sposób, który nie onieśmieli nawet młodszych wykonawców. Znajdziemy w nich wdzięczne tematy oraz nieco muzycznego humoru, ale też dające dużą satysfakcje fragmenty popisowe. Chętnych do ćwiczenia utworów ze zbioru z akompaniamentem zapraszamy do aplikacji con.sol.la, która umożliwia wyciszenie wybranego głosu i ćwiczenie utworów w duecie. 


Kusek w pracę ze swymi uczniami włącza motywacyjne i wychowawcze metody z obszaru coachingu i zarządzania. Rezultaty widać chociażby w zbiorze Etiudowe oczko. Opowieści na kontrabas solo. Znajdziemy tam zarówno łatwe układy, melodie i rytmy, ale i wprowadzenie do trudniejszych technik: zmiennej artykulacji, flażoletów, dwudźwięków, grę w wyższych pozycjach. Nie brakuje też wskazówek ekspresyjnych i dynamicznych, skrupulatnie objaśnionych pod koniec zbioru. Dla każdego z utworków młodzi instrumentaliści wymyślali nieszablonowe tytuły w formie pytań otwartych: „Kim będziesz?”, „Jaki masz pomysł?” albo „Dokąd prowadzi ta droga?”. Takie podejście sprawia, że etiuda przestaje być dla nich tylko ćwiczeniem kształtującym technikę gry, ale staje się też ćwiczeniem wyobraźni zachęcającym do włączania cząstki siebie i swoich przeżyć w artystyczną interpretację.



Oba zbiory dostępne są także w aplikacji nkoda. Wystarczy się zalogować, by poznać utwory majowego Kompozytora miesiąca z katalogu PWM, a także innych twórców związanych z Wydawnictwem. Zwolennikom wydań papierowych przypominamy natomiast, że przez cały miesiąc w księgarni stacjonarnej i w e-sklepie PWM można zakupić publikacje Ryszarda Kuska z atrakcyjnym rabatem.
 

Autorką artykułu o Ryszardzie Kusku jest Karolina Dąbek.

Najczęściej czytane:

„Ideofonie” Marty Mołodyńskiej-Wheeler już w sprzedaży

Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.

22. Dzień Edukacji Muzycznej: widzimy się w Poznaniu!

Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.

Muzyka zostaje w Rynku. Już wkrótce otwarcie koncertowej kluboksięgarni PWM

Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

 

Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera

Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

Przedpremierowy pokaz filmu „Bacewicz x Bomsori” w reżyserii Jakuba Piątka w Edynburgu

W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.

Kompozytor miesiąca: Krzysztof Knittel i jego #biurkokompozytora

Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.

Polska muzyka w centrum uwagi na Edinburgh International Festival. Trwa UK/Poland Season 2025

Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce. 

Co nowego w Szczebrzeszynie? PWM zaprasza na muzyczne atrakcje!

Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.

 

TADEUSZ BAIRD SYMFONICZNIE. Premiera albumu SYMPHONIES (ANA 038) już 26 lipca, w rocznicę urodzin kompozytora

Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych. 

Wieniawski – między fan fiction a Legendą. Historia pewnego utworu

To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?